Har någon erfarenhet av att ha blivit fotograferad av hastighetskamera?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3216622 Nej självfallet...men det kanske finns hojåkare som tar sig från a-b med andra färdmedel än motorcykel när det regnar eller är minusgrader å snö ute :)

Ja och det finns andra hojåkare som är hårda i magen ibland och vill ha råd, ska det också ligga i m-creleteradat:va

Ne hoppas du får svar på dina funderingar, är bara utråkad.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
:backontop
Blir du plåtad med en firmabil så får firman ett brev där de uppmanas att tala om vem som körde bilen. De skickar inte ut bilden, utan företaget förutsätts veta vem som körde bilen. Om inte, så uppmanas en representant från företaget att ta sig till närmaste polisstation för att identifiera föraren.
Man förutsätter alltså av någon anledning att det ligger i företagets intresse att aktivt se till att sina anställda får sina böter/körkort indragna :va :rolleyes:
Det rycktas att kamerorna ibland står på och plåtar "allt" för att kalibrera eller testa dem.
Sedan kan naturligtvis fartkameror, precis som alla annan teknisk utrustnig, få spel ibland, men lycka till med att bevisa det...

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Be att få diarienummret på den sk bilden. Kan du inte få det å sedan bekräfta detta med Rikspolisstyrelesen i Kiruna ATK enheten, så skall du glömma alltihop.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Åkaren sa att han bara fått hem ett brev, där det stog "att" jag kört för fort med bilen ifråga. Det stog inget om hastighet, och det var ingen bild. Ingen summa som eventuellt var påtal om att man skulle komma att betala.

Helt enkelt ett brev där det stog "din bil har framförts över gällande hastighet, den 23e sept kl 17,31" ... sen stog det inget mer.

skumt anser jag :va

------------------
Jag skulle nog kolla lite noggrannare på det där brevet. Det kan ju vara någon smartskalle som tror sig kunna blåsa folk till att betala "fortkörningsböter" till ett alldeles eget konto....

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
har blivit fotad med hoj ett par ggr, det är mycket behagligare :D

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har hört att företag har skyldighet (om mer än en person brukar fordonet) att föra körjournal vilket om det stämmer gör att de måste visa den om bilen har blivit fotad! Vid alla andra tillfällen när du inte kör en bil som är din eller bilden är dålig NEKA!!!!!!!!!!

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag har hört att företag har skyldighet (om mer än en person brukar fordonet) att föra körjournal vilket om det stämmer gör att de måste visa den om bilen har blivit fotad! Vid alla andra tillfällen när du inte kör en bil som är din eller bilden är dålig NEKA!!!!!!!!!!

Här ska ni få lite hård fakta...

Detta hände mitt företag för ca en månad sedan.
Vi svarade att vi inte visste vem som körde bilen just den
dagen. Hävdade att flera olika killar använt bilen för leveranser
under dagen och därför var vi osäkra.

När man ville veta hur mycket för fort bilen rullat fick vi
svaret att det får man inte veta förräns identiteten på
föraren är fastställd.

Sedan dess har inget hänt..

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag körde (enl kameraskåpet) 99 på 90-väg med en bil registrerad på morsan för ett par år sen. Då kom brev med bild och gällande gränser för just den sträckan tillsammans med ett inbetalningskort direkt hem till mig. Lång historia - kort historia -> jag nekade, de ringde, jag nekade igen, de ringde igen med hot om att börja tjata på morsan vilket jag inte ville utsätta henne för. Ändrade då nekandet till erkänande via fax och betalade.

Vad gäller hastigheter på hastighetsmätare och GPS trodde jag att i princip alla bilar visar ~10% för mycket. Och det har stämt ända tills för ett tag sen när jag köpte en dieselgris-V70. Den visar i princip 100%. Var i Italien förra veckan och hyr-207'an visade oxå i princip 100%. Så den "moms" jag jag kört med i många år är numer borttagen tills jag kollat emd GPS'n.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag blev fotad för ett par veckor sen , privatperson i min egen bil. Jotack...Jag märkte blixten ! I mitt tycke så skulle den varit väldigt svår att INTE märka..:gnissla
Tog 1 vecka sen kom det hem en lapp , med frågan om jag erkände... På samma lapp fanns även ett väldigt bra foto på mig , knivskarpt ! Kändes bara töntigt att bråka om det....
Det fotot kostade 2000 kr , 60 km/h på 50-väg...:rolleyes:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Polisen kör numer med 10% inte km/h... Så 55 på 50, 77 på 70 osv
så är man stekt och får hem en trevlig böter...
Personligen så tycker jag denna extra skatt börjar bli löjlig...
Dom skjuter på precis allt... Hela tiden...
men det klart.. .440 miljoner extra i statskassan är väl aldrig fel..
Nån ska ju betala för alla ministrar och sk!t.. :huvet

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Polisen kör numer med 10% inte km/h... Så 55 på 50, 77 på 70 osv
så är man stekt och får hem en trevlig böter...
Personligen så tycker jag denna extra skatt börjar bli löjlig...
Dom skjuter på precis allt... Hela tiden...
men det klart.. .440 miljoner extra i statskassan är väl aldrig fel..
Nån ska ju betala för alla ministrar och sk!t.. :huvet

Det där tror jag inte öht på. Man skulle alltså få åka 99 på 90-väg (som jag åkt dit för)!? Sen när är "numer" och var har du fått det ifrån.

Läste lite fakta från polisen om laserkanonerna för ett tag sen och där stod det att de drar av 3km/h som säkerhet trots att det inte skulle behövas. Gissar att kamerorna inte är minst 3-falt sämre.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det där tror jag inte öht på. Man skulle alltså få åka 99 på 90-väg (som jag åkt dit för)!? Sen när är "numer" och var har du fått det ifrån.

Läste lite fakta från polisen om laserkanonerna för ett tag sen och där stod det att de drar av 3km/h som säkerhet trots att det inte skulle behövas. Gissar att kamerorna inte är minst 3-falt sämre.

Numer är sen årskiftet...
Sen är det kanske är skillnad mellan poliser men det var iaf vad jag fick
reda på när dom stoppade mig för 58 på 50 väg...

Sen sa jag inte någonstans att det var för fartkameror!!!!
Läs först...Käfta sen..
Har inte den blekaste om hur mycket dom bjuder på där...
3km/h gäller laser... Radar/video brukar dom vara lite mer frikostiga på..
Så 5km/h låter väl rimligt...

För övrigt så måste jag tacka för ett übertrevlig bemötande!
Känns så gosigt när folk inte kan bete sig... !

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ironmike: Jag tror din chef snackar skit...han har nog bara fått in ett samtal från någon grinig människa som sagt att du kört alldeles för fort vid ett övergångsställe eller något...

Vill ni höra en skröna......ja ja okey då!

En man blir fotad på en 90-väg när han paserar kameraskåpet i 95km/h. Han tänker att: -Det var väl fan också, det gick ju bara 5 för fort. Han vänder om för att återigen köra förbi kameraskåpet som just fotat honom, men denna gång i 90km/h. Han blir nu fotad igen! Mannen tänker smått upprörd: -Men va i h.....e, nu körde jag ju i 90!!!!! Han bestämmer sig för att än en gång vända om för att för tredje gången passera samma kameraskåp, och denna gång i 80km/h. Och just det....han blir även denna gång fotad!
Arg som ett bi och oförstående som en åsna styr han hemmåt.

Efter någon vecka dimper det ner TRE böterlappar i brevlådan.....han hade inte bälte på sig :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har ett sådant ärende under utredning,bil reggad på sambon.
Började med en lapp utan foto och som tidigare sagt "din bil har blivit fotad av en hastighetskamera på väg xx vid xxx,vem körde?"
Ungefär så,slängde alla lappar och påminnelser då man än så länge inte har angiveriplikt här i Sverige.
Ytterligare ett tag senare(6 mån tror jag)kom en lapp med foto och samma fråga,då addresserad till mig.
Så,uppenbarligen så skickar dom inte med foto förrän dom tror dom fått tag på den som körde,bara en förfrågan om vem som körde till reggad ägare.

För de intresserade så har det nu gått 14mån,nekade på pappret(inte 100% säker på att det är jag på bilden)massa missade anonyma samtal på telen sen en dag svarade jag bara utan att kolla och då blev det telefonförhör med polisen.
Samma historia där,inte 100% säker på att det är jag på bilden och en uppmaning om att jag slipper rättegång om jag erkänner och betalar,är nu på väg till åklagare för bedömning och ytterligare förhör(tror ni jag svarar på anonymt nu? ;) )sen,om inte det gått 24mån innan dess en rättegång.

Vad gäller hastighet så har en bekant till mig blivit plåtad i 73 på 70 väg,dock den gamla typen av kamera så jag vet inte vad dom nya är ställda på.
Vet dock med säkerhet att dom mäter på 75 meters avstånd så det räcker inte att bromsa på 20 meter om kameran är på.

Henrik

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...