Hayabusa gen 2 turbobygge till Super seven

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Halloj!

Jodå projektet fortgår om än i en alltför långsam takt... Fick lite annat som kom i vägen och fordon som behöver kärlek först sen så. Målet är fortfarande att detta ska genomföras och byggas i nästa höst/vinter.
Ska kontakta SFRO och se om de har några åsikter angående vad som får göras i England innan shipping och vad jag måste göra själv för att det ska räknas som ett amatörbyggt fordon. Sen ska lämplig hoj inhandlas och motorn tas ur. Plus lite annat som jag tänkte återanvända, (instrument, ECU etc). Så jag hoppas kunna ha detta som byggtråd kommande vinter. 🙏

Super seven är det roligaste jag ägt/äger. Fartupplevelsen är enorm. En laglig gokart egentligen ju. Tycker verkligen du ska bygga din egen om du får möjlighet eller köpa en. Brukar dyka upp en hel del varje vår.

Nej, jag har tyvärr ingen byggtråd. Köpte min av en äldre herre som spenderare 6 år med att bygga den i sitt vardagsrum. Det kostade honom ett äktenskap. Frugan hans tyckte det räckte när v8an stått på köksbordet x antal månader men han var glad ändå. 😎
Jag vet att det finns ett fåtal (<10st) godkända med V8 i Sverige inklusive en med BMW 8 som är rent överjävlig. Den var på blocket tror jag för ett par år sen. Myycket bil för pengarna har man förstått efteråt. Min har lite jobb med ombyggnad av kylsystem men den ska ut och döna lite i sommar den också. Har du fått åkt med i en S7 någon gång? :hojsmilie
Gott, hoppas på lite uppdateringar framöver då! :tummenupp

Förstår :) Kan du inte lägga upp lite bilder och mer info på den också? :) Vore kul att se hur de gubben lyckades skohorna ner en V8 i en Seven... Har hört att Rover 3.5L ska vara små och lätta och därför ett populärt val (nåja, populärt hos de som bygger med v8 iallafall), är det en sån som sitter i din eller vad är det för motor?

Haha, jag uttryckte mig medvetet lite kryptiskt när jag sa att det inte blivit någon seven "åtminstone inte än" :hihi Var nämligen precis då i full färd med att göra affär på en... :hihi Så jodå, nu äntligen har jag fått testa och det är verkligen som du säger en helt unik upplevelse, fartkänsla och väghållning som inget annat jag provat :yoparty

Här är min bil, reggad -00 med fabriksbyggt chassi från svenska Esther:
20250406_153155.jpg

Förvisso ingen åtta i den utan bara en vanlig ford 2.0L radfyra. Dock en DOHC med vassare kammar, större spridare, programmerbart sprut och separata spjäll, så den flyttar på sig helt ok iallafall :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...