Har ni ibland ångest efter körning?

Har ni en moralröst i huvudet?


  • Antal röstningar
    0

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag kan än så länge endast svara för mina tankar sittandes på en snöskoter..

Så nej..eller nja, även om jag är väl medveten om riskerna så finns inte de tankarna. Varför ska man åka omkring och oroa sig, eller som ni..oroa sig i efterhand? Oroa sig är ju dumt, bättre att må bra och ha kul :tungan
Jag kör som jag känner för, och den dagen som jag sätter mig och skotern/bilen i ett träd, älg, så får jag väl skylla mig själv.

OBS! Man får ju dock välja sina tillfällen att gasa vid. Det måste finnas en chans till att två maskiner kan mötas efter leden, plus att jag endast står på vid leder som jag har kört förut.
Det finns ju en oskriven regel som säger att man hela tiden får räkna med att jag vid nästa kurva kan möta en likasinnad fartdåre som jag själv...

Så, så länge man kör på ens egen bekostnad så finns det inga orostankar. Är det dock stor chans att jag kan skada någon annan människa vid mina upptåg.. Ja då är det inte lika kul längre.


Sen vill jag lägga in samma sak som några av er andra gör.. Testa bana! Det är så ohyggligt mycket roligare/smartare än att köra efter allmän väg!
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Ja varje gång typ jag körde även om jag bara körde en tio ggr. När man kör så tänker man ingen men när man kom hem o koppla av så börja det dyka upp sådana tankar i huvudet, situationer som inte upplevdes som farliga vid körning känns skrämmande när man kommer hem o slänger in en massa "om i fall att"..............
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag får såna där ångesttankar när jag gasat där man inte borde gasat.
"Tänk om lille Benny, 3 år, sprungit ut på vägen och jag inte hunnit väja?"
Hur fan skulle man orka leva med sej själv efter en barnmassaker?
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Det händer väl rätt ofta, i stil med, om en älg hoppar fram nu så är jag död, var det då värt att komma fram en kvart / halvtimme snabbare och samtidigt ha lite kul på vägen istället för ta det säkra.

Ofta gäller ju ångesten liv och hälsa men ibland även poliser när man först kör som en idiot och när man ska ta det lugnt på vägen hem så möter man snuten precis 100m efter att man börjat köra lagligt. Jäkla tur brukar man tycka.

Samma kan gälla att man kört halvidiotiskt och sen när man åter börjat köra lagligt det är då man ser det där rådjuret hoppa över vägen, tänker man jäkla tur man haft och fan va onödigt det var köra så tidigare.
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Tyvärr mindre sen jag lämnade "R-cyklar". Dock noja på släpp vid nerlägg med anledning av att den lokala däckfirman informerade mig om att jag har ett 8år gammalt bakdäck o 7år gammalt framdäck. Knappast trevlit kletande gummi i d efter år av torka typ... Borde, ska, måste byta!
/ Thomb
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Väldigt ofta faktiskt, har inte tänkt på det innan nu faktiskt!?
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Jag har funderat på samma sak en tid nu, jag köpte en sport hoj förra året efter ett långt uppehåll innan körde jag motard och offroad, sporthoj körde jag senast jag var i 20-25 års åldern nu är jag 33 med familj hus och hela kittet.

Kan säga att mina väderingar har ändrats en hel del. Förr låg man ju och slickade tanken mer eller mindre hela tiden för att kolla hur fort hojen gick givetvis på allmän väg utan viltstängsel nu börjar tankarna komma redan vid hastigheter som inte ens behöver betyda att man blir av med lappen. Så jag bestämde mig i förrgår ska sälja hojen gå tillbaka till motard och köpa en RGV250 eller liknande och bara köra på bana hädanefter tjusningen är borta vad det gäller hojåkning på vanlig landsväg fan vad trist det är att vara klok och vuxen. :kocko
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Banåkningen har börjat stjäla mycket av min gatåkningsfeeling. Både pga att bana är massa roligare körning och för att min favoritväg är belagd med limgrus.... :(

Får väl se om det blir racing+offroad nästa år!

//jaG
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tänkte alltid på det viset förrut. När jag hade min spetta. Snit farten var bra mycket högre efter att man hade varit ute och kört då! Inte för att det går så "mycket" långsammare på dom kurviga småvägarna nu. Utan mer för att man även gasade som en tok när vägen rätade ut sig lite :rolleyes: Xt:n har en toppfart på 170-180 knyck, jag vet sträckor på vissa delar utav mina favorit sträckor där man låg och körde mellan 160-240 knyck!! Vansinne med tanke på att det inte alls är direkt tråkigt på XT:n när man kör samma sträckor trots att det inte alls går lika fort!! Riktiga sport/rejs hojar är helt enkelt inte direkt lämpade för landsvägs körning. Det jag menar är att hojar som känns tråkiga att köra i farter under 150 knyck är igenkligen direkt olämpliga att köra i trafik. (iaf för vissa, inkl mig själv :rolleyes: )
 

Freddiz

Go to heaven, dive like hell.
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -03-
sgtpepper skrev:
Inte så ofta, men det händer. Just nu sitter jag med lite ångest och framförallt irritation på mig själv då jag på vägen hem från jobbet drabbades av en smula road-rage :).

Tät stockholmstrafik, inga luckor att smita förbi i, varmt och jävligt och helt plötsligt kommer en skåpbil och tränger sig in bredvid mig i min fil (hans fil tog slut) utan blinkers. Jag vände mig om och tittade surt samt pekade finger (moget..) och vägrade att släppa in honom. Då tränger sig dumjäveln in bakom mig och börjar tränga ut mig från höger sida istället samtidigt som han tutar och vevar ner fönstret för att uttrycka sin ilska.

Jag får då den smarta idén att peka finger ytterligare en gång och slå till hans backspegel så att den böjs framåt och kör iväg, då kör han fram skåpbilen och försöker skära av vägen för mig vilket får till följd att jag får göra några riktiga biltjuvsmanövrar för att komma förbi, sen blev det trafikfarlig slalom mellan bilarna tills jag kom hem.

Jag brukar försöka att inte bli förbannad och göra överilade grejor i trängseltrafik, det är liksom ingen vits med det, men nu fick jag överslag. Hade det gått illa så hade jag krockat in i någon bil och legat på SÖS just nu istället för att sitta med en whisky och fira första dagen på semestern.

Så mest är jag irriterad på mig själv, hade jag bara kunnat kontrollera mitt temperament så hade jag släppt förbi idioten och kört hem i sansad takt, istället för att behöva fly från en skåpbilsjävel som försöker köra över mig :).

Det där känner jag igen. Trodde jag var ensam sånt barnsligt beteende :)
 

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Tänker ofta på det. Skönt att veta att man inte är ensam om "dessa" tankar.

Ångest för poliser. Tycker man ser dem varje gång man kör och vet inte hur många ggr jag haft sånt flyt och träffat på dem i precis rätt ögonblick för att klara körkortet. Är bara en tidsfråga egentligen och de har jag grym ångest för.

Ångest för ens egen säkerhet, mest med missflytgrejer typ punka, vilt eller pajad kejda som låser hjulen osv.

Ångest för andras säkerhet. Speciellt barn och allra helst nu när man själv har en liten son på tre år.
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Någon gång har det väl hänt att man haft det ifall det t.ex har gått lite väl vilt till på favoritvägen :fatta!
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Goodstuff skrev:
"Varför körde jag så fegt där?"
"Jag MÅSTE bli bättre på att bromsa"
"DIn fege jävel se till att gasa ibland också!"

Men så har jag sålt gathojen också.
Sådär tänker jag också... Med gathoj :va
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag får alltid vurp-ångest, och tänker att om jag inte åkt hoje just den här dagen så hade jan inte vurpat. Men det är nog ett larvigt resonemang då man alltid klotar förr eller senare? :död
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nej, aldrig efteråt.
Då är det mer, "Jippi, det gick ju bra den här gången också."

Däremot under körning har jag polisfobi när hastigheten börjar närma sig något över det tillåtna.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Rigge skrev:
Been there, done that! Jag har GRYM punkanojja när det går över 200!

Men va fasiken nu då. Ska man behöva ha det OCKSÅ? Inte bara snuten, älgen, träden vid sidan - nu ska man ha ågren för punktis också. Ok då, ska försöka komma ihåg!
:banana
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top