Har jag köpt fel däck?

Jarnet1

Ny medlem
Gick med
28 May 2013
Hoj
01, Triumph Sprint Rs
Haj.

jag ringde en verkstad och gav dom min storlek på däcket.
nu har jag köpt däcket som är ett Maxxi "suppermaxx sport" och det skiljer sig ganska mycket i mönstringen på det, än det som satt på. Det nya är mer blankt, Är det farligt? eller kvittar det?

tack på förhand.

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Det är blankt just för att det är nytt!
Det nya kommer så småningom att bli likt det "gamla" i utseende när du kör på det!

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
det blanka är skydd till däcket. det är för övrigt väldigt halt så du borde köra varsamt dem första 50 milen. Och mönster skiljer från däck till däck, alla däck har ju olika egenskaper

/Smurfen

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Är det så att du tycker det är mindre mönstring på det än det förra? Jag gick från dunlop "sporttouring" däck till samma maxxis på min gamle blade och fick en hel massa förtroende för hojen. Ta det lugnt i regn som vanligt :)

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Om man är osäker på sina nyköpta däck och nyregistrerad på forumet kanske man vill ha svar istället för de vanliga spydigheterna?

Däcket är blankt eftersom gjutformarna är helt släta. Som YipYip påpekar kan man sandpappra ytan lite innan man kör, men är det torrt så räcker det med att du kör lite lugnare i börja tills du ruggat upp ytan.

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ja alla har vi varit nybörjare någon gång men ibland är vissa frågor rätt knasiga, köpt däck om det är "ett annat mönster" eller att det är blankt tillhör troll frågor.

Vilken person som helst som sett ett fordon i sitt liv vet att mönster på ett däck skiljer sig från fabrikat till fabrikat, sen kanske inte alla har köpt flång nya däck men man har köpt andra saker som är flong nytt och inser att de kan skilja sig från "använda" grejer tills de är brukade lite grann. Dessutom är det enkelt att fråga däck krängaren om man är osäker.

Varför jag undrar om personen är på riktigt är att jag blir mörkrädd för att det finns folk med så dålig kunskap om grundläggande saker på hojar ute i trafiken. Man behöver ej va MC proffs men veta viktigaste om kedja, däck, lager och bromsar är fan nåt man bör ha koll på innan man drar ut för att lufta hojen.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Varför lägger man på ett maxxis däck som lämpar sig för riktigt sportig landsväg alt bandagkörning. När man inte ens har koll på varför detta däck knappt har något mönster?
För att det var billigt kanske? Men det blir inte så billigt när du efter halva säsongen måste köpa ännu ett bakdäck..

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Varför lägger man på ett maxxis däck som lämpar sig för riktigt sportig landsväg alt bandagkörning. När man inte ens har koll på varför detta däck knappt har något mönster?
För att det var billigt kanske? Men det blir inte så billigt när du efter halva säsongen måste köpa ännu ett bakdäck..

Troligtvis köpte han ett nytt däck av samma modell som redan satt på hojjen. Många gör så utan att reflektera över att det kanske finns däck som är bättre lämpade till vad man ska ha hojjen till. Det kan då vara så att hojjen hade väldigt gamla däck, och Maxxis har uppdaterat mönstret sedan dess. Därför blev han osäker när de nya däcken hade annat mönster. Vad vet jag..bara en teori. :va

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002

Det är en hockeypuck till bakdäck och går att åka bra länge på! Men kasst i regn:rolleyes:

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Det är en hockeypuck till bakdäck och går att åka bra länge på! Men kasst i regn:rolleyes:

Konstigt då mitt var totalt slut efter 400mil dock var jag mycket nöjd med däcket och det kändes bra på favoritvägen likväl som på bandagen (i mitt lugna tempo då). Lite sävligt kanske men jag hade 50profil, 55 hade kanske bättrat på.
Men hockeypuck skulle jag inte kalla det. La på pilot power nu och förväntar mig ytterligare 2-300 mil..

Jarnet1

Ny medlem
Gick med
28 May 2013
Hoj
01, Triumph Sprint Rs
Jag mena inte att däcket är blankt i sig. Mer att det är mycket mindre mönster i däcket. Det är ju inte samma. märke som satt på. Det var inte jag som valde däcket så de var inte jag som snålade. Men tack för alla tipsen! .
Frågar man inte får man aldrig veta något! Om man inte testar förstås

Kneedrag

Guest
Ja alla har vi varit nybörjare någon gång men ibland är vissa frågor rätt knasiga, köpt däck om det är "ett annat mönster" eller att det är blankt tillhör troll frågor.

Vilken person som helst som sett ett fordon i sitt liv vet att mönster på ett däck skiljer sig från fabrikat till fabrikat, sen kanske inte alla har köpt flång nya däck men man har köpt andra saker som är flong nytt och inser att de kan skilja sig från "använda" grejer tills de är brukade lite grann. Dessutom är det enkelt att fråga däck krängaren om man är osäker.

Varför jag undrar om personen är på riktigt är att jag blir mörkrädd för att det finns folk med så dålig kunskap om grundläggande saker på hojar ute i trafiken. Man behöver ej va MC proffs men veta viktigaste om kedja, däck, lager och bromsar är fan nåt man bör ha koll på innan man drar ut för att lufta hojen.

Kan vara som du säger men sen kan det också vara sant det ts skriver!
Tro inte att alla kan ens det mest grundläggande till mc eller bil. Det är naivt om jag ska vara helt ärlig med dig att tro så om andra.

Kommer ihåg själv för 10 år sen när mc kortet införskaffades. Jag som inte rattat bil eller mc visste inte ens hur man växlar på bil eller hur en hoj fungerar.
Åkte till mc-firman för att trummbromsen bak inte tog på hojen. Var ju bara en mutter som skulle skruvas. Så enkelt men allt var svårt i början herregud va pinsamt för en så enkel sak!. Däck ska vi inte ens tala om! Det enda de tjata om på körskolan då var 1 mm mönsterdjup och att båda däcken har samma mönster fram och bak.:

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!