Hej då Folksam.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Flyttade alla försäkringar tilll Folksam för den billiga hojförsäkringens skull (villa, hem, person, 2 bilar och hojen då). Ett år senare får jag premiehöjning med 50 %. Vafalls! Ringer upp och frågar om de kan trycka ner priset lite till ungefär samma nivå som tidigare, svaret blir "-Vi kan inte pruta en krona!". Har nu flyttat alla försäkringar igen till LF. Kan ju tycka att det vore bättre för Folksam att försöka ge lite för att behålla mina andra försäkringar, men det var tydligen ointressant.

Så gör bolagen hela tiden för att vinna över dig som kund. I regel brukar det löna sig rätt rejält att flytta över alla försäkringar till ett nytt bolag vart annat år. Det blir en liten snurrcirkus, men man får spela dum och låta försäkringssäljarna lösa allt praktiskt.

I år bytte jag från IF till Trygghansa på alla försäkringar utom hojen (som alltid för mig är billigast hos Svedea). Tre bilar, en lägenhet, liv/olycksfall/barn, firman. Sparade sammanlagt närmare 10k på året jämfört med tidigare år.
Men jag är ju medveten om att nästa år höjs det lite, och året därpå ännu mer, och då kör jag en ny runda i cirkusen. Brukar pendla mellan TH, IF och Länet.

Jag är inte snål eller fattig, bara irriterad över affärsmodellen att man lockar in folk billigt och sen sakta höjer för man räknar med att ingen pallar bry sig. Men jag pallar! :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Låter som det gamla vanliga tugget som dyker upp nångång per år i den här frågan. Du kan inte slippa undan villkorsförändringar genom att ignorera posten.

Fatta vilket lätt liv gänget i Lyxfällan skulle ha i så fall.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
du behöver ej sälja hojen och köpa tillbaka den för att avsluta försäkringen. det räcker med att ställa av den och sen ställa på den.

Nej det gör det inte med årsförsäkringarna.
Den behöver byta ägare.

(det innebär givetvis inte att man faktiskt behöver sälja den, utan det räcker med att skriva över den på en annan person).

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag kan bekräfta att det faktiskt går att säga upp försäkringen även om man har en årsförsäkring, jag lyckades med det idag.

Hojen står fortfarande kvar på mig och behövde aldrig byta ägare.

Men det var jääääävligt krångligt och knappt värt besväret, men nu är det gjort.

Nu har jag kund hos Trygg-Hansa som erbjöd mig en betydligt bättre försäkringslösning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag kan bekräfta att det faktiskt går att säga upp försäkringen även om man har en årsförsäkring, jag lyckades med det idag.

Hojen står fortfarande kvar på mig och behövde aldrig byta ägare.

Men det var jääääävligt krångligt och knappt värt besväret, men nu är det gjort.

Nu har jag kund hos Trygg-Hansa som erbjöd mig en betydligt bättre försäkringslösning.

Hur gjorde du det...?

Jag blev också uppringd av en säljare från Trygg Hansa häromdagen. Han erbjöd en billigare försäkring än min nuvarande försäkring hos If (som alltid varit billigast för mig tidigare). Jag tackade ja, med vetskapen att den nya försäkringen inte börjar gälla förrän årsförfallodagen inträffar på min gamla försäkring, givetvis flera månader bort...Säljaren sa att på årsförfallodagen kommer Trygg Hansa att meddela If att de "värvat" mig och då först ändras försäkringen. Han sa inget om att det skulle gå att avbryta min nuvarande försäkring hos If.

Smagatusk

Guest
Så gör bolagen hela tiden för att vinna över dig som kund. I regel brukar det löna sig rätt rejält att flytta över alla försäkringar till ett nytt bolag vart annat år. Det blir en liten snurrcirkus, men man får spela dum och låta försäkringssäljarna lösa allt praktiskt.

I år bytte jag från IF till Trygghansa på alla försäkringar utom hojen (som alltid för mig är billigast hos Svedea). Tre bilar, en lägenhet, liv/olycksfall/barn, firman. Sparade sammanlagt närmare 10k på året jämfört med tidigare år.
Men jag är ju medveten om att nästa år höjs det lite, och året därpå ännu mer, och då kör jag en ny runda i cirkusen. Brukar pendla mellan TH, IF och Länet.

Jag är inte snål eller fattig, bara irriterad över affärsmodellen att man lockar in folk billigt och sen sakta höjer för man räknar med att ingen pallar bry sig. Men jag pallar! :D

Vill tacka dig för tipset!

Jag har allt hos IF; hus, två bilar, MC, hund, katt, person- olycksfalls- och livförsäkring för mig och sambon. Det landar på ungefär 3000 kr i månaden, vilket var det billigaste för 4 år sedan.
Jag ringde runt, och samma villkor hos Länsförsäkringar skulle kosta mig 2400 kr vilket innebär att jag skulle spara cirka 7000 kr om året!

Jag gick dock steget längre och ringde upp IF för att ge dem chansen att kontra offerten från LF vilket de gjorde. Har kvar IF men för nästan samma summa Länsförsäkringar kunde erbjuda.

Ibland lönar det sig att vara illojal mot sitt försäkringsbolag och sin bank. :)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vill tacka dig för tipset!

Jag har allt hos IF; hus, två bilar, MC, hund, katt, person- olycksfalls- och livförsäkring för mig och sambon. Det landar på ungefär 3000 kr i månaden, vilket var det billigaste för 4 år sedan.
Jag ringde runt, och samma villkor hos Länsförsäkringar skulle kosta mig 2400 kr vilket innebär att jag skulle spara cirka 7000 kr om året!

Jag gick dock steget längre och ringde upp IF för att ge dem chansen att kontra offerten från LF vilket de gjorde. Har kvar IF men för nästan samma summa Länsförsäkringar kunde erbjuda.

Ibland lönar det sig att vara illojal mot sitt försäkringsbolag och sin bank. :)

Kul! :)

Absolut, IF ville inte sänka nämnvärt för mig denna gång så då blev det byte. Kan förstå om man vill vara lojal mot en bank, det kan löna sig när man ska låna till hus tex, men oftast får man bättre någon annanstans.

Försäkringsbolag kan man dock hålla kort, har inte upplevt varken bättre eller sämre bemötande eller skadehantering baserat på hur länge jag varit kund.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Fast du kan säga upp genom att inte betala också på årsförfallodagen. Så gör jag ofta när jag byter försäkring till annat bolag på något av mina fordon. Tecknat ny på annat bolag, när påminnelsen kommer från gamla går den bara i runda arkivet.

På andra/tredje påminnelsen så brukar dom skriva att om du inte betalar nu slutar din försäkring att gälla och att det är lag på att ha trafikförsäkring bla bla bla. Men sen är det tyst.

Summa summarum - du behöver INTE säga upp en försäkring vid årsförfallodagen. Däremot är det ju schysst att ringa och säga tack och hej.

Funkar inte om du har dem på autogiro då drar de av pengarna ända. Råkade jag ut för med Folksam, 10.000 kr i sjön - känns fan som ett regelrätt rån :mad: När man ringde dem för att säga att man inte hade gått med på en förnying av hel/hel-försäkringen så sa dem att de hade gjort det för MIN skull för att inte hojen skulle stå utan trafikförsäkring - detta fastän det var körförbud på hojen då jag inte hade besiktigat den. Ville bara gå in till dem och :kulspruta

Last edited:

Gbg40+

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
2004 XT 660 R
De säger alltid att man inte kan säga upp försäkringen innan huvudförfallodagen.
Jag brukar då svara: Om jag ställer av fordonet idag, och ställer på det imorgon och byter försäkring... är det inte enklare att vi byter här och nu istället...? Det brukar fungera... :)

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Funkar inte om du har dem på autogiro då drar de av pengarna ända. Råkade jag ut för med Folksam, 10.000 kr i sjön - känns fan som ett regelrätt rån :mad: När man ringde dem för att säga att man inte hade gått med på en förnying av hel/hel-försäkringen så sa dem att de hade gjort det för MIN skull för att inte hojen skulle stå utan trafikförsäkring - detta fastän det var körförbud på hojen då jag inte hade besiktigat den. Ville bara gå in till dem och :kulspruta

Haha, klockrent. Du har lagt upp det på autogiro. Det innebär naturligtvis att betalningen ska ske automatiskt. Det innebär att man får stoppa automatiken om man av någon anledning inte vill betala, exempelvis om man vill avbryta försäkringen. Självklart, jag vet.

Det konstiga är bara att du vill gå in till försäkringsbolaget och ta ut din besvikelse på dig själv på personalen? Vi lever sannerligen i en tid där allt är någon annans fel...

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

Är det inte höjden av dumsnålhet att hålla på och flytta barnförsäkringen? Vad händer om det ligger något latent eller att det inträffat något "smått" som sedan blir värre? Inte kul med en omedveten omfattningsinskränkning... särskilt inte om det drabbar ens barn (beroende på vad som hänt kan ju barnet själv vara berättigat till ersättning när det blir vuxet... kul då om ens egen dumsnålhet gjort att man bytt bort en oinskränkt barnförsäkring som barnet haft sedan nyfött).

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Haha, klockrent. Du har lagt upp det på autogiro. Det innebär naturligtvis att betalningen ska ske automatiskt. Det innebär att man får stoppa automatiken om man av någon anledning inte vill betala, exempelvis om man vill avbryta försäkringen. Självklart, jag vet.

Det konstiga är bara att du vill gå in till försäkringsbolaget och ta ut din besvikelse på dig själv på personalen? Vi lever sannerligen i en tid där allt är någon annans fel...

Jag vet inte var jag skrev att jag är besviken på mig själv? Det är tjuvarna på Folksam som missbrukar autogiro som har gjort fel. Jag skrev försäkring bara för ett år inte två och det visste dem, men eftersom de kunde ta mina pengar så gjorde dem det. När försäkringen på min bil gick ut, som INTE var på autogiro, och jag glömde bort det så inte fan ringde de upp mig och påminde mig om att min trafikförsäkring hade gått ut. Jag fick betala böter för 20 dagar innan jag insåg att jag inte hade någon trafikförsäkring. Vissar ju klart vilka hycklare och tjuvar dem är.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag vet inte var jag skrev att jag är besviken på mig själv? Det är tjuvarna på Folksam som missbrukar autogiro som har gjort fel. Jag skrev försäkring bara för ett år inte två och det visste dem, men eftersom de kunde ta mina pengar så gjorde dem det.

När försäkringen på min bil gick ut, som INTE var på autogiro, och jag glömde bort det så inte fan ringde de upp mig och påminde mig om att min trafikförsäkring hade gått ut. Jag fick betala böter för 20 dagar innan jag insåg att jag inte hade någon trafikförsäkring.

Vissar ju klart vilka hycklare och tjuvar dem är.

Du menar alltså att när du lägger upp en automatisk betalning är det försäkringsbolagets fel att de drar pengarna automatiskt (datasystemet som sköter detta kan omöjligt veta vem som tänkt ha försäkringen ett år eller femtio år... är det automatiskt dragning så är det - är ju hela konceptet med autogiro).

När du inte lagt upp en automatisk betalning är det försäkringsbolagets fel att de inte ringer och påminner dig när du glömmer betala.

Får inte riktigt ihop det till att de skulle vara hycklare och tjuvar... :confused:

Last edited:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Jag vet inte var jag skrev att jag är besviken på mig själv? Det är tjuvarna på Folksam som missbrukar autogiro som har gjort fel. Jag skrev försäkring bara för ett år inte två och det visste dem, men eftersom de kunde ta mina pengar så gjorde dem det. När försäkringen på min bil gick ut, som INTE var på autogiro, och jag glömde bort det så inte fan ringde de upp mig och påminde mig om att min trafikförsäkring hade gått ut. Jag fick betala böter för 20 dagar innan jag insåg att jag inte hade någon trafikförsäkring. Vissar ju klart vilka hycklare och tjuvar dem är.

Var fordonet med försäkring via autogiro avställt?

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Du menar alltså att när du lägger upp en automatisk betalning är det försäkringsbolagets fel att de drar pengarna automatiskt (datasystemet som sköter detta kan omöjligt veta vem som tänkt ha försäkringen ett år eller femtio år... är det automatiskt dragning så är det - är ju hela konceptet med autogiro).

När du inte lagt upp en automatisk betalning är det försäkringsbolagets fel att de inte ringer och påminner dig när du glömmer betala.

Får inte riktigt ihop det till att de skulle vara hycklare och tjuvar... :confused:

Antingen har du inte läst vad jag skrivit, eller så vill du inte förstå. Det handlar om en förnying av årsförsäkringen som jag INTE var med på och som INTE hade hänt om jag inte hade haft autogiro, jag vet hur autogiro funkar tack så mycket.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
De säger alltid att man inte kan säga upp försäkringen innan huvudförfallodagen.
Jag brukar då svara: Om jag ställer av fordonet idag, och ställer på det imorgon och byter försäkring... är det inte enklare att vi byter här och nu istället...? Det brukar fungera... :)

Jag kan säga att det var PRECIS det jag prövade först, jag ställde av hojen och ringde för att säga upp försäkringen men Folksam vägrade släppa den eftersom det var en årsförsäkring.

"-Men är den är avställd så försvinner ju mitt försäkringsbehov av hojen och därför bör jag väl kunna säga upp den?"
"-Nix, det är en årsförsäkring."
"-Så jag måste alltså sälja hojen till min fru idag och köpa tillbaka den i morgon för att ni ska klicka på "avsluta försäkringen?""
"-Ja, vi måste göra så."

Jag surrade med killen på Trygg-Hansa som fixade övergången åt mig:tummenupp

Sluta tjuvhöj försäkringarna Folksam och alla andra försäkringsbolag för den delen.
Nu har jag flyttat hus, bilar och hoj från Folksam:arsele
Billigt blev det också:krama

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Jag kan säga att det var PRECIS det jag prövade först, jag ställde av hojen och ringde för att säga upp försäkringen men Folksam vägrade släppa den eftersom det var en årsförsäkring.

"-Men är den är avställd så försvinner ju mitt försäkringsbehov av hojen och därför bör jag väl kunna säga upp den?"
"-Så jag måste alltså sälja hojen till min fru idag och köpa tillbaka den i morgon för att ni ska klicka på "avsluta försäkringen?""
"-Ja, vi måste göra så."

Jag surrade med killen på Trygg-Hansa som fixade övergången åt mig:tummenupp

Sluta tjuvhöj försäkringarna Folksam och alla andra försäkringsbolag för den delen.
Nu har jag flyttat hus, bilar och hoj från Folksam:arsele
Billigt blev det också:krama

Verkar som dom flesta bolag lockar med lägre priser för nya kunder för att sedan smyghöja premierna. Kan nog löna sig att kolla priser och byta bolag ofta.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

"-Ja, vi måste göra så."

Tyvärr är bolagen hårda med sådant. Har du köpt en årsförsäkring ska den gälla ett år. Enda "normala" undantaget är om försäkringsbehovet upphör genom att du säljer hojen. Så man måste ju fuska genom att fejka att försäkringsbehovet försvinner trots att det inte gör det, exempelvis genom att "skensälja" hojen.

Kan säga att det är likadant om du vill ha ut försäkringsersättning. Då går bolaget på vad ni avtalat (precis som med årsförsäkring är en årsförsäkring).
Så säger du: "Hej, jag behöver pengar till förlovningsring" kommer de säga:
"nix, du har en försäkring mot skador på hojen och du har inte råkat ut för en skada. Det är vad vi avtalat".
Då säger du: "så jag måste fejka att hojen är stulen?"
"ja, tyvärr måste vi hålla på avtalet".

Kunden surnar, gråter ut om att försäkringsbolaget håller på avtal...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0