Har MV Agusta bästa displayen!?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man FÅR fortfarande göra det, men nu har i alla fall tillverkarna talat om att man dör av det.
Det känns som att det är länge sedan man faktiskt kom åt att dricka ur batteriet.
Nu går det ju inte ens att få tag på batterisyra längre, så det kanske gör oss kanske mer benägna att borra upp ett batteri, och plocka ut syran?
Ja...på tal om display.... :giggle:
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det känns som att det är länge sedan man faktiskt kom åt att dricka ur batteriet.
Nu går det ju inte ens att få tag på batterisyra längre, så det kanske gör oss kanske mer benägna att borra upp ett batteri, och plocka ut syran?
Ja...på tal om display.... :giggle:
Man bör alltså inkludera varningstext att man inte bör borra i ett batteri och slurpa i sig innehållet.........om vi ändå snackar display menar jag :hihi
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Snubblade över den här tråden igen och funderade på hur många här inne som använt senaste modellen av alla supersporthojar och haft möjligheten att pilla runt med displayen och dess funktioner.

Jag har då sannerligen inte gjort det. Finns det ens någon bra youtube-jämförelse mellan alternativen? Tänker att det finns så många aspekter förutom mjukvaran i sig.

En bra display ska kunna gå riktigt lågt i ljusstyrkan nattetid, gärna med bra kontrast på panelen så mörka partier inte lyser grått. Den ska vara riktigt ljusstark en solig sommardag, så den är lika användbar som analoga mätare. Styrningen av ljusstyrka för alla nivåer där mellan ska fungera bra och svagare ljusstyrka ska inte ge pwm-flimmer.

Det ska finnas bra, taktila reglage till att navigera systemet och det ska fungera responsivt, både mätt i tiden det tar från att du trycker på en knapp till att impulsen tas emot men också hur snabbt operationen sker samt hur lång tid det tar från att mätdata (som exempelvis varvtal) når systemet innan det kan visas upp.

Sedan ska det som visas på displayen gärna vara grafiskt väldesignat men också intuitivt att navigera. Det som är animerat ska hålla hög och jämn framerate.

Funktionerna som finns ska inte bara existera i en specifikationslista, utan fungera väl, vara användbara och enkla att nå. Det gäller så klart inte bara det som är inbyggt, utan också saker som konnektivitet och kompatibiltet till telefoner och annan utrustning.

Personligen har jag inte testat displayer på många hojar och jag har inte sett någon journalist eller youtubepersonlighet som klarat av att recensera dem på djupet.

På bilsidan har jag sett många misslyckade försök. Billiga LCD-paneler med dålig kontrast och färger. Dålig styrning av bakgrundsbelysning med massor av pwm-flimmer. Undermålig hårdvara till att driva systemet, vilket resulterar i lagg, laddningstider och input lag. Animationer och design som inte ens gör undermålig display och hårdvara rättvisa. Slutligen att de oftast gjorts omöjliga att uppdatera av slutanvändaren och med en tillverkare som gett blanka fan i förbättra produkten efter den släppts ut alldeles för tidigt.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Snubblade över den här tråden igen och funderade på hur många här inne som använt senaste modellen av alla supersporthojar och haft möjligheten att pilla runt med displayen och dess funktioner.

Jag har då sannerligen inte gjort det. Finns det ens någon bra youtube-jämförelse mellan alternativen? Tänker att det finns så många aspekter förutom mjukvaran i sig.

En bra display ska kunna gå riktigt lågt i ljusstyrkan nattetid, gärna med bra kontrast på panelen så mörka partier inte lyser grått. Den ska vara riktigt ljusstark en solig sommardag, så den är lika användbar som analoga mätare. Ljusstyrningen för alla ljusstyrka där mellan ska fungera bra och svagare ljusstyrka ska inte ge pwm-flimmer.

Det ska finnas bra, taktila reglage till att navigera systemet och det ska fungera responsivt, både mätt i tiden det tar från att du trycker på en knapp till att impulsen tas emot men också hur snabbt operationen sker samt hur lång tid det tar från att mätdata (som exempelvis varvtal) når systemet innan det kan visas upp.

Sedan ska det som visas på displayen gärna vara grafiskt väldesignat men också intuitivt att navigera. Det som är animerat ska hålla hög och jämn framerate.

Funktionerna som finns ska inte bara existera i en specifikationslista, utan fungera väl, vara användbara och enkla att nå. Det gäller så klart inte bara det som är inbyggt, utan också saker som konnektivitet och kompatibiltet till telefoner och annan utrustning.

Personligen har jag inte testat displayer på många hojar och jag har inte sett någon journalist eller youtubepersonlighet som klarat av att recensera dem på djupet.

På bilsidan har jag sett många misslyckade försök. Billiga LCD-paneler med dålig kontrast och färger. Dålig styrning av bakgrundsbelysning med massor av pwm-flimmer. Undermålig hårdvara till att driva systemet, vilket resulterar i lagg, laddningstider och input lag. Animationer och design som inte ens gör undermålig display och hårdvara rättvisa. Slutligen att de oftast gjorts omöjliga att uppdatera av slutanvändaren och med en tillverkare som gett blanka fan i förbättra produkten efter den släppts ut alldeles för tidigt.
Jag har pillat runt i min zx10r årsm. 2023.
Men som jag skrev tidigare, set and forget. Sedan no more pill i menyn.

Har inte ens testat launchcontrol ännu.

Display är skarp o tydlig, kan välja svart bakrund med vit text eller vit bakgrund med svart text.

Men display är för mig inget jag glor eller pillar på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är lite nyfiken på vad ni säger om varvräknaren? Hur många glor egentligen på den när dom ska växla, öronen och känslan att nu är ska man växla kommer man väl långt med i hyfsat normal körning. Är nyfiken på er som kör bana, ser ni på varvräknaren eller växlar ni efter "känsla". Har varvräknaren "shift light" kan jag tänka mig att man kan ha nytta men annars har man väl oftast ganska fullt upp om man nu inte bara ska köra rakt fram?

Flashiga displayer är säkert bra men man kan nog i de flesta fallen klara sig utan dom, eller är det jag som håller på att bli gammal.

Du börjar bli gammal! :fakta :krama :hihi
På bana kollar jag på varvräknaren när jag närmar mig varvtalsstopp de första varven sedan är det hörseln. Ingen fara med ventilflyt som på en 60-talare...

En mätare ska var RUND med en visare:mattias
Frågor på det?
Tråden kan stängas.

Jag har ingen display med design, jag har en formgiven instrumentering! :kär
Att andra vill ha något annat eller mer går bra för mig. Så länge jag får använda det jag vill ha! :krama

För mig räcker en instrumentering från 60-talet. Neutralläget känner man med vänsterhanden. När jag vet soppaförbrukningen vet jag hur många mil jag kan köra innan jag behöver tanka utan en avancerad datorskärm.

Men att i sadeln kunna lägga ögonen på någonting vackert är trevligt, oavsett åsikten vad som är det...

Instrumentering.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Alla går såklart igång på olika saker men för min del är det inte mycket jag använder instrumenteringen till så en flashigare display ger inget egentligt mervärde...

Det jag behöver på R1an, (på XTna bara de två översta).
I fallande ordning:
  • Neutrallampa
  • Hastighetsmätare
  • Trip/(låg bränslenivå)
  • Klocka
  • Ibland omgivningstempvisning
Inte någon varvräknare?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top