Jag har alltid varit för fartglad för mitt eget bästa, faktum är att jag i 15 år har slitit alla mina bakdäck mycket ojämt men inte kunnat rannsaka mig själv utan skyllt på saker som att höga hojar inte ligger lika långt ner i kurvorna som sporthojar, kort och gott bullshit. Jag har med andra ord haft en alldeles för hög ingångshastighet i kurvorna och därmed tvingats rulla mig igenom varenda kurva med obefintlig gas, allt för många gånger har denna körteknik även tagit mig av vägen, det är faktisk konstigt att jag ens lever. Så vad har jag nu lärt mig? Jo jag har börjat växla ner innan kurvorna så jag kan maxa hojen igenom dem istället kom på att det nog var så som jag blev lärd på körskolan när jag var 17 men glömde bort så fort jag fick körkort men jag måste har glömt hur man använder backspeglarna...
...Härom veckan fick jag nämligen lära mig något helt nytt, låg och småkörde bakom fyra sega bilar i vänsterfilen på en större västsvensk riksväg medans den främsta bilen påbörjade en minst sagt seg omkörning. Då tappade jag det helt, körde ut i högerfilen och drog alla fyra bilarna på insidan. 2 minuter senare ligger jag i 100-110 och småkör igen varpå jag råkar sen någgon som kommer blinkandes med helljuset bakifrån, tänker inte mer på saken förrän polisen VW buss ligger bredvid mig med blåljus och en sån där fin stopskylt viftandes i rutan. Kom nu ihåg att jag kör en Triumph Tiger 955 från 2001, jag glömde nämnligen bort det när jag drog på rullen och körde från den där bussen, en bit... Typ 300 meter framför den första bussen ligger nämligen en till och den swichar jag förbi på insidan i isch 180, sen visar det sig att hojen inte går snabbare än just 180 och det dröjer inte allt för länge innan jag känner mig påtagligt jagad.
Tur är väl att dessa bussar inte fixar att hänga med på små krokiga vägar nu när jag har lärt mig köra i kurvor och allt så en stund senare står jag under en buske i smårenget och gömmer mig från drönare och arteleri. 10 minuter senare kör jag vidare till jobbet i moppefart, uppskrämd som en katt i ett träd. Det slår mig i efterhand att polisen måste ha legat precis bakom mig när jag slängde ut mig i högerfilen, mindre klokt genomfört. Sen har en mc-snut sagt till mig en gång att man inte jagar vidare efter 140 efter den tragiska olyckan i stockholm där en killen som dundrade in i en vägbom i plus 200 (300?) efter polisjakt men det är nogg en sanning med viss modifikation.
Hur som helst, dagen därpå har ja precis gjort klart mitt arbetspass i jobbilen och vill inte åka hoj på minst en vecka. På väg tillbaka till terminalen i sista trafikljuset är jag lite ivrig, det hinner nämligen slå över till rött innan jag kör förbi, snacka om att jag satt som på nålar när jag såg va som låg precis bakom mig om inte en polisbil, han måste haft ögonen på annat eller något för jag vet inte varför jag fick behålla kortet men körde minst 20 under hastighetsbegränsingen för resten av den veckan.
Men hojen asså den går verkligen inte snabbare än 180, måste testa detta på rakan länst Mjörn på 190an, sagt och gjort. Kör förbi där några dagar senare och lägger nu i 5an istället för 6an för att få lite mer vrid (har drevat upp den ganska rejält så 5an är ungefär som 6an va innan) full gas vrooom... men, men va i hela helvete! NU KÖR JAG IKAPP EN MC-SNUT, HÄR!?
Jag borde nogg hålla mig till kollektivt resten av sommaren men då glömmer jag säkert hur man kör hoj överhuvudtaget.
...Härom veckan fick jag nämligen lära mig något helt nytt, låg och småkörde bakom fyra sega bilar i vänsterfilen på en större västsvensk riksväg medans den främsta bilen påbörjade en minst sagt seg omkörning. Då tappade jag det helt, körde ut i högerfilen och drog alla fyra bilarna på insidan. 2 minuter senare ligger jag i 100-110 och småkör igen varpå jag råkar sen någgon som kommer blinkandes med helljuset bakifrån, tänker inte mer på saken förrän polisen VW buss ligger bredvid mig med blåljus och en sån där fin stopskylt viftandes i rutan. Kom nu ihåg att jag kör en Triumph Tiger 955 från 2001, jag glömde nämnligen bort det när jag drog på rullen och körde från den där bussen, en bit... Typ 300 meter framför den första bussen ligger nämligen en till och den swichar jag förbi på insidan i isch 180, sen visar det sig att hojen inte går snabbare än just 180 och det dröjer inte allt för länge innan jag känner mig påtagligt jagad.
Tur är väl att dessa bussar inte fixar att hänga med på små krokiga vägar nu när jag har lärt mig köra i kurvor och allt så en stund senare står jag under en buske i smårenget och gömmer mig från drönare och arteleri. 10 minuter senare kör jag vidare till jobbet i moppefart, uppskrämd som en katt i ett träd. Det slår mig i efterhand att polisen måste ha legat precis bakom mig när jag slängde ut mig i högerfilen, mindre klokt genomfört. Sen har en mc-snut sagt till mig en gång att man inte jagar vidare efter 140 efter den tragiska olyckan i stockholm där en killen som dundrade in i en vägbom i plus 200 (300?) efter polisjakt men det är nogg en sanning med viss modifikation.
Hur som helst, dagen därpå har ja precis gjort klart mitt arbetspass i jobbilen och vill inte åka hoj på minst en vecka. På väg tillbaka till terminalen i sista trafikljuset är jag lite ivrig, det hinner nämligen slå över till rött innan jag kör förbi, snacka om att jag satt som på nålar när jag såg va som låg precis bakom mig om inte en polisbil, han måste haft ögonen på annat eller något för jag vet inte varför jag fick behålla kortet men körde minst 20 under hastighetsbegränsingen för resten av den veckan.
Men hojen asså den går verkligen inte snabbare än 180, måste testa detta på rakan länst Mjörn på 190an, sagt och gjort. Kör förbi där några dagar senare och lägger nu i 5an istället för 6an för att få lite mer vrid (har drevat upp den ganska rejält så 5an är ungefär som 6an va innan) full gas vrooom... men, men va i hela helvete! NU KÖR JAG IKAPP EN MC-SNUT, HÄR!?
Jag borde nogg hålla mig till kollektivt resten av sommaren men då glömmer jag säkert hur man kör hoj överhuvudtaget.