Har IF egna lagar??

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Hej hopp boys & cheys!

Är lite läsa men jag har varit tvunge att bli arg...

Tänkte försöka börja i en positiv ton i alla fall för det lär gå över...
Har för typ en timme sen lagt på luren efter ett 47 minuter långt samtal med IF. Anledningen till samtalet var en enkel fråga om varför jag fick löfte om en utbetalning på 1600:- till den här månaden men när brevet kommer så får jag bara 859:-, så långt frid och fröjd. Men det slutade med att jag var så förbannad att ska säga upp min försäkring och bad dom fara åt helvete... Hur fan kunde det gå så här snett?!?! :va

Efter 4 min väntan så svarar IF

Välkommen til IF det är Ragata Christie:
-Hejsan vill bara höra varför jag inte får tillbaka lika mycket som ni lovade senast?
-Då ska vi se, ja det är för att du ställer av och på så sjukligt mycket! (Ja hon sa så)
-Ja men när jag tecknade försäkringen så frågade jag om den möjligheten fanns och förklarade hur jag skulle göra (på och av varje körgång) och damen jag pratade med dubbelkollade med sin chef två (2) gånger och det var inga problem och den höjningen av premie som det ryktats om skulle inte (ej) vara något som kunde drabba mig.
-Nej men nu är det så.
-Jaha men det står inget i något av de avtal jag fått och det börjar bli ett par stycken...
-Ja 23 gånger sen i mars!!!
-Jaså inte mer svarade jag... :hihi
-Ja och max 8-9 gånger gäller, eller typ runt 10!

Nu börjar det låta som om tjejen har sex eller nåt för hon flåsar i luren så jag börjar bli orolig för hennes hälsa.... :pannkyss

Då frågar jag snällt hur det då kan komma sig att jag hunnit göra av-/påställning 23 gånger när max är 10?
-Ja det är... Ja det är så bara!
-Så dår får jag inte tillbaka mina pengar eller vadå? (För att komma tillbaka till huvudfrågan)
-Nej din premie kommer att chockhöjas!
-Jasså, med hur mycket då?
-Det vet jag inte.
-Nej så jag får skjuta mig i högerfoten och se hur mycket pengar ni kommer dra eller?
-Ja så kommer det ju bli när du gör så här.
-Men snälla du, ni måste ju veta vad det kommer kosta??
-Nej inte jag.
-Nej men det vore snällt om du tog reda på det...
-Ja då kommer du att få hänga kvar! (Är bara 4-5 gången jag får hålla kvar så jag klarar nog en till tänkte jag....)

Efter en tystnad som bad mig lägga på och aldrig mer ringa så smyger hon tillbaka från sin fika och frågar om jag är kvar, kan du ge dig på svarar jag :D
-Din premie kommer höjas med säkerligen 300% i alla fall.
-Så ni är inte säkra fortfarande??
-Säkerligen minst 300%!
-Men hur kan ni höja premien utan att meddela detta till mig?
-Det kommer att komma ett brev när du ställer på hojen nästa gång.
-Ett brev när jag ställer på 24:e gången alltså? Då höjer ni utan förvarning med 300%, ett besked som jag får i försäkringsbrevet som kommer en vecka ungefär efter att jag har ställt på??
-Ja så kommer det bli
-Men vad är det som kostar så mycket då?
-Ja varje gång du ställer på så skickas det ut nya brev till dig så varje påställning kostar oss 200 spänn!
-Men vad är det som kostar då? Är pappret av guld, för det ser inte ut så?
-Nu är du inte rolig! Det är administrativa avgifter, kostar varje gång 200 kronor så måste vi höja så vi går med vinst.
-Ja en höjning med 2700 i månaden när jag ställer på kanske 3 gånger per månad ger ju en hel del i vinst det får jag ju erkänna.
-Ja precis!
(Hmm, säljare eller bara dum tänkte jag där) :rofl

-Men var står det här i det avtal jag får ut varje gång och som är det jag har godkänt för min försäkring?
-Ja då ska jag leta fram det åt dig ska du se!
-Tack gärna för jag vet inte var det står :)

Minuterna går och hon stönar på...
Hör henne säga "herregud..." för sig själv och jag kan inte annat är råka skratta till!
-Nu får jag leta i min dator säger hon sen...

-Nu har jag hittat det här i min dator!
Hör hennes "nu-jävlar-ska-den-jävla-fjunisen-få-höra"-mode
-Det står här i min dator att om man missbrukar systemet så har vi rätt att ta ut en höjning av premien för administrativa avgifter!
-Ja men nu har ju inte jag rätt att rota igenom din dator efter tetris och annat som du verkar gått igenom varje gång jag ska få ny försäkring utan kan bara ta dom fakta som står i mitt försäkringsbrev och det är väl ändå det som borde gälla?
-Nej
-Men hur kan det hålla rent juridiskt att ni har fakta i eran dator som ni inte delar med er av till era kunder utan att ni bara höjer när ni tycker att det är dags att få in mer pengar??
-Det vet jag inte, men det gör det!

