Det känns som att det är länge sedan man faktiskt kom åt att dricka ur batteriet.Man FÅR fortfarande göra det, men nu har i alla fall tillverkarna talat om att man dör av det.
Man bör alltså inkludera varningstext att man inte bör borra i ett batteri och slurpa i sig innehållet.........om vi ändå snackar display menar jagDet känns som att det är länge sedan man faktiskt kom åt att dricka ur batteriet.
Nu går det ju inte ens att få tag på batterisyra längre, så det kanske gör oss kanske mer benägna att borra upp ett batteri, och plocka ut syran?
Ja...på tal om display....
Problemet är snarare för hård belastning med KALL motor...
KTM 660Men vilken hoj har bästa startmotorn?
Jag har pillat runt i min zx10r årsm. 2023.Snubblade över den här tråden igen och funderade på hur många här inne som använt senaste modellen av alla supersporthojar och haft möjligheten att pilla runt med displayen och dess funktioner.
Jag har då sannerligen inte gjort det. Finns det ens någon bra youtube-jämförelse mellan alternativen? Tänker att det finns så många aspekter förutom mjukvaran i sig.
En bra display ska kunna gå riktigt lågt i ljusstyrkan nattetid, gärna med bra kontrast på panelen så mörka partier inte lyser grått. Den ska vara riktigt ljusstark en solig sommardag, så den är lika användbar som analoga mätare. Ljusstyrningen för alla ljusstyrka där mellan ska fungera bra och svagare ljusstyrka ska inte ge pwm-flimmer.
Det ska finnas bra, taktila reglage till att navigera systemet och det ska fungera responsivt, både mätt i tiden det tar från att du trycker på en knapp till att impulsen tas emot men också hur snabbt operationen sker samt hur lång tid det tar från att mätdata (som exempelvis varvtal) når systemet innan det kan visas upp.
Sedan ska det som visas på displayen gärna vara grafiskt väldesignat men också intuitivt att navigera. Det som är animerat ska hålla hög och jämn framerate.
Funktionerna som finns ska inte bara existera i en specifikationslista, utan fungera väl, vara användbara och enkla att nå. Det gäller så klart inte bara det som är inbyggt, utan också saker som konnektivitet och kompatibiltet till telefoner och annan utrustning.
Personligen har jag inte testat displayer på många hojar och jag har inte sett någon journalist eller youtubepersonlighet som klarat av att recensera dem på djupet.
På bilsidan har jag sett många misslyckade försök. Billiga LCD-paneler med dålig kontrast och färger. Dålig styrning av bakgrundsbelysning med massor av pwm-flimmer. Undermålig hårdvara till att driva systemet, vilket resulterar i lagg, laddningstider och input lag. Animationer och design som inte ens gör undermålig display och hårdvara rättvisa. Slutligen att de oftast gjorts omöjliga att uppdatera av slutanvändaren och med en tillverkare som gett blanka fan i förbättra produkten efter den släppts ut alldeles för tidigt.
Är lite nyfiken på vad ni säger om varvräknaren? Hur många glor egentligen på den när dom ska växla, öronen och känslan att nu är ska man växla kommer man väl långt med i hyfsat normal körning. Är nyfiken på er som kör bana, ser ni på varvräknaren eller växlar ni efter "känsla". Har varvräknaren "shift light" kan jag tänka mig att man kan ha nytta men annars har man väl oftast ganska fullt upp om man nu inte bara ska köra rakt fram?
Flashiga displayer är säkert bra men man kan nog i de flesta fallen klara sig utan dom, eller är det jag som håller på att bli gammal.
En mätare ska var RUND med en visare
Frågor på det?
Tråden kan stängas.
Inte någon varvräknare?Alla går såklart igång på olika saker men för min del är det inte mycket jag använder instrumenteringen till så en flashigare display ger inget egentligt mervärde...
Det jag behöver på R1an, (på XTna bara de två översta).
I fallande ordning:
- Neutrallampa
- Hastighetsmätare
- Trip/(låg bränslenivå)
- Klocka
- Ibland omgivningstempvisning
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |