Hayabusa gen 2 turbobygge till Super seven

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Drivlinan kan man nog hoppas ska hålla med reservation för att jag nog hade velat ha en koppling som låser. Kommer inte ihåg vad de heter bara. :geek:

Givet att man tar det lite lungt vid starter. Ingen dragracing alltså.
"lock up"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
Nej bara en vanlig IT-ingenjör utan doktorstitel. Jag skulle säga att det är för att det inte behövs. Givet otrimmad motor i motorcykel. Så varför komplicera konstruktionen och göra den dyrare?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
De (MKS) har en del olika lösningar på just växlingen men en vanlig är padelshift vid ratten. Quickshift tror jag. Dock håller jag med om att växellåda och koppling bör förstärkas för säkerhets skull känner jag. Måste finnas en uppsjö med eftermarknads-lådor till dessa eller? Sämst på att googla. Någon som vet på rak arm vilka man bör gå?

/ S.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En kompis lät bygga en seven för några år sedan med Volvos 2,5l femma och turbo. Han SFRO besiktade med helt nedställd wastegate (minimalt tryck) plus att han fick lägga in stenplattor för att tynga ner den.
Efter besiktning var det ut med plattor och skruva upp wg-ventilen.
Runt 600 hästar och 450 kg vikt sa han…den gick iallafall väldigt bra😊
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En kompis lät bygga en seven för några år sedan med Volvos 2,5l femma och turbo. Han SFRO besiktade med helt nedställd wastegate (minimalt tryck) plus att han fick lägga in stenplattor för att tynga ner den.
Efter besiktning var det ut med plattor och skruva upp wg-ventilen.
Runt 600 hästar och 450 kg vikt sa han…den gick iallafall väldigt bra😊
Haha! Fy fan vilket monster! Måste ju varit okörbart nästan? Hjulspinn vid varje start typ... :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Konstigt egentligen. Det har ju funnits eftermarknadskopplingar i decennier som klämmer ihop lamellpaketet ju fortare allt snurrar. Man kan ha ”mjuka” fjädrar och lätt kopplingsgrepp och allt men ändå inget slir när man petar ner två hack i hundra och ger benet. Varför används inte centrifugalkraften som standard? Nån med PHD i motorkunskap som kan presentera nackdelar?
Aldrig doktorerat. För mer än 75 år sedan fanns en serietillverkad motorcykel med det.
Fast den hade bara som mest 84 hästar, standardtrim 45. Största nackdelen är att den är knepig att justera in rätt. Förstås dyr att tillverka. Vincent förstås.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
En nackdel med centrifugallåsning är att varvtalet ska ner för att man ska kunna koppla ur utan att använda mycket kraft. Med rätt hävarm går det förstås.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
En nackdel med centrifugallåsning är att varvtalet ska ner för att man ska kunna koppla ur utan att använda mycket kraft. Med rätt hävarm går det förstås.
Korrekt, på mc bör man nog kombinera det med quickshift om man vill ha komfort (eller snabba växlingar :) ). I en bil lär man inte ha det problemet eftersom man kopplar med benet och benstyrka oftast slår greppstyrka plus att man kan ha mycket längre kopplingsväg och långt bättre utväxling i reglaget. Sen inser jag att detta är akademiskt eftersom det pratas om paddlar och solenoider inte blir trötta.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha! De e bara å ååk! Kolla några fler vids! Störtskön Sydafrikan! Känner ett par dudes därifrån varav en är djupt inne i 4x4 racing offroading. Smått galna människor. :hihi
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Haha! De e bara å ååk! Kolla några fler vids! Störtskön Sydafrikan! Känner ett par dudes därifrån varav en är djupt inne i 4x4 racing offroading. Smått galna människor. :hihi
Ja, dem är ju Holländare i grunden och det är ett fränt språk det där "Afrikaan" Ibland låter det som Svenska nästan i tonen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur har det gått med detta? :) Har länge drömt om en Super Seven, köpte faktiskt ramrör och ritningar och tänkte börja bygga en för många år sedan men det kom som vanligt annat (både livet och andra projekt) i vägen så det blev inget... Åtminstone inte än... :hihi

Är det du som är författaren till Super V8-tråden på Locost Sweden forumet förresten? :) Tänker att så överdrivet många med åttor lär det väl inte finnas... Eller du kanske bara köpt den av personen som byggde den?

Ha det!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En kompis lät bygga en seven för några år sedan med Volvos 2,5l femma och turbo. Han SFRO besiktade med helt nedställd wastegate (minimalt tryck) plus att han fick lägga in stenplattor för att tynga ner den.
Efter besiktning var det ut med plattor och skruva upp wg-ventilen.
Runt 600 hästar och 450 kg vikt sa han…den gick iallafall väldigt bra😊
Vad hände eftersom den inte går väldigt bra ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hur har det gått med detta? :) Har länge drömt om en Super Seven, köpte faktiskt ramrör och ritningar och tänkte börja bygga en för många år sedan men det kom som vanligt annat (både livet och andra projekt) i vägen så det blev inget... Åtminstone inte än... :hihi

Är det du som är författaren till Super V8-tråden på Locost Sweden forumet förresten? :) Tänker att så överdrivet många med åttor lär det väl inte finnas... Eller du kanske bara köpt den av personen som byggde den?

Ha det!
Halloj!

Jodå projektet fortgår om än i en alltför långsam takt... Fick lite annat som kom i vägen och fordon som behöver kärlek först sen så. Målet är fortfarande att detta ska genomföras och byggas i nästa höst/vinter.
Ska kontakta SFRO och se om de har några åsikter angående vad som får göras i England innan shipping och vad jag måste göra själv för att det ska räknas som ett amatörbyggt fordon. Sen ska lämplig hoj inhandlas och motorn tas ur. Plus lite annat som jag tänkte återanvända, (instrument, ECU etc). Så jag hoppas kunna ha detta som byggtråd kommande vinter. 🙏

Super seven är det roligaste jag ägt/äger. Fartupplevelsen är enorm. En laglig gokart egentligen ju. Tycker verkligen du ska bygga din egen om du får möjlighet eller köpa en. Brukar dyka upp en hel del varje vår.

Nej, jag har tyvärr ingen byggtråd. Köpte min av en äldre herre som spenderare 6 år med att bygga den i sitt vardagsrum. Det kostade honom ett äktenskap. Frugan hans tyckte det räckte när v8an stått på köksbordet x antal månader men han var glad ändå. 😎
Jag vet att det finns ett fåtal (<10st) godkända med V8 i Sverige inklusive en med BMW 8 som är rent överjävlig. Den var på blocket tror jag för ett par år sen. Myycket bil för pengarna har man förstått efteråt. Min har lite jobb med ombyggnad av kylsystem men den ska ut och döna lite i sommar den också. Har du fått åkt med i en S7 någon gång? :hojsmilie
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top