har eran mc körning påverkat körning av andra fordon?

Suzuki-san

Medlem sedan 22 Juli
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Kristinehamn
Hoj
Suzuki Bandit 1200
Har inte tänkt mycket på den saken tidigare....
Har i alla tider använt backspeglarna, men jag är mer medveten om de döda vinklarna och tittar mer över axeln när jag kör bil efter att jag tog hojkort.

Däremot tittar jag mer på hur andra förare beter sig och jag ligger väldigt sällan vid sidan av en annan förare numera, och än mer sällan i döda vinklar. På så vis har min körstil ändrats till MC åkandet och hålla större avstånd till andra fordon.

Räkna med att andra INTE ser dig. Jag tittar ofta på föraren och framdäckens position, så att man har större chans att gissa var fordonet kommer att ta för väg ...

Bara det har räddat mig vid massor av tillfällen i bilen - när föraren framför inte ser sig för vad som finns bakom/bredvid.


Roligaste var nog när jag efter en (MYCKET) lång vinter och massor av bilåkande, äntligen sätter mig på hojen å skall ta första turen för våren - å min högra hand reflexartat åker över vänster axel för att dra på mig säkerhetsbältet ... mmmm, jag skrattade för mig själv och tog en underbar tur!!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har sålt skotern å bestämt att aldrig mer ha en sån :p

Sen jag började köra bana så kör jag bra mycke fortare i bilen, men också säkrare. Det är inte så stor skillnad att köra bil jämfört me motorcykel :tummenupp
 

Mekahno

bara en tanke...
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZR 600r -95
Efter att kört buss ett par månader och sedan tagit A kortet så ändrades synen på mcåkare.
Först tyckte jag mcåkare var jobbiga små flugor som kunde vara på vilken sida som helst av bussen och man hade inte riktigt någon uppfattning om det skulle susa förbi någon på högersida eller inte.
Man har trotts allt ganska stora döda vinklar på en buss.
Efter att ha tagit A kortet och kört lite själv i stan insåg jag snabbt att köra förbi bilköer vid rödljus är tidssparande och lite "VIP i filerna" kännsla.

Nu när jag sitter i bussen och det susar förbi en mc åkare på någon sida blir jag mest avundsjuk.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag brukar alltid kolla extra noga i korsningar och i bakspegeln utefall att någon hoj vill köra om så släpper man så klart om dom. man vill ju inte vara dum mot hoj bröderna eller :tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Åren med mycket lastbils- och busskörning har påverkat mc-körningen mycket. Främst genom att försöka köra med "flyt" samt att "göra allting klart" innan hinder/korsningar/skarpa kurvor/med mera.

MC-körningen har påverkat all annan körning genom att jag ser helt annorlunda på risker i allmänhet och andra trafikanter i synnerhet.
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Personligen har jag tröttnat totalt på att köra bil sen jag köpte hoj. Tidigare tyckte jag det var riktigt kul med bilar, ägde bla. en Mitsubushi 3000GT med 350hk (BC o lite annat mys). Körde den på bana och ibland lite streetrace (lagliga).

Nu för tiden tittar jag inte ens åt sportbilar och brukar fjantigt nog fnysa lite för mig själv när någon stinn rackare glider upp brevid en och vill rejsa lite.

Var ute och åkte lite KTM igår och kom ifatt en Audi på en slingrig väg... Han trodde han kunde ge mig och min kompis en match, mindes hur hur adrenalinet kan pumpa när man sitter bakom ratten så vi hakade på... Han körde riktigt bra, men tänkte själv efteråt att "jäklar, vad mycket roligare det är när man sitter på en hoj".

Nu för tiden när jag kör bil kör jag sällan mer än 5-10km/h för fort. Har lixom tappat charmen...

Med hojjen kan det vara någon km/h till from time to time...
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
jag kör mycket lugnare med bil. känns bara meningslöst. åkte med tjejen till dhalhalla vidare till sälen o runt där o tillbaka på 1 tank. 75mil på 60l tank:tummenupp (skoda oktavia 1,6)
Dock går de lite för fort med hojen ibland:D
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag tenderar att luta över passagerarstolen samtidigt som jag håller järngrepp i ratten och växelspaken vid högerkurvor
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top