Har MV Agusta bästa displayen!?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Visst är det konstigt att vi kan animera månlandningen i ett datorspel så att man får damm i käften när man spelar, men ändå är en analog varvräknare överägsen allt som någonsin har visats på en display/skärm?

Jag skrev analog design för en digitaliserad/animerad varvräknare kan fungera lika bra som en analog. Dock har jag inte sett någon vara bättre.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min har nog sämsta.
Ingen bensinmätare utan en gul lampa som lyser när det är två mil kvar.
Ingen klocka heller?

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Håller helt med, en bra navigation förhöjer själva turen men nödvändigtvis inte själva körningen. Hoppas det här som MV och då BMW påbörjat är något som sprider sig till andra tillverkare.
Det här med att kunna välja nivå på kurvigheten, är det samma som stänga av ”Highway”, ”Dirt roads” etc? Eller har du ytterligare val i din app? Riktigt kul funktion tycker jag?
Ja det är ett separat val, se skärmdump i mitt förra inlägg.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Att rödmarkeringen flyttas uppåt efterhand motortemperaturen stiger har BMW haft redan runt år 2000 på M5 E39.
Om det sedan hindrar alla från att varva vid kall motor vet man inte, men får hoppas.
Har iofs inte testat om det ens går…
IMG_2567.jpeg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ja jisses…Vad hände med enkla saker som att varmköra…?

Jag tvivlar starkt på att mänskligheten blir mer intelligent för varje generation och jag tycker mig se bevis för att dylika mätare bidrar till förfallet.

I manualen till min bil från 1970 står det inget om mätaren men väl hur man justerar ventilerna.

I manualen till min bil från 2023 handlar flera hundra sidor om mätaren…och flera sidor är vikta till att berätta att man faktiskt inte får dricka batterisyran…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I manualen till min bil från 2023 handlar flera hundra sidor om mätaren…och flera sidor är vikta till att berätta att man faktiskt inte får dricka batterisyran…

Det var någon Amerikan som föreslog "Ta bort alla varningsettiketter på allt och låt problemet lösa sig själv på ett par generationer"

Efter dom som åt "Tide Pods" med maskindiskmedel börjar jag tro han har en poäng....

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag kan tycka att displayernas info-design ser häftig och cool ut men däremot har jag inte alls fallit för känslan en display ofta ger (bortsett från vad den visar), både i bilar och på hojar, när det ser ut som att man monterat upp en surfplatta på instrumentpanelen/på styret. Så jag är väldigt kluven till nyare displayer i både bilar och på motorcyklar. Bilderna som geva visar, tycker jag visar en display som ger en väldigt trevlig känsla när det gäller vad den återger, klar, skarp, lite lagom med färg osv. Men så ser själva hårdvaran ut som en surfplatta, vilket inte alls tilltalar mig.

Och en annan del av mig vill helst inte ens ha digital hastighetsmätare, jag tycker det är enklare och behagligare att ha en visar som visar hastigheten, så man slipper se den exakta, på km, hastigheten man håller. Analoga visare för både hastighet och varvtal på en hoj är sexigt det med.

Viktigast trots allt är ju att man trivs med hojen i övrigt, och att det (för min del) är enkelt att se hastighet, varvtal, bränslemängd och gärna en klocka. Bonus är att kunna se vilken växel man har i, men det har jag hittills klarat mig helt utan, även om jag titt som tätt försöker lägga i sexan när den redan ligger i. :död

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jisses…Vad hände med enkla saker som att varmköra…?

Jag tvivlar starkt på att mänskligheten blir mer intelligent för varje generation och jag tycker mig se bevis för att dylika mätare bidrar till förfallet.

I manualen till min bil från 1970 står det inget om mätaren men väl hur man justerar ventilerna.

Dessutom: moderna maskiner har datorer som kan sköta det där automatiskt, dvs du kan aldrig ta ut mer effekt än vad motorn bedöms klara av utifrån oljetemperatur, oljetryck osv osv.

Till saken hör rimligen också att din 1970 års bil krävde regelbunden ventiljustering så pass ofta att det var ägaren som förväntades göra det själv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dessutom: moderna maskiner har datorer som kan sköta det där automatiskt, dvs du kan aldrig ta ut mer effekt än vad motorn bedöms klara av utifrån oljetemperatur, oljetryck osv osv.

Till saken hör rimligen också att din 1970 års bil krävde regelbunden ventiljustering så pass ofta att det var ägaren som förväntades göra det själv.

Jag har nog aldrig sedan jag fick körkort 1989 lyckats köra en motorolja så varm att det skulle vara ett problem.

Regelbunden ventiljustering på 70-talsbilar är väl också ytterst tveksamt, jag har gjort det någon gång precis när man köpt en äldre bil och sen aldrig mer.
De flesta gjorde det antagligen aldrig på den tiden heller.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag som bara har en hoj med nån form av digital display vilken väl knappast kan räknas som en display, en liten ruta för kilometer, tripp och klocka på Thruxtonen funderar på hur mycket infomation man egentligen behöver använda från displayen? Hastighet är väl bra och sen trippmätaren så man vet när man ska fundera på att tanka, tempmätare och varvräknare kan kanske också vara bra att ha.

Är lite nyfiken på vad ni säger om varvräknaren? Hur många glor egentligen på den när dom ska växla, öronen och känslan att nu är ska man växla kommer man väl långt med i hyfsat normal körning. Är nyfiken på er som kör bana, ser ni på varvräknaren eller växlar ni efter "känsla". Har varvräknaren "shift light" kan jag tänka mig att man kan ha nytta men annars har man väl oftast ganska fullt upp om man nu inte bara ska köra rakt fram?

Flashiga displayer är säkert bra men man kan nog i de flesta fallen klara sig utan dom, eller är det jag som håller på att bli gammal.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag som bara har en hoj med nån form av digital display vilken väl knappast kan räknas som en display, en liten ruta för kilometer, tripp och klocka på Thruxtonen funderar på hur mycket infomation man egentligen behöver använda från displayen? Hastighet är väl bra och sen trippmätaren så man vet när man ska fundera på att tanka, tempmätare och varvräknare kan kanske också vara bra att ha.

Är lite nyfiken på vad ni säger om varvräknaren? Hur många glor egentligen på den när dom ska växla, öronen och känslan att nu är ska man växla kommer man väl långt med i hyfsat normal körning. Är nyfiken på er som kör bana, ser ni på varvräknaren eller växlar ni efter "känsla". Har varvräknaren "shift light" kan jag tänka mig att man kan ha nytta men annars har man väl oftast ganska fullt upp om man nu inte bara ska köra rakt fram?

Flashiga displayer är säkert bra men man kan nog i de flesta fallen klara sig utan dom, eller är det jag som håller på att bli gammal.
På min ZX10R så börjar lampa blinka vid inställt varvtal.
Men mestadels går jag själv på öronen och min feghet slår till att växla med god marginal på den hojen. För brassar jag på så jäkligt då är ögonen på vägen och inte på displayen.

Den är helt ny ( 2023 ) med massa inställningar vilket är kul men jag är oftast en sån som "set and forget" vid första turen. Sen är jag aldrig inne i menyerna och ändrar inställningar. Det behövs ingen optimering av inställningar på en 200hk hoj på vanlig väg. Men det är väl bra att det finns för den som ska ta ut den på bana och brassa järnet.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Alla går såklart igång på olika saker men för min del är det inte mycket jag använder instrumenteringen till så en flashigare display ger inget egentligt mervärde...

Det jag behöver på R1an, (på XTna bara de två översta).
I fallande ordning:
  • Neutrallampa
  • Hastighetsmätare
  • Trip/(låg bränslenivå)
  • Klocka
  • Ibland omgivningstempvisning

Händer något onormalt tänds lampor och felkod visas, alltså inget jag tittar på normalt sett..

Har iofs en gammal mobiltelefon för navi ibland men vetefan om jag skulle vilja ha det nere i instrumenteringen dock...
Har även sett hur kopplingen mot mobil och headset på bmw varit minst sagt oberäknelig ibland...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har nog aldrig sedan jag fick körkort 1989 lyckats köra en motorolja så varm att det skulle vara ett problem.

Regelbunden ventiljustering på 70-talsbilar är väl också ytterst tveksamt, jag har gjort det någon gång precis när man köpt en äldre bil och sen aldrig mer.
De flesta gjorde det antagligen aldrig på den tiden heller.
Problemet är snarare för hård belastning med KALL motor... :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rolig läsning, tänk att en display kan skapa en så stor diskussion, underhållande.
Dessutom väldigt bildande, nu vet jag att man inte får dricka ur batteriet dessutom eller
äta maskindiskmedel. :hihi

Bra i alla fall att TS är nöjd med sin display.

Man FÅR fortfarande göra det, men nu har i alla fall tillverkarna talat om att man dör av det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år