Har vi några fanboys av manuella växellådor?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Allt fler väljer att utrusta sina bilar med dubbelkopplingslådor och tillverkarna börjar allt oftare att ta bort möjligheten att ens kunna beställa bilarna med manuell växellåda. På sitt sätt har kunderna själva gjort valet. Det är vad jag förstått en mindre del som väljer manuell växellåda idag. Personligen gillar jag samspelet mellan människa och maskin. Det ger ytterligare en dimension i vardagskörningen än att låta bilens datorstyrda växellåda sköta allt. Fast det är klart, nu när en del automatlådor har 8 växlar hade det varit lite väl mycket att hålla reda på.

Kom över en rätt intressant artikel idag via ett annat motorforum.

http://jalopnik.com/manual-transmissions-are-hideously-expensive-because-of-1294864532

Ett citat som citerades i artikeln:

Well, I can offer you some insight from my experience fighting for this from the inside of an OEM.

To develop, test, homologate, and certify an MTX [manual transmission - Ed.] variant of a vehicle platform is very costly. Probably more costly than the borderline MTX enthusiast might be willing to pay. It's not just the hardware which can get costly for a well synthesized box - It's the software. Whether we like it or not, software drives modern day cars. Engine, Transmission, and ESP/ABS/TCS systems all run on software. Sure, the base software for the control systems can be carried over, but the calibration for these systems is not trivial by any means, and requires significant man-years of development and several prototype test properties in multiple environments to develop, test, and certify performance and safety.

I knew a seasoned vehicle calibrator in the company, and he showed me a graph with an exponential curve fit through several data points. The X-axis was vehicle model year. The Y-axis was the number of calibration set points required for _just_ the engine calibration. In the 1980's it was up to 10. By the late 1990's it was in the 10,000's and the trend was climbing steeply. This didn't even consider yet the ESP/ABS/TCS systems which have also grown in complexity over the past decade. Add several tens of thousands more calibration points for them.

Most of the auto manufacturers do a 'value added' calculation to assess vehicle program feasibility / profitability. Unfortunately, when you consider the cost of the per-vehicle parts and development/test/homologation/certification amortized over the volume of a low take-rate option like MTX, it doesn't paint a good picture.

I fought long and hard for enthusiast oriented content during my career there, only to find that it was difficult to (believe it or not) get some product planners to appreciate the importance of the enthusiast market since enthusiasts serve as taste makers for the main stream.

So, all of you MTX fan boys and girls out there, keep buying new cars with MTX's. That's the only way to ensure that product planners can justify this kind of content. When the take-rates fall below 5%, it becomes a tough sell.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Enda gången jag skulle vilja ha manuell är om jag hade något sportigt.

Vardagsbilkörning med automat är guld.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Vet en användare här på forumet, boende i Umeå, som säger att allt utan riktig manuell låda är som en handikappbil. Han har haft en gul mc och en tonårsdotter som kör/kört folkrace.

Själv köper jag gärna automat. De två senaste var det. Dock inte den nuvarande.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
lite mera klubba och sportighet väljs manuell.... alla andra arselfraktare a.k.a surbilar väljs automat om det går
bara gamla gubbar tycker det e ballt å sitta och växla och röra om soppan i sin 140 hk volvo traktor

Tjita1

Guest
Förutsatt att automaten ger lägre bränsleförbrukning (vilket ofta är fallet med dagens bilar) väljer jag automat på vardagsbilen alla dar i veckan. Men skulle jag köpa mig en sportbil - aldrig i livet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tål inte automatlådor, alls. Gillar det absolut minst i stadskörning... Åas har jag inte kört så värst många moderna härk med automat, men de jag kört har inte botat min aversion mot skiten. Manuell låda vill jag ha.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det enda fall var jag skulle kunna tänka mig en tomatväxellåda är i en gammal amerikanare, och en sådan har jag inget intresse av heller...
Det som jag absolut inte förstår är alla (oftast) tyska bilar som har en riktigt välsjungande stark motor... och automat:huvet Det spelar ingen roll hur bra handikapplådan funkar det är ändå som att stympa bilen. Fifan för automater

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det som jag absolut inte förstår är alla (oftast) tyska bilar som har en riktigt välsjungande stark motor... och automat:huvet Det spelar ingen roll hur bra handikapplådan funkar det är ändå som att stympa bilen. Fifan för automater

Därför sportlägen finns, rödljusrace somtidigt som man twittrar är guld! :yoparty

Du har förresten inte provat att växla manuellt på en automat? :va

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gillar vanliga, manuella lådor. Om det är sekvensiella dogring-lådor förstås, annars kan det lika gärna vara automat.

Vi har ju bra lådor på våra hojar, varför ska det vara så svårt att få en manuell låda som inte ger känslan av att köra lastbil på sin bil?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Horses for courses...
En av de roligaste bilar jag haft var en BMW E30 323i. Hälften av alla hästar hade säkert sprungit till skogs redan men den direkta mekaniska körupplevelsen i en bil utan elservo, avgasrening, 500 kg krocksäkerhetsstoppning m.m. var väldigt givande. Det gick säkert inte fort men varje resa var en rallysträcka! En automatlåda i den bilen och man hade lika gärna kunnat hoppa sönder den.

Är inne på min tredje jagga för tillfället och jag förstår varför de inte har gjort någon manuell låda (S-type, X-type räknas inte) sedan 1997. Dels för att ingen köpte dem och dels för att känslan av lyxig lättja skulle få sig en törn av att behöva sitta och frikoppla och välja kugge i transmissionen hela tiden. Körglädjen kommer liksom från ett annat håll.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Går det att knuffa igång en bil med automat? Ifall svaret är nej så kör jag manuell...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Går det att knuffa igång en bil med automat? Ifall svaret är nej så kör jag manuell...

funderade lite ..... har kört gamla häckar mååååånga herrans år , har nog inte knuffat igång en enda av dom (jo förresten , en Taunus som jag parkade i nerförsbacke varje dag eftersom jag inte orkade laga starten :rolleyes:)
Kör nu en 940 supersnik som tyvärr har manuell , enda jag kommer knuffa den e väll ner i diket när den rasar :hihi

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
funderade lite ..... har kört gamla häckar mååååånga herrans år , har nog inte knuffat igång en enda av dom (jo förresten , en Taunus som jag parkade i nerförsbacke varje dag eftersom jag inte orkade laga starten :rolleyes:)
Kör nu en 940 supersnik som tyvärr har manuell , enda jag kommer knuffa den e väll ner i diket när den rasar :hihi

Du har inte missat något...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min gamla bil börjar bli lite väl sunkigt. Problemet är att BMW mer eller mindre gett upp detta med manuell v8a. E65 finns bara med tomat och på E60 är man hänvisad till bilar i liten serie med pris därefter. Synd efter som manuell låda med stort körbart register är den optimala kompromissen. F1 och F10 är lite för dyra för mig och jag har därför inte koll på dem.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag skulle förmodligen kunna köpa en vardagsbil med automat så länge bränsleförbrukningen inte var högre än med manuell låda. Jag trivs förvisso med att köra manuell oavsett bil men det är inget som skulle få mig att avstå från affär om objektet var rätt för övrigt. Så länge det gäller en vardagsbil som sagt.

Den enda bil med automat jag ägt var en S80 T6 och det är den sortens bil där man bara åker med och har det bekvämt. Den hade inga sportiga attribut att erbjuda och då kan jag inte heller säga att automaten störde mig nämnvärt. Att körningen blev lite tråkigare vägdes isåfall upp av bekvämligheten vid stadskörning.

På en sportbil däremot skulle jag aldrig acceptera en automat. När jag köpte nuvarande bilen tittade jag även på en likadan med automat som kändes rätt för övrigt men jag insåg att jag aldrig skulle kunna bli helt nöjd med den. Tjejens leksak har automat med paddlar och det blir helt enkelt inte samma sak. Man saknar inte bara att själv få bestämma när växling ska ske utan även känslan av att koppla och trycka i nästa växel. Det är en del av aktiv körning som inte kan tas bort utan att ge känslan av att något saknas.

Tjita1

Guest
Nej, det går inte att putta igång en automat, och det går inte heller att dra bort den från tex ett järnvägsspår med startmotorn, vilket kanske kan vara lite scary, men å andra sidan ska man ha en enorm otur om man lyckas få motorstopp precis på en järnvägsövergång när man kör en automatare som man generellt inte får motorstopp i om dom inte är trasiga..

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Intressant fundering.

Personligen så skulle jag välja manuell alla dagar i veckan. Men de beror på att de bilar jag har råd med och ens vill lägga på en bil är kring 30 000 kr. En manuell växellåda är mera hållbar och drar mindre bränsle.

De är väl bara sedan typ 2010 som automatlådor är drar lika mycket bränsle som en manuell? Och ännu är de inte lika drift säkra. VW DSG låda är väl inget under av hållbarhet? Så jag tror att jag kommer köra manuell även i framtiden även om jag känner för att lägga lite mera pengar på en bil.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Därför sportlägen finns, rödljusrace somtidigt som man twittrar är guld! :yoparty

Du har förresten inte provat att växla manuellt på en automat? :va
Jo jag har provat både manuella tomater och såna där
fjantiga dubbelkopplingskådor. Jo dom är effektiva och jag kan bra förstå att det finns sådana som tycker att det är bekvämt och tufft men... likväl så finner jag nöje i att köra omkring i min gamla helt statuslösa pickis med 60 halvdöda hästar och sliten växellåda. Känslan av att växla ned och ge precis sådär passligt med mellangas för att få det att glida mjukt mellan växlingarna är för tusingen poesi för själen. Tar man sedan steget vidare och plockar på mera hästar, ja då vill jag ha en manuell ännu mera:)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Åka 4x4 i skogen så är automat underbart men på vägen kommer jag nog fortsätta med manuell. Sen behåller jag gärna den gamla hederliga handbromsen också, gillar enkla konstruktioner som fungerar och som man kan serva själv. Usch för knapp-parkeringsbroms. :3freak

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ska man kunna bestämma själv över när en växling ska ske och hur mycket motorbroms det ska vara och vilket varvtal som för just den kurvan där framme, är optimalt - då är den en manuell låda som gäller. En sådan körning tillåter inte en bil med antisladd och en massa annat jox som gör att den istället lugnt och säkert sätter sig i diket (funkar bra om man kör lite lugnare, men det gör jag ju inte). Dessutom har man i alla fall en sportslig chans att renovera lådan själv (automat och i synnerhet DSG-varianter kan jag glömma utan fabriksverktyg och datorer) och den håller bättre.

Och det gäller vardagsbilar, ty jag kör mina bilar aktivt - nåt kul måste man ju ha när man inte kan sitta på en hoj året runt.

Har precis fixat i ordning en 20 år gammal quattro med knappstyrd diffspärr för att ha som vanlig daglig bil. Inte något modernt åbäke som jag knappt får tanka själv och som saknar oljesticka (jo det är sant! nyare Audi har ingen oljesticka...).

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO