Hastighet och präktighet

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
grundläggande

Man kan inte förändra andra människors beteende för att det inte passar i ens egen värld. det funkar inte så.

Om vi skall se mindre dödsannonser och förlora färre hojbröder/systrar så måste vi nog börja med vår egen attityd och körstil. Det är inte coolt att vara egoistisk i en så komplicerad värld som trafiken utgör. Kör med insidan, inte med högerhanden.

Gabor

Guest
Man kan inte förändra andra människors beteende för att det inte passar i ens egen värld. det funkar inte så.

Om vi skall se mindre dödsannonser och förlora färre hojbröder/systrar så måste vi nog börja med vår egen attityd och körstil. Det är inte coolt att vara egoistisk i en så komplicerad värld som trafiken utgör. Kör med insidan, inte med högerhanden.

Som många skryter o braverar om senaste hojturen i 250 hit å bakhjulet så länge dit, vore det nog bättre om dessa kanske använde högerhanden oftare, fast då dragandes i smurfpålen, för det sitter väl någon form av komplexgen å triggar ""titta vad jag kan betendet"" i trafiken.

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07

Håller fullständigt med , det är som du säger vi måste börja med vår egen attityd det är det vi liksom kan påverka omedelbart , sen får man gå vidare med andra åtgärder eller förslag för att öka trafiksäkerheten .

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.

Ledsen, men jag tror inte du läste mitt inlägg? Var har jag kommit med något som helst påbud om åtgärd? Förslag till att "folk skall plockas bort ur trafiken"?

Snarare tvärtom?

Jag har endast uttryckt min frustration över alla koncentrerar sig på att skylla just hastigheten för alla problem i trafiken - om vi inte hade hastighet i trafiken skulle den väl stå still och inte vara en form av trafik? Den är således ganska fundamental!

Att hela tiden sänka hastigheten, eller uppmana därtill, istället för att ta en titt på de variabler som annars skulle tillåta en högre, eller normal, hastighet kommer till slut rendera ett stopp av trafiken eftersom hastigheten är för låg - eller ingen!

För precis som du säger; Du är inte ensam.

Vi blir alltså fler, d.v.s. fler variabler = orsaker till att ytterligare sänka hastigheten eftersom dessa variabler av olika skäl tydligen är svåra att kontrollera.

Slutligen, mitt inlägg är menat att tolkas som jag skriver det, var vänlig att inte inflika åsikter, som om de vore mina, i dina svar på mitt inlägg!

Resten är du naturligtvis välkommen att ha åsikter på, det är ju en tråd som skall locka de präktiga trots allt! :tummenupp

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.

:tummenupp

VV verkar redan ha nappat på idén att göra vägarna till RR-banor med avåkningszoner. Motorcyklister kommer vallfärda till de nya säkrare 'banorna'. De yttersta gränserna kan flyttas upp och hastigheten kan succesivt ökas vartefter VV ordnar vår miljö. Allt detta med bibehållen risk. :tummenupp

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
VA ? Inga AirFence :mad:

Last edited:

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Det är inte därför hastigheten sänks! Den sänks som kompensation för att folk som inte borde framföra fordon i någon som helst hastighet råkar finnas ute i trafiken. Om hastigheten blir tillräckligt låg kan även förståndshandikappade få köra bil

Men våra vägar skall väll inte vara reserverade för de få procent av befolkningen som verkligen klarar av att framföra fordon i höga hastigheter? Jag tror även att många som tror sig klara ett fordon i höga hastigheter inte har en aning om vad dem faktiskt håller på med! Så det är nog inte ens decimaler av en procent som verkligen klarar ett fordon i högre hastigheter... Bättre med lite lägre hastigheter så att även förståndshandikappade, äldre m.m. kan få vistas i trafiken! Våra vägar är faktiskt till för alla, och ni som vill köra fort, köra bakhjul m.m. gör det på en bana där ni inte kan skada andra änn er själva!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men våra vägar skall väll inte vara reserverade för de få procent av befolkningen som verkligen klarar av att framföra fordon i höga hastigheter? Jag tror även att många som tror sig klara ett fordon i höga hastigheter inte har en aning om vad dem faktiskt håller på med! Så det är nog inte ens decimaler av en procent som verkligen klarar ett fordon i högre hastigheter... Bättre med lite lägre hastigheter så att även förståndshandikappade, äldre m.m. kan få vistas i trafiken! Våra vägar är faktiskt till för alla, och ni som vill köra fort, köra bakhjul m.m. gör det på en bana där ni inte kan skada andra änn er själva!

Samt rattfyllerister, 85-åringar med nackar stela som vedklabbar osv ska också vara med och samsas i trafiken!? Eller 25-åringar som vägrar ta på sig sina glasögon bara för att glasögonen är fula!?

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Samt rattfyllerister, 85-åringar med nackar stela som vedklabbar osv ska också vara med och samsas i trafiken!? Eller 25-åringar som vägrar ta på sig sina glasögon bara för att glasögonen är fula!?

Aa, Nån stans måste man ju dra gränsen... men min poäng är att 20-24 åringar men Superman "S" på magen inte skall tro att dem äger vägen... Dem är farliga för dem kör ju fort så innihelvete!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Aa, Nån stans måste man ju dra gränsen... men min poäng är att 20-24 åringar men Superman "S" på magen inte skall tro att dem äger vägen... Dem är farliga för dem kör ju fort så innihelvete!

Dom som kör 200 bryr sig sällan om det står 50, 70 eller 90 på skyltarna. Ska vi andra billister var tvungna att köra på vägar skyltade 70 istället för 90 bara för att ha större säkerhetsmarginaler till dessa, samt senila 90-åringar osv? Och hjälper det att dra körkortet av personer som kör 101 på 70-väg för att minska riskerna på våra vägar?

Visst ska man dra gränser men idag ligger ribban ganska galet.

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Två grupperingar

Det verkar finnas två olika grupperingar här.
- De som vill och följer rådande hastighetsbegänsningar (OK då med 10-20km/h överträdelse ibland , jag tror att alla nån gång kört fortare än tillåtet)
- De som vill och kör efter sin egen uppfattning av vad som är rätt hastighet , dvs följer inte rådande hastighetsbestämmelser.

Man skall komma ihåg att vägskylten anger högsta tillåtna hastighet , situationen i stort kan ju kräva lägre hastighet , tex väglag , rådande trafiksituation , barn eller annat efter vägrenen.Denna bedömning är upp till var och en. Nu kommer nån säkert skriva att situationen kan kräva en högre hastighet , jag blir inte förvånad för nåt längre.

Gemensamt för alla är väl ändå att vi vill fortsätta köra sporthoj och minska risken för att utsätta oss själva och andra för skada.
Känner att det blir lite av pajkastning mellan grupperna.
Varför inte sansa snacket lite och se till vad som kan göras bättre och säkrare för oss sporthojsåkare (och även andra trafikanter).
Alla som har körkort har i dag rätt att vistas i trafiken , det är bara att acceptera och ta hänsyn till detta faktum.
Vi har ju alla det gemensamma intresset att vi älskar att köra hoj. Det kan ingen ändra på.

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Det verkar finnas två olika grupperingar här.
- De som vill och följer rådande hastighetsbegänsningar (OK då med 10-20km/h överträdelse ibland , jag tror att alla nån gång kört fortare än tillåtet)
- De som vill och kör efter sin egen uppfattning av vad som är rätt hastighet , dvs följer inte rådande hastighetsbestämmelser.

Man skall komma ihåg att vägskylten anger högsta tillåtna hastighet , situationen i stort kan ju kräva lägre hastighet , tex väglag , rådande trafiksituation , barn eller annat efter vägrenen.Denna bedömning är upp till var och en. Nu kommer nån säkert skriva att situationen kan kräva en högre hastighet , jag blir inte förvånad för nåt längre.

Gemensamt för alla är väl ändå att vi vill fortsätta köra sporthoj och minska risken för att utsätta oss själva och andra för skada.
Känner att det blir lite av pajkastning mellan grupperna.
Varför inte sansa snacket lite och se till vad som kan göras bättre och säkrare för oss sporthojsåkare (och även andra trafikanter).
Alla som har körkort har i dag rätt att vistas i trafiken , det är bara att acceptera och ta hänsyn till detta faktum.
Vi har ju alla det gemensamma intresset att vi älskar att köra hoj. Det kan ingen ändra på.

Underbart skrivet!
Klart att vi älskar att köra hoj, men det kan ta slut så jävla fort om det händer nått... Jag gjorde själv en lite vurpa i förra veckan och studsade 25 meter på asfalten... Jag fick bara några skrapsår trots att jag klantigt nog körde i jeans och en tröja... Sånt får en att tänka! Men hojåkandet är inte värt att dö för, så för att göra det säkert för alla... Ta det lugnt!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Min tur att bitcha!

Bra sagt:tummenupp

Ännu en hastighetsdebatt eller pajkastning,,,,, kommer just från tråden Förbjud sporthojar,,,,,,,,,,,,,,,, det finns några moralkäringar som nu har retat upp ett antal hojåkare,,,, ta och lägg locket på nu och skapa lite roligare trådar och låt folk ta ansvar för sina liv.

Fan solen skiner och asfalten bara ligger där och längtar efter gummi:tummenupp

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Min tur att bitcha!

Bra sagt:tummenupp

Ännu en hastighetsdebatt eller pajkastning,,,,, kommer just från tråden Förbjud sporthojar,,,,,,,,,,,,,,,, det finns några moralkäringar som nu har retat upp ett antal hojåkare,,,, ta och lägg locket på nu och skapa lite roligare trådar och låt folk ta ansvar för sina liv.

Fan solen skiner och asfalten bara ligger där och längtar efter gummi:tummenupp

Om det endå vore så väl att folk bara riskerade sina egna liv!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
:va :va

Som sagt,,,,,,,,,,,,,,,,Fan solen skiner och asfalten bara ligger där och längtar efter gummi :tummenupp

Last edited:
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska