hastighet-varv

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
ulf_lundin skrev:
FYI: Lamellerna utsätts för samma kraft oberoende av växel eftersom dom sitter före lådan.
/u

Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Stoppsladd skrev:
Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
Jo, men han sa bara att det är samma kraft på kopplingen på 1:an som på 6:an :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Stoppsladd skrev:
Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
Överlåter med varm hand åt dig att förklara varför kopplingen lättare slirar på höga växlar.
/u
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top