Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Åka 4x4 i skogen så är automat underbart men på vägen kommer jag nog fortsätta med manuell. Sen behåller jag gärna den gamla hederliga handbromsen också, gillar enkla konstruktioner som fungerar och som man kan serva själv. Usch för knapp-parkeringsbroms.
+1 på det där med p-broms.
Typ av bil spelar givetvis viss roll. Tittar man på de allra senaste sportbilarna har ett par tillverkare helt tagit bort manuellt alternativ. Kan bara beklaga det själv. Jag finner fortfarande nöje att växla manuellt själv och känna den mekaniska känslan och samspelet mellan maskin och människa. Att en dubbelkopplingslåda växlar snabbare och kan köra ECO drive känns mest akademiskt. Det är sällan en automatlåda ger samma tillfredsställelse även de allra modernaste varianterna. Det är först på full attack de gör sig rätta. Under normala förhållanden i trafiken kan man lika gärna köra runt i en s-klass. På den typen av bil hör en automat hemma. En och annan familjebil också kanske.
Som tur är finns det äldre bilar att köpa om man gillar analog teknologi. Den här videon är sevärd