Ugluk skrev:
I det du skriver här finns mycket nyttigt som borde ha kommit fram i däckstråden. Jag påstod aldrig att ingen fått ut något däck, utan ifrågasatte på ett kanske väl spydigt sätt vilken vilja som fanns för att göra rätt för sig. När nu uttrycksfulle No1 valt att inte svara på frågor om det här drar man ju naturligtvis slutsatsen att den saknas.
Du kunde faktiskt ha styrt upp däckstråden med det här istället för att skriva ett halvlamt inlägg som du gjorde.
Tja, jag skrev vad jag tyckte där, men kedjan var redan igång. Folk som inte visste något la sig i. Man ignorerade det faktum att personen i fråga inte var på plats osv. Tyckte det hela liknade den gamla vanliga lynchmobben.
Dessutom, så hade jag inte alla fakta i däckstråden, utan visste bara om vissa saker när det gällde gr-dagen1. Ogillar dessutom starkt "internet-rättegångar", där då återigen, folk som inte har med saken att göra ska alltid komma med åsikter om ditten eller datten, utan fakta.
Ok, om jag tycker mig vara dåligt behandlad av en person eller ett företag, så kan jag tänka mig hänga ut den personen/företaget.
Men, jag skulle tycka det var pinsamt om andra gjorde det åt mig, som kanske inte är helt insatta. D.v.s fakta förvrängs när det går genom flera led, även om uppsåtet från början var gott.
När "valde" no1 exempelvis att inte svara på frågor?? När han inte var på plats framför en dator, utan i england på en mässa??
Vill egentligen inte ta upp det enskilda fallet här, för det är egentligen rätt ointressant. Utan det är hur folk beter sig på nätet, vad vanlig hederlig netiquette är för något.
Tänk efter 3 gånger innan man postar ett inlägg, vad har det inlägget för betydelse, hur kan det tolkas/misstolkas, vad du vill med inlägget, om du attackerar en person, kan den personen ifråga försvara sig, har du fakta du kan lita på och även försvara, inte att ens kompis kompis, brorsas faster minsann sa att det var så..
Har personligen hållt på med internet nu i snart 15 år, har insett för länge sedan, att just det skrivna på språket på internet och hur folk beter sig här avsevärt skiljer sig från verkliga livet, även skillnaden hur man uppfattar folk på internet och i verkligheten.
På internet gäller det att välja sina ord _mycket_ väl, för kan det missuppfattas, så gör det det. Det tar en stund innan folk "lär" sig prata på nätet, det blir oftast en skillnad om folket träffas IRL, till det bättre.
Haft den här diskussionen tidigare ett flertal ggr på sporthoj, och den känns så onödig. Hoppa över offentliga personangrepp, de leder inte till något vettigt alls...