Här nånstans börjar jag blli bra jävla förbannad och det är verkligen inte ofta jag är arg så jag har en del innestående som den lille stackaren nu får ta emot... Vet att det inte är hennes fel att dom är så jävla korkade men hade hon skött det snyggare hade jag inte blivit så upprörd men hon var ju så oproffsig så jag vet inte vad! :4skrika

-Jag ska höra med min chef...
-Ja tack.

-Då ska vi se, det brev du får ut är sånt som alla försäkringstagare får ut där står inte allt.
-Nähä, men hur fan vet jag var jag tackat ja till då? Då kan ni ju ha skrivit in vad som helst i eran dator som jag inte har en sportmössa att kolla igenom innan? Äger ni kanske hela min hoj nu också, kanske alla mina tillgånger och min själ också?!:mad:
-Så är det i alla fall!
-Så nästa gång jag ställer på hojen kommer min KTM660 kosta lika mycket som en R1:a i försäkring???
-Säger du det så.
-Så du tror att jag kommer ställa på den igen alltså??
-Jag vet inte.
-Nej men det vet jag, ni är ju helt sanslösa!! När kan jag säga upp den här jävla skämtförsäkringen?!?!
-När du vill.
-TACK, första bra du sagt!!

Och sen ett stort jävla klick när jag slängde på luren!
Så stort klick det kan bli med en trådlös telefon! :fakta

Men herregud, vad är det för jävla cirkus?!
Så nu vet jag inte vad dom tar betalt för heller....
Ska försöka skriva ett brev sen och fråga lite frågor och försöka reda ut ett och annat för telefon var ju tydligt att det gick så där......

Nånstans i den här röran försökte hon rätta till allt genom att säga att det ju nu är en garageförsäkring som kommer att kosta 49 kronor i november och sen 23 kronor i december och bara 2 spänn i januari.
-Men hur kan det vara olika månadsbelopp då det är en årspremie som månadsbetalas?
-Så kommer det att bli!

Ja vad ska man säga....

Ni som har IF och fick höra det där med 10 av-/påställningar, har ni fått nåt brev eller nånting som säger det eller har dom bara gett er ett litet "grattis det är djävulen här som vill ha mer pengar"??

Jag är bara lite arg.........

Sorry om jag tynger ner sidan Swedie :notme

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Låter som ännu en "försäkringstant" som inte har riktig koll på vad hon håller på med...

För mig låter det helt OBEGRIPLIGT att de kan ha "dolda" villkor i sina datorersom inte står i försäkringsbrevet!

Danne2

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Hoj
ZX6R 2001
Riktig j-vla surt! Snackade med IF igår och killen jag snackade med berättade om "10 regeln" först när man frågade....
Att det sen skulle kosta 200 kr för IF per gång man ställer av/på måste ju vara rent blaha blaha! Det mesta sker säkert per automatik!

Blomquist

Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Ja att pappret kostar tror jag säkert men att det skulle sitta nån som kostar 200 spänn tror jag inte en sekund på!
Och hur i helskotta kan dom få det juridiskt hållbart?!
Nån som kan juridik??

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är ingen nyhet att premien kan öka när man ställer på igen eftersom avtalet bryts när man ställer av. varje gång man ställer på innebär alltså ny försäkring med nya vilkor. Att de då har en "jobbig-kund-regel" som kickar in efter ett tag är inte särskillt märkligt om de börjar gå back tack vara administrationen...

Jag ser faktiskt inte det märkliga i bolagets agerande så länge de skickar ut de nya vilkoren och den nya premien till dig i samband med att du ställer på. Egentligen ligger det ju PÅ DIG som försäkringstagare att kontrollera vilka vilkor som gäller varje gång du ställer på eftersom de kan ha ändrats sedan du ställde av.

Är man missnöjd med vilkoren byter man bolag. Har man en aktiv försäkring som suger så ställer man av så upphör ju vilkoren att gälla och man är fri att gå till ett annat bolag.

PÅ samma sätt kan ju försäkringsbolaget förändra vilkoern för sugiga kunder om de ställer på och av hela tiden i.o.m att de inte har några skyldigheter att erbjuda samma avtal igen när kunden väl ställt av.

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Konstigt att de inte sagt något. Mig var de snabba som bara den att berätta detta för (så jag har passat mig för att ställa på och av för mycket). Att man överhuvudtaget kan ställa av hojen ibland (8-10 gånger räcker gott och väll för mig) var en av anledningarna till att jag valde If, då flera andra bolag har s.k. "åretrunt försäkringar" som omöjligör sånt.

Men surt och konstigt att de inte sagt något till dig. Har faktiskt inte haft några problem med If, och då har de ersatt en vurpa med hojen, ett inbrott i bilen. Dock så har jag mc, bil, hus och 2 olycksfallförsäkringar hos dem, och är någon form av bonus-extra-allt kund.

Blomquist

Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Kan också förstå att dom har en sådan policy att efter ett visst antal gånger så blir det si och så.
Men att dom uttryckligen sagt att nej, det finns ingen sån gräns på din försäkring så det behöver du inte oroa dig för och att det inte står nånstans tycker jag är märkligt...
Att det sedan blir "en ny försäkring" varje gång jag ställer på igen ska vi inte ens tala om hur jävla sjukt jag tycker det är...

Dock har jag varit väldigt nöjd med dom. Tills idag.........................

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Att det är olika summor som ska in beroende på månad har iaf jag åkt på varenda gång. Man får en vettig årspremie men sen ska de ha in 4.000,- / månad Maj-Augusti och sen några hundralappar på vintern, när den ändå inte körs eller är skit-avställd.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att det sedan blir "en ny försäkring" varje gång jag ställer på igen ska vi inte ens tala om hur jävla sjukt jag tycker det är...

Har de uttryckligen sagt att du får ställa på och av hur ofta du vill utan att premien kommer ändras anmärkningsvärt mycket så är det ju ett avtalsbrott. De har lovat en sak som de sedan bryter. Avtalsbrott enligt min mening.

Själv tycker jag det är väldigt förståligt att premien kan förändras. I praktiken ingår du ju ett nyt avtal när du ställer på. Självklart får du då de för stunden aktuella vilkoren och inte de du hade då du tecknade den "avställda" försäkringen 6 månader tidighare.
Själv kommer jag ju utnyttja exakt samma möjlighet att få nya vilkor efter att ha ställt av i vår.
Jag fyllde 30 i år men har bara haft hojkort dryga 4 år. Det innebär att jag endast erbjuds basförsäkring. I Juni nästa år kommer dock 5årsgränsen vara passerad och då kommer jag garanterat ställa av hojen och sedan ringa till försäkringsbolagen för att teckna en ny 30+försäkring.
...alltså, jag utnyttjar möjligheten att ställa av för att förändra mina vilkor/byta bolag.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
inget vidare stort fan av IF heller sen dem inte trodde på att min hoj hade blivit påbackad fast mekanikerna på honda sa att detta fall var en solklar hit and run.
Har bara dåliga erfarenheter av IF.

Sa upp min försäkring illa kvickt.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är det en trafikförsäkring så upphör den att gälla när man ställer av hojen, men har man halv eller hel så gäller väll samma villkor i ett år från det man tecknade den. Oavsett om man ställer av hojen under tiden... Försäkringsvillkoren kan alltså bara ändras på årsförfallodagen av tecknandet av försäkringen. Det är iaf så jag har förstått villkoren :va

Åkte själv på en höjning i våras, från 450:-/mån i trafikförs till 950:-/mån för samma försäkring. Lagom kul.... Försökte få förklarat för mig vad som hade hänt under den vecka hojen var avställd eftersom det höjde min premie med 100%, men det var ingen som ville/kunde svara på det. Kan ju tillägga att IF var försäkringsbolaget och att jag ALDRIG tidigare ställt av en hoj under säsongen, det var första gången....

Last edited:

Smagatusk

Guest
Kan också förstå att dom har en sådan policy att efter ett visst antal gånger så blir det si och så.
Men att dom uttryckligen sagt att nej, det finns ingen sån gräns på din försäkring så det behöver du inte oroa dig för och att det inte står nånstans tycker jag är märkligt...

Dock har jag varit väldigt nöjd med dom. Tills idag.........................

Det märkliga tycker jag är att det var pga dina av/på-ställningar som de fick för sig att höja premien med det 3-faldiga. Inga 200 per avställning, eller missuppfattade jag det?

Blomquist

Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Har de uttryckligen sagt att du får ställa på och av hur ofta du vill utan att premien kommer ändras anmärkningsvärt mycket så är det ju ett avtalsbrott. De har lovat en sak som de sedan bryter. Avtalsbrott enligt min mening.

Ja när jag skaffade IF så frågade jag två gånger (en gång vid offert och en gång vid själva "köpet" och båda gångerna lät jag dom dubbelkolla det) och det var grönt i båda fallen. Men är det sen nytt varje gång jag ställer på så måste jag ju ringa samma samtal varje gång och det är en omöjlighet

Det märkliga tycker jag är att det var pga dina av/på-ställningar som de fick för sig att höja premien med det 3-faldiga. Inga 200 per avställning, eller missuppfattade jag det?

Det kostade dom 200:- i administrativa avgifter varje gång jag ställde på/av så då var dom tvugna att höja min premie med MINST 2700:- per månad för att kompensera det...

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Riktig j-vla surt! Snackade med IF igår och killen jag snackade med berättade om "10 regeln" först när man frågade....
Att det sen skulle kosta 200 kr för IF per gång man ställer av/på måste ju vara rent blaha blaha! Det mesta sker säkert per automatik!

En faktura kostar runt 900 kr att skicka ut hoss oss. Då är våra fakturor dock inte lika standardiserade som deras så 200 kr låter rimligt.

Att de har vilkor som inte står skrivet i avtalet som skickas ut vet jag inte om det är juridiskt OK, och jag skulle gissa att det behövs en domstols dom på det innan vi kan få reda på en sådan sak.
Det låter dock tveksamt att man kan ha "hitte på vilkor" i sin dator och hänvisa till dem. Det låter ungefär lika giltigt som att jag skulle skriva till mina egna vilkor (med en kulpenna, då blyerts inte är tillåtet vid avtals skrivningar) på avtalet och hänvisa till dem vid rättstvist. För det är i princip vad de har gjort.

:hej

Kan inte någon dra det till rättssalen så vi kan få lite pli på de där maktgalna bolagen??

Last edited:

Blomquist

Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Är det en trafikförsäkring så upphör den att gälla när man ställer av hojen, men har man halv eller hel så gäller väll samma villkor i ett år från det man tecknade den. Oavsett om man ställer av hojen under tiden... Försäkringsvillkoren kan alltså bara ändras på årsförfallodagen av tecknandet av försäkringen. Det är iaf så jag har förstått villkoren :va

Åkte själv på en höjning i våras, från 450:-/mån i trafikförs till 950:-/mån för samma försäkring. Lagom kul.... Försökte få förklarat för mig vad som hade hänt under den vecka hojen var avställd eftersom det höjde min premie med 100%, men det var ingen som ville/kunde svara på det. Kan ju tillägga att IF var försäkringsbolaget och att jag ALDRIG tidigare ställt av en hoj under säsongen, det var första gången....

Det där med deras förfallodatum är en story i sig, det får jag nya varje gång jag ställer på... Ja det är lång jävla story det också, fan jag kanske inte har varit så nöjd hela vägen ändå.........

En faktura kostar runt 900 kr att skicka ut hoss oss. Då är våra fakturor dock inte lika standardiserade som deras så 200 kr låter rimligt.

Men det är ju ingen faktura i den meningen (kanske är samma sak vad vet jag) det är ett häfta med "Villkor för motorfordon" samt Faktura Motorcykelförsäkring (ok det kanske är en faktura ändå :D ) men det står ju samma sak på dom varje gång! Utom nästa då tydligen... :huvet

Kan inte någon dra det till rättssalen så vi kan få lite pli på de där maktgalna bolagen??
Ja ingen juridikstuderande i Uppsala som vill göra ett litet projektarbete??

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är en faktura.
Och bilagan är avtalet. och det är ju i det avtalet som det INTE står att man bara får ställa av/på 10 ggr. (jag brukar skumma igenom den var 3dje gång eller så för att se om det tillkommit något, men det är ju samma blaska varje gång)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ja att pappret kostar tror jag säkert men att det skulle sitta nån som kostar 200 spänn tror jag inte en sekund på!
Och hur i helskotta kan dom få det juridiskt hållbart?!
Nån som kan juridik??

kan inget om juridik, men de som står på pappret är de som är avtalet mellan bolag och försäkringstagare.

samt att de är mycke möjligt att de kostar 200:- för dem inget konstigt.

men de kan inte begära in den avgiften om de inte står i avtalet.

jag hade aldrig godkänt eller accepterat något liknande.

Blomquist

Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Det är en faktura.
Och bilagan är avtalet. och det är ju i det avtalet som det INTE står att man bara får ställa av/på 10 ggr. (jag brukar skumma igenom den var 3dje gång eller så för att se om det tillkommit något, men det är ju samma blaska varje gång)

Nej men det står nu med tippex på den där donnans skärm så fort hon tittar dit

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ringa och fråga om de spelar in samtalen. Isf kan du be om en kopia på det samtal där de lovade dig andra villkor.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Har jag fattat saken rätt?

Ni/du är förbannade för att ni inte kunde utnyttja systemet?

Tänk från andra hållet. Varje gång ni säger upp en helårsförsäkring efter en dag. Var då glada att ni slapp betala för ett helt år då ni faktiskt bryter ett helårskontrakt. Så var nu riktigt glad att du inte fick betala 23 helår denna sommaren. Och ja, varje gång ni säger upp och ställer på och ställer av och på så kostar det att någon måste göra detta samt att det måste ut ett brev och det blir ett h-e i deras bokföring. så om de tar ut en avgift efter 10 ggr så förstår jag mycket väl.

Dessutom så var det nog inte tänkt så här.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0