Jag kan inte uttala mig så mycket om HD eftersom det bara är några kilometer jag har varit i sadeln på en...
Men kamrater har kört långt och länge så det går om man klarar att ge sin motorcykel kärlek och omvårdnad.
Däremot har jag snart tillbringat 50 000 mil i sadeln på engelska SportHojar.
Från 20-talet till nya Hinckar!
De nya klarar misshandel precis som de japanska men ger man sin SportHoj kärlek och omvårdnad, precis som en HD, så håller de naturligtvis längre.
Att äldre Triumph
ska läcka olja kommer sig av att de som försökt, men inte lyckats, få sin Triumph oljetät spridit den myten.
För visst går det men kräver lite jobb. Flintan med en filtpackning bakom koppling börjar läcka när man spänner transkedjan första gången. Och äldre hade också vevhusventilationen direkt ut vilket, naturligtvis, lämnade en oljefläck under men det var inte en läcka.
Och blockmotorn går att få tät om man använder o-ringar som inte torkar.
Underbart att parkera på vita plattor och kunna säga
-Det är en Triumph, den läcker inte olja!
Min favorit är när jag hade sträckkört 100 mil ner till södra Finland för att ta södra linjen till Kökar. Två svenska "äventyrare" på nya GS hade tagit Viking till Åbo och klivit upp tidigt för att ta morgonfärjan. Småpratar, som motorcyklister gör, de berättar hur de kört och när de frågade var jag kört ifrån...
-Det måste vara över 100 mil!
-Jo, det är det nog, var mitt svar. Skitig SportHoj från 60-talet, eftersom de flesta milen var i regn, men inte ens en svettning från motorn. Med en förare som var lika oberörd som de som kört från Åbo. De pratade inte mer med mig. Gissar att jag förstört deras fördomar.
Men när det gäller val av motorcykel så ska du börja med att lära dig köra!
Välj en lättkörd motorcykel...
Sedan kan du välja märke...