Plast
Småvild
Tänkte göra en tråd om denna eminenta sportiga halvtonsbjässe.
Dels för att släcka lite myter och dels för att det kanske kan övertyga någon fler att våga prova något annat på 2 hjul.
Så varför väljer man då som föredetta sporthojsåkare att bokstavligen sadla om till att åka Custom touring?
Jo för att jag helt enkelt värderat om vad mc åkning innebär för mig, när man var 20 så var det viktigare att åka fort och fränt. Nu mera så vill jag åka långt och länge!
Jag hade en Yamaha Royalstar Venture 1300 innan jag köpte harleyn. Och jag var väldigt nöjd med den men det var helt enkelt dags att byta till något nyare. Och i Goldwingklassen så finns det idag nästan bara att välja mellan Harley och honda.
Om än en honda är något mer modern än Harleys motsvarande så kostar dom nästan 100k mer!
Så hur är då en Harley i touring familjen att köra och äga då?
Ja jag måste säga att jag är grymt nöjd!. Den nya Milwaukee 8 Motorn går silkeslent på alla varvtal förutom tomgång.
Det nya uppdaterade touringchassiet som kom med den nya motorn 2017 är ett riktigt fint chassie som ger en väldigt lugn och trygg motorcykel som framförallt strävar efter att stå upp. En detalj som är ganska intressant är att om man pressar hojen lite i tex halkiga rondeller på blött underlag så får man framhjulssläpp som är helt odramatiska! Ja du läste rätt! Hojen strävar efter att stå upp snarare än att tippa vilket verkar bidra till att den tex om man kör över rullgrus eller blöt halkig asfalt, beter sig väldigt säkert och inte får sladd eller lowsidar i första taget!
Min som är av 2020årsmodell har dessutom både antispinn och kurvabs . Bromsarna är också riktigt grymma!
Några grejer som jag däremot inte är lika nöjd med är Dämpare och frjädrar . Fram sitter det en klen showa gaffel som verkar ha sitt ursprung från någon honda från 70talet. Och bak så har den eftersom det är en spical som är lägre från fabrik riktigt kassa dämpare med endast 5cm fjädringsväg inget sag och riktigt stenhårda fjädrar! En annan grej som också är riktigt dåligt är att sadeln inte tål vatten så om hojen ståt ute när det har regnat blir man blöt i arslet av sadelns stoppning. Orginalrutan på Specialen är inte så mycket att hurra för heller men det går att byta. Jag har satt en Clockwerks sportflair ruta som är cirka 38cm hög vilket vart mycket bättre!
Min hoj har jag kört strax över 1000mil med när jag skriver detta och jag har inte haft ett endaste problem med den.
Lyset fram som harley kallar för Daymaker är helt okej men mera helljus hade inte skadat. Tanken är på cirka 22 liter och man kommer närmare 40mil om man inte har svinbrottom.
Farthållare är standard på alla Hd touring hojar.
När jag köpte min så bytte jag ljuddämpare till Harleys egna som dom kallar streetcannon .
Här är några bilder på min pjäs:
Dels för att släcka lite myter och dels för att det kanske kan övertyga någon fler att våga prova något annat på 2 hjul.
Så varför väljer man då som föredetta sporthojsåkare att bokstavligen sadla om till att åka Custom touring?
Jo för att jag helt enkelt värderat om vad mc åkning innebär för mig, när man var 20 så var det viktigare att åka fort och fränt. Nu mera så vill jag åka långt och länge!
Jag hade en Yamaha Royalstar Venture 1300 innan jag köpte harleyn. Och jag var väldigt nöjd med den men det var helt enkelt dags att byta till något nyare. Och i Goldwingklassen så finns det idag nästan bara att välja mellan Harley och honda.
Om än en honda är något mer modern än Harleys motsvarande så kostar dom nästan 100k mer!
Så hur är då en Harley i touring familjen att köra och äga då?
Ja jag måste säga att jag är grymt nöjd!. Den nya Milwaukee 8 Motorn går silkeslent på alla varvtal förutom tomgång.
Det nya uppdaterade touringchassiet som kom med den nya motorn 2017 är ett riktigt fint chassie som ger en väldigt lugn och trygg motorcykel som framförallt strävar efter att stå upp. En detalj som är ganska intressant är att om man pressar hojen lite i tex halkiga rondeller på blött underlag så får man framhjulssläpp som är helt odramatiska! Ja du läste rätt! Hojen strävar efter att stå upp snarare än att tippa vilket verkar bidra till att den tex om man kör över rullgrus eller blöt halkig asfalt, beter sig väldigt säkert och inte får sladd eller lowsidar i första taget!
Min som är av 2020årsmodell har dessutom både antispinn och kurvabs . Bromsarna är också riktigt grymma!
Några grejer som jag däremot inte är lika nöjd med är Dämpare och frjädrar . Fram sitter det en klen showa gaffel som verkar ha sitt ursprung från någon honda från 70talet. Och bak så har den eftersom det är en spical som är lägre från fabrik riktigt kassa dämpare med endast 5cm fjädringsväg inget sag och riktigt stenhårda fjädrar! En annan grej som också är riktigt dåligt är att sadeln inte tål vatten så om hojen ståt ute när det har regnat blir man blöt i arslet av sadelns stoppning. Orginalrutan på Specialen är inte så mycket att hurra för heller men det går att byta. Jag har satt en Clockwerks sportflair ruta som är cirka 38cm hög vilket vart mycket bättre!
Min hoj har jag kört strax över 1000mil med när jag skriver detta och jag har inte haft ett endaste problem med den.
Lyset fram som harley kallar för Daymaker är helt okej men mera helljus hade inte skadat. Tanken är på cirka 22 liter och man kommer närmare 40mil om man inte har svinbrottom.
Farthållare är standard på alla Hd touring hojar.
När jag köpte min så bytte jag ljuddämpare till Harleys egna som dom kallar streetcannon .
Här är några bilder på min pjäs:
Last edited: