Har jag köpt fel däck?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är en hockeypuck till bakdäck och går att åka bra länge på! Men kasst i regn:rolleyes:

Hockepuck, menar du svart då eller hårt?

Håller med om regnegenskaperna som inte är något att stå efter med detta däck, men åka länge? Håller inte med dig där alls, det är varken bättre eller sämre, än andra däck, i torrt tycker jag det är förhållandevis bra grepp även på bana, har kört upp ett antal maxxis däck som snarare gett mig lite "mindre" bakhjulsmil än andra däck med samma körstil
Men numer har jag övergett det för ännu mer förtroendeingivande däck.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
det blanka är skydd till däcket. det är för övrigt väldigt halt så du borde köra varsamt dem första 50 milen. Och mönster skiljer från däck till däck, alla däck har ju olika egenskaper

/Smurfen

Varsamt 50 mil? Nu är vi på sporthoj, varsamt för vissa kan vara en nära-döden-upplevelse för andra, tänk på att vi är på sporthoj.com nu ;)

Snarare ta det lite lugnare de 3-10 första milen, det allra bästa är att åka ut några mil bränna på lite fort rakt fram så du får rejält med värme i däcket som oxå tar bort "skyddet" själv brukar jag faktiskt "raspa" av något varv med lite slippapper iaf på sidan, inte för jag vet om det hjälper mig, bara en mental sak ;)

Jag vet en del som kört ett par varv på Gelleråsen med nya däck och laddat bortom allt vett o sans när gulflagg försvinner:banana

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Varsamt 50 mil? Nu är vi på sporthoj, varsamt för vissa kan vara en nära-döden-upplevelse för andra, tänk på att vi är på sporthoj.com nu ;)

Snarare ta det lite lugnare de 3-10 första milen, det allra bästa är att åka ut några mil bränna på lite fort rakt fram så du får rejält med värme i däcket som oxå tar bort "skyddet" själv brukar jag faktiskt "raspa" av något varv med lite slippapper iaf på sidan, inte för jag vet om det hjälper mig, bara en mental sak ;)

Jag vet en del som kört ett par varv på Gelleråsen med nya däck och laddat bortom allt vett o sans när gulflagg försvinner:banana

När ts inte vet så antar jag att ts är lite amatör som bör ta det lugnt.
varsamt betyder inte att man ska puttra runt i 30 på motorvägen för att däcket släpper närsom, utan att man testar sig fram. 50mil är inkl marginalet, en nybörjare som inte vet varför däcket blänker, behöver.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
När man verkligen ska ta det lugn med nya däck är när det är blöt. Det märkte jag på anderstorp :) Det var verkligen som att köra på såpa! Annars så kan man dra på rätt friskt med ett par helt nya däck utan att det släpper.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!