Har vi några fanboys av manuella växellådor?

Åka 4x4 i skogen så är automat underbart men på vägen kommer jag nog fortsätta med manuell. Sen behåller jag gärna den gamla hederliga handbromsen också, gillar enkla konstruktioner som fungerar och som man kan serva själv. Usch för knapp-parkeringsbroms. :3freak

+1 på det där med p-broms.

Typ av bil spelar givetvis viss roll. Tittar man på de allra senaste sportbilarna har ett par tillverkare helt tagit bort manuellt alternativ. Kan bara beklaga det själv. Jag finner fortfarande nöje att växla manuellt själv och känna den mekaniska känslan och samspelet mellan maskin och människa. Att en dubbelkopplingslåda växlar snabbare och kan köra ECO drive känns mest akademiskt. Det är sällan en automatlåda ger samma tillfredsställelse även de allra modernaste varianterna. Det är först på full attack de gör sig rätta. Under normala förhållanden i trafiken kan man lika gärna köra runt i en s-klass. På den typen av bil hör en automat hemma. En och annan familjebil också kanske.

Som tur är finns det äldre bilar att köpa om man gillar analog teknologi. Den här videon är sevärd :tummenupp

 
Så länge jag bor norr om piteälven kommer jag köra quattro och så länge jag kör quattro kommer jag köra manuell. Tror jag.
 
Är också helt på det manuella. De gånger jag har kört Automat har jag tyckt att det oftast är fel växel så fort jag tryckte på gas bara lite. Jag vill har koll på vad som händer men är nog lite gammaldags där också och vill har det enkelt.
Och det även i vardagsbilen. Det är ju den jag kör mest med och vill uppskatta varje km.
 
Åka 4x4 i skogen så är automat underbart men på vägen kommer jag nog fortsätta med manuell. Sen behåller jag gärna den gamla hederliga handbromsen också, gillar enkla konstruktioner som fungerar och som man kan serva själv. Usch för knapp-parkeringsbroms. :3freak

Måhända är det bekvämt med idiotlåda i skogen, men du tar dig fram sämre.
Om man monterar stora hjul, så hjälper automaten till att orka (tills den överhettar), men så länge man håller sig till lagomma storlekar så föredrar jag manuell.
 
Så länge jag bor norr om piteälven kommer jag köra quattro och så länge jag kör quattro kommer jag köra manuell. Tror jag.
Ja, då jag bor ca 2 mil söder om Piteälven ser jag lite annorlunda på sitsen - 4-hjulsdrivet sedan 2000 men automatlåda på de tre senaste bilarna. Det får bli paddlar om man vill vispa manuellt på den jag kör nu:)

Familjens två övriga bilar är dock manuella/fyrhjulsdrivna, dock inte riktigt lika populära bland användarna. I alla fall när de ska tankas... :gnissla
 
Äger mina fordon lite för länge för att vilja köra robotautomat/dubbelkopplingslådor, är ju återkommande problem med dessa från ett flertal tillverkare där såväl koppling (Toyota/Citra/Pega/Mitsubishi) som hela lådan (VAG) går sönder i tid och otid. Med jämna mellanrum sägs det att NU är alla problem fixade och lådorna/koppling lika hållbara som för manuella men 3-5 år senare visade det sig vara fel även denna gången.

Finns säkert undantag, har inte hört att BMW skulle ha dessa problem men dom rymdes inte riktigt i budget senast jag skulle shoppa familjekombi. Och NÄR skiten väl rasar så blir det ofta betydligt dyrare än för motsvarande manuella
 
Ha ha har kört automat de senaste tio åren men igår lånade jag morsans bil, har fan ont i vänster vad idag, är helt enkelt för dåligt tränad:D
 
Nej, det går inte att putta igång en automat, och det går inte heller att dra bort den från tex ett järnvägsspår med startmotorn, vilket kanske kan vara lite scary, men å andra sidan ska man ha en enorm otur om man lyckas få motorstopp precis på en järnvägsövergång när man kör en automatare som man generellt inte får motorstopp i om dom inte är trasiga..
Jag trampade av kopplingsvajern mitt på en järnvägsövergång för en massa år sen, så visst kan det omöjliga hända :(
Usch för knapp-parkeringsbroms. :3freak
Ja, det där måste ju vara jävulens påfund för feta kärringar som är för klena för att dra i en riktig krycka :huvet Det känns som att det kan bli rätt mycket problem när såna där system har några år på nacken och elen börjar trassla. Många parkerar ju med friläge i, och drar åt handbromsen, den dagen det regnar lite och korrosionen går över kanten så kommer ju antingen 2,5 ton suv rulla iväg, eller bli omöjlig att flytta därifrån. Eller ännu hellre, låsa bakhjulen när man är ute och åker :banana

Själv föredrar jag manuella lådor, och handbromsar! Serva själv, bogserbart, igångknuffningsbart och att man kan bestämma själv är viktigt. Paddlar kan vara kul ibland, men till vardags, nej.
 
Don efter person eller snarare don efter fordon...

Det finns fler mindre lyckade automatlådor jämfört med manuella växellådor i mitt tycke och jag har nog "spakat" det mesta men kan inte säga att jag är det ena eller andra troget.
 
Automat alla dagar i veckan när det kommer till bruksbilar. Jobbarbilen har äcklig manuell låda och automat på bruksbilen, man blir förbannad varje gång man sätter sig i jobbarbilen och får vispa runt med spaken som en jävla idiot :mad:

På lekbilar och sånt ska det dock vara manuellt helt klart, eller åtminstone möjlighet till manuell. Sekventiell låda är ännu bättre, synd att det är så ovanligt bara förutom inom rallysvängen.
 
Har kört så många dåliga automatbilar och jag skulle aldrig någonsin välja att ha det på min egen bil. Förutom om det vore en riktig sportbil typ ferrari med paddlar.
 
Jag gillar vanliga, manuella lådor. Om det är sekvensiella dogring-lådor förstås, annars kan det lika gärna vara automat.

Vi har ju bra lådor på våra hojar, varför ska det vara så svårt att få en manuell låda som inte ger känslan av att köra lastbil på sin bil?

Dogringlåda i en bruksbil...nejnejnej....jag skruvade i en sådan i min stressade Impreza (tillsammand med stygg koppling..).

Kul till bus. En obedkrivlig plåga till vardags.. på-av innebär ett glapp i och med dogringlösningen...kökörning är mer likt kängurustuds. ;)
 
Usch för knapp-parkeringsbroms. :3freak

Och den är dessutom styrd via ECU:n, så man kan dra tillbaka kolvarna vid beläggbyte och skjuta in dem när det är klart (smidigt när man mekar). Givetvis något man i princip kan styra även under färd om man har access till datorn. Fast så otäckt är det inte om man vet att det systemet redan styr allt annat i bilen redan - gas, bromsar, motoreffekt osv... ett paradis för en hacker :)
 
På bilar jag kommer skaffa (har bara hoj) så kommer det vara automat. Växlar är bara roligt om man köttar på, i vanlig trafik så ger det inget att ha manuell. På en hoj så vill jag kunna växla när jag vill (därmed inte sagt att jag vill ha koppling) men å andra sidan är jag otroligt kåt på elhojar och där finns bara en växel så...
 
Jag kör en Passat -13 2.0 Tdi med manuell låda. Måste säga att den är helt underbar. Och då bor och kör jag i Göteborg i köer mm. Skulle kanske vara bekvämt med automat men det är för många fördelar med den manuella.
 
Vet en användare här på forumet, boende i Umeå, som säger att allt utan riktig manuell låda är som en handikappbil. Han har haft en gul mc och en tonårsdotter som kör/kört folkrace.

Själv köper jag gärna automat. De två senaste var det. Dock inte den nuvarande.

Jag har aldrig haft en gul motorcykel, du tror väl inte på fullt allvar att jag skulle köra omkring med Bart-kåpa på riktigt?
 
3-stegad tomat är fina grejor det.

Men överlag föredrar jag automat i transportfordon (satans mickel att sitta och vispa med växelspaken i 45min bilkö på morgonen) och manuellt i bruks/bus fordon.
 
Kört automat de senaste åren och hamna i en manuell lånebil i en sån där lagom stockholmsk bilkö.. Kan verkligen inte förstå varför man väljer manuell låda i en bil som bara är till för transport av sig själv.. Hade jag köpt en bil som bara var till för njutning hade jag givetvis valt manuell men det är ju en annan sak.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top