har eran mc körning påverkat körning av andra fordon?

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
jag tycker att min bilkörning har ändrats både posetivt och negativt, visst man kör mycket lugnare numera för de är inte roligt att gasa med bilen´det händer ju inget, men samtidigt som någon längre upp i tråden sa, ibland kan man köra om lite väl tajt för man väntar på accelerationen som inte finns.

Men måste endå säga att de har mäst varait posetivt.
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Satte mig i farsans gamla hederliga volvo 850 häromdagen för första gången på ganska länge och när jag kom tillbaks frågade jag utan att först tänka mig för, "va fasen har hänt med bilen? Brukar den va så slö?" Då blev farsan sur..:rolleyes:
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jag uppmärksammar hojjar mycket mera nu sen jag började köra själv! Sen kör jag mycket lugnare med bil eftersom den känns helt värdelöst trött i gämnföreslse me bågen :rolleyes:
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ganska intressant aspekt detta att de flesta upplever att de blir säkrare bilförare när de tagit A-kortet. Jag upplever samma sak. Är alltid fruktansvärt uppmärksam vid korsningar, speciellt efter tvåhjuliga raketer.

Denna uppmärksamhet kan kanske bero på rent empatiska känslor. Vi har motorcyklarna i blodet på något sätt. Samtidigt spelar den selektiva varseblivningen in också kan jag tänka mig. Eller är det bara så att vi vet hur många olyckor som egentligen sker i korsningar mellan MC och bil. Isåfall kan man ju verkligen se en stor poäng i att låta alla få ta del av informationen, vare sig de vill eller inte. Något att trycka på mer vid utbildning för B-körkort månne?

/perris
 

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
GSX 750 F
Jag känner igen det många säger, man är mer noga med blinkers osv sen jag började köra mc. På många sätt är jag nog en bättre bilförare än jag var innan.

Jag tycker dock att bilen fortfarande är ganska rolig. Volvo turbo:yoparty

Nackdelen när man sitter bakom ratten är att man försöker skära en del kurvor på de mest underliga sätt, och sen rodnar men lite i sin ensamhet och tänker; shit, jag hade ju fyra hjul..:rodnar
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Helt klart har det påverkat mig. Använder blinkersen mkt mer än tidigare då man vet att en hoj kan dyka upp helt plötsligt utan förvarning. Ser jag en hoj kommer åkandes mellan bilarna så försöker jag hålla mig lite till höger även om man inte får köra så med mc. Håller hastigheten med bil då jag inte finner njutning att försöka pressa den gamla bil jag har, dock så kanske man får låna 2:a bilen nån gång då hon kör grabben mest så får hon använda den fina bilen! :)

Kommer det någon läcker twin alt motard så vevar jag ner rutan för att höra ljudet. :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
För mig har inte så mycket förändrats, kanske bara att jag kan se in i både bilisternas och motorcyklisternas situationer mer än vad jag kunde förut.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Det är inte lätt att upprätthålla känslan för bilen när man bara kör den tvåhundra mil per år, och aldrig över trettio mil samma månad, och bara kanske tre ggr som mest per månad. Hojen rullar ju däremot i stort sett varje dag året om.
200mil de kör jag på 2½ vecka :confused:
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
På hojen har man kul å i bilen fraktar man runt arslet. Så bilen kör jag i jämnfart för att den ska gå bensinsnålt(fort på småvägar å lagligt på stora vägar)
Jag litar aldrig på en hoj som åker med blinkers på.
Jag antar alltid att en hoj kommer mycket snabbare emot mig än vad den ser ut att göra.
Jag skär aldrig en kurva om jag har hoj bakom(inte om jag har bil bakom heller iof)
Jag går gärna åt sidan och underlättar när hojar ska köra om, så jag kan kolla på hojarna.
Sånna grejer man tänker mer på om man kör hoj själv tror jag.

Jag skulle aldrig lägga ut pengar på att "hotta" bilen, dom pengarna går ned i hojens soppatank istället, eller på att hotta hojen möjligtvis.

Tobbe
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Den enda skillnaden jag märker är att jag använder sidospeglarna - framför allt höger - ett par tusen procent mer nu än tidigare.
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Hej bra fråga, min kärring gnäller på att jag kör bil mkt hårdare nu än innan jag köpte knarren.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Kör mycket lungnare nu än för två år sen men har inte kört hoj på dom två åren så det kanske beror på att man börjar bli pensionär (22). En annan grej jag märkte var när jag låg i lumpen och körde runt med försvarets inte alltid så pigga terrängbilar. På helgerna när man kom hem och körde en vanlig bil kändes det som rena monstermaskiner :D Hojen kändes som hojen dvs alltid underbart :tungan
 

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBX 550 F
Kör faktiskt bilen lugnare nu än innan. Visst, hade man haft fler hästar så hade det varit en annan sak. Men med 150hk så händer det inte så mycket när man stampar på gasen, drar bara mer soppa ju. Vill man ha drag är det bara ut med mc:n på en tur. Samt är också mer uppmärksam på motorcyclister.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Jag kör bil lugnare och avsöker omgivningen på ett annat sätt.

Dock tror jag det jämnas ut med tanke på hur jag kör hojen... ;)

Så fort det blir ett rödljus så tänker jag att "hade jag haft hojen nu hade jag stått längst fram"... :mad: Ibland undrar jag om inte bilen får plats där mellan kön och vägrenen, ändå.. :D
 

Freedom

Guest
Det som har förändrat mitt sätt i bilen är att om jag ska göra en vänstersväng på landsväg och ser en hoj i spegeln så avstår jag från svängen, åker längre fram och gör en högersväng och vänder tillbaka. Vi hojåkare har konstigt nog svårt att se blinkersen på bilarna när vi drar på i hög fart, vi fokuserar oss så hårt på att göra en bra och säker omkörning av bilen och missar att fordonet ska svänga vänster.

Nu kommer många att kasta skit mig men jag har upplevt problemet så många gånger och numera när jag sitter på hojen så tänker jag inte ens tanken på att köra om en bil när det finns en avtagsväg till vänster längre fram.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Kör en Honda Accord när man inte åker hoj, så där är det ingen idé att försöka "köra aktivt" eller försöka ha kul när man kör. Iom mc-kortet tycker jag mig ha högre riskmedvetande iom att man vet precis hur det känns att vara en oskyddad trafikant. Tycker mig även att fått bättre uppsikt och högre risktänk iom mc-kortet.

Kör jag bil så handlar det om att försöka köra ganska lugnt, få ett bra trafikflyt samt att köra snålt. Fart o fläkt (och soppapengar) spars till hojåkningen såklart! :tummenupp
 
Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Skulle vilja tro att jag blivit mer uppmärksam men det vet jag faktiskt inte. Kör firmabilen uppåt 200mil/7-dagarsperiod när jag jobbar och blir lika glad varje gång en hoj rullar upp vid rödljuset. Lämnar alltid lite extra plats och viftar hejvilt när jag ser en hoj åka mot en laserkontroll. Intalar mig själv att jag på så sätt ligger på + när jag själv är ute med hojen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top