HastighetsMätare?

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
NSR 125CC -89
Min Hastighets mätare funkar inte!?
Är det nått vanligt fel.. Lätt å fixa eller?
Varvräknaren funkar iaf

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Espdavve skrev:
Min Hastighets mätare funkar inte!?
Är det nått vanligt fel.. Lätt å fixa eller?
Varvräknaren funkar iaf

Ja som sagt, kolla så wajern är hel och smörj upp div. delar.

Ja, du kan nog se det som ganska lätt fixat =).

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Padde skrev:
Ja som sagt, kolla så wajern är hel och smörj upp div. delar.

den där skivan som sitter på framhjulet är det mkt viktigt att du har nån form av olja eller fett på, annars funkar den inte . :rolleyes:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
granath_ skrev:
den där skivan som sitter på framhjulet är det mkt viktigt att du har nån form av olja eller fett på, annars funkar den inte . :rolleyes:

Och skivbromsen har med hastighetsmätaren (topic) att göra? :rolleyes:

:pannkyss :)

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
NSR 125CC -89
Tog isär hjulet idag + den där kåpan med drevet i..
själva drevet såg bra ut, välinfettat och fina kuggar
Men däremot lagret som sitter genom fälgen saknades det lite kulor och plastskyddet som ska täcka kulorna var trasigt
Men sen förstår jag inte hur själva drevet sitter fast i lagret så att den följer med när man kör!! :va
Vars finns det billiga reservdelar till Honda? vad kan ett sådant lager kosta? bor i Piteå :)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Espdavve skrev:
Tog isär hjulet idag + den där kåpan med drevet i..
själva drevet såg bra ut, välinfettat och fina kuggar
Men däremot lagret som sitter genom fälgen saknades det lite kulor och plastskyddet som ska täcka kulorna var trasigt
Men sen förstår jag inte hur själva drevet sitter fast i lagret så att den följer med när man kör!! :va
Vars finns det billiga reservdelar till Honda? vad kan ett sådant lager kosta? bor i Piteå :)
Jag tror jag vet vad felet är, har nämligen haft lite problem med den själv.
Innanför drevet sitter det en bricka intryckt i navet, den brickan har som två flikar innåt, som hakar tag i drevet till hastighetsmätaren, dom flikarna har förmodligen gått av eller slitits ner, kolla det!! ISF är det bara den brickan o köra, kan ju inte kosta så extremmycket... Köp på nått ställe som säljer honda... (eller är auktoriserad verkstad för dom...)
Och framhjulslagret byter du bums om det fattas kulor!! Läs här hur du gör http://soe.se/mek/hjullager/ sen köper du ett nytt på tex sverull eller SKF, köp INTE på nån mc butik, där tar dom ut svinpriser för sånt! Lämmnar du in det blir det dyrt, byt själv, det är mitt tips....

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
NSR 125CC -89
Jag förstår enda inte hur dom där små flikarna kan vara problemet för det är ju kulagret som snurrar när man kör och hastighetsmätar drevet och flikarna sitter inte fast i själva lagret
En flik var kvar på min bricka.. som svårt att veta hur det ska se ut egentligen
For till Honda verkstad men deras sprängskiss var ju inte mycket till hjälp.. :va

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Espdavve skrev:
Jag förstår enda inte hur dom där små flikarna kan vara problemet för det är ju kulagret som snurrar när man kör och hastighetsmätar drevet och flikarna sitter inte fast i själva lagret
En flik var kvar på min bricka.. som svårt att veta hur det ska se ut egentligen
For till Honda verkstad men deras sprängskiss var ju inte mycket till hjälp.. :va
Det är väll snarare hjulet som snurrar när man kör, och BYT framhjulslagret!! Inte alls bra o köra med det sådär...

Brickan sitter fast mot navets ytterkant och snurrar alltså med hjulet, flikarna på brickan hakar tag i drevet så det snurrar.... Så du behöver antagligen byta framhjulslagret och den brickan, sen är allt tipptopp igen!

EDIT: Kullagret har ju inget med o göra att hastighetsmätaren inte funkar, men det förstår du nog.

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
NSR 125CC -89
Ahh då förstår jag.. ska försöka fixa så brickan tar fast i navet å byta båda lagren fram :yoparty
Dom ville ha 800:- utan moms för hela hastighetsmekanismen + 300:- för lagrena..
Lär väl gå på ca 2000:- för allt
tack för svaren!! :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...