Har vevaxelns rotationsriktning inverkan på känslan i körningen?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag vet bara ett ställe där det snurrar i alla riktningar samtidigt. Och det sitter inte på min motorcykel men...

Tror det underlättar att prata som en bonde ibland, hjulet snurrar åt det hålet det ska snurra med rotationsriktningen som pilen visar på däcket & fälgen.

vad snurrar åt alla håll som du vet om ?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Men för att återgå till originalfrågan: Kör du österut eller västerut, och på norra eller södra halvklotet?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men för att återgå till originalfrågan: Kör du österut eller västerut, och på norra eller södra halvklotet?

Ska vi försöka klura till det ytterligare innan någon kan ge svar, vilket håll roterar jorden med vilken hastighet, nu har vi en yttre & en inre roterande massa.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Fast den vridande kraften som vevaxeln överför till chassiet är ju inte gyrokraften... Sluta prata som bönder. :crash

edit: öh det var kanske inte gyro det pratades om, går och lägger mig...
Fast det vridmomentet vevaxeln överför till hojen märks ju inte ens när man varvar motorn stillaståendes.

:natti

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Skämt åsido, lär bara märkas när man tomvarvar frikopplat. Annars så överförs kraften till kedjan och momentet blir kring bakaxeln istället. Så länge du inte har stora accelerationer på ingående delar så lär du inte få något moment alls på motorcykeln förutom där du har drivhjulet i kontakt med backen.

Så länge man kör österut på norra halvklotet, vill säga. Och har färsk sommarluft i däcken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skämt åsido, lär bara märkas när man tomvarvar frikopplat. Annars så överförs kraften till kedjan och momentet blir kring bakaxeln istället. Så länge du inte har stora accelerationer på ingående delar så lär du inte få något moment alls på motorcykeln förutom där du har drivhjulet i kontakt med backen.

Så länge man kör österut på norra halvklotet, vill säga. Och har färsk sommarluft i däcken.

Nej, kraft och motkraft. Det blir en motsatt kraft på motorblocket som i sin tur vrider chassit.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Nej, kraft och motkraft. Det blir en motsatt kraft på motorblocket som i sin tur vrider chassit.

Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?

Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?

Svaret är givetvis nej.

Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.

Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**. :)

*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.

**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?

Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?

Svaret är givetvis nej.

Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.

Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**. :)

*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.

**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.

Megola_700.jpg

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Skäggot,
så jäkla häftig moj!!! Tack för att du postade den.

http://home.kpn.nl/emekenter1972/bikesuk/main.html#Megola
http://en.wikipedia.org/wiki/Megola

Och tydligen navväxel 6:1, så motorn gick runt sex varv för varje varv framhjulet gjorde.

http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp-atA

Undrar vars fuggen sitter? Ett klassiskt problem med många av de där var att fuggen inte mådde bra av att snurra, något med flottörer och centrifugalkrafter :))), så fuggen satt stilla och motorn matades via vevhuset. Det medför att det finns en del blandning i pipen mellan fugge och cylindrar, så stryper man vid förgasaren tar det en stund innan något faktiskt händer med effekten. Lösning: Bliptrottel, kapa tändningen till några eller alla cylindrar för att få mer exakt kontroll över motorn. Vore spännande med det på en motorcykel!

Aha, wikipedia hade svaret. En Monosoupape, riktigt klassisk design för flygmotor i VkI, med trottelventil i vevaxeln. Undrar hur direkt gassvaret blev? Klart mindre volym i vevhuset än på en flygmotor, men klart mindre svept volym i cylindrarna också.

Aha, mer info här: http://big-diesel.blogspot.se/2009/08/megalo-concept-engine-on-wheel.html

I och med att man stannar med tändningen utgår jag från att den även användes för "finlir" med pådraget.

Sätter man in en sån på tvären i en hoj, då börjar jag kunna tro att man faktiskt skulle märka av lite gung vid kraftig acceleration. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, den är unik.

Det landet hade en lång historia av inovativa konstruktioner, sen tog det bara stopp.

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sätter man in en sån på tvären i en hoj, då börjar jag kunna tro att man faktiskt skulle märka av lite gung vid kraftig acceleration. :)

radial-bike1.jpg

Vad tror du om den här konstruktionen då... ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Svaret är givetvis nej.

Nej du glömmer en sak. Vevaxeln är inte fritt vilande och hojen hänger sällan fritt i luften, vevaxeln utvecklar ett moment som växlas ut till bakhjulet och jämnviktsekvation på vevaxeln ger dig ett vridmoment från motorblock till vevaxel.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast den vridande kraften som vevaxeln överför till chassiet är ju inte gyrokraften... Sluta prata som bönder. :crash

edit: öh det var kanske inte gyro det pratades om, går och lägger mig...
Fast det vridmomentet vevaxeln överför till hojen märks ju inte ens när man varvar motorn stillaståendes.

:natti

Beror på bla hur stort tröghetsmoment det är i vevrörelsen samt hur stort vridmoment motorn utvecklar.
Urtartat exempel :D
http://www.youtube.com/watch?v=LwkcgIV30Ws

På HD snurrar dessutom kopplingskorgen åt samma håll som veven, eftersom det (till skillnad från många sporthojar) är kedja i primären. Så även kopplingskorgen vill tilta hojen bakåt när man tomvarvar.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ööh, nu minns jag armens gamla java 250, den kunde man få att krypa bakåt på centralstödet genom att ge fullt några ggr. Fullt till avslag till tomgång var väl sisådär 8-10sek.:hihi

Eller rakt ner, lite beroende på underlagets beskaffenhet.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring