Hayabusa gen 2 turbobygge till Super seven

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjenamoss! :hej

När vinterhalvåret kommer går hjärnan på högvarv och man finner sig själv dagdrömmandes mer än nyttigt kanske.

Äger redan en V8 seven som jag tänkt avyttra detta året troligtvis och siktar därför på att genomföra ett bygge från grunden till höst/vinter 2025. Eventuellt våren 2026.

Byggsats. En Cup 200 för allmän väg med BUSA-motor gen 2.

maxresdefault.jpg

Inte riktigt bestämt mig men om man skulle ge sig på att turbomata en BUSA-motor. Finns det någon vänlig själ som kan peka en åt rätt riktning? Någon firma som jobbar med sånt här i motorsverige man kan lämna grejerna till och få det byggt, fallgropar, generella tips osv. Tacksam för alla tips.

Jag veeeet, det är inte en hoj men motorn är ju en hojmotor så kanske man får lite dispens? :Bugar

Ha det gottens!

/ Schnell

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Andersson Turbo i Upplands-Väsby vet det mesta inom turbobusa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det byggdes seven replikor här uppe runt umeå ett tag, och jag såg en på macken som väckte habegäret.

Men det är lite som VW-buggys, jävligt opraktiska finvädersfordon, men med skillnaden att seven replikorna har mer körglädje.

Men en buggy har jag ju alltid velat ha också...

Förnuft är bra, men att falla för opraktiska fordon är också kul

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Amatörbyggda fordon har nog inga emissionskrav alls men gränsen på max 15kW per 100kg lär ju skapa en del extra arbete.
Borde finnas kryphål 😂Peter malm smög ju igenom sin turbobusa med 341 kW i bromsningen 🫣hur man får igenom vet nog han
Saknar Peter byggen 🥹han får dra igång nåt nytt snart som är lika fantastiskt och ovettigt 😍
IMG_8406.pngIMG_8407.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det byggdes seven replikor här uppe runt umeå ett tag, och jag såg en på macken som väckte habegäret.

Men det är lite som VW-buggys, jävligt opraktiska finvädersfordon, men med skillnaden att seven replikorna har mer körglädje.

Men en buggy har jag ju alltid velat ha också...

Förnuft är bra, men att falla för opraktiska fordon är också kul

Man skulle kunna bygga en fyrhjulsdriven 7a, med fjädring där man lätt kan flytta stötdämparens fästpunkt så att den blir 10 cm högre samtidigt som man byter till vinterdäcken som är några tum större så har man en terräng-sjua på vintern.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Borde finnas kryphål 😂Peter malm smög ju igenom sin turbobusa med 341 kW i bromsningen 🫣hur man får igenom vet nog han
Saknar Peter byggen 🥹han får dra igång nåt nytt snart som är lika fantastiskt och ovettigt 😍
View attachment 508763View attachment 508764

Allt går ju lösa, effekten beror ju på vad bromsbänken visar och så får man väl tynga ner bilen vid vägning.

Eller så byter man motor varje besiktning.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är för att det finns ingen begränsning sålänge SFRO-besiktaren bedömer fordonet som säkert.

Har gått igenom processen, dock med ynka 250-300hp. (MC alltså)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man skulle kunna bygga en fyrhjulsdriven 7a, med fjädring där man lätt kan flytta stötdämparens fästpunkt så att den blir 10 cm högre samtidigt som man byter till vinterdäcken som är några tum större så har man en terräng-sjua på vintern.

Jag har sett någon sjua byggd på Sierra Cosworth? som var fyrhjulsdriven i någon tidning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har sett någon sjua byggd på Sierra Cosworth? som var fyrhjulsdriven i någon tidning.

Det är i alla fall ont om fyrhjulsdrivna såna, dom brukar väl säga att det inte är någon mening på bana och dom har säkert rätt men på våra breddgrader tror jag det skulle bli roligt.

Jag skull nog vilja ha den designen som Cosworth eller BMW med kardanaxlar både fram och bak så man kan placera motorn mera fritt.

Fast nu har vi nog blivit off topic igen, det handlade väl om busamotor här.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Jobbat hela dagen tills nu. Tackar så mycket för tipsen gents. 🙏

Angående SFRO så blir ju nästa steg att ta kontakt med någon av deras besiktningsmän i närheten och se vad han/hon säger. Har hört tidigare att det här med kw/100 kg inte är hugget i sten utan det finns möjlighet till dispens beroende på hur pass välbyggt fordonet är med bromsar, chassi osv.

Är inte ute efter några extrema effekter men någonstans runt 250-300 hk vore lite skoj. Original 200hk är nog rätt så lagom på 450 kg (utan förare) men vore kul att testa med turbo. Frågan är ju hur pass hållbart saker och ting är? Får fråga motorbyggaren tänker jag. Velar mellan om jag ska köpa en hel hoj och sno delar av. Eller om jag ska leta upp en komplett motor istället. 🤔

Ska nämna att jag aldrig byggt något tidigare men detta är ju en komplett byggsats och tummen sitter inte mitt i näven. Testa bör man!

Om ni funderat på Super seven så kan jag säga att det är fasen det roligaste jag kört! Kurviga 70 vägar där 70 känns som 150 då man har arslet 20 cm från marken. Lätt vikt, hjälmen på, öppet Ferrita-blås 50 cm från skallen till en törstig 8a som får bilen att studsa i sidled när man växlar upp. Har varit med min i Tyskland och det pissade med regn. Gick bra ändå. Upp med väderskyddet och vidare. Många blickar får man och varje tankning blir en pratstund. Alltså inte en bil för den blyge... Bilen jag har idag har 230hk/750 kg ca och är riktigt skoj men tanken på en busa på 11000 varv med paddelshift och sekventiell låda har lockat ett tag nu. 😎

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jobbat hela dagen tills nu. Tackar så mycket för tipsen gents. 🙏

Angående SFRO så blir ju nästa steg att ta kontakt med någon av deras besiktningsmän i närheten och se vad han/hon säger. Har hört tidigare att det här med kw/100 kg inte är hugget i sten utan det finns möjlighet till dispens beroende på hur pass välbyggt fordonet är med bromsar, chassi osv.

Är inte ute efter några extrema effekter men någonstans runt 250-300 hk vore lite skoj. Original 200hk är nog rätt så lagom på 450 kg (utan förare) men vore kul att testa med turbo. Frågan är ju hur pass hållbart saker och ting är? Får fråga motorbyggaren tänker jag. Velar mellan om jag ska köpa en hel hoj och sno delar av. Eller om jag ska leta upp en komplett motor istället. 🤔

Ska nämna att jag aldrig byggt något tidigare men detta är ju en komplett byggsats och tummen sitter inte mitt i näven. Testa bör man!

Om ni funderat på Super seven så kan jag säga att det är fasen det roligaste jag kört! Kurviga 70 vägar där 70 känns som 150 då man har arslet 20 cm från marken. Lätt vikt, hjälmen på, öppet Ferrita-blås 50 cm från skallen till en törstig 8a som får bilen att studsa i sidled när man växlar upp. Har varit med min i Tyskland och det pissade med regn. Gick bra ändå. Upp med väderskyddet och vidare. Många blickar får man och varje tankning blir en pratstund. Alltså inte en bil för den blyge... Bilen jag har idag har 230hk/750 kg ca och är riktigt skoj men tanken på en busa på 11000 varv med paddelshift och sekventiell låda har lockat ett tag nu. 😎

Angående hållbarheten så gör ju även tyngden på bilen att belastningen ökar redan utan överladdning samtidigt har det väl gjorts för och verkar hålla.

Och så finns det ju mycket eftermarknadsprylar som gjorts för högre vridmoment.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
Angående hållbarheten så gör ju även tyngden på bilen att belastningen ökar redan utan överladdning samtidigt har det väl gjorts för och verkar hålla.

Och så finns det ju mycket eftermarknadsprylar som gjorts för högre vridmoment.
O ja! Motorn har använts länge till dessa sortens bygge så den verkar palla för trycket. Vad för prylar syftar du på i så fall? Även sidvagnar är ju riktigt poppis med busa. Speciellt i tyskland och där snackar vi 350-400 kg också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle vara orolig för växellåda och koppling som helt plötsligt ska tåla ganska mycket mera vikt och breda däck med bra fäste.

Backväxel slipper man väl om man bygger tillräckligt lätt, eller så bygger man elback

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
O ja! Motorn har använts länge till dessa sortens bygge så den verkar palla för trycket. Vad för prylar syftar du på i så fall? Även sidvagnar är ju riktigt poppis med busa. Speciellt i tyskland och där snackar vi 350-400 kg också.

Jag tänkte på tex växellådan, sådan finns väl kraftigare att köpa om jag inte minns fel.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Drivlinan kan man nog hoppas ska hålla med reservation för att jag nog hade velat ha en koppling som låser. Kommer inte ihåg vad de heter bara. :geek:

Givet att man tar det lite lungt vid starter. Ingen dragracing alltså.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår