Hayabusa vs 385Whp Turbobil

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Har precis pulat ihop ett program som ska kunna beräkna accelerationstider för rullande starter för fordon :geek (0-100 är mycket svårt då man måste ta hänsyn till friktion mm), så... 150 och uppåt ska det klara

Det jag behöver för att kunna jämföra är effektkurvor för fordonet, liksom vikt, cd och frontarea (alt. cd*A), däcksdim, utväxling på alla växlar samt slutväxel.

Får jag dessa uppgifter så kan jag slänga upp lite siffror :)
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Lyckades hitta lite siffror på Hayabusan
Enligt mitt program är topphastigheten 306 km/h och den accelererar 150-250 km/h på runt 15,7 sekunder, vilket låter lite mycket med tankte på att honda cbr 1100 black bird gör det på 9 sekunder.

Detta kan jämföras med Koenigsegg CCR som enligt mitt program gör samma sak på runt 9 sekunder :)

Finns det en bild på effektkurvan från bmw'n?
 
Last edited:

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Jag rjsade med en Saab på strax under 400hk i höstas, det var med cbr900 -92 helt original. Upp till ~150 hade han inte en chans, 150-230 var det helt jämnt jag kom inte om honom och han kom inte om mej. från 230 var han snabbare.

Vi ska ut och testa nu igen, han har precis fått ihop en 515hk saab och jag har turbo på hojen nu...
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
kamikaze skrev:
Vi ska ut och testa nu igen, han har precis fått ihop en 515hk saab och jag har turbo på hojen nu...

Hur mycket plockar du ut med turbon ?

Om allt fungerar som det skall så kommer du totalförnedra bilen :hihi
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
FYI - Koppat från http://www.dixonarchive.com/hayabusa/performance.htm
"1st Gear : 135 Kph
2nd Gear : 185 Kph
3rd Gear : 230 Kph
4th Gear : 275 Kph
5th Gear : 305 Kph
6th Gear : ??? Kph

Performance :
These figures are as tested by various publications over the years.
Of course everyone knows the Suzuki claims 300kph plus or 200mph.
400m takes 10ish seconds
(All tests I've read are between 9.4 and 10.4 seconds)
Speed at 400m 235kph
(All test I've read are between 232 and 238km)
0-100 takes 3 seconds
(All tests I've read hover between 3 and 3.5 seconds)
Top speed : at least 300kph
(All test I've read hover between 291 and 317kph in varying conditions)

60 - 120km Hayabusa 4.9 secs
60 - 120km Blackbird 6.1 secs
60 - 120km GSX-R 6.8 secs
60 - 120km ZZ-R1100 7.2 secs
(Australian Performance Streetbike magazine)
(Buy the mag and read the article, its one of the better ones.)
0-200kph takes about 7.6 secs

Claimed power :
175bhp at 9800 rpm at the crank - 1999 stock version no mods.

Tests average :
157bhp at back wheel - 1999 stock version no mods.
There are now heaps of performance enhancements which show that with appropriate mods 200 reliable bhp is although expensive relatively easy to achieve.

Top Speed :
Claimed top speed is at least 200 MPH or about 321KPH for 1999 models.
Top speed is at least 189 MPH for late 2000 and 2001 models onwards.
Top Speed as measured by the Guinness Book of Records 2000 & 2004 edition is 317KPH

The Hayabusa has double the BHP and torque compared to the CBR600.
The CBR600 needs to rev to 10,000 rpm to generate the same power as the Hayabusa at 5,500 RPM
The Hayabusa produces 20-25bhp more than the R1 at any given speed.

Information based on a large number or articles written here and overseas.
And Yes I'll be dyno testing my own bike within the year.
Due to the unavailability of a Dyno Machine where I live I am unable to dyno my own machine."

Slutsats: enligt dig tar de sista 12 - 18 km/h ca 4,5 till 5 sek och därav bör programmet :argpådato skrotas med fördel :arsele . 9 sek från 150 till 250 är LÅNG tid. Sök upp en busa och rejsa istället finns rätt många av dem så skall alla frågor besvaras.//R



Daytona Peter skrev:
2262953 Lyckades hitta lite siffror på Hayabusan
Enligt mitt program är topphastigheten 306 km/h och den accelererar 150-250 km/h på runt 15,7 sekunder

Detta kan jämföras med Koenigsegg CCR som enligt mitt program gör samma sak på runt 9 sekunder :)

Finns det en bild på dynojetten från bmw'n?
 
Last edited:

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
R-1000 skrev:
2241842 JA det är en jävla skillnad på en viper med 850hp jämnfört mot en bmw på 450, kan säga att för ett par år sen så var det en kille här som hade en e-30 med 650 hästar och han rejsade mot en gammal fzr1000 från 90-nångång och åkte på stryk, rullande starter mm, sluta snacka skit om att 450 hästar räcker nånstans mot en busa, du är bara löjlig och gör bort dig.


Kom upp o kör då?

Om ngt jag sagt inte stämmer i tråden bjuder jag på resan upp&ner + boende på hotell...

Vill ngn annan prova köra med ngt värre har vi en annan 800hk E30 till förfogande oxå..

O vadå sluta snacka skit?..gör jag bort mig?..vissa människor borde inte få sitta bakom ett tangentbord utan sitta i sandlådan med hink o spade.

Om en std busa drar Bmw´n med mer än 1 billängd på intervallen 150-250km/h , står jag för det jag skrivit ovan!

Från 0-200 får bilen stryk d vet jag..men d gäller inte d nu!

Kom till SUNDSVALL o bevisa motsatsen nu...det är ju bankörningar nästa vecka på Midlanda Motorpark..:):)

Vi kör cykeln i bänk först för att kontrollera effekten , Bmw´n finns det effekt papper på.
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Man kör inte en ärlig 10:a med 450hk/1200kg. Lägg på en sekund.
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
rocketer skrev:
2265894 FYI - Koppat från http://www.dixonarchive.com/hayabusa/performance.htm
"1st Gear : 135 Kph
2nd Gear : 185 Kph
3rd Gear : 230 Kph
4th Gear : 275 Kph
5th Gear : 305 Kph
6th Gear : ??? Kph

Performance :
These figures are as tested by various publications over the years.
Of course everyone knows the Suzuki claims 300kph plus or 200mph.
400m takes 10ish seconds
(All tests I've read are between 9.4 and 10.4 seconds)
Speed at 400m 235kph
(All test I've read are between 232 and 238km)
0-100 takes 3 seconds
(All tests I've read hover between 3 and 3.5 seconds)
Top speed : at least 300kph
(All test I've read hover between 291 and 317kph in varying conditions)

60 - 120km Hayabusa 4.9 secs
60 - 120km Blackbird 6.1 secs
60 - 120km GSX-R 6.8 secs
60 - 120km ZZ-R1100 7.2 secs
(Australian Performance Streetbike magazine)
(Buy the mag and read the article, its one of the better ones.)
0-200kph takes about 7.6 secs

Claimed power :
175bhp at 9800 rpm at the crank - 1999 stock version no mods.

Slutsats: enligt dig tar de sista 12 - 18 km/h ca 4,5 till 5 sek och därav bör programmet :argpådato skrotas med fördel :arsele . 9 sek från 150 till 250 är LÅNG tid. Sök upp en busa och rejsa istället finns rätt många av dem så skall alla frågor besvaras.//R

Förstår inte riktigt vad du menar med din slutsats :confused:
Mitt program har ett största fel på under 5% på Koenigsegg CCR (är den enda bilen jag hittat bra siffror på) för intervallet 80-180km/h på de högre växlarna.
Att det sedan inte stämmer med en hayabusa beror på flera anledningar, dels så har jag inte korrekta effektkurvor, cd, frontarea mm. Dessa parametrar är mycket viktiga för en noggrann beräkning.
Är du inte nöjd med mina resultat kan du ju göra ett eget program :arsele eller testa och ge oss tider från eget praktiskt försök.
 

rollex

Guest
***

ZtreetFajter skrev:
2267398 Kom upp o kör då?

Om ngt jag sagt inte stämmer i tråden bjuder jag på resan upp&ner + boende på hotell...

Vill ngn annan prova köra med ngt värre har vi en annan 800hk E30 till förfogande oxå..

O vadå sluta snacka skit?..gör jag bort mig?..vissa människor borde inte få sitta bakom ett tangentbord utan sitta i sandlådan med hink o spade.

Om en std busa drar Bmw´n med mer än 1 billängd på intervallen 150-250km/h , står jag för det jag skrivit ovan!

Från 0-200 får bilen stryk d vet jag..men d gäller inte d nu!

Kom till SUNDSVALL o bevisa motsatsen nu...det är ju bankörningar nästa vecka på Midlanda Motorpark..:):)

Vi kör cykeln i bänk först för att kontrollera effekten , Bmw´n finns det effekt papper på.
Finns det ingen där uppe som har busa och kan köra hoj ??? För du verkar inte fatta fakta....? Jag kommer till Sundsvall direkt, om jag får låna original-busa, har turbo på min.. -Men jag gör det inte gratis, om jag vinner får jag bilen, och det ska skrivas papper på det innan !!! Kompisar härifrån kommer och filmar allt. Hälsa BMW-nassen att det är dags stänga lekskolan, har kört trimmade hojar sen-1976 och vet vad busan går för. Vi syns min vän. Rollex
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hmmm - läs svårigheter :va ? Koppar igen
"All tests I've read are between 9.4 and 10.4 seconds)
Speed at 400m 235kph
(All test I've read are between 232 and 238km)"

Dels är den riktiga hastigheten klart bättre än 306 km/h som du menar samt att 150 - 250 km/h togm 15,7s vilket 0 - 402 m på 9,4 - 10.4s och med slutfart 232 - 238 km/h raderar med RÅGE = ditt program är :arsele och det kan du göra såhär med :argpådato - :tummenupp ./R

Daytona Peter skrev:
2268137 Förstår inte riktigt vad du menar med din slutsats :confused:
Mitt program har ett största fel på under 5% på Koenigsegg CCR (är den enda bilen jag hittat bra siffror på) för intervallet 80-180km/h på de högre växlarna.
Att det sedan inte stämmer med en hayabusa beror på flera anledningar, dels så har jag inte korrekta effektkurvor, cd, frontarea mm. Dessa parametrar är mycket viktiga för en noggrann beräkning.
Är du inte nöjd med mina resultat kan du ju göra ett eget program :arsele eller testa och ge oss tider från eget praktiskt försök.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
1liters hojar får sällan spö om det är likvärdiga förare i bil och på hoj.....
om vi ska snacka turbo o trim så ska hojen också föreses med turbo :yoparty

Tävlade mot en ford mustang GT 06a med min ktm 640 körde jämt upp till 160 sen rörde sig hans bild iväg från mig men motarden toppar ju 180 typ så kändes som om det var rätt okej iaf.. han startade innan mig o jag kunde inte köra upp jämte eller förbi förns i typ 90km/h....
har en ford mustang GT 300HP eller nåt isåfall borde ju faktiskt en hayabusa spöa en 450HP bil iaf i min drömmvärld o dessutom utan proble.
Iufs e det ganska orelevant rakt fram då iaf det e roligast när det svänger eller man bara har ett hjul i backen :tungan
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
rollex skrev:
2269131 Finns det ingen där uppe som har busa och kan köra hoj ??? För du verkar inte fatta fakta....? Jag kommer till Sundsvall direkt, om jag får låna original-busa, har turbo på min.. -Men jag gör det inte gratis, om jag vinner får jag bilen, och det ska skrivas papper på det innan !!! Kompisar härifrån kommer och filmar allt. Hälsa BMW-nassen att det är dags stänga lekskolan, har kört trimmade hojar sen-1976 och vet vad busan går för. Vi syns min vän. Rollex

Om du förlorar lämnar du cykeln?`

o d som gäller är att köra jämnt i 150-250km/h...deal?
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Sedan får man ju även räkna in att..

