Flyttade alla försäkringar tilll Folksam för den billiga hojförsäkringens skull (villa, hem, person, 2 bilar och hojen då). Ett år senare får jag premiehöjning med 50 %. Vafalls! Ringer upp och frågar om de kan trycka ner priset lite till ungefär samma nivå som tidigare, svaret blir "-Vi kan inte pruta en krona!". Har nu flyttat alla försäkringar igen till LF. Kan ju tycka att det vore bättre för Folksam att försöka ge lite för att behålla mina andra försäkringar, men det var tydligen ointressant.
Så gör bolagen hela tiden för att vinna över dig som kund. I regel brukar det löna sig rätt rejält att flytta över alla försäkringar till ett nytt bolag vart annat år. Det blir en liten snurrcirkus, men man får spela dum och låta försäkringssäljarna lösa allt praktiskt.
I år bytte jag från IF till Trygghansa på alla försäkringar utom hojen (som alltid för mig är billigast hos Svedea). Tre bilar, en lägenhet, liv/olycksfall/barn, firman. Sparade sammanlagt närmare 10k på året jämfört med tidigare år.
Men jag är ju medveten om att nästa år höjs det lite, och året därpå ännu mer, och då kör jag en ny runda i cirkusen. Brukar pendla mellan TH, IF och Länet.
Jag är inte snål eller fattig, bara irriterad över affärsmodellen att man lockar in folk billigt och sen sakta höjer för man räknar med att ingen pallar bry sig. Men jag pallar!