Har någon erfarenhet av att ha blivit fotograferad av hastighetskamera?

IronMike

Guest
Incident 1: 23e sept, kör taxi ute på värmdö. åkaren fick ett brev att fordonet blivit fotograferad. Jag är seriöst inte så korkad så att jag kör för fort framför kameror när jag jobbar. Kör ju för värmdötaxi, och vet vart dom står. Sätter farthållaren på 70 på den sträckan. Såg aldrig någon blixt heller. Tycker hela grejjen är konstig. Kanske åkaren som vill få ned min dieselförbrukning som iofs ligger lite över snittet eller vad man ska säga :p men vad kan jag vänta mig där? Han har alltså (påstår han..) fått ett brev från polismyndigheten att hans bil (när jag körde..) har blivit fotograferad på stavsnäsvägen. För mig känns det helt absurt, kör aldrig för fort där....får jag hem böter etc, så tänkte jag isf överklaga, chanser? Någon som drivit process, eller fått hem felaktig fotografering? Har kamerorna någon slags felmarginal, kan dom rentav "fota fel"? Att man kan bli fotad i laglig fart, men att kameran på något vis tagit fel referenspunkt... :va

Incident2: Igår den 6e okt... Hämtar bettskena, invisible & lelle på sh, vid liljeholmen, kör södra länken mot nacka. PANG, det blixtrar till som satan, hade 75 på mätaren :S 75.........vad tusan, det kan väl knappast ens vara 70 ärlig fart?? Där såg jag iaf extremt tydligt hur det blixtrade, jag såg flammor i ögonen en bra stund efteråt, å alla i bilen skrek till. Så var det aldrig i samband med incident #1.

I båda fallen har jag inte stått som ägare på bilen jag kört ens... Vad är mina chanser att slippa böter? Någon med egen erfarenhet? En sak om jag vetat om att jag verkligen kört för fort, men i båda fallen anser jag mig inte ha kört över 70 verklig fart.

Så det är absolut ingen gnäll-tråd där jag ska försöka slingra mig. Utan komma undan böter som oskyldig.

:näsblod

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
helt ledsen berör inte tråden ett dugg men
Du har en R1 en amg o vad var det mer hmm minns inte allt detta på taxi lön ?

Nej du slipper böter vad gäller taxi insidenten.... ialfall när de började så knasade det sig med alla bilar som e registrerade på firmor mm...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Nej du slipper böter vad gäller taxi insidenten.... ialfall när de började så knasade det sig med alla bilar som e registrerade på firmor mm...

nej han har inget av de fordonen i sin lilla fordonspark...

ja, de va allt..

eller ne..

Mike du e en fjolla som ska betala... :D..

neh ja skoja... du behöver inte betala din fjolla:D

IronMike

Guest

Det låter ju tryggt de där med att dom e reggade på firmor mm, men jag vet att jag körde laglig hastighet å hade kund i bilen, såg inte ens en blixt, konstig situation dock.

(Ang bilar/hojjar, vs lön, så har jag flera jobb, taxi är mest för att man ska kunna få någon pension eller hur jag ska säga =) och mercan delade jag med farsgubben (varsinn nyckel), den e såld dock, likaså R1an. Nu åker jag bmw cab, och "mellan hojjar" dvs sålt, men ska köpa ny. Men det betyder inte att jag e "tät", det blir sällan pengar över då man lånat på bostadsrätten mm, banken har alltid ägt mina leksaker till runt 50%)

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag läste en artikel på dn om hur snuten jobbar med sånt.

Identifierar de inte bilens ägare som förare så kan de inte skciak ut böter. Men de sade att de ofta kollar upp släktingar också, tex fru/man bror/far osv. De har väl någon sorts register lättåtkomligt med närmaste anhörigas passfoton.

pajas

Bannad
Gick med
28 Jun 2007
egen brygga och havs utsikt, vindruvor och äpplen
Hoj
GSX R 1000 K7....
han som är chef för taxin är skylldig att gnälla på dig o få dig till svars... när du kör i länken e det inget att bry sig om , inte om bilen inte stod på dig eller familjemedlem... dom går igenom familjens körkort för att hitta gemensm ägare av bilar mm.... men va det en polare så e det cool

ps tre st och du får en varning på kortet...bättre att köra hoj ju

IronMike

Guest

ps tre st och du får en varning på kortet...bättre att köra hoj ju
så får man 3 fortkörningsböter tar dom kortet? .. hur länge står en hastighetsöverträdelse kvar?

nu tänker jag dock inte pröjsa en spänn, för jag anser att jag e oskyldig, men ändå. betalningen skiter jag i, jag vill bara inte ha fler trafikförseelser i brottsregistret (av den anl att jag fått för mig att dom kanske vill ta lappen om man har för många...) :huvet

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
så får man 3 fortkörningsböter tar dom kortet? .. hur länge står en hastighetsöverträdelse kvar?

nu tänker jag dock inte pröjsa en spänn, för jag anser att jag e oskyldig, men ändå. betalningen skiter jag i, jag vill bara inte ha fler trafikförseelser i brottsregistret (av den anl att jag fått för mig att dom kanske vill ta lappen om man har för många...) :huvet
Hur fort anger boten att du skulle ha kört då? Nån km/h lär ju kameran spela på tycker man.

Framförallt gör ju bilen det. Precis som du redan sagt.

Apropå det, har bilen gps som visar hastigheten? Då kan man ju jämföra lite med hastighetsmätaren. Gps:en borde ju visa mer rätt, inbillar jag mig i alla fall.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
kamerorna är ställda minst 5km/h till våran fördel, samt att bilen även den visar lite till våran fördel... så..ja, you do the math...

IronMike

Guest
Hur fort anger boten att du skulle ha kört då? Nån km/h lär ju kameran spela på tycker man.

Åkaren sa att han bara fått hem ett brev, där det stog "att" jag kört för fort med bilen ifråga. Det stog inget om hastighet, och det var ingen bild. Ingen summa som eventuellt var påtal om att man skulle komma att betala.

Helt enkelt ett brev där det stog "din bil har framförts över gällande hastighet, den 23e sept kl 17,31" ... sen stog det inget mer.

skumt anser jag :va

kamerorna är ställda minst 5km/h till våran fördel, samt att bilen även den visar lite till våran fördel... så..ja, you do the math...

då ska man hålla, generellt sett, 10 km/h för mkt...för att kameran ska switchaz on till fota-mode? :va

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
han som är chef för taxin är skylldig att gnälla på dig o få dig till svars...

Är det nytt nu?
För tidigare var inte företag tvingade att lämmna ut föraren, men många företag hade som policy att göra det ändå, vilket det säkert muttrades en del om på dom företagen.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Åkaren sa att han bara fått hem ett brev, där det stog "att" jag kört för fort med bilen ifråga. Det stog inget om hastighet, och det var ingen bild. Ingen summa som eventuellt var påtal om att man skulle komma att betala.

Helt enkelt ett brev där det stog "din bil har framförts över gällande hastighet, den 23e sept kl 17,31" ... sen stog det inget mer.

skumt anser jag :va
Hmm de låter ju väldigt skumt....klart det ska finnas foto, hastighet och en bötessumma i brevet.

Be att få se brevet från åkaren. Känns som att antigen kör åkaren en fuling eller så vill farbror blå få inte cash.

Kolla om det finns något diarienummer på brevet och ring Polisen och kolla. Kanske är det nått jävla pack som är ute efter att svindla lite pengar från godtrogna människor.

De här är ju väldigt intressant nu när man satt böter redan vid första km/h som man kör för fort.

Klart det går väl inte att "trimma" in dom helt hundra.

Last edited:

pajas

Bannad
Gick med
28 Jun 2007
egen brygga och havs utsikt, vindruvor och äpplen
Hoj
GSX R 1000 K7....
man får yttra sig till länsstyrelsen efter 3 fortkörningar eller andra överträdelser...
vanligast då är en varning som sitter i 2 år.

foto och tiden platsen hastigeten ska ju bifogas annars ring dom... lugnt mannen
:tuttar :tuttar :gnissla :yoparty :huvet

Är det nytt nu?
För tidigare var inte företag tvingade att lämmna ut föraren, men många företag hade som policy att göra det ändå, vilket det säkert muttrades en del om på dom företagen.

nä du har rätt;):tuttar

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Säker? Alla gånger jag har pratat med polisen har de dragit av 3km/h i säkerhetsmarginal.

En bils hastighetsmätare visar däremot nästan alltid upp till 10 km/ för fort.
Alla som har suttit med en gps i bilen vet nog det..

IronMike

Guest

foto och tiden platsen hastigeten ska ju bifogas annars ring dom... lugnt mannen
Hoppas det :) ...kan ju inte torska lappen när jag livnär mig som yrkeschaufför, med drömmar om att bli polis. För att söka till polisen ska man haft kk i oavbruten följd 2 år. Torska lappen = vänta med ansökan i 2 år + att man har betydligt sämre utsikter, med ett torskat kort i bagaget i brottsregistret :huvet

Jag skulle gärna köpa mig fri från BR om det gick, det ser inte alls snyggt ut ens i dagsläget :( MR ska vi inte tala om, misstänkarregistret, dock vettetusan om det styrker trafikbrott så mkt? nåja..tycker inte dom skitsakerna spelar en roll över hur ja är lämpad som person eller inte. Alla kan råka begå ett "brott" med låg straffskala (där böter är påföljd), utan att ens varit medveten om det.

(inbillar jag mig..)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Säker? Alla gånger jag har pratat med polisen har de dragit av 3km/h i säkerhetsmarginal.

En bils hastighetsmätare visar däremot nästan alltid upp till 10 km/ för fort.
Alla som har suttit med en gps i bilen vet nog det..

Inte 100 såklart, men läste de nånstans att de va lite extra schyssta med kamerorna..

Hmm de låter ju väldigt skumt....klart det ska finnas foto, hastighet och en bötessumma i brevet.

Be att få se brevet från åkaren. Känns som att antigen kör åkaren en fuling eller så vill farbror blå få inte cash.

Kolla om det finns något diarienummer på brevet och ring Polisen och kolla. Kanske är det nått jävla pack som är ute efter att svindla lite pengar från godtrogna människor.

De här är ju väldigt intressant nu när man satt böter redan vid första km/h som man kör för fort.

Klart det går väl inte att "trimma" in dom helt hundra.

Mjo, men åker man fast för 1km/h för fort så kör man ju troligen i minst 100 på mätaren i sin bil på 90väg.. så då e man änna lite fel ute =)..

Last edited:

IronMike

Guest
Men öööh. Ska du bli snut och så vill du köpa dig fri från brottsregistret? :kryckor
Låter skitbra :crash Då vet man vem man ska sticka ett par guldtior till när man befinner sig i knipa.. .

haha va ju lite ironisk där... det va br som jag huvudsakligen inte ville hamna i. speciellt inte för ett brott man ej begått.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250

Jag skulle gärna , det ser inte alls snyggt ut ens i dagsläget :( MR ska vi inte tala om, misstänkarregistret, dock vettetusan om det styrker trafikbrott så mkt? nåja..tycker inte dom skitsakerna spelar en roll över hur ja är lämpad som person eller inte. Alla kan råka begå ett "brott" med låg straffskala (där böter är påföljd), utan att ens varit medveten om det.

(inbillar jag mig..)

Köp en radar varnare.

Sök in på tullen. men tulla ej på spriten :tummenupp

Och köpa mig fri från BR om det gick det låter ju seriöst. För mycket på w..porri.t.se eller :rolleyes: :rolleyes:

ps fåår du bilden lägg upp den :confused:

ha det :tummenupp

//Robin

Last edited:

IronMike

Guest
Köp en radar varnare.

Sök in på tullen. men tulla ej på spriten :tummenupp

Och köpa mig fri från BR om det gick det låter ju seriöst. För mycket på w..porri.t.se eller :rolleyes: :rolleyes:

ps för du bilden lägg upp den :confused:

ha det :tummenupp

//Robin
1. vad ska jag med radarvarnare till när jag inte kör för fort?
2. köpa sig/dig fri? (det var ett grovt skämt..)
3. w..porri.t.se ? -kan man köpa sig fri där :D
4. här ska inte läggas upp bilder, det skulle vara på :tuttar isf

:)

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
1. vad ska jag med radarvarnare till när jag inte kör för fort?
2. köpa sig/dig fri? (det var ett grovt skämt..)
3. w..porri.t.se ? -kan man köpa sig fri där :D
4. här ska inte läggas upp bilder, det skulle vara på :tuttar isf

:)

Va då kör för fort:hojraket hehe ja har sett dej :D men ta detta med en nypa salt,

2 det fatta ja me,

3 testa :D

4 har du kvar den gröna tröjan me poizi eller va det va på den. snyggt rygg skydd men i avgas röret på yamahan va den varm :) röret i fråga LOL

go for it :tuttar :tuttar :tummenupp

//Robin

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE