Har vi nåra hobbysmeder här?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Afton! Tänkte försöka mej på lite knivsmide å har noll kunskap innan... Städ blir blocketfynd eller troligare en bit järnvägsräls... Va först inne på kolässja men nu lutar de åt gasol, har kollat på lite olika brännarvarianter å som rörmockare kan ja ju pilla ihop en gratis... Ässja bli givet hembyggd...

Bladmaterial har ja, ett blad av en nissanfjäder (ny), hoppas att stålet e 5160... Fastnar ja för detta så lockar de å smida damaskusstål å givetvis knivar av detta...

Finns nåra generella absolut nybörjartips?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Gamla sparkmedar är tydligen the shit som material.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag skulle kanske börja med att smida i något billigt och icke härdbart konstruktionsstål. Plattstål, armeringsjärn, fyrkantstång eller vad man nu hittar överblivet i sina gömmor. För att få en känsla av hur stål fungerar när det är varmt och hur hammaren används för att skulptera stålet. Och tänk på att man smider medans järnet är just varmt, inte att man ser att det börjar kallna och bara slänger iväg ett par slag till innan man stoppar in det i ässjan igen.

Tänk på att det är kläder i naturmaterial som gäller när du smider. Alltså t.ex. läder eller bomull. Som jeans och flanellskjorta. Den sköna fleecetröjan har inget att göra i närheten av öppen eld eller varmt järn och arbetsbyxorna av polyester med corduraförstärkningar bör man kanske också använda till annat. Hörselskydd rekommenderas också varmt och skyddsglasögon är också bra för att skydda mot ovälkommna saker i ögonen.

När det gäller verktyg så behöver man förutom ett städ och en ässja även en hammare och en tång. Hammaren ska väl kanske väga sisådär något kg, plus/minus några hg. När det gäller tänger så finns det t.ex. här och annars kan man hålla utkik på Blocket, Tradera, gårdsauktioner, loppisar etc. Något för avskrotning kan också vara bra att ha, som en huggmejsel. När det gäller just hammare och tänger så är det väl sånt som vissa anser att man aldrig kan ha för många av.

När det gäller en sån sak som att smida knivblad så kan det vara bra att hålla koll på att de efter härdning även ska anlöpas. Härdning är alltså när man hettar upp stålet till en viss temperatur (lite olika beroende på vilket stål man använder) och sedan kyler ner det snabbt (i t.ex. olja eller vatten, lite beroende på vilket stål och vilka egenskaper man vill ha). Härdning gör stålet hårt, och sprött. Därför anlöper man det för att få det härdare stålet segare. Anlöpning är när man tar upp stålet i temperatur till ett par hundra grader (olika beroende på stålkvalitét) och sedan kyler det.

Saker som lätt kan gå snett är:
* Man värmer på tok för mycket - icke bra.
* Man smider när stålet/järnet är för kallt - icke bra, och extra jobbigt att smida.
* Fel temperatur när man härdar - härdningen tar inte som det är tänkt.
* För hög temperatur vid anlöpningen - härdningen släpper och måste göras om.

När det gäller damasksmide (även kallat vällning) så är det något som kräver en del övning och känsla för att det ska bli bra. Och ett flussmedel som t.ex. borax.

Sök runt på nätet. Det finns en hel del bra information där ute. Framförallt så gillar jag Youtube då vissa saker inom ett hantverk är betydligt lättare att lära sig genom att man ser någon som gör det än genom en text. Med reservation för att det finns vissa glada amatörer där ute som man undrar vad fanken de håller på med.

Bra ord att kunna om man vill söka kunskaper på Google eller Youtube:
Smide = Forging
Ässja = Forge
Städ = Anvil
Tänger = Tongs
Härdning = Hardening
Anlöpning = Annealing

Och till sist lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=jDC2e6i6Quw
:yoparty
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har ju inte tid att forska i detta, varför måste det vara så intressant då? :gnissla
Jag har vid ngt tillfälle byggt verktyg av plattstål till en glidhammare. Dessa fick efter formgivningen en tur i omväxlande gasollåga, vatten sedan tre timmar i 180°. Jag inbillar mig att hållbarheten blev annorlunda, kanske placebo då?
Provade även kyla i olja men vår olja (motor- eller vxllåds-) brann för bra för det ändamålet:näsblod
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har ju inte tid att forska i detta, varför måste det vara så intressant då? :gnissla
Jag har vid ngt tillfälle byggt verktyg av plattstål till en glidhammare. Dessa fick efter formgivningen en tur i omväxlande gasollåga, vatten sedan tre timmar i 180°. Jag inbillar mig att hållbarheten blev annorlunda, kanske placebo då?
Provade även kyla i olja men vår olja (motor- eller vxllåds-) brann för bra för det ändamålet:näsblod
Det säljs ju även såklart härdbara stålsorter som plattstål. Men går man in till sin lokale stålhandlare och ber om en bunt billiga 50x5mm, eller vad man nu vill ha, så är det nog SS1312 eller som han säljer om man inte specificerar något närmare vad man är ute efter.

Man kan använda en magnet för att testa när stålet kommit upp i temperatur för att härdas. När det uppnåt härdbar temperatur så är det inte längre magnetiskt. Sedan efter att man härdat kan man använda en fil för att testa om härdningen har tagit - en fil biter inte nämnvärt på härdat stål.

Om man ska använda olja eller vatten för härdningen (eller luft) beror som sagt var på stålet. En enkel generalisering är att fjäderstål härdas i vatten och verktygsstål i olja. Gör man tvärt om och härdar verktygsstål i vatten eller fjäderstål i olja så kyls fjäderstålet för långsamt och verktygsstålet för snabbt.

Syftet med en värmehärdning är att "frysa" en kristallstruktur som stålet har vid en högre temperatur. Kyler man för snabbt eller långsamt så får inte stålkristallerna den struktur som man eftersträvar (det påverkar även hur djupt in i stålet som härdningen biter). Likaså om man inte värmer tillräckligt innan härdningen så bildas inte den kristall struktur som man vill frysa med hjälp av en härdning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kul ämne =) Känns som man skulle kunna roa sig med att brasa och smida en del i sommar.

Hur "fint" bör man smida med hammare och städ för ex kniv och yxa? Finlirar man eggen härdad eller ej första gången så att säga?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Kul ämne =) Känns som man skulle kunna roa sig med att brasa och smida en del i sommar.

Hur "fint" bör man smida med hammare och städ för ex kniv och yxa? Finlirar man eggen härdad eller ej första gången så att säga?

Ja e total novis som sagt men som ja förstått de e de lätt att eggen slår sej om den e för tunn vid härdning.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kul ämne =) Känns som man skulle kunna roa sig med att brasa och smida en del i sommar.

Hur "fint" bör man smida med hammare och städ för ex kniv och yxa? Finlirar man eggen härdad eller ej första gången så att säga?
Grunderna är ju enkla. Man tar en bit stål, värmer den tills den blir mjuk och sedan bankar man den mellan två hårda saker. :tummenupp

Ner till några millimeter i tjocklek. Alltså får eggen till största del sin skärpa genom slipning. Smider man för tunt så ökar risken för kolflykt, vilket är när kol lämnar stålet så det blir mjukare. Och det vill man ju inte ska hända med eggen.


Ja e total novis som sagt men som ja förstått de e de lätt att eggen slår sej om den e för tunn vid härdning.
Man ska göra en glödgning innan man härdar. Detta för att få bort spänningar i stålet och minska risken för att det slår sig. Detta gör man genom att värma tills det blir rött och sedan låter det svalna långsamt.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Va å hämtade ett gammalt städ idag... Telefonsamtalet gav inte mycket men när man kom dit så visade de sej att de va ett gammalt Kohlswa, så ja åkte hem me en stålklump i använt men klart ok skick. Va skummt i lokalen så nån vikt såg ja inte förens ja kom hem, 110kg närmare bestämt... Nu har man nåt å banka på, bara resten kvar :yoparty
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, bild!?

Tänk bara på... (amatörräknat):

110kg i 100km/h = 3047kg-m/s

Säkrad last känns halvviktigt :tummenupp

(OT - Hur mycket rörelseenergi klarar ett bilbälte med dess infästningspunkter egentligen?)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Här kommer 2 bilder, en bit järnvägsräls som jämförelse...
20140417_192829.jpg20140417_192847.jpg

Ang lastsäkring :gnissla... Ja sitter ju iaf här me en kall öl i näven så de gick finfint :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Antog det men, yrkesskada, har sett alltför många skräckexempel så jag är ju "lite" av en säkerhetsförespråkare = inte bror duktig ;)

Om du har tid o ork så får du gärna mäta längden och väga rälsbiten, sett lite uppskattade vikter men aldrig ett exempel irl.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Antog det men, yrkesskada, har sett alltför många skräckexempel så jag är ju "lite" av en säkerhetsförespråkare = inte bror duktig ;)

Om du har tid o ork så får du gärna mäta längden och väga rälsbiten, sett lite uppskattade vikter men aldrig ett exempel irl.

Nä om sanningen ska fram så e de väl ja som e bra korkad som inte "orkade" :gnissla... Kan ja absolut göra, dock inte ikväll... Men den e ganska kort, runt 15 cm kan ja tänka mej... fattar inte varför ja inte tog en längre bit när ja hade chansen :dummer... Ska troligen tebax te skroten där den hittades inom nåra veckor å finns de mer ska ja ha mer :tungan...
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Såhär fin kan en bit räls bli om man har maskiner te de :)... Social_Distortion_burn.jpg
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Funderar faktiskt på å göra ett litet städ av räls som prydnad, fast de kommer tyvärr inte bli lika vackert som i bilden ovan :gråta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Går nog att lura ögat lite om du bara har tänkt att ha den som prydnad, ex. den ovan hade sett bra gifitig ut med knivskarpa kanter (svårigheten är väl att hålla det jämnt och/eller rakt) och hörn. Även putsen finns det maskiner och medel för, naturligtvis.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur har det gått med detta?? ÄR själv lite hobbysmed så vore kul att veta hur det gått för dig :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om man ska använda olja eller vatten för härdningen (eller luft) beror som sagt var på stålet. En enkel generalisering är att fjäderstål härdas i vatten och verktygsstål i olja. Gör man tvärt om och härdar verktygsstål i vatten eller fjäderstål i olja så kyls fjäderstålet för långsamt och verktygsstålet för snabbt.

Fast vad jag har hört så är vissa fjäderstål, exempelvis 5160 känsliga för vattenhärdning då det lätt spricker. Själv härdar jag allt mitt 5160 i olja och det har funkat bra hittills iallafall, inga sprickor och knivarna blir tuffa som tusan. Ett blad jag gjorde slog sig, och i mitt försök att räta ut det lade jag kniven på två små klossar och ställde mig på mitten och hoppade. Kniven flexade ordentligt men återvände alltid till sitt usprungstillstånd, dvs fortfarande banan :gnissla Var bara att göra om både härdning och anlöpning, men man fick ju iallafall ett kvitto på att härdningen lyckats :tummenupp
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
De har inte hänt nåt mer hos mej :gnissla... Började bygga en brännare men sen stannade projektet av...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top