Det är inte därför hastigheten sänks! Den sänks som kompensation för att folk som inte borde framföra fordon i någon som helst hastighet råkar finnas ute i trafiken. Om hastigheten blir tillräckligt låg kan även förståndshandikappade få köra bil
Om du inte visste,så tar faktiskt folk med utvecklingsstörning körkort !
Jag undrar också om alla sporthojsåkare kommer sluta åka pga att man tydligen är en trafikrisk när man blir 60-70-80----år? jag tänker i alla fall inte det!
En sak jag kom att tänka på när jag läste denna tråd, och i synnerhet om gammlingar är: hur klarar sig en åldring ute i trafiken när de inte orkar vrida runt ratten på en bil utan styrservo/ trycka in bromspedalen med den kraft som behövs när man måste panikbromsa? kanske inte så många olyckor pga det, men..
Men om folk generelt inte kan framföra sina fordon i högre hastigheter måste dem väll sänkas? Hastighet dödar trots allt....
Att öka sin hastighet är det absolut bästa sättet att minska sina marginaler, har detta undgått dig? Spä sedan på med en skopa dåligt omdöme så är succe´n ett faktum.
Hastigheten är det enklaste och mest övergripande styrmedlet för att få ner olyckstalen, det får du nog leva med. Att ändra folks beteenden i trafiken är en svårare nöt att knäcka.(läs;dyrare)
Min tur att bitcha!
Alltid lika enerverande att läsa alla självgoda människors inlägg på div. forum, krönikor och insändare. Ett kollektiv som gärna vill finna samhörighet i präktighetens tecken.
"risken finns att myndigheter/politiker förbjuder sporthojjar”?? Dessa är typgodkända och vi är med i EU... Vad exakt är du rädd för?
Eller syftar du på den allmänna opinionen? Den som beskrivs i Aftonbladet, tidningen med färre värden än bloggen ”Barbro´s 10 recept på norrländsk pölsa”, av en sur gammal kärring eller gubbe som tröttnat på skrikande slipon och kräks ut sin bitterhet i en krönika eller insändare?
Varför skulle vår regering ge efter i denna fråga när man helt klart skiter i att sänka spritskatt, bensinskatt, skatt, skatt, hastigheten på motorvägar, ... Dessa frågor är ju verkligen frågor som opinionen tycker olikt i - men inte fasen ser du 130 på skyltarna längs valfri E-motorväg? Vår framfart på sporthojj är ganska tryggad för en tid framöver.
"sänk hastigheten"... Man blir så matt, precis som om just hastigheten är den ultimata faktorn som ställer till det med allt. Det är lätt att skylla på för hög hastighet. När alla andra faktorer är jobbiga att ta itu med, då får hastigheten sig en känga.
Det finns en ansenlig del av vår befolkning som inte klarar att föra sina fordon på ett säkert sätt redan vid rådande hastighetsbegränsningar. Som inte lärt sig att man håller sig till sitt eget körfält, speciellt i skymda kurvor!
Ett litet socialt projekt som vägverket i sin Noll i Vision skulle kunna företa sig är att parkera på valfri stormarknadsparkering och iaktta folks förmåga att kunna manövrera sina fordon i låga hastigheter. Företrädelsevis kvinnor i stadsjeepar, eller SUV:ar kanske de kallas.
Jag har personligen vid ett tillfälle fått slänga ifrån mig påsen från affären för att springa fram och slå näven i plåten på en stor Volvokombi. Damen som backade (väääldigt sakta) hade precis börjat klämma ihop en barnvagn mellan sig själv och det skjul man kör in kundvagnarna i – allt medans en ovetandes pappa står 2 meter därifrån, med huvudet djupt in i sitt eget bagageutrymme nerpackandes helghandlingen.
Damen som backade blev helt apatisk… Hon lyckades med att missa en hel barnvagn bakom sig, trots att hon backade i säkert 1 Km/h och hade minst 3 st backspeglar att ta hjälp av – förutom möjligheten att använda sin egen motorik – vrida på skallen. En meter till och den bebisen hade fått plats i en burk "Bullens pilsnerkorv" - tål att tänkas på!
Frågan är... Blev hon en bättre förare av att inse sitt misstag eller blev hon ytterligare en sådan där oberäknelig förare, en sådan där bromsa-gasa-bromsa-vela-stanna? Jag vet inte...
Äldre i trafiken?? De är ju inte så trafikfarliga för de kör ju så sakta??! Herregud med en ostskiva på!
Likt Mr.Magoo smyger de fram till korsningen, tittar vääääääääänster, tittar hööööööööger och kör ut. Problemet är att stackaren från vänster har sett en Opel Ascona stå stilla i korsningen i 15 sekunder och tror att det är safe att passera nu när man bara är 20m därifrån och bilen bevisligen står stilla. Eller vänta nu… VAD FAN GÖR HAN?? Kraschen ett faktum, bil eller MC – spelar ingen roll i 70 Km/h är det inte kul att krocka, jag lovar!
När ambulansen kommer efter 45 minuter står gubben eller gumman fortfarande där och undrar vad som igentligen hände, och framförallt – var kom DU ifrån??
Den rätta hastigheten för dig i den situationen vore 10 Km/h med bromsberedskap, vem här inne (eller någonstans för den delen) hade anpassat sin hastighet så på en 70-sträcka?
Allt iver efter att sänka hastigheterna är ett sockerpiller i det spelet om att tämja det kollektiva sinnet. Hastigheten är boven i dramat, det har ju proklamerats under lång tid nu så det är kollektivet beredda att acceptera. Om man då minskar hastigheten torde problemet minska!
Ja visst, så länge alla andra faktorer reducerats!! Men vi har fortfarande rattfulla (ca 16000 om dagen enligt trafikskoleläraren på den skola jag var tvungen att sitta i som ”handledare” för ngn vecka sedan), narkotikapåverkade förare, äldre förare med en verklighetsuppfattning som har en liten fördröjning på en si så där 30 sekunder, rädda förare som kör helt oberäkneligt, förare som sätter sig i stora SUV:ar för att det känns säkert men varken kan hantera tyngden eller storleken, cyklister som alla tror de är stålmannen för att det står S på hjälmens insida, osv osv.
Utan att dessa faktorer reduceras kommer reduceringen av hastigheten i verkligheten har mycket liten betydelse anser jag – och anledningen till hastighetssänkningen var i så fall en kapitulation för att man inte lyckades göra något åt de andra faktorerna.
Lite grann som de nya rondellreglerna;
Eftersom inte en jävel visste hur man skulle ligga och blinka i en rondell gjordes systemet om till nuvarande klusterfuck = ligg i vilken fil du vill och skit i att blinka var du skall, bara du blinkar när du skall ut! Vilken soppa! Men det var enklare med en kapitulation än att ta itu med det verkliga problemet, att lära Svensson hur de skulle göra.
JAG köpte en hojj för att jag gillar hastigheten… Acceleration och hög hastighet! Frihet? Vad fan är det? Är det att knöka på sig fullt läder med ryggskydd, hjälm & handskar i 25 graders solsken? Nej, jag sätter mig på hojjen av helt andra anledningar. Vilka anledningar du har skiter jag i – men se då för fan till att skita i mina!
Trafikhulligan? Javisst! Men jag har inget slipon så min hojj går inte så fort – i alla fall inte i många Svenssons ögon och öron!
För er präktiga; Sätt på er hjälmen & flytvästen när ni åker med Volvon till Coop nästa gång! Ni kommer inte vara säkrare från Berits bagagelucka – men det känns väl bra ändå? Ni är ju säkerhetsmedvetna, präktiga människor som vet både ert och andras bästa!
Sist men inte minst;
Hur du kör får du stå för, hur jag kör står jag för! Sluta gagga om hastigheten som den ultimata lösningen, den enda lösning hastighet har i sammanhanget är om den är 0 för allt och alla, då riskerar vi endast att dra på oss åderförkalkning i ”trafiken”.
Jag har inga vetenskapliga belägg för det jag skriver, ingen statistik, denna text skrevs endast utav mina egna erfarenheter och min egen verklighet – som jag upplever den.
Precis på samma sätt verkar alla förbudsivrare och präktiga människors krönikor skrivas, skillnaden här är att jag inte proklamerar restriktioner för en stor del av befolkningen enbart genom min ev. feltolkning av verkligheten eller på annat sätt rubbade verklighetsuppfattning.
Problemet är ju när du har för stora marginaler - det är troligen en av huvudorsakerna till att folk blir förslappade och tappar koncentrationen på sin körning.
Säga vad man vill, men fina motorvägssträckor med "utökad övervakning" här i Sverige gör åtminstone mig väldigt mycket tröttare och benägen att tänka på annat än framförandet av mitt fordon än fri-farts Autobahn i tyskland, där medelhastigheten generellt sett ändå hamnar i de flesta förares/fordons "sweet spot" runt 140-160 km/h och inte vid några "huliganhastigheter" som vägverket verkar vara rädda för om man skulle öppna lite på hastigheterna här hemma i Sverige.
För att inte tala om alla nya arbetstillfällen som kommer att skapas sommartid längs dessa vägar för våra flaggvakter.VV verkar redan ha nappat på idén att göra vägarna till RR-banor med avåkningszoner. Motorcyklister kommer vallfärda till de nya säkrare 'banorna'. De yttersta gränserna kan flyttas upp och hastigheten kan succesivt ökas vartefter VV ordnar vår miljö. Allt detta med bibehållen risk.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
Men bilen hade ju väjningsplikt.Men inte fan bitchar jag på detta annars eminenta forum, att om jag kommer 153 km/h på 50-väg, och någon jävla klåpare kör ut framför mig, DÅ SKA HAN DÖ!!!!!
Ok, min tur.
Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.
I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.
Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.
Skulle min morsas "sweet spot" ligga runt 140-160?? Nä, glöm det. Åker du på fortkörning med 50km över rådande hastighetsbegränsning och inte betraktas som en huligan av polis och åklagare, ja, då vet inte jag...
Problemet hos oss sporthojsåkare är att vi betraktar oss som några slags övermänniskor i trafiken, utan utrymme för andra. Vi tycker oss också stå över lagen, vilket ger oss rätt att köra precis hur vi vill.
Attityden är rätt pinsam eftersom vi är mest ömtåliga i trafiken, och ett misstag, en spricka i vår hårda fasad, ja, då står vi där med byxorna nere.
Ödmjukhet är dagens ord.
Tack för mig, shine on.
Min tur att bitcha!...
Ok, min tur.
Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.
I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.
Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |