Hayabusa gen 2 turbobygge till Super seven

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
Nej bara en vanlig IT-ingenjör utan doktorstitel. Jag skulle säga att det är för att det inte behövs. Givet otrimmad motor i motorcykel. Så varför komplicera konstruktionen och göra den dyrare?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
De (MKS) har en del olika lösningar på just växlingen men en vanlig är padelshift vid ratten. Quickshift tror jag. Dock håller jag med om att växellåda och koppling bör förstärkas för säkerhets skull känner jag. Måste finnas en uppsjö med eftermarknads-lådor till dessa eller? Sämst på att googla. Någon som vet på rak arm vilka man bör gå?

/ S.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En kompis lät bygga en seven för några år sedan med Volvos 2,5l femma och turbo. Han SFRO besiktade med helt nedställd wastegate (minimalt tryck) plus att han fick lägga in stenplattor för att tynga ner den.
Efter besiktning var det ut med plattor och skruva upp wg-ventilen.
Runt 600 hästar och 450 kg vikt sa han…den gick iallafall väldigt bra😊
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En kompis lät bygga en seven för några år sedan med Volvos 2,5l femma och turbo. Han SFRO besiktade med helt nedställd wastegate (minimalt tryck) plus att han fick lägga in stenplattor för att tynga ner den.
Efter besiktning var det ut med plattor och skruva upp wg-ventilen.
Runt 600 hästar och 450 kg vikt sa han…den gick iallafall väldigt bra😊
Haha! Fy fan vilket monster! Måste ju varit okörbart nästan? Hjulspinn vid varje start typ... :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
Aldrig doktorerat. För mer än 75 år sedan fanns en serietillverkad motorcykel med det.
Fast den hade bara som mest 84 hästar, standardtrim 45. Största nackdelen är att den är knepig att justera in rätt. Förstås dyr att tillverka. Vincent förstås.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En nackdel med centrifugallåsning är att varvtalet ska ner för att man ska kunna koppla ur utan att använda mycket kraft. Med rätt hävarm går det förstås.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
En nackdel med centrifugallåsning är att varvtalet ska ner för att man ska kunna koppla ur utan att använda mycket kraft. Med rätt hävarm går det förstås.
Korrekt, på mc bör man nog kombinera det med quickshift om man vill ha komfort (eller snabba växlingar :) ). I en bil lär man inte ha det problemet eftersom man kopplar med benet och benstyrka oftast slår greppstyrka plus att man kan ha mycket längre kopplingsväg och långt bättre utväxling i reglaget. Sen inser jag att detta är akademiskt eftersom det pratas om paddlar och solenoider inte blir trötta.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top