Hastighet och präktighet

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Samla alla dina inlägg i en bok. Du har skrivit mycket kul.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är inte därför hastigheten sänks! Den sänks som kompensation för att folk som inte borde framföra fordon i någon som helst hastighet råkar finnas ute i trafiken. Om hastigheten blir tillräckligt låg kan även förståndshandikappade få köra bil

Om du inte visste,så tar faktiskt folk med utvecklingsstörning körkort !

Jag undrar också om alla sporthojsåkare kommer sluta åka pga att man tydligen är en trafikrisk när man blir 60-70-80----år? jag tänker i alla fall inte det!
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
En sak jag kom att tänka på när jag läste denna tråd, och i synnerhet om gammlingar är: hur klarar sig en åldring ute i trafiken när de inte orkar vrida runt ratten på en bil utan styrservo/ trycka in bromspedalen med den kraft som behövs när man måste panikbromsa? kanske inte så många olyckor pga det, men..
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Om du inte visste,så tar faktiskt folk med utvecklingsstörning körkort !

Jag undrar också om alla sporthojsåkare kommer sluta åka pga att man tydligen är en trafikrisk när man blir 60-70-80----år? jag tänker i alla fall inte det!


Exempel från igår:

Var på väg hem från jobbet igår och åkte (bil) upp mot en rondell (100m från FuckYouBurnout-grundarens adress). Vad möter jag då om inte en dam av den äldre kalibern PÅ FEL SIDA mittrefugen...
Kanske trodde hon att det var tiden före klockan 05:00 söndagen den 3 september 1967 när hon var i medelåldern.


Jag skulle vilja att VV studerar övriga felbeteenden i trafiken som ligger bakom olyckor av allvarligare utgång. Och kanske kan börja försöka med motmedel för dessa.
Omkörning i kurvor.
Omkörning före krön.
Sommardäck på vinterväglag.
För kort avstånd till framförvarande.
Sömnbrist.
Olämpliga mediciner bakom ratten.
Aggresiv körning.
Stressade förare.
Överskattad körning. (jag kan köra bil, har minnsan kört sedan Hedenhös)
Telefonprat.
med många flera...

De som gör något av ovan kommer att fortsätta med det även om hastigheterna sänks. Om inte ännu mer när de blir mer irriterade i trafiken.

Dal-Mausen
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
En sak jag kom att tänka på när jag läste denna tråd, och i synnerhet om gammlingar är: hur klarar sig en åldring ute i trafiken när de inte orkar vrida runt ratten på en bil utan styrservo/ trycka in bromspedalen med den kraft som behövs när man måste panikbromsa? kanske inte så många olyckor pga det, men..


snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Det är framförallt synen och förmågan att vrida på huvudet som är de största problemen för äldre trafikanter. Som kompensation för detta så brukar de oftast ta det lite lugnare i trafiken. Detta ger dem mer marginaler, men kan av en del sporthojsåkare uppfattas som om de står ut och är ytterligare "hinder" i konbanan (läs bilarna och vägen).

Däremot anser jag att man bör ha hälsokontroll med början när man fyller 50. Sedan 60, 65, 70, 75 osv... där man måste klara av det för att få fortsätta att köra. Många slutar helt klart att köra försent. I princip borde nog ingen över 80 vara ute och köra.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Men om folk generelt inte kan framföra sina fordon i högre hastigheter måste dem väll sänkas? Hastighet dödar trots allt....

Han har ju en poäng - ska man vistas i trafiken ska man också vara så uppmärksam man kan. Det är en sak om man är ouppmärksam som fotgängare och i praktiken enbart riskerar att skada sig själv (om man bortser från psykiska men på personen som inte lyckades väja), men man måste ju ställa högre krav på en förare av ett fordon som är potentiellt dödligt. Jag har inga dokumenterade siffror, men maggropskänslan säger ju att en alert förare som "kan" sitt fordon bör kunna köra bra många procent snabbare än någon som bara "sitter av pendlingstiden" och i samband med det råkar sitta bakom ratten i en bil innan han eller hon blir farligare för sin omgivning. En minskning av reaktionstiden med en halv sekund (differensen mellan uttråkad och alert) i 90 km/h gör att stoppsträckan minskar med drygt 12 meter. En minskning av reaktionstiden med två sekunder i samma hastighet (differensen mellan "totalt utspejsad" med mobiltelefon, dagdrömmar samt skrikande barn i baksätet och alert) gör att stoppsträckan minskar med 50 meter.

Vad vi alltså behöver åstadkomma är att få bort extremerna i trafiken. Både de faktiska "fartdårarna" (oavsett om det gäller sådana som ligger i 70 förbi ett dagis eller dem som kör på sin/sitt fordons marginal på allmän väg), och dem som kör i laglig hastighet men inte fokuserar för fem öre på sin körning.
Till den andra gruppen kan också läggas dem som varje år blir förvånade över att det blir halt på vägen när det är fuktigt och termometern närmar sig nollan, eller som helt vägrar lära sig hantera sina fordon.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att öka sin hastighet är det absolut bästa sättet att minska sina marginaler, har detta undgått dig? Spä sedan på med en skopa dåligt omdöme så är succe´n ett faktum.

Hastigheten är det enklaste och mest övergripande styrmedlet för att få ner olyckstalen, det får du nog leva med. Att ändra folks beteenden i trafiken är en svårare nöt att knäcka.(läs;dyrare)
 

Gabor

Guest
Det spelar ingen roll vad folk skriver eller tycker, det går ändå inte in. :pannkyss

det som hjälper är endast självsanering, tyvärr kommer det att ryka med ett å annat olycksoffer som är på fel ställe vid fel tillfälle.

Nollvosionen blir en utopi, sänkta hastigheter och höga böter hjälper INTE.

Attitydsförändringen hos dagens trafikanter är tyvärr åxå åt fel håll, "skit i alla andra bara du själv kommer fram",:rolleyes:
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Att öka sin hastighet är det absolut bästa sättet att minska sina marginaler, har detta undgått dig? Spä sedan på med en skopa dåligt omdöme så är succe´n ett faktum.

Hastigheten är det enklaste och mest övergripande styrmedlet för att få ner olyckstalen, det får du nog leva med. Att ändra folks beteenden i trafiken är en svårare nöt att knäcka.(läs;dyrare)

Problemet är ju när du har för stora marginaler - det är troligen en av huvudorsakerna till att folk blir förslappade och tappar koncentrationen på sin körning.

Säga vad man vill, men fina motorvägssträckor med "utökad övervakning" här i Sverige gör åtminstone mig väldigt mycket tröttare och benägen att tänka på annat än framförandet av mitt fordon än fri-farts Autobahn i tyskland, där medelhastigheten generellt sett ändå hamnar i de flesta förares/fordons "sweet spot" runt 140-160 km/h och inte vid några "huliganhastigheter" som vägverket verkar vara rädda för om man skulle öppna lite på hastigheterna här hemma i Sverige.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Min tur att bitcha!

Alltid lika enerverande att läsa alla självgoda människors inlägg på div. forum, krönikor och insändare. Ett kollektiv som gärna vill finna samhörighet i präktighetens tecken.

"risken finns att myndigheter/politiker förbjuder sporthojjar”?? Dessa är typgodkända och vi är med i EU... Vad exakt är du rädd för?

Eller syftar du på den allmänna opinionen? Den som beskrivs i Aftonbladet, tidningen med färre värden än bloggen ”Barbro´s 10 recept på norrländsk pölsa”, av en sur gammal kärring eller gubbe som tröttnat på skrikande slipon och kräks ut sin bitterhet i en krönika eller insändare?

Varför skulle vår regering ge efter i denna fråga när man helt klart skiter i att sänka spritskatt, bensinskatt, skatt, skatt, hastigheten på motorvägar, ... Dessa frågor är ju verkligen frågor som opinionen tycker olikt i - men inte fasen ser du 130 på skyltarna längs valfri E-motorväg? Vår framfart på sporthojj är ganska tryggad för en tid framöver.

"sänk hastigheten"... Man blir så matt, precis som om just hastigheten är den ultimata faktorn som ställer till det med allt. Det är lätt att skylla på för hög hastighet. När alla andra faktorer är jobbiga att ta itu med, då får hastigheten sig en känga.

Det finns en ansenlig del av vår befolkning som inte klarar att föra sina fordon på ett säkert sätt redan vid rådande hastighetsbegränsningar. Som inte lärt sig att man håller sig till sitt eget körfält, speciellt i skymda kurvor!

Ett litet socialt projekt som vägverket i sin Noll i Vision skulle kunna företa sig är att parkera på valfri stormarknadsparkering och iaktta folks förmåga att kunna manövrera sina fordon i låga hastigheter. Företrädelsevis kvinnor i stadsjeepar, eller SUV:ar kanske de kallas.

Jag har personligen vid ett tillfälle fått slänga ifrån mig påsen från affären för att springa fram och slå näven i plåten på en stor Volvokombi. Damen som backade (väääldigt sakta) hade precis börjat klämma ihop en barnvagn mellan sig själv och det skjul man kör in kundvagnarna i – allt medans en ovetandes pappa står 2 meter därifrån, med huvudet djupt in i sitt eget bagageutrymme nerpackandes helghandlingen.

Damen som backade blev helt apatisk… Hon lyckades med att missa en hel barnvagn bakom sig, trots att hon backade i säkert 1 Km/h och hade minst 3 st backspeglar att ta hjälp av – förutom möjligheten att använda sin egen motorik – vrida på skallen. En meter till och den bebisen hade fått plats i en burk "Bullens pilsnerkorv" - tål att tänkas på!

Frågan är... Blev hon en bättre förare av att inse sitt misstag eller blev hon ytterligare en sådan där oberäknelig förare, en sådan där bromsa-gasa-bromsa-vela-stanna? Jag vet inte...

Äldre i trafiken?? De är ju inte så trafikfarliga för de kör ju så sakta??! Herregud med en ostskiva på!

Likt Mr.Magoo smyger de fram till korsningen, tittar vääääääääänster, tittar hööööööööger och kör ut. Problemet är att stackaren från vänster har sett en Opel Ascona stå stilla i korsningen i 15 sekunder och tror att det är safe att passera nu när man bara är 20m därifrån och bilen bevisligen står stilla. Eller vänta nu… VAD FAN GÖR HAN?? Kraschen ett faktum, bil eller MC – spelar ingen roll i 70 Km/h är det inte kul att krocka, jag lovar!

När ambulansen kommer efter 45 minuter står gubben eller gumman fortfarande där och undrar vad som igentligen hände, och framförallt – var kom DU ifrån??

Den rätta hastigheten för dig i den situationen vore 10 Km/h med bromsberedskap, vem här inne (eller någonstans för den delen) hade anpassat sin hastighet så på en 70-sträcka?

Allt iver efter att sänka hastigheterna är ett sockerpiller i det spelet om att tämja det kollektiva sinnet. Hastigheten är boven i dramat, det har ju proklamerats under lång tid nu så det är kollektivet beredda att acceptera. Om man då minskar hastigheten torde problemet minska!

Ja visst, så länge alla andra faktorer reducerats!! Men vi har fortfarande rattfulla (ca 16000 om dagen enligt trafikskoleläraren på den skola jag var tvungen att sitta i som ”handledare” för ngn vecka sedan), narkotikapåverkade förare, äldre förare med en verklighetsuppfattning som har en liten fördröjning på en si så där 30 sekunder, rädda förare som kör helt oberäkneligt, förare som sätter sig i stora SUV:ar för att det känns säkert men varken kan hantera tyngden eller storleken, cyklister som alla tror de är stålmannen för att det står S på hjälmens insida, osv osv.

Utan att dessa faktorer reduceras kommer reduceringen av hastigheten i verkligheten har mycket liten betydelse anser jag – och anledningen till hastighetssänkningen var i så fall en kapitulation för att man inte lyckades göra något åt de andra faktorerna.

Lite grann som de nya rondellreglerna;

Eftersom inte en jävel visste hur man skulle ligga och blinka i en rondell gjordes systemet om till nuvarande klusterfuck = ligg i vilken fil du vill och skit i att blinka var du skall, bara du blinkar när du skall ut! Vilken soppa! Men det var enklare med en kapitulation än att ta itu med det verkliga problemet, att lära Svensson hur de skulle göra.

JAG köpte en hojj för att jag gillar hastigheten… Acceleration och hög hastighet! Frihet? Vad fan är det? Är det att knöka på sig fullt läder med ryggskydd, hjälm & handskar i 25 graders solsken? Nej, jag sätter mig på hojjen av helt andra anledningar. Vilka anledningar du har skiter jag i – men se då för fan till att skita i mina!

Trafikhulligan? Javisst! Men jag har inget slipon så min hojj går inte så fort – i alla fall inte i många Svenssons ögon och öron!

För er präktiga; Sätt på er hjälmen & flytvästen när ni åker med Volvon till Coop nästa gång! Ni kommer inte vara säkrare från Berits bagagelucka – men det känns väl bra ändå? Ni är ju säkerhetsmedvetna, präktiga människor som vet både ert och andras bästa!

Sist men inte minst;

Hur du kör får du stå för, hur jag kör står jag för! Sluta gagga om hastigheten som den ultimata lösningen, den enda lösning hastighet har i sammanhanget är om den är 0 för allt och alla, då riskerar vi endast att dra på oss åderförkalkning i ”trafiken”.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det jag skriver, ingen statistik, denna text skrevs endast utav mina egna erfarenheter och min egen verklighet – som jag upplever den.

Precis på samma sätt verkar alla förbudsivrare och präktiga människors krönikor skrivas, skillnaden här är att jag inte proklamerar restriktioner för en stor del av befolkningen enbart genom min ev. feltolkning av verkligheten eller på annat sätt rubbade verklighetsuppfattning.

Välskrivet! Och kul läsning :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Problemet är ju när du har för stora marginaler - det är troligen en av huvudorsakerna till att folk blir förslappade och tappar koncentrationen på sin körning.

Säga vad man vill, men fina motorvägssträckor med "utökad övervakning" här i Sverige gör åtminstone mig väldigt mycket tröttare och benägen att tänka på annat än framförandet av mitt fordon än fri-farts Autobahn i tyskland, där medelhastigheten generellt sett ändå hamnar i de flesta förares/fordons "sweet spot" runt 140-160 km/h och inte vid några "huliganhastigheter" som vägverket verkar vara rädda för om man skulle öppna lite på hastigheterna här hemma i Sverige.

Skulle min morsas "sweet spot" ligga runt 140-160?? Nä, glöm det. Åker du på fortkörning med 50km över rådande hastighetsbegränsning och inte betraktas som en huligan av polis och åklagare, ja, då vet inte jag...

Problemet hos oss sporthojsåkare är att vi betraktar oss som några slags övermänniskor i trafiken, utan utrymme för andra. Vi tycker oss också stå över lagen, vilket ger oss rätt att köra precis hur vi vill.
Attityden är rätt pinsam eftersom vi är mest ömtåliga i trafiken, och ett misstag, en spricka i vår hårda fasad, ja, då står vi där med byxorna nere.

Ödmjukhet är dagens ord.

Tack för mig, shine on.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
VV verkar redan ha nappat på idén att göra vägarna till RR-banor med avåkningszoner. Motorcyklister kommer vallfärda till de nya säkrare 'banorna'. De yttersta gränserna kan flyttas upp och hastigheten kan succesivt ökas vartefter VV ordnar vår miljö. Allt detta med bibehållen risk. :tummenupp

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
För att inte tala om alla nya arbetstillfällen som kommer att skapas sommartid längs dessa vägar för våra flaggvakter.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Det du skriver är intressant, och i en perfekt värld, där har du en poäng. Men bakom slagord som Ceteris paribus (allt annat lika) kan man inte gömma sig om man ska vara pragmatisk. För visst, i en perfekt värld, där alla följer trafikreglerna, där alla vet hur man kör i en rondell, och alla är helt utan medicinska handikapp, där borde man kunna framföra dina argument. Problemet är att den enda gången detta skulle kunna inträffa är om alla andra i trafiken utom du är robotar, vilket troligen aldrig kommer att bli fallet.

Måste säga att dina uttryck snarare visar på ett gigantiskt ego, vilket i sig inte är fel, men även en stor portion dubbelmoral. För du ska kunna framföra ditt fordon utan en tanke på trafikregler, men när andra bryter mot dem, ofta mot bättre vetande, då är de dumma i huvudet. Ehhh?

Jag kör ofta för fort, både med bil och mc. Detta står jag för, har nni invändningar, dra ett pm. Men inte fan bitchar jag på detta annars eminenta forum, att om jag kommer 153 km/h på 50-väg, och någon jävla klåpare kör ut framför mig, DÅ SKA HAN DÖ!!!!!
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.

Håller med dig , man är sällan ensam i trafiken
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Har nu följt denna o andra diskussionstrådar ang "trafikvett" o faktum är:
Bortsett från en del självklara påståenden så är hela diskussionen rätt löjlig.

Vi är många som ska samsas om/på de svenska vägarna, självklart blir det lite knöligt ibland. Dessutom har vikör som ni anser befogat o acceptera att andra oxå gör så.

ähhh... kom åt nån jäkla tangentkombination

Skulle säga att vi har trafikregler så de räcker o blir över, samt att alla får väl köra som dom anser befogat o acceptera att andra oxå gör det.
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Skulle min morsas "sweet spot" ligga runt 140-160?? Nä, glöm det. Åker du på fortkörning med 50km över rådande hastighetsbegränsning och inte betraktas som en huligan av polis och åklagare, ja, då vet inte jag...

Problemet hos oss sporthojsåkare är att vi betraktar oss som några slags övermänniskor i trafiken, utan utrymme för andra. Vi tycker oss också stå över lagen, vilket ger oss rätt att köra precis hur vi vill.
Attityden är rätt pinsam eftersom vi är mest ömtåliga i trafiken, och ett misstag, en spricka i vår hårda fasad, ja, då står vi där med byxorna nere.

Ödmjukhet är dagens ord.

Tack för mig, shine on.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt.
Självklart betraktas man som en huligan om man kör 50 km/h över rådande hastighetsbegränsning när man blir tagen, och det skulle jag tro gäller vilket land du än blir tagen i.
Det jag menar är att våra motorvägar är såpass bra, att för lågt satta hastighetsgränser skapar avsaknad av respekt för trafikregler samt en grogrund för att syssla med annat när man egentligen skulle ha fokuserat på sin körning.

Ja, jag blir också arg när någon bränner förbi mig 100 km/h snabbare än jag kör, för det visar brist på respekt för mitt liv; det är en hastighetsskillnad man inte är beredd på, och man tittar i ärlighetens namn inte alltid långt nog för att kompensera för en sådan hastighetsskillnad när man manövrerar i trafiken.
Däremot kan jag inte se "huliganismen" i att på mötesfri (motor-) väg ligga 30-40 km/h snabbare än fordonet man kör om (eller för den delen om fordonet som kör om en går så mycket snabbare), eftersom man då har goda marginaler om något skulle gå snett, trots att den totala hastigheten är relativt hög.
Därför känner jag mig inte kränkt eller hotad om jag av någon anledning kör långsammare än vanligt och någon kör om mig i "vettigt" tempo.

Sen är det som du säger - ödmjukhet är bra; men jag skulle ändå önska att myndigheterna ville lita mer på att "vi andra" generellt sett har lite vett bakom pannbenet...
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Krocka i 70 inte kul ?? prova krocka i 170 det kanske är roligare ? Kommer med all säkerhet till himlen , i och för sig kan du göra det vid 70 också fast chansen att överleva är kanske större (om det är det man vill , överleva)

Cycklister som tror de är stålmannen .. undrar vem du tror du är .... Rossi

Anledningen att sätta sig på hojen skall andra skita i...
Klart dom ska , men i trafiken är du inte ensam , kör du omdömeslöst så varför skall inte alla andra få göra det då också.
Finns nåt som heter gå före som gott exempel.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.

Jag håller med fullständigt. En enda lång pekoral....om de som pekoraliserar :va
Jag kan däremot inte hålla med de som finner inlägget välskrivet: Självgod fördömmande stil rakt igenom. Som vanligt.

I trafiken måst man som sagt vara förnöjsam och samarbeta.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top