hastighet-varv

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nisse Järnet skrev:
Nepp :) Lite överaskad själv faktiskt. Och då var det också med ett kugg mindre fram och motvind :) Lemon mätte med sin mito då min mätare va paj då. (Den går iof bara till 140 så det skulle varit nödvändigt ändå) Har nog mycket att göra med att den är så lätt, DT:n väger bara 90-95kg eller nåt sånt torr. Iof sitter jag på också, men ändå :p

är det den dt 125 85:a som anges att du har?
glöm att den går så fort med ett kugg mindre fram. Jag har haft några sånna där och runt 130 på mätaren gör de, inte mer.
för att nå 145 måste du nog varva en 12000 eller nåt liknade skulle jag tro. Den väger dessutom ungefär 110kg torr.
men är det en annan hoj så är det givetvis en annan historia.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Silwer skrev:
är det den dt 125 85:a som anges att du har?
glöm att den går så fort med ett kugg mindre fram. Jag har haft några sånna där och runt 130 på mätaren gör de, inte mer.
för att nå 145 måste du nog varva en 12000 eller nåt liknade skulle jag tro. Den väger dessutom ungefär 110kg torr.
men är det en annan hoj så är det givetvis en annan historia.
Det är en -85:a ja. Glöm det? Njaaee de tror jag inte :hej 12000 varv? Den varvar ca 9000 max! Tror du inte på mig fråga Lemon eller nån annan! Eller så går både min, Johans och Lemons mätare på Miton helt fel....Och det lär dom göra, eller hur? :rolleyes: Det står iag ~95kg i Heynes boken. Ska väga den sen. Din DT kanske va risig?? :squid
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
AdrenalineRush skrev:
vad har du för drevning?? årsmodell på din tzr?? trimmad på något sett?? :rolleyes:

ne, inte trimmat... å d e original drevning... d va en dag påväg te skolan ja va uppe i 160... ja kanske hade medvind.. .ja vet inte...

ja va ute i Tisdags.. då blev d bara 145-150... det spelar mkt stor roll om det är fint väder lör inte... d ska hellst regna... lr iaf va väldigt blött ute...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nisse Järnet skrev:
Det är en -85:a ja. Glöm det? Njaaee de tror jag inte :hej 12000 varv? Den varvar ca 9000 max! Tror du inte på mig fråga Lemon eller nån annan! Eller så går både min, Johans och Lemons mätare på Miton helt fel....Och det lär dom göra, eller hur? :rolleyes: Det står iag ~95kg i Heynes boken. Ska väga den sen. Din DT kanske va risig?? :squid

det handlar inet om att tro på nåt. Det där är en total omöjlighet tyvärr.
Din DT är inte drevad annorlunda i lådan än nån annan av samma årsmodeller 84-87. Den har heller inte 5-6 häst mer eller nåt sådant. Du har ett kugg mindre fram vilket sänker hastigheten kanske 5 knyck på topp åtminstonde kanske något mer.
Jag hade först en 84:a som varvade ur till strax över rödstrecket c:a 130 på mätaren (som givetvis visar för mycket), sen hade jag en 87:a som fungerade likadant, och båda med standard drevning. Jag kanske överdrev med 1200varv men över 11000 får du gå med din utväxling för att nå 145 iaf. Jag tror starkt på att din polares mätare är rena drömmätaren och visa skyhögt förmycket.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Silwer skrev:
det handlar inet om att tro på nåt. Det där är en total omöjlighet tyvärr.
Din DT är inte drevad annorlunda i lådan än nån annan av samma årsmodeller 84-87. Den har heller inte 5-6 häst mer eller nåt sådant. Du har ett kugg mindre fram vilket sänker hastigheten kanske 5 knyck på topp åtminstonde kanske något mer.
Jag hade först en 84:a som varvade ur till strax över rödstrecket c:a 130 på mätaren (som givetvis visar för mycket), sen hade jag en 87:a som fungerade likadant, och båda med standard drevning. Jag kanske överdrev med 1200varv men över 11000 får du gå med din utväxling för att nå 145 iaf. Jag tror starkt på att din polares mätare är rena drömmätaren och visa skyhögt förmycket.
Min varvar inte ens till rött, inte Johans DTLC -85 heller. Isf visar min mätare åt helvete, Johanjulgrans mätare, Lemons gammla Mito -99 och Spiken TZR mfl. Johans är exakt likadan! Varvar inte ens till rött men maxar ca 140. Nu har jag originaldrevning på, och den går ungefär lika fort fast varvar inte lika mycke. Kan filma och lägga ut sen så du får se :) Även från en bil så man ser den mätaren. Föresten så visade Miton 190 när en bilmätare visade 180, så den borde vara ganska så bra i 140-145...och jag körde tom i motvind! Men men....
Edit: Eller så är det grovt fel på våra varvmätare....... :crash
Föresten, din -84 hade den ypvs? Våra är ypvs modeller. Var -87:an också en LC eller en tidig R?
Edit2: Du vet att den är 6 växlad va? ;)
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo jag vet att de är 6växlade, din hastighet på 5:an strämmer med vad jag hade vid rött ca 110kmt
min 84 var en ypvs de kom det året. 87an var en ypvs (sista årsmodellen innan R har jag för mig), efter det hade jag en R med (89) men den ska vi ju inte blanda in.
Vi var ganska många som åkte så det där med toppfarten hade man koll på. Jag antar att det med effektblåsa (jag körde med sån ett tag) och uppdrevat några kugg. Visserligen räcker inte riktigt effekten till men plockar man av en massa onödigt bjäffs och ligger ordentligt på tanken så kanske.
Kan medeela att inte ens R:en gjorde 145 utan mer strax över 130 på mätaren. En kdx 125 med betydligt mer effekt visade 140 på mätaren och drog mig(jag på en ypvs då).
mina varvade till rött men man fick ligga på tanken en bra bit, det gick lätt till 120 sen var det beroende på klädsel och vind.

observera att jag inte säger detta för att racka ner på DT, de gick ju inte mycket sämre än andra offroader och de andra som fanns runt 85 som din var ju alla slöare än din maskin, mtx och TS åkte man ju ifrån.
 
Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Så 5:an var lika? För 6:an på våra är landsvägsväxlar. Det är tätt upp till 5:an, men från 5:an till 6:an är det ett förhållandevis stort steg. Kanske finns med olika utväxling eller nåt? Va din också så?
Kan ju också säga att man ligger ju ner så mycke det går när man kör 145 hehe :) Och den gör ju inte 145 hur lätt som helst heller! Men upp till 130 går det helt ok.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej, inget stort steg på slutet.
Problemet är att jag aldrig i helvetwet tror på att den går 145 eftersom det inte ens är möjligt enligt varken de jag kört eller efter tester från den tiden.
Men vi struntar i saken, inte värt att tjafsa om. laga mätaren.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Det verkar som 125 gänget diskuterar här men är det ingen av er som har en fullkittad Yamaha RD? För jag hade en när jag va 16-17. Som gjorde runt 180 på 5ans växel. la man i 6an så slirade bara lamellerna för att fjädrarna inte orkade hålla i.
Va klart kul när det kom nån med en ny NSR eller nåt och skulle rejsa med min ratbike (svart och skitig som fan) och fick fet spö :D

Hade vart kul å höra om det är nån som har en sån nu och få höra hur den går. :fakta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Stoppsladd skrev:
Det verkar som 125 gänget diskuterar här men är det ingen av er som har en fullkittad Yamaha RD? För jag hade en när jag va 16-17. Som gjorde runt 180 på 5ans växel. la man i 6an så slirade bara lamellerna för att fjädrarna inte orkade hålla i.
Va klart kul när det kom nån med en ny NSR eller nåt och skulle rejsa med min ratbike (svart och skitig som fan) och fick fet spö :D

Hade vart kul å höra om det är nån som har en sån nu och få höra hur den går. :fakta

vad innebär fullkitad? 180cc och grejor eller vad?
du kunde ju ha investerat i hårdare kopplingsfjädrar när du ändå höll på.
De RD som fanns när jag var aktiv gjorde inte ens 150 på mätaren (ypvs versionen).
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Japp!!

180 cc, högkomps topp, helsystem, annan förgasare (kommer inte ihåg storleken), Koniskt (öppet) luftfilter. Minns inte om det va nån annan typ av kolv oxå men är inte säker.

