Har lärt mig köra motorcykel efter 16 år

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har alltid varit för fartglad för mitt eget bästa, faktum är att jag i 15 år har slitit alla mina bakdäck mycket ojämt men inte kunnat rannsaka mig själv utan skyllt på saker som att höga hojar inte ligger lika långt ner i kurvorna som sporthojar, kort och gott bullshit. Jag har med andra ord haft en alldeles för hög ingångshastighet i kurvorna och därmed tvingats rulla mig igenom varenda kurva med obefintlig gas, allt för många gånger har denna körteknik även tagit mig av vägen, det är faktisk konstigt att jag ens lever. Så vad har jag nu lärt mig? Jo jag har börjat växla ner innan kurvorna så jag kan maxa hojen igenom dem istället kom på att det nog var så som jag blev lärd på körskolan när jag var 17 men glömde bort så fort jag fick körkort men jag måste har glömt hur man använder backspeglarna...

...Härom veckan fick jag nämligen lära mig något helt nytt, låg och småkörde bakom fyra sega bilar i vänsterfilen på en större västsvensk riksväg medans den främsta bilen påbörjade en minst sagt seg omkörning. Då tappade jag det helt, körde ut i högerfilen och drog alla fyra bilarna på insidan. 2 minuter senare ligger jag i 100-110 och småkör igen varpå jag råkar sen någgon som kommer blinkandes med helljuset bakifrån, tänker inte mer på saken förrän polisen VW buss ligger bredvid mig med blåljus och en sån där fin stopskylt viftandes i rutan. Kom nu ihåg att jag kör en Triumph Tiger 955 från 2001, jag glömde nämnligen bort det när jag drog på rullen och körde från den där bussen, en bit... Typ 300 meter framför den första bussen ligger nämligen en till och den swichar jag förbi på insidan i isch 180, sen visar det sig att hojen inte går snabbare än just 180 och det dröjer inte allt för länge innan jag känner mig påtagligt jagad.
Tur är väl att dessa bussar inte fixar att hänga med på små krokiga vägar nu när jag har lärt mig köra i kurvor och allt så en stund senare står jag under en buske i smårenget och gömmer mig från drönare och arteleri. 10 minuter senare kör jag vidare till jobbet i moppefart, uppskrämd som en katt i ett träd. Det slår mig i efterhand att polisen måste ha legat precis bakom mig när jag slängde ut mig i högerfilen, mindre klokt genomfört. Sen har en mc-snut sagt till mig en gång att man inte jagar vidare efter 140 efter den tragiska olyckan i stockholm där en killen som dundrade in i en vägbom i plus 200 (300?) efter polisjakt men det är nogg en sanning med viss modifikation.

Hur som helst, dagen därpå har ja precis gjort klart mitt arbetspass i jobbilen och vill inte åka hoj på minst en vecka. På väg tillbaka till terminalen i sista trafikljuset är jag lite ivrig, det hinner nämligen slå över till rött innan jag kör förbi, snacka om att jag satt som på nålar när jag såg va som låg precis bakom mig om inte en polisbil, han måste haft ögonen på annat eller något för jag vet inte varför jag fick behålla kortet men körde minst 20 under hastighetsbegränsingen för resten av den veckan.

Men hojen asså den går verkligen inte snabbare än 180, måste testa detta på rakan länst Mjörn på 190an, sagt och gjort. Kör förbi där några dagar senare och lägger nu i 5an istället för 6an för att få lite mer vrid (har drevat upp den ganska rejält så 5an är ungefär som 6an va innan) full gas vrooom... men, men va i hela helvete! NU KÖR JAG IKAPP EN MC-SNUT, HÄR!?

Jag borde nogg hålla mig till kollektivt resten av sommaren men då glömmer jag säkert hur man kör hoj överhuvudtaget.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Haha, lite uppfriskande med en sådan outlawtråd som omväxling, men du måste jobba med rubriksättningen. Första bilden man fick i huvudet var att det handlade om någon som gått sin första avrostningskurs med SMC.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Bättre att stanna med en gång för det händer ändå inget. Körde drygt 2km i 150km/h på 90-väg med civil-polismc bakom. Blev stoppad och det hände inget mer än att han frågade om jag inte var för gammal för att köra så. Inte en krona i böter.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har alltid varit för fartglad för mitt eget bästa, faktum är att jag i 15 år har slitit alla mina bakdäck mycket ojämt men inte kunnat rannsaka mig själv utan skyllt på saker som att höga hojar inte ligger lika långt ner i kurvorna som sporthojar, kort och gott bullshit. Jag har med andra ord haft en alldeles för hög ingångshastighet i kurvorna och därmed tvingats rulla mig igenom varenda kurva med obefintlig gas, allt för många gånger har denna körteknik även tagit mig av vägen, det är faktisk konstigt att jag ens lever. Så vad har jag nu lärt mig? Jo jag har börjat växla ner innan kurvorna så jag kan maxa hojen igenom dem istället kom på att det nog var så som jag blev lärd på körskolan när jag var 17 men glömde bort så fort jag fick körkort men jag måste har glömt hur man använder backspeglarna...

...Härom veckan fick jag nämligen lära mig något helt nytt, låg och småkörde bakom fyra sega bilar i vänsterfilen på en större västsvensk riksväg medans den främsta bilen påbörjade en minst sagt seg omkörning. Då tappade jag det helt, körde ut i högerfilen och drog alla fyra bilarna på insidan. 2 minuter senare ligger jag i 100-110 och småkör igen varpå jag råkar sen någgon som kommer blinkandes med helljuset bakifrån, tänker inte mer på saken förrän polisen VW buss ligger bredvid mig med blåljus och en sån där fin stopskylt viftandes i rutan. Kom nu ihåg att jag kör en Triumph Tiger 955 från 2001, jag glömde nämnligen bort det när jag drog på rullen och körde från den där bussen, en bit... Typ 300 meter framför den första bussen ligger nämligen en till och den swichar jag förbi på insidan i isch 180, sen visar det sig att hojen inte går snabbare än just 180 och det dröjer inte allt för länge innan jag känner mig påtagligt jagad.
Tur är väl att dessa bussar inte fixar att hänga med på små krokiga vägar nu när jag har lärt mig köra i kurvor och allt så en stund senare står jag under en buske i smårenget och gömmer mig från drönare och arteleri. 10 minuter senare kör jag vidare till jobbet i moppefart, uppskrämd som en katt i ett träd. Det slår mig i efterhand att polisen måste ha legat precis bakom mig när jag slängde ut mig i högerfilen, mindre klokt genomfört. Sen har en mc-snut sagt till mig en gång att man inte jagar vidare efter 140 efter den tragiska olyckan i stockholm där en killen som dundrade in i en vägbom i plus 200 (300?) efter polisjakt men det är nogg en sanning med viss modifikation.

Hur som helst, dagen därpå har ja precis gjort klart mitt arbetspass i jobbilen och vill inte åka hoj på minst en vecka. På väg tillbaka till terminalen i sista trafikljuset är jag lite ivrig, det hinner nämligen slå över till rött innan jag kör förbi, snacka om att jag satt som på nålar när jag såg va som låg precis bakom mig om inte en polisbil, han måste haft ögonen på annat eller något för jag vet inte varför jag fick behålla kortet men körde minst 20 under hastighetsbegränsingen för resten av den veckan.

Men hojen asså den går verkligen inte snabbare än 180, måste testa detta på rakan länst Mjörn på 190an, sagt och gjort. Kör förbi där några dagar senare och lägger nu i 5an istället för 6an för att få lite mer vrid (har drevat upp den ganska rejält så 5an är ungefär som 6an va innan) full gas vrooom... men, men va i hela helvete! NU KÖR JAG IKAPP EN MC-SNUT, HÄR!?

Jag borde nogg hålla mig till kollektivt resten av sommaren men då glömmer jag säkert hur man kör hoj överhuvudtaget.
Mjörnrakan minsann, mina hoods alltså. Där står ju några kameraskåp dessutom.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bättre att stanna med en gång för det händer ändå inget. Körde drygt 2km i 150km/h på 90-väg med civil-polismc bakom. Blev stoppad och det hände inget mer än att han frågade om jag inte var för gammal för att köra så. Inte en krona i böter.
Synd att jag inte visste det när jag fick körkortet indraget och 4000:- i böter när jag kört dryga 120km/h på 90-väg. Antar att den polisen missat ditt PM.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bättre att stanna med en gång för det händer ändå inget. Körde drygt 2km i 150km/h på 90-väg med civil-polismc bakom. Blev stoppad och det hände inget mer än att han frågade om jag inte var för gammal för att köra så. Inte en krona i böter.

Beror väl på vilken mätutrustning dom har i fordonet. Det man inte kan mäta existerar inte och det gäller även för ordningsmakten.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bättre att stanna med en gång för det händer ändå inget. Körde drygt 2km i 150km/h på 90-väg med civil-polismc bakom. Blev stoppad och det hände inget mer än att han frågade om jag inte var för gammal för att köra så. Inte en krona i böter.
- Precis så va -
Jag brummade förbi ett vägarbete i 160 (enligt Polisen) för x antal år sedan.
Det stod en polis på hoj precis bakom vägarbetarna på en sidoväg o väntade på idioter som mig.
Eftersom jag såg en prick i backspegeln som växte oroväckande snabbt, släppte jag gasen o lät mig haffas. Han var så arg att han fräste saliv på sitt visir innan han ens öppnat det.
Han skällde ut mig i några 5ish minuter och sen fick jag puttra iväg lika tuff som Ronaldo såg ut efter sin missade straff igår. Noll kronor fattigare men med temporärt knäckt manlighet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har alltid varit för fartglad för mitt eget bästa, faktum är att jag i 15 år har slitit alla mina bakdäck mycket ojämt men inte kunnat rannsaka mig själv utan skyllt på saker som att höga hojar inte ligger lika långt ner i kurvorna som sporthojar, kort och gott bullshit. Jag har med andra ord haft en alldeles för hög ingångshastighet i kurvorna och därmed tvingats rulla mig igenom varenda kurva med obefintlig gas, allt för många gånger har denna körteknik även tagit mig av vägen, det är faktisk konstigt att jag ens lever. Så vad har jag nu lärt mig? Jo jag har börjat växla ner innan kurvorna så jag kan maxa hojen igenom dem istället kom på att det nog var så som jag blev lärd på körskolan när jag var 17 men glömde bort så fort jag fick körkort men jag måste har glömt hur man använder backspeglarna...

...Härom veckan fick jag nämligen lära mig något helt nytt, låg och småkörde bakom fyra sega bilar i vänsterfilen på en större västsvensk riksväg medans den främsta bilen påbörjade en minst sagt seg omkörning. Då tappade jag det helt, körde ut i högerfilen och drog alla fyra bilarna på insidan. 2 minuter senare ligger jag i 100-110 och småkör igen varpå jag råkar sen någgon som kommer blinkandes med helljuset bakifrån, tänker inte mer på saken förrän polisen VW buss ligger bredvid mig med blåljus och en sån där fin stopskylt viftandes i rutan. Kom nu ihåg att jag kör en Triumph Tiger 955 från 2001, jag glömde nämnligen bort det när jag drog på rullen och körde från den där bussen, en bit... Typ 300 meter framför den första bussen ligger nämligen en till och den swichar jag förbi på insidan i isch 180, sen visar det sig att hojen inte går snabbare än just 180 och det dröjer inte allt för länge innan jag känner mig påtagligt jagad.
Tur är väl att dessa bussar inte fixar att hänga med på små krokiga vägar nu när jag har lärt mig köra i kurvor och allt så en stund senare står jag under en buske i smårenget och gömmer mig från drönare och arteleri. 10 minuter senare kör jag vidare till jobbet i moppefart, uppskrämd som en katt i ett träd. Det slår mig i efterhand att polisen måste ha legat precis bakom mig när jag slängde ut mig i högerfilen, mindre klokt genomfört. Sen har en mc-snut sagt till mig en gång att man inte jagar vidare efter 140 efter den tragiska olyckan i stockholm där en killen som dundrade in i en vägbom i plus 200 (300?) efter polisjakt men det är nogg en sanning med viss modifikation.

Hur som helst, dagen därpå har ja precis gjort klart mitt arbetspass i jobbilen och vill inte åka hoj på minst en vecka. På väg tillbaka till terminalen i sista trafikljuset är jag lite ivrig, det hinner nämligen slå över till rött innan jag kör förbi, snacka om att jag satt som på nålar när jag såg va som låg precis bakom mig om inte en polisbil, han måste haft ögonen på annat eller något för jag vet inte varför jag fick behålla kortet men körde minst 20 under hastighetsbegränsingen för resten av den veckan.

Men hojen asså den går verkligen inte snabbare än 180, måste testa detta på rakan länst Mjörn på 190an, sagt och gjort. Kör förbi där några dagar senare och lägger nu i 5an istället för 6an för att få lite mer vrid (har drevat upp den ganska rejält så 5an är ungefär som 6an va innan) full gas vrooom... men, men va i hela helvete! NU KÖR JAG IKAPP EN MC-SNUT, HÄR!?

Jag borde nogg hålla mig till kollektivt resten av sommaren men då glömmer jag säkert hur man kör hoj överhuvudtaget.
Du har helt klart problem. T o m en tdm 850 från samma tid tangerar väl 180.

Hur sitter du för, apropå delen där du tog betäckning, du har väl en konstitution av typen ”svår att gömma”, LR?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Mjörnrakan minsann, mina hoods alltså. Där står ju några kameraskåp dessutom.
Det är väl därifrån uttrycket ”ingen minns en fegis” kommer. För att dom inte fastnar på fartkamerorna, i motsats till dom som brassar förbi kameraskåpet i överljudsfart:squid
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tillbaka från radiotystnaden... Hållit mig från FRAs frekvenser en knapp månad för säkerhets skull.

Haha, lite uppfriskande med en sådan outlawtråd som omväxling, men du måste jobba med rubriksättningen. Första bilden man fick i huvudet var att det handlade om någon som gått sin första avrostningskurs med SMC.
Just en avrostningskurs va nog vad jag skulle haft, både i hojkörning och rubriksättning.
Du verkar vara inne i ett snutstim i livet. Bara att ta det lite lugnt en stund till. :rofl
Det eller skaffa en snabbare hoj. :hojraket
Det är något fel på hojen, har varit uppe i 220 med den så något står inte rätt till. Har svårt att ta det lugnt, livet är så tråkigt då...
Bättre att stanna med en gång för det händer ändå inget. Körde drygt 2km i 150km/h på 90-väg med civil-polismc bakom. Blev stoppad och det hände inget mer än att han frågade om jag inte var för gammal för att köra så. Inte en krona i böter.
Vissa har tur.
Mjörnrakan minsann, mina hoods alltså. Där står ju några kameraskåp dessutom.
Är det!?
Beror väl på vilken mätutrustning dom har i fordonet. Det man inte kan mäta existerar inte och det gäller även för ordningsmakten.
Nya blåljusbilar har ju radar som kan mäta farten hos fordon i motsatt fil t.o.m. så nu vill jag ha en hoj med stealth!
Du har helt klart problem. T o m en tdm 850 från samma tid tangerar väl 180.

Hur sitter du för, apropå delen där du tog betäckning, du har väl en konstitution av typen ”svår att gömma”, LR?
Jag kan gömma mig bakom en tall, eller kunde iaf innan ölmagen började puta ut. eller tänkte du på hojen? vinkeln mellan låret och smalbenet är väl 60grader där typ, som allt jag sätter mig på, dessutom är det inte allt för ovanligt att jag inte kommer under köksbord utan att lyfta hela bordet, har bara 65cm upp till knäna.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tillbaka från radiotystnaden... Hållit mig från FRAs frekvenser en knapp månad för säkerhets skull.


Just en avrostningskurs va nog vad jag skulle haft, både i hojkörning och rubriksättning.

Det är något fel på hojen, har varit uppe i 220 med den så något står inte rätt till. Har svårt att ta det lugnt, livet är så tråkigt då...

Vissa har tur.

Är det!?

Nya blåljusbilar har ju radar som kan mäta farten hos fordon i motsatt fil t.o.m. så nu vill jag ha en hoj med stealth!

Jag kan gömma mig bakom en tall, eller kunde iaf innan ölmagen började puta ut. eller tänkte du på hojen? vinkeln mellan låret och smalbenet är väl 60grader där typ, som allt jag sätter mig på, dessutom är det inte allt för ovanligt att jag inte kommer under köksbord utan att lyfta hela bordet, har bara 65cm upp till knäna.
Minns knappt vad jag menade mer än att du är av ansenlig längd, vilket väl kan bli till vindfång.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top