Har jag köpt för stor hjälm?

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min erfarenhet av Shoei är att de töjer sig rejält. Den ska sitta snudd på obekvämt i butiken.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.

Den töjer sig runt en ½ storlek

Verkar som du gjort samma misstag igen:tungan
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.

Eftersom du ställer frågan så har du nog redan besvarat den själv.
Köp alltid en för liten hjälm. Den töjer sig fortare än du tror.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.


Köpte en Raid II för ett par veckor sedan.
När jag provade "min" hjälm.. direkt ur kartong så gjorde det ont i huvudet.
Fick till och med märken i tinningen.

Men efter ett par timmars körning så känns den bara större och större..
Var rädd från början att jag köpt för liten hjälm, men har insett att det skulle göra ont i butiken.. så blir det bekvämt med tiden..
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
När jag handlade hjälm fick jag rådet att den minsta storleken jag kunde få på var den jag skulle ha.:)

När jag beställde hjälm på chans (50% nedsatt pris) fick jag dock hyvla bort lite hud på tinningarna innan den gick att ha...:gnissla
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Tack för alla svaren. Får bli en ny hjälm, hoppas jag kan få en slant för den här bara.

Så om Medium är jobbig att sätta på och ger huvudvärk i affären så är det rätt storlek? Storlek S är bara att glömma då?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
anledningen till att M känns för liten är att den är fel form för dig, du har "säkert" ovalare huvud än shoei typen, titta då på en arai condor eller RX-7 corsair som är bland de ovalare hjälmarna, alltså, formen stämmer nog bättre då och en M är nog inga som helst probs o klämma på skallen

mvh

killen som sålt en och annan hjälm...
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
ska sitta som satan i början, kinderna ska tryckas upp o ut ur hjälmen... :D
köp en huva till!

lycka till!
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Köpte en hjälm för en månad sedan, en SHOEI XR-1000 storlek L. Men efter att ha kört med den i 90 min idag så har jag blivit osäker om jag verkligen köpte rätt storlek. Med hjälmhuva på så klämmer den lite runt huvudet utan att det blev särskilt jobbigt, och jag kan inte dra av den genom att dra i bakkanten på hjälmen, kanten framtill stannar strax under ögonbrynen.

Enligt SHOEI så ska man 59/60 cm runt huvudet för storlek L och 57/58 för M, jag har ca 58,5-59. Provade M i affären och den klämde ordentligt runt huvudet och var svår att få på.

Töjjer sig hjälmen mycket? Vill inte att det blir som med min förra som blev alldeles mer stor efter ett tag.

Verkar som att Medium iaf var för smått. Visst så ska hjälmen inte bara glida på men samtidigt ska du inte behöva "ta i för hem och fosterland" för att den ska gå på. Det ska vara ett tryck mot huvudet men det ska inte vara alltför stort. Tänk efter som du skulle kunna åka i 1-5h med den mindre hjälmen?:wiggle
 

hojtjejen

Ducce
Gick med
20 Mar 2005
Ort
borlänge
Hoj
Monster 900
Du ska inte få huvudvärk, då är det förmodligen fel form.


håller med Krisse..
hjälmen ska ju klämma över kinderna m.m men inte klämma så man får ont i huvudet..
jag har haft ett par hjälmar som klämmt så man fick ont i huvudet, inte skönt och det vart inte bättre med tiden :(
men nu har ag en xr 1000och är tok nöjd, klammde lite i böran så man bet sig i kinderna :) men nu är den kalas...
du kanske ska prova en annan modell???
hoppa du hittar något som passar..
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Sitter hjälmen du har skönt e det ju bara o behålla den!!
Hur skönt är det o ha en förliten hjälm på pressad på skallen? Allas skallar e ju olika, hitta den hjälm som passar din skalle...:tummenupp
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Provade hjälmen igen. Kan det vara fel form då om den klämmer mer i pannan än i sidorna? För den ska klämma lika mycket runt hela huvudet? Över kinderna klämmer den knappt alls, knappt att man biter i den ena kinden alls när man tuggar. Den sitter ju skönt annars, men jag vill inte att den sitter löst senare och glider runt och trycks mot ansiktet när man kör. Har en gammal Nolan storlek XL som började göra det efter ett tag och det var inte kul. Får åka och prova Arai och se om den sitter bättre.
 
Last edited:

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Provade hjälmen igen. Kan det vara fel form då om den klämmer mer i pannan än i sidorna? För den ska klämma lika mycket runt hela huvudet? Över kinderna klämmer den knappt alls, knappt att man biter i den ena kinden alls när man tuggar. Den sitter ju skönt annars. Får åka och prova Arai och se om den sitter bättre.

Den ska inte klämma i pannan :mad:
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Klämmer kanske var fel ord men den sitter åt Töjjer sig inte hjälmen vid pannan eller?

Tycker det här med hjämar är så svårt.

Har för mej att du kan köpa till kuddar till käken dom e ju löstag bara.
Har en lika dan hjälm den passar mej fin fint men stl m
ha den på når du e hemmea o tittar på tv,
hur myket hår har du på skallen?? prova o raka av dej håret om den e för tajt eller testa en annan modell.

//Robin
 

hojtjejen

Ducce
Gick med
20 Mar 2005
Ort
borlänge
Hoj
Monster 900
Klämmer kanske var fel ord men den sitter åt lite mer, pannan trycker inte mot frigoliten. Töjjer sig inte hjälmen vid pannan eller?

Tycker det här med hjämar är så svårt.


det är skit svårt med hjälmar..jag hade jätte svårt att hitta en skön hjälm.. men hjälmen ska väl klämma i början men inte göra ont:pannkyss
lycka till
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top