Har någon annan samma problem?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som sagt:
En är för lite.
En banhoj.
En sporttourer (BMW FTW!).
Åsså geggmoppe.

Jo den uppdelningen funkar men det jag menade var att du kan omöjligt lära känna din hoj om du har den mindre än 1 månad! Sen att byta hoj bara för att en sak inte är som du vill är väl lite som att sälja huset varje gång du måste klippa gräset....

Är knävinkeln för skarp så byt fotpinnesatser osv men sälj inte hojen förrän du säkert vet att den inte är det bästa för dina önskemål!

Jag skulle också vilja ha en cross men då ska man bo på ett mindre ställe än stockholm och ha ett vettigt garage!

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Jo den uppdelningen funkar men det jag menade var att du kan omöjligt lära känna din hoj om du har den mindre än 1 månad! Sen att byta hoj bara för att en sak inte är som du vill är väl lite som att sälja huset varje gång du måste klippa gräset....

Är knävinkeln för skarp så byt fotpinnesatser osv men sälj inte hojen förrän du säkert vet att den inte är det bästa för dina önskemål!

1) 1-månad, beror inte det på hur mycket man kör den på en månad?
Ex. ZX10:an kördes i princip non-stop under 1 vecka dvs en hel del mil.
2) Lätt att hitta satser för att flytta UPP pinnarna men dåligt med dem för att flytta NER.

Å joo jag vill sälja huset när gräset är för långt men faen så jobbigt att flytta. hehe

/Dimman

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
2) Lätt att hitta satser för att flytta UPP pinnarna men dåligt med dem för att flytta NER.

Å joo jag vill sälja huset när gräset är för långt men faen så jobbigt att flytta. hehe

/Dimman

Tror att våra utgångspunkter är olika då jag förutsätter att det ska vara obekvämt att åka hoj och aldrig förväntar mig att hitta en hoj som uppfyller resterande krav! Det beror hur långt du vill gå! Det är t.ex. inga problem för en cnc svsrvare att fixa till ett par fotpinneplattor som gör att du kan flytta ner pinnarna, packväskor går att fixa och det finns touringrutor!

Sen ska jag ärligt säga att jag nästan alltid kör min hoj aktivt och nog hellre tar bilen om jag ska lite längre! Finner ingen som helst njutning i att sitta och tugga mil med en tourer!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror att våra utgångspunkter är olika då jag förutsätter att det ska vara obekvämt att åka hoj och aldrig förväntar mig att hitta en hoj som uppfyller resterande krav! Det beror hur långt du vill gå! Det är t.ex. inga problem för en cnc svsrvare att fixa till ett par fotpinneplattor som gör att du kan flytta ner pinnarna, packväskor går att fixa och det finns touringrutor!

Sen ska jag ärligt säga att jag nästan alltid kör min hoj aktivt och nog hellre tar bilen om jag ska lite längre! Finner ingen som helst njutning i att sitta och tugga mil med en tourer!
Toura kan faktiskt vara rätt mysigt.
Söka sig fram på småvägar i lungt tempo och bara njuta av att köra hoj.
Låter gubbigt.
Jag är gubbe.
Dock krävs rätt hoj.
Extrema sporthojar ÄR en plåga.
Speciellt som man ofta ramlar in på grusvägar.

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
Vill du byta hoj så gör det. Jag ser inget problem i att du byter ständigt och jämt. Men om målet är att hitta en hoj som du kommer behålla så kanske du behöver analysera ditt behov av mc eller val av hobby?

Dark_Messenger

Guest
Jag tycker du låter sjukt hattig. Två hojar på en sommar - fine, men åtta? Som guw säger så kan du ju inte få någon riktig uppfattning om varje hoj? Jag byter antingen när jag känner att hojen jag har inte är kul längre eller när jag kraschar den. Ingen hoj är ultimat på allt liksom.

Köp dig en hyfsat ny hoj så du får ett bra chassie och ordentligt med klös i motorn sen moddar du den tills den passar just dig. Hålla på o köpa o sälja hela tiden kan ju inte vara nått kul. :va

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009

/Dimman

Ta en titt på KTM Rc8 den går att justera fotpinnar, styrhöjd och sadelhöjd på ett kick utan attta fram stora verktygslådan, bara att anpassa efter vägen och humör

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Ja det finns lika många åsikter som hojar!

Tänkte göra ett förtydligande....

Sporthoj
Jag är lite av en putsbög när det kommer till kritan så att åka fin sportis handlar bara om att hitta kortaste vägen hem när det börjar regna. (o det gör det rätt ofta) Man ser stekig ut när man svänger in på macken med sin nya hoj och de värsta kolfiberbitarna bitarna monterade.
Lättsvängda men det är precis lika lätt att förlora kortet eller ännu värre.
Sedan har jag en risig rygg så man har ungefär samma ställning när man kliver av hojen som när man sitter på den om man åkt längre än 20 mil.

Crosshoj
Ja den har sina begränsningar som alla förstår.

Touring
Ja modell Guldvinge går fetbort för då åker jag hellre moppe.

Offroad
Kanske skulle kunna vara någonting men här har jag bara provat hojar med allt för lite effekt. Lite moppekänsla.

Sporttourer
Kanska börjar det likna någonting i detta segment.
Svängbar men ändå effektstark..någorlunda lastbar och lite bättre sittcomfort.

Ja vem vet var det slutar.....

/Dimman

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Ja det finns lika många åsikter som hojar!

Tänkte göra ett förtydligande....

Sporthoj
Jag är lite av en putsbög när det kommer till kritan så att åka fin sportis handlar bara om att hitta kortaste vägen hem när det börjar regna. (o det gör det rätt ofta) Man ser stekig ut när man svänger in på macken med sin nya hoj och de värsta kolfiberbitarna bitarna monterade.
Lättsvängda men det är precis lika lätt att förlora kortet eller ännu värre.
Sedan har jag en risig rygg så man har ungefär samma ställning när man kliver av hojen som när man sitter på den om man åkt längre än 20 mil.

Crosshoj
Ja den har sina begränsningar som alla förstår.

Touring
Ja modell Guldvinge går fetbort för då åker jag hellre moppe.

Offroad
Kanske skulle kunna vara någonting men här har jag bara provat hojar med allt för lite effekt. Lite moppekänsla.

Sporttourer
Kanska börjar det likna någonting i detta segment.
Svängbar men ändå effektstark..någorlunda lastbar och lite bättre sittcomfort.

Ja vem vet var det slutar.....

/Dimman

Nu vet jag inte vad du åkt för offroadhojar, men av dom du listat i ditt första inlägg så är dom ganska små, beroende på budget så kanske du skulle prova en mer fullvuxen offroad som tex Super Tenere, Africa twin, KTM 950/990 Adventure mfl, sen är det bara leta upp fina grusvägar och efter att du blivit varm i kläderna kommer du kanske till och med föredra grus som underlag.

Personligen tycker jag att just segmentet stora offroad hojar ger allt som jag vill ha ut av mitt mc-åkande. Hojarna i detta segment är inte bäst på något, men bra på mycket.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu vet jag inte vad du åkt för offroadhojar, men av dom du listat i ditt första inlägg så är dom ganska små, beroende på budget så kanske du skulle prova en mer fullvuxen offroad som tex Super Tenere, Africa twin, KTM 950/990 Adventure mfl, sen är det bara leta upp fina grusvägar och efter att du blivit varm i kläderna kommer du kanske till och med föredra grus som underlag.

Personligen tycker jag att just segmentet stora offroad hojar ger allt som jag vill ha ut av mitt mc-åkande. Hojarna i detta segment är inte bäst på något, men bra på mycket.

Som nämnts:
BMW FTW!
[YOUTUBE-ID]UAhLMwm56hE[/YOUTUBE-ID]

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Tycker att det är svårt att hitta en snygg ny hoj. Yamaha klantade till den nya R1'an skapligt.

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj

Hmm vilken tur att jag äger en Aprilia ETV 1000 Caponord som jag tro klassar in sig i segmentet stora offroadare.
Filmen gav en hel del inspiration för aktiv körning.

/Dimman

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
8 hojar på ett år...det är inte normalt tyvärr, sök hjälp!

Vad är normalt?

Kanske kan du förklara vad som är normalt ägande...
1 st Kawasaki Z550 en ägare 12 år med 20 000 mil på mätaren??
Vad vet jag?
Eller kanske ska man uttrycka sig med ordern "Det är vanligare med..."
Omskrivningar kanske bara är ett uttryck för att personen försöker fly det normala....men vad är det normala?

Om pengar finns och man tycker det är djävligt drygt att ha o göra med hojnasare för att få provköra kanske det är smidigare att köpa hojen??

Drar man en paralell med brudar så kan man ju provköra ett antal innan man slår till....

Ja menar att gifta sig är som att vara en farmare: manplöjer samma fåra år ut och år in.

Fortsatt lika förvirrad???

/Dimman

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Well, det finns nog inget "normalt" har en polare som är sjukt nöjd med sin Ducati 748, den ger honom allt han behöver.
Jag själv är inne på nummer 6 på 4 år, & ska byta snart igen....det hör väl till saken att själva jakten på hoj är nästan det som jag tycker ger största kicken...när den väl står i garaget falnar skönheten & tjusningen ganska fort & Blocket hägrar!

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Well, det finns nog inget "normalt" har en polare som är sjukt nöjd med sin Ducati 748, den ger honom allt han behöver.
Jag själv är inne på nummer 6 på 4 år, & ska byta snart igen....det hör väl till saken att själva jakten på hoj är nästan det som jag tycker ger största kicken...när den väl står i garaget falnar skönheten & tjusningen ganska fort & Blocket hägrar!

Där skrev du någonting!!

"När den väl står i garaget falnar skönheten & tjusningen ganska fort & Blocket hägrar":)

-Man lägger de där extra lagret vax, men den blir inte blankare!

När jag tänker på skicket hojarna har när de lämnar min ägo så har de fan inte ett gruskorn mellan däckets mönster.

Jag har helt enkelt putsat färdigt!!!

Moahahaha the crazy man laught!!!!

Yeeeehaaaaa jag tror jag har det........eller?

/Dimman

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Varje gång jag säljer mina hojar är det en mycket nöjd köpare som får en MKT blank hoj...
Fan vi kanske gör en god gärning & ser till att hojarna i Sverige hålls fina!

Last edited:

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
"De goda samariternas MC"

-Du skola icke smutsa din nästes mc
-Du skola icke undvika servicering
-Du skola icke repa
-Du skola icke skrota