Jovisst kunde jag skaffat andra fjädrar till kopplingen men tyckte att det inte behövdes för den slirade inte på dom lägre växlarna när det gick lätt så att säga. Hade den ganska kort tid oxå. Och han jag sålde den til hade den i ca en vecka sen brann den upp :confused:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
den måste ju ha givit en jäkla effekt. Jag har haft större hojar som inte orkat 180. och en 60 hästars rd350 fixar knappt över 190. Jag tror mätarna är lika legendariska som 125:eek:rna.
Antar att alla utom de jag någonsin kunde prova eller ägde hade andra typer av 125:eek:r som var mycket snabbare.
du lär ju ha växlat din för 200km/t, gjorde du dreven själv eller varvade den mycket mer än orgional?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Silwer skrev:
nej, inget stort steg på slutet.
Problemet är att jag aldrig i helvetwet tror på att den går 145 eftersom det inte ens är möjligt enligt varken de jag kört eller efter tester från den tiden.
Men vi struntar i saken, inte värt att tjafsa om. laga mätaren.
Nej, det är sant. Konstigt med utväxling iof :confused: Ska filma innifrån en bil när jag kör DT:n bredvid så ska du få se på grejer! :) Ang. mätaren så är det väldigt många som måste fixa sina isf :)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Stoppsladd skrev:
Det verkar som 125 gänget diskuterar här men är det ingen av er som har en fullkittad Yamaha RD? För jag hade en när jag va 16-17. Som gjorde runt 180 på 5ans växel. la man i 6an så slirade bara lamellerna för att fjädrarna inte orkade hålla i.
Va klart kul när det kom nån med en ny NSR eller nåt och skulle rejsa med min ratbike (svart och skitig som fan) och fick fet spö :D

Hade vart kul å höra om det är nån som har en sån nu och få höra hur den går. :fakta
En av mina gammla RD hade jag 180cc + topp och trimsystem på. Den gjorde 135....Varför såg jag när jag tog isär motorn...och hittade kolvbitar i avgassystemet :p hehe
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Silwer skrev:
den måste ju ha givit en jäkla effekt. Jag har haft större hojar som inte orkat 180. och en 60 hästars rd350 fixar knappt över 190. Jag tror mätarna är lika legendariska som 125:eek:rna.
Antar att alla utom de jag någonsin kunde prova eller ägde hade andra typer av 125:eek:r som var mycket snabbare.
du lär ju ha växlat din för 200km/t, gjorde du dreven själv eller varvade den mycket mer än orgional?

Har ingen aning om vad den låg på för effekt men grannen hade vid det tillfället en RD 350 och den hade allvarliga problem att hänga på. Kommer inte ihåg vad jag hade för drevning men vet att bakhjulet var så fett så att man fick ha hjulet så långt bak som möjligt. Mätaren visade garanterat fel men det e just mätar hastighet jag pratade om. Men hur många 125 or går på hjulet när man tex svänger ut ur en korsning? Modell nerlägg-bakhjulsåkning. Höll på att slå runt vid ett flertal tillfällen kan tilläggas. :D
Men kul va det!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Stoppsladd skrev:
Har ingen aning om vad den låg på för effekt men grannen hade vid det tillfället en RD 350 och den hade allvarliga problem att hänga på. Kommer inte ihåg vad jag hade för drevning men vet att bakhjulet var så fett så att man fick ha hjulet så långt bak som möjligt. Mätaren visade garanterat fel men det e just mätar hastighet jag pratade om. Men hur många 125 or går på hjulet när man tex svänger ut ur en korsning? Modell nerlägg-bakhjulsåkning. Höll på att slå runt vid ett flertal tillfällen kan tilläggas. :D
Men kul va det!

:rolleyes:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter som Monty Pyton när dom gafflar om vem som haft värst barndom...

-Hastighetsmätare visar ALLTID för mycket, även på bilar, bara en fråga om hur mkt fel....
-Varvräknare heller inte att lita på, men aldrig sett nån uppgift på toleranser. Men finns säkert skäl att folk som behöver lita på dom köper svindyra såna.
-luftmotständet betyder massor f toppfarten
-effektbehovet ökar som hastigheten i kubik, dubbla hast kräver 8 ggr effekten, dubbla eff ger ca 25 % högre toppfart.
/u
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top