Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.
Jag vet bara ett ställe där det snurrar i alla riktningar samtidigt. Och det sitter inte på min motorcykel men...
Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.
Jag vet bara ett ställe där det snurrar i alla riktningar samtidigt. Och det sitter inte på min motorcykel men...
...vad snurrar åt alla håll som du vet om ?
Ledtråd: Eventuellt sitter det på din hoj ibland.
Men för att återgå till originalfrågan: Kör du österut eller västerut, och på norra eller södra halvklotet?
Skämt åsido, lär bara märkas när man tomvarvar frikopplat. Annars så överförs kraften till kedjan och momentet blir kring bakaxeln istället. Så länge du inte har stora accelerationer på ingående delar så lär du inte få något moment alls på motorcykeln förutom där du har drivhjulet i kontakt med backen.
Så länge man kör österut på norra halvklotet, vill säga. Och har färsk sommarluft i däcken.
Nej, kraft och motkraft. Det blir en motsatt kraft på motorblocket som i sin tur vrider chassit.
Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?
Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?
Svaret är givetvis nej.
Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.
Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**.
*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.
**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.
Sätter man in en sån på tvären i en hoj, då börjar jag kunna tro att man faktiskt skulle märka av lite gung vid kraftig acceleration.
Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?
Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?
Svaret är givetvis nej.
Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.
Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**.
*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.
**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.
Fast den vridande kraften som vevaxeln överför till chassiet är ju inte gyrokraften... Sluta prata som bönder.
edit: öh det var kanske inte gyro det pratades om, går och lägger mig...
Fast det vridmomentet vevaxeln överför till hojen märks ju inte ens när man varvar motorn stillaståendes.
:natti
Vad tror du om den här konstruktionen då...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |