Har någon erfarenhet av att ha blivit fotograferad av hastighetskamera?

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Faaan ironmike, u have become a criminal got damn it,å du som inte gjort nått bus i hela ditt liv ju:arsele :arsele .ps när ska du inhandla en hoj så vi kan
busa på bulten:yoparty :yoparty

IronMike

Guest
440 miljoner extra i statskassan är väl aldrig fel..

Jag skulle gladeligen betala om det gick åt till ngt nödvändigt, "svensk mafia" (för er som läst boken, fattar..) och inte till kärringar i värmland som gått in i väggen efter att ha jobbat några år på försäkringskassan. I länder som inte har system som fräåmjar den late eller trötte, så finns inte folk som blir utbrända å slappar till det (btw).

Vart våre pengar hamnar, är ett skämt egentligen, men helt offtopic...

Finns mkt att göra.

Och som ovan, ladda hem eller köp boken, står en hel del intressant i den.

Faaan ironmike, u have become a criminal got damn it,å du som inte gjort nått bus i hela ditt liv ju:arsele :arsele .ps när ska du inhandla en hoj så vi kan
busa på bulten:yoparty :yoparty
du har ju fått allt om bakfoten, det handlade om att jag inte ville betala för ett brott jag ej begått :tuttar sen att jag råkat "överskrida hastigheter" vid andra tillfällen, ptja, me to know they to find out =)

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Numer är sen årskiftet...
Sen är det kanske är skillnad mellan poliser men det var iaf vad jag fick
reda på när dom stoppade mig för 58 på 50 väg...

Sen sa jag inte någonstans att det var för fartkameror!!!!
Läs först...Käfta sen..
*text*
Eftersom hela tråden handlade om kameror trodde jag det var det du menade från början. Speciellt som man skulle få böter hemskickade.
Sorry om det var fel men inte fanken käftade jag emot, ställde bara en fin fråga om nåt jag tyckte lät orimligt. En fråga som jag dessutom har personlig erfarenhet av (jag har fått för 99 på 90-väg [kamera] och kollegan här intill fick för 119 på 110 tidigare i våras [laser]).

Är du allvarlig eller ej med det übertrevliga och gosiga bemötandet för jag ser då rakt inte var jag varit otrevlig ?? :)

Kanske bara massuppfittat allt :confused: :pannkyss

Apropå folk som ringer och gnäller...
En polare jobbade på ett ställe där alla hade bilar med företagets namn tydligt på sidorna. Chefen var ganska gasglad och fick vid ett tillfälle ett samtal från en person som tyckte att en av företages bilar kört lite vårdslöst tidigare på dagen. Han hade regnumret och när chefen hörde det blev han i princip galen och nästan skrek till personen i telefon att "bra du ringde, nu ska den jäveln få. Han kör jämt som ett svin och jag har varnat honom tidigare men nu får han faaan sparken". Uppringaren blir såklart lite chockad och börjar nästan ursäkta sig och inser att han troligen kostat en person sitt jobb. "Så farligt var det kanske inte, det räcker nog att du säger till honom" försökte han med men chefen stod på sig och tackade för samtalet. Ingen raketforskare behövs väl för att lista ut vem som kört bilen, hehe :tummenupp

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000

Vet dock med säkerhet att dom mäter på 75 meters avstånd så det räcker inte att bromsa på 20 meter om kameran är på.
Är du SÄKER på det?

Eftersom de fotar på ca 10 meters avstånd kan de ju knappast mäta från 75 meter? Hur skulle kameraskåpet då kunna hålla reda på vilken bil det var som körde för fort, alltså vilken bil den ska fotografera? Logiskt sett bör den mäta precis innan den tar kortet. Radarn på kameraskåpen kan man upptäcka med en radarvarnare från långt håll men det betyder inte att den registrerar hastigeten då.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är du SÄKER på det?

Eftersom de fotar på ca 10 meters avstånd kan de ju knappast mäta från 75 meter? Hur skulle kameraskåpet då kunna hålla reda på vilken bil det var som körde för fort, alltså vilken bil den ska fotografera? Logiskt sett bör den mäta precis innan den tar kortet. Radarn på kameraskåpen kan man upptäcka med en radarvarnare från långt håll men det betyder inte att den registrerar hastigeten då.

Ringde ansvarige på länsstyrelsen och fick uppgifterna därifrån.
Kamerorna mäter på 75m avstånd,mäter endast hastigheten du kör när du kommer fram och inte mellan kamerorna(kan dock men gör inte idag)dom plåtar endast på skyltad hastighet,inte på fordon(ex. tung trafik på 90väg,oxå framtida funktion)
Dom är konstant igång och mäter trafikintensitet och om det är många som bryter mot hastighetsbegränsningen så kan dom per automatik eller manuellt slå på och börja plåta.
Har läst under utvecklingen av kamerorna att dom är så avancerade att polisen kan bla. knappa in ett regnr på en ex. stulen bil och få en pling när den passerar kameran.

Så att den mäter på 75 meter och plåtar när du är du är framme är inte så svårt att förstå när dom även kan mäta hastigheten mellan kamerorna.

Henrik

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kamerorna mäter på 75m avstånd,mäter endast hastigheten du kör när du kommer fram och inte mellan kamerorna(kan dock men gör inte idag)dom plåtar endast på skyltad hastighet,inte på fordon(ex. tung trafik på 90väg,oxå framtida funktion)
Dom är konstant igång och mäter trafikintensitet och om det är många som bryter mot hastighetsbegränsningen så kan dom per automatik eller manuellt slå på och börja plåta.
Har läst under utvecklingen av kamerorna att dom är så avancerade att polisen kan bla. knappa in ett regnr på en ex. stulen bil och få en pling när den passerar kameran.

Så att den mäter på 75 meter och plåtar när du är du är framme är inte så svårt att förstå när dom även kan mäta hastigheten mellan kamerorna.

Henrik

Så den har alltså koll på bilen med hjälp av registreringsnummret, smart. Eller lömskt kanske man ska kalla det.:martialar

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det måste finnas en stor marknad för välgjorda masker föreställande Ingemar Skogö och Claes Tingvall, jag skulle då köpa sådana direkt:tummenupp
Tänk bara när (om) ägaransvar införs, hur många kommer inte att köra med dessa herrars reg nr:D
Fartkameror är ren dumhet, leder enbart till hastiga inbromsningar och ökad miljöbelastning, kan inte finnas många fall där det leder till faktiska minskningar av olyckor(i Norrland finns dessa kameror mest längs E4:an på helt vansinniga platser). Sedan kamerorna infördes har jag ökat min maxhastighet ordentligt med bil och hastighetsrekorden sätts numera alltid på enfilig vajerräckesväg, allt för att hinna ikapp LGF så de kan passeras på 2-filiga delen, den dag det smäller finns det ingen chans att ett räcke håller så var finns nyttan med dessa i mitt tycke vansinniga lösningar(tidigare körde jag mycket långsammare men numera märks skillnaderna i hastighet så mycket mer på 110-vägarna där alla typer av LGF skall samsas och därför ökar jag min max hastighet men har samma snitt som tidigare, dvs pendlar mellan 50-200 på 110vägarna och får snittet 110(joo.. jag brukar låta färddatorn mäta detta).

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag blev med på en bild med firmabilen, dock med solskyddet nerdraget och det verkar ha hjälpt. Igen lapp än, detta var i sommras :gnissla

Tur att man är bundis med chefen, som "inte har någon som helst koll på vem som kör vilken bil och när...:rolleyes: "

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Jag läste en artikel på dn om hur snuten jobbar med sånt.

Identifierar de inte bilens ägare som förare så kan de inte skciak ut böter. Men de sade att de ofta kollar upp släktingar också, tex fru/man bror/far osv. De har väl någon sorts register lättåtkomligt med närmaste anhörigas passfoton.

Här i norge har polisen en egen enhet som heter ATK de jobbar enbart med såna här saker... "Freeze motherfucker ATK police":yoparty

Jag råkade bli plåtad mitt i NATTEN i en TUNNEL i neförsbacke med min gamla transit i 111 på 90 eller nåt i den stilen... klockren bild, bara att betala, ca 7000 sura pengar...
Fan vilka ställen dom sätter kameror på huh!!!

Och för ett par år sedan i 100 på 80 då blev det 4000:- men då bodde jag i sverige och sket i den boten och norrmännen verkar ha glömt det:D

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Åkaren sa att han bara fått hem ett brev, där det stog "att" jag kört för fort med bilen ifråga. Det stog inget om hastighet, och det var ingen bild. Ingen summa som eventuellt var påtal om att man skulle komma att betala.

Helt enkelt ett brev där det stog "din bil har framförts över gällande hastighet, den 23e sept kl 17,31" ... sen stog det inget mer.

skumt anser jag :va

Under sommaren träffa jag en kille med en bmw-cab. Han hade fått ett brev hemskickat med foto på ansiktet (jävligt kass bild) och hastigheten han hade. Om du inte fått dé é dé jävligt skumt tycker jag med. Be de skicka bild och hastigheten du hade. Har de inte dé så ge inte upp då har du rätten på din sida.

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
En sak jag ofta funderat på gällande dessa fartkameror:

- Mäter de enbart hastigheten i EN fil? På dubbelfiliga vägar då?

Ta t ex Lundybytunneln här i Göteborg. Dubbelfiligt med en kamera längst ner
i tunneln. En gång körde jag i högerfilen i 70 (som är gällande hastighet),
då en annan bil kommer farande förbi mig i vänsterfilen precis när det är dags
att passera fartkameran!

Jag uppskattade hans hastighet till 95-100kmh. Nu blixtrade inte kameran
denna gången, men OM den skulle gjort detta, hur skulle polisen då veta vem
av oss två som körde för fort?

Alltså, mäter kameran bara i en fil? Knappast, då skulle man ju alltid kunna
hålla stumt i den andra filen (vilken det nu är), eller?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
En sak jag ofta funderat på gällande dessa fartkameror:

- Mäter de enbart hastigheten i EN fil? På dubbelfiliga vägar då?

Ta t ex Lundybytunneln här i Göteborg. Dubbelfiligt med en kamera längst ner
i tunneln. En gång körde jag i högerfilen i 70 (som är gällande hastighet),
då en annan bil kommer farande förbi mig i vänsterfilen precis när det är dags
att passera fartkameran!

Jag uppskattade hans hastighet till 95-100kmh. Nu blixtrade inte kameran
denna gången, men OM den skulle gjort detta, hur skulle polisen då veta vem
av oss två som körde för fort?

Alltså, mäter kameran bara i en fil? Knappast, då skulle man ju alltid kunna
hålla stumt i den andra filen (vilken det nu är), eller?

Ur ett tekniskt perspektiv går det att mäta exakt vilken bil det är som kör för fort eller att båda gör det och då knäppa en bild på dem(pysslar med sådan mätteknik men ej mot Svenska VV eller liknande). I praktiken blir det så att dagens radarbaserade mätningar leder till att det blir det snabbaste fordonet som triggar kameran, sedan kan man inte avgöra vilket av fordonen som kört för fort och därför kasseras bilderna direkt pga detta. Ett varningens finger kan dock lyftas då man testat utrustning som kan mäta var fil för sig men då sitter mätaren ej i samma kameraskåp utan systemet är tänkt att ex vis finnas i tunnlar där det förekommer filkörning eller där ett ovanhängande montage passar. Radartekniskt går det också att mäta men då blir mätarna för dyrbara för VV:D

Snöstorm

Sponsor
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda
Pratade med polisen i dag frågade om jag var skyldig att ropportera om vilka som kan ha haft tillgång till bilen när det blixtrade
Dom svarade du behöver inte svara på brevet om du inte vill
men dom tyckte att det var bra om jag jorde det
För då underlättades utredningen
MAO riv pappret om du vill

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Henrik

Nja. Enligt vägverket är det så att kamerorna gör en mätning av hastigheten på mellan 100-150 meters avstånd. Lite beroende på hastighetsbegränsningen. Längre avstånd på snabbare vägsträckor. Sedan håller kameran reda på var den bilen är någonstans hela tiden med hjälp av radarn. Sen gör den en verifierande mätning samtidigt som den tar bilden på ca 15 meters avstånd.
Sannolikheten att den skall ha blandat ihop din bil med någon annan är alltså extremt liten eftersom den gör en mätning samtidigt som den tar bilden.

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Nja. Enligt vägverket är det så att kamerorna gör en mätning av hastigheten på mellan 100-150 meters avstånd. Lite beroende på hastighetsbegränsningen. Längre avstånd på snabbare vägsträckor. Sedan håller kameran reda på var den bilen är någonstans hela tiden med hjälp av radarn. Sen gör den en verifierande mätning samtidigt som den tar bilden på ca 15 meters avstånd.
Sannolikheten att den skall ha blandat ihop din bil med någon annan är alltså extremt liten eftersom den gör en mätning samtidigt som den tar bilden.

Måste säga att det låter mer rimligt att den mäter innan den tar kort också, för jag började ifrån noll ca 50-75 meter ifrån ett skåp. och plattan i mattan :yoparty , trode aldrig jag skulle komma upp i de 70 som det var, och när jag minst anande det ca 10-15 meter ifrån skåpet PANG :confused: . jaha en månad senare papper i brevlådan med fotto och allt, 78 på 70 och 1500 i böter..... :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år