Med senaste årens framsteg har jag lärt mig att mer och mer njuta utav automatväxlade bilar, speciellt dubbelkopplade sådana. Det går fasen inte att ignorera dess utveckling och numera ser jag det inte som att man offrar något, vare sig det handlar om ren transport från A till B eller att köra på bana.
När t.o.m. Porsche själva enbart ger alternativet automat (PDK) på sin banbil GT3 RS så bör man förstå lite varför Deras argument är att den bilen handlar om att köras så fort som möjligt runt en bana, och när de då insåg att deras PDK skapar en två bil-längd lång lucka jämfört med deras (professionella) racingförare i manuella motsvarigheter, så finns det ju faktiskt inget att argumentera emot med, förutom att man vill offra lite tid/prestanda för sin subjektiva känsla av att vifta runt i bensinen själv hehe
Visst finns det ett litet obehag inom mig när man kör t.ex. en modern XC60 och växlingarna tar tid och allt är lite svampigt, men det är ändå en rejäl bekvämlighet med automat, cruise control och dessutom en adaptiv sådan - då är det jäkligt smidigt och gött att köra både långa sträckor motorväg och i stora städer.
När t.o.m. Porsche själva enbart ger alternativet automat (PDK) på sin banbil GT3 RS så bör man förstå lite varför Deras argument är att den bilen handlar om att köras så fort som möjligt runt en bana, och när de då insåg att deras PDK skapar en två bil-längd lång lucka jämfört med deras (professionella) racingförare i manuella motsvarigheter, så finns det ju faktiskt inget att argumentera emot med, förutom att man vill offra lite tid/prestanda för sin subjektiva känsla av att vifta runt i bensinen själv hehe
Visst finns det ett litet obehag inom mig när man kör t.ex. en modern XC60 och växlingarna tar tid och allt är lite svampigt, men det är ändå en rejäl bekvämlighet med automat, cruise control och dessutom en adaptiv sådan - då är det jäkligt smidigt och gött att köra både långa sträckor motorväg och i stora städer.