Flytta 320kg (uppskattad "tjänstevikt" med förare) mellan 150-250km/h med 140Nm kommer inte gå såå fort som många tror...ett vikt/effekt förhållande skvallrar möjligtvis om teoretisk toppfart etc men inte hur den kommer att vara mellan vissa intervaller.

Den som tror att busan lämnar en 450Hk/602Nm/1200kg bil bakom säg lätt i dom intervallerna jag nämnt ovan måste kamma luggen o börja övningsköra.

O ni som skriver innan har läst allt... :finger

Slutligen vill jag säga...

JAG HAR ALDRIG SAGT ATT BMW´N SPÖAT EN HAYABUSA ELLER ATT DEN KOMMER GÖRA DET!!...den fick häng o klarade sig hålla kvar! :fatta!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
ZtreetFajter skrev:
2269531 Sedan får man ju även räkna in att..

Flytta 320kg (uppskattad "tjänstevikt" med förare) mellan 150-250km/h med 140Nm kommer inte gå såå fort som många tror...ett vikt/effekt förhållande skvallrar möjligtvis om teoretisk toppfart etc men inte hur den kommer att vara mellan vissa intervaller.

Nu är det ju så att du har en växellåda söjjö :7peta.Läs och begrundahttp://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117619 .Annars skulle det vara kul att se hur det går. Kom annars ner så kan vi dra ett räjs runt LMS på RR sträckan (bilarna kör genom en chikan och genom rondellen) så kommer nog min lilla 0.6L hoj göra bra ifrån sig mot bilen.

björn
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Har ingen Busa längre men avverkade ca 1000mil på en för några år sedan.
Har kört lite 300+ hk bilar, och är ganska säker på att din polares BMW åker på duktigt stryk.
Synd att man inte har Busan kvar, hade blivit en lättförtjänt busbil till stallet. :D
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Ja vi slutar diskutera..jag är dummihuvdet o bortgjort..ja måste gräva ner mig..allt jag skrivit stämmer inte...skulle han köra mot en Eu-moppe skulle han förmodligen torska 0-50km/h oxå..Nazi tysk skit bilen ska aldrig diskuteras igen på Sporthoj bland er superhjältar vars hojjar spöar allt i världen..godnatt o puss o kram :)
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
ZtreetFajter skrev:
2269531 Sedan får man ju även räkna in att..

Flytta 320kg (uppskattad "tjänstevikt" med förare) mellan 150-250km/h med 140Nm kommer inte gå såå fort som många tror...ett vikt/effekt förhållande skvallrar möjligtvis om teoretisk toppfart etc men inte hur den kommer att vara mellan vissa intervaller.

Den som tror att busan lämnar en 450Hk/602Nm/1200kg bil bakom säg lätt i dom intervallerna jag nämnt ovan måste kamma luggen o börja övningsköra.

Hört talas om växellåda?

Det finns inte en chans att BMW´n hänger på en busa mellan 150 och 250.. Inte ens nära.. Såg du öht filmen med Vipern? Den har ju ffs dubbla HP och NM samt MYCKET mindre luftmotstånd.
 

rollex

Guest
***

ZtreetFajter skrev:
2269486 Om du förlorar lämnar du cykeln?`

o d som gäller är att köra jämnt i 150-250km/h...deal?
OK !!! Jag kommer med min hoj. :yoparty Säg bara när, och var träffas vi ??? :yoparty Tar kompisar med som kör ner bilen sen. :banana :banana :banana
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top