Har jag köpt för liten hjälm... (trots allt)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Testa en Shoei istället. den kanske passar din huvudform bättre.

Chaser har en väldigt "icke Arai-form" ändå.. Så testa en annan Arai eller Shoei.

Dock så är ju trångt skönt:arsele

Behåll hjälmen och härda ut! Jag har nästan 58cm runt skallen och har small i min Shoei XR1000. Nu efter drygt hundra mil börjar den bli goare och helt ok att ha på huvudet. Först fick jag också huvudvärk efter 30-45 minuter. Lovar att det blir bättre med tiden. Värdelöst att ha en för stor hjälm..

Dark_Messenger

Guest
Låter som du köpt rätt storlek fast fel hjälm. Olika fabrikat har olika passform som du säkert märkt. Rätt tänkt att köpa sjukt liten hjälm i affären, men det finns en gräns för vad som är ok att uthärda. Konstant huvudvärk pga konstigt tryck låter inte som ett av dessa.

Gå tillbaka och byt? Kanske inte går nä.......

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Så här brukar jag göra när jag köper hjälm:
Gå till en butik och provar....Sedan när man hittar en
som sitter skönt så beställer man en ny helt oprovad.
Visst...den kan sitta väldigt tight och även lite värk
i börjar men det blir bättre och bättre med tiden. Man
får börja med att bära den lite inomhus och kortare
MC turer samt att trycka/klämma lite på tighta ställen
för att påskynda uppmjukandet...men en vacker dag så
sitter den som den ska....skall man vara fin får man lida pin...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nej, ingen speciell punkt. Varför jag inte reflekterade över det i butikerna. Det kommer som sagt efter en tids användning. Jag har i vart fall en Arai-skalle. Shoei XR-1000 i large trycker som f-n på en band från pannan och bakåt.
Det kan ju hända att just skalstorlekarna på den här modellen inte passar helt. Dvs att du ligger precis mellan medium och large och ingen av dem kommer att sitta bra, ena för liten och den andra för stor. Så var det för mig med olika Shoei. Testa någon av de andra modellerna Arai har och se om någon annan verkar passa bättre. Att börja modifiera hjälmen tycker jag inte låter som en bra idé.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Tack för all respons! :Bugar Jag behåller hjälmen! Den har redan nu blivit bättre efter flera timmar i soffan. Kanske skallen formar om sig efter hjälmen? :rolleyes: När värken kommer räcker det att rycka lite i hjälmen så blir det lite bättre. Jag gjorde ytterligare en sväng i hjälmhyllan idag. En Large Chaser sitter som en mysig fleecemössa på min skalle helt plötsligt! Den skulle bli för stor på nolltid! Passade även på att prova Viper och RX-7:an (även om budgeten inte klarar en 8kkr hjälm). Av dessa tre funkar Chasern bäst på mig. Shoei känns också bra, men då i Large. Provde även X-lite på skoj. En M får jag inte förbi näsan och L sitter skitilla. :)

PS!. Helt rätt dekorval på arai chasern.. avundsjuk. DS!//Jocke
Tackar, tackar. Jag hade egentligen siktat på "silver frost" varianten för att kunna spara en lusentapp. Men när jag såg den i butik så tyckte jag inte den såg färdig ut (vilket den ju inte är eftersom den saknar klarlack). :rolleyes:

Eller så testar du att klippa bort lite hår på skallen :tummenupp , då brukar hjälmen passa bättre om det känns trångt :)

Min hjälm sitter skitbra när jag är nyklippt sen efter 10 veckor när garnet är allmänt skitfult (fulare än vanligt) , ja då sitter hjälmen lite trångt :tungan

Bara att boka en klipptid alltså, eller ta maskinen själv o fixa efterstom gratis e gott :D

/Nitrous
Njaaa... Tipset är bra men jag har redan sommarpäls! Isf skulle jag vara tvungen att slätraka skallen men det får jag inte för frugan. :D

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Jag har en X-lite X-801 som sitter som en smäck. Men efter 45 minuter börjar det göra ont i pannan där det trycker rätt hårt. Efter en timme vill jag bara hem för det är inte roligt att åka längre eftersom det gör så ont i pannan! Jag har kört drygt 50 mil med hjälmen skulle jag tro och det har inte blivit någon skillnad. Tror ni det kommer bli bättre eller ska jag försöka trycka ut frigoliten lite grann i pannan?

Last edited:

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
För mig satt medium bekvämt och bra, small satt väldigt tight och det var ett helt företag att få på sig hjälmen. Men nu 130 mil senare ångrar jag mig inte att jag köpte en small, numera sitter den som den ska. Så din rättar nog till sig snart ska du se.

amröj

amröj
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
dunderkatt
har typ 59 cm runt skallen och har en x-lite 801 rr MEDIUM.
har använt den två somrar snart och jag får ALLTID tryckmärken i pannan, ibland så illa att jag tappar känseln i det området.

den vägrar att gå till sig, man kanske ska gå och trycka lite i frigoliten där framme.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA