Hej en till ny här...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Imorgon gäller det ! Risk 1an ... :O

Nått jag behöver tänka på ?
Jag vet att det inte är värsta saken bara teorisnack och att man ska hänga med på diskutionerna men på nått sätt e jag ändå nervös... men de kanske bara e bra eller ? :/

Riskettan är inget att oroa sig över. Inte risktvåan heller för den delen. Slappna av och ha trevligt i sällskapet med andra hojkortsintressenter.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
risk 1 avklarad :) det va kul , mycket intressant va det men segt o sitta 4 timmar bara,men lärde mig massa nytt jag inte visste innan , bra lärare han blir min körlärare också får se hur det går på måndag bokade en dubbellektion, men drar ner till gbg och jobbar i veckan så hoppas tiden går snabbt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
risk 1 avklarad :) det va kul , mycket intressant va det men segt o sitta 4 timmar bara,men lärde mig massa nytt jag inte visste innan , bra lärare han blir min körlärare också får se hur det går på måndag bokade en dubbellektion, men drar ner till gbg och jobbar i veckan så hoppas tiden går snabbt.

Risktvåan är i stort sett bara en liten bandag, bromsa, svänga och annat sånt, så den är mycket roligare än riskettan, så gillade du riskettan så lär du verkligen gilla risktvåan. :)
Snart har du kortet då. :tummenupp
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Risktvåan är i stort sett bara en liten bandag, bromsa, svänga och annat sånt, så den är mycket roligare än riskettan, så gillade du riskettan så lär du verkligen gilla risktvåan. :)
Snart har du kortet då. :tummenupp

Ja jag hoppas det innan juli är slut iaf, men problemet nu är att min körlärare påstod att jag ska göra risk 2 i slutet av min utbildning för man måste ha så pass bra kontroll annars blir man kuggad ? :/ jag tänkte boka den till nästa onsdag efter jag gjort dubbellektionen, för att köra kan jag ju göra inte perfekt men jag kan framföra en mc bromsa,gasa,svänga... hur har ni gjort när ni gjort risk 2 ??? :confused:
 

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Ja jag hoppas det innan juli är slut iaf, men problemet nu är att min körlärare påstod att jag ska göra risk 2 i slutet av min utbildning för man måste ha så pass bra kontroll annars blir man kuggad ? :/ jag tänkte boka den till nästa onsdag efter jag gjort dubbellektionen, för att köra kan jag ju göra inte perfekt men jag kan framföra en mc bromsa,gasa,svänga... hur har ni gjort när ni gjort risk 2 ??? :confused:

Jag gjorde precis som din trafiklärare föreslog. Gjorde alltså risk 2:an i slutet av utbilningen. Att man skulle bli kuggad tycker jag låter konstigt. Men jag kan förstå att de vill att man ska ha så mkt körvana som möjligt. Därför vill man lägga risk 2:an så sent som möjligt.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Jag gjorde precis som din trafiklärare föreslog. Gjorde alltså risk 2:an i slutet av utbilningen. Att man skulle bli kuggad tycker jag låter konstigt. Men jag kan förstå att de vill att man ska ha så mkt körvana som möjligt. Därför vill man lägga risk 2:an så sent som möjligt.

Okej men jag tyckte det lät jobbigt eftersom man inte kan göra teoriprovet innan man gjort både risk 1 o 2..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej men jag tyckte det lät jobbigt eftersom man inte kan göra teoriprovet innan man gjort både risk 1 o 2..

Tja, jag gjorde risktvåan i slutet mest för att jag inte kom att tänka på att göra den innan. ;)
Men visst kan det vara bra med körvana. Kan du däremot köra hyfsat, dvs bromsa, svänga och göra undanmanöver borde du kunna fixa risktvåan. Och det lär vara närmast omöjligt att bli kuggad på den.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Tja, jag gjorde risktvåan i slutet mest för att jag inte kom att tänka på att göra den innan. ;)
Men visst kan det vara bra med körvana. Kan du däremot köra hyfsat, dvs bromsa, svänga och göra undanmanöver borde du kunna fixa risktvåan. Och det lär vara närmast omöjligt att bli kuggad på den.

Okej aa har en dubbellektion imorgon så känns det okej efter den så bokar jag risk 2 på onsdag så har jag den klar så kan jag göra teorin sen.. :)
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Tja, jag gjorde risktvåan i slutet mest för att jag inte kom att tänka på att göra den innan. ;)
Men visst kan det vara bra med körvana. Kan du däremot köra hyfsat, dvs bromsa, svänga och göra undanmanöver borde du kunna fixa risktvåan. Och det lär vara närmast omöjligt att bli kuggad på den.

Jag har risk 2 på torsdag men nervös som fan som vanligt haha , men har läst lite på nätet och lär nog inte vara några problem har kört 1 dubbellektion ska ta en till dubbel på tisdag , jag kan hantera gas,broms,koppling samt krypkörning och konbana.. så de lär inte vara några problem ska bara träna lite hårda inbromsningar på tisdag!

wish me luck! :yoparty
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Enligt den handledaren jag hade på riskutblidningarna så kan man kugga 2an om man inte deltar i alla övningar. Det var en herre i 50-60 års åldern som inte ville klämma i brommsarna så att ABS´en slog till. Efter ca 15 min övertalning så gick herrn med på att göra ABS-testet och klarade kursen. Så gör bara som "chefen" på kursen säger så kommer det att gå fiint :tummenupp
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Enligt den handledaren jag hade på riskutblidningarna så kan man kugga 2an om man inte deltar i alla övningar. Det var en herre i 50-60 års åldern som inte ville klämma i brommsarna så att ABS´en slog till. Efter ca 15 min övertalning så gick herrn med på att göra ABS-testet och klarade kursen. Så gör bara som "chefen" på kursen säger så kommer det att gå fiint :tummenupp

Okej ska tänka på det :) tack!
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Enligt den handledaren jag hade på riskutblidningarna så kan man kugga 2an om man inte deltar i alla övningar. Det var en herre i 50-60 års åldern som inte ville klämma i brommsarna så att ABS´en slog till. Efter ca 15 min övertalning så gick herrn med på att göra ABS-testet och klarade kursen. Så gör bara som "chefen" på kursen säger så kommer det att gå fiint :tummenupp

hade dubbellektionen idag , skulle igentligen bytt lärare vilket jag va lite sne över men de visade sig att han inte hade tid så jag fick han jag hade innan , så sjukt nöjd av dagens lektion, Bästa lärarn , nu ser jag fram emot torsdagens risk 2 , körde massa broms test idag 30,50,70 så nu har jag inget att oroa mig över. känns som jag kommit en bra bit på vägen också snart har jag nog kortet i handen !!!!!!!

tips o trix inför risk 2 mottages gärna :) ? va ska man passa på o testa/träna extra mycket på osv osv....
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Som alla säger. Ta det lugnt. Lyssna, kom absolut inte på egna övningar, spexxa inget extra. Det är ju typ som halkan på bil. Ingen där är ju ett proffs man gör bara så gott man kan. Men jag kan tänka mig att det är roligare ju mer man kört när man gör risk2an.

Jag gjorde den i slutet som alla andra. Men va fan! Du kan inte misslyckas. Det är nog lika svårt som att bli kuggad på risk1an.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Som alla säger. Ta det lugnt. Lyssna, kom absolut inte på egna övningar, spexxa inget extra. Det är ju typ som halkan på bil. Ingen där är ju ett proffs man gör bara så gott man kan. Men jag kan tänka mig att det är roligare ju mer man kört när man gör risk2an.

Jag gjorde den i slutet som alla andra. Men va fan! Du kan inte misslyckas. Det är nog lika svårt som att bli kuggad på risk1an.

extra grejer ska jag inte komma på.... haha, ser verkligen fram emot torsdag asså! :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag körde av 180 graders kurvan man skulle ta sig igenom, ((satt på en custom, märkte att man inte kunde luta grejen särskilt mkt) Custom = grej, resten av motorcyklarna= hoj.)), men jag vann en tävling där man skulle väja för koner så jag klarade mig heheh. Lite rörigt inlägg men men.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Jag körde av 180 graders kurvan man skulle ta sig igenom, ((satt på en custom, märkte att man inte kunde luta grejen särskilt mkt) Custom = grej, resten av motorcyklarna= hoj.)), men jag vann en tävling där man skulle väja för koner så jag klarade mig heheh. Lite rörigt inlägg men men.

Oj , skadade du dig eller hur menar du åkte av ? hoppas det inte händer mig iaf, har dom krav på hastigheter eller får man köra efter egen förmåga ?
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Jag har risk 2 på torsdag men nervös som fan som vanligt haha , men har läst lite på nätet och lär nog inte vara några problem har kört 1 dubbellektion ska ta en till dubbel på tisdag , jag kan hantera gas,broms,koppling samt krypkörning och konbana.. så de lär inte vara några problem ska bara träna lite hårda inbromsningar på tisdag!

wish me luck! :yoparty

Jag gjorde risk2an på Gillinge. Det är det roligaste jag gjort på hoj hittills. Sjukt kul! Hade Thomas som utbildare. Skön prick med kort stubin och härlig humor ;) :tummenupp

Det går prima för dig. Det var en gubbe (60+) som vurpade i låg fart när vi körde. Men han klarade det utan problem, som sagt. Det är en utbildning.

:krama
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Jag gjorde risk2an på Gillinge. Det är det roligaste jag gjort på hoj hittills. Sjukt kul! Hade Thomas som utbildare. Skön prick med kort stubin och härlig humor ;) :tummenupp

Det går prima för dig. Det var en gubbe (60+) som vurpade i låg fart när vi körde. Men han klarade det utan problem, som sagt. Det är en utbildning.

:krama

Okej då klarar man det garanterat har inte vurpat på hojjen ännu ^^ nej men det ska bli riktigt kul längtar ska se till att ha kul o inte stressa upp mig i onödan... synd bara att tiden verkar gå så sakta.
 

R..

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002, KTM, 640 lc4 PRESTIGE
Jag körde 1 o 2 efter2-3 övningsturer med min arb.kollega. Var inga problem alls. Teorin kuggade jag första gången p.g.à att jag hade mycket tid kvar så jag kollade igenom frågorna och ändrade ett svar. " hur bör du göra för att undvika bli påkörd bakifrån vid tät trafik om en bil ligger i arslet på dig ( öka avståndet till fordonet framför) inte tänd bromslampan en gång ;) . En annan knivis var: får du parkera på en huvudled ? ( Nej ). Båda mina teori prov var nästintill identiska trots olika orter ( Sthlm / Västerås) och ett par dagar emellan. Frågorna handlade mest om riskmedvetenhetsfrågor, kurvtagning, och högeregeln. Hoppas jag bidragit med något matnyttigt, godnatt och kom utvilad till risk 2 så blir allt roligt! Teorin gjorde jag för 2 -3 veckor sedan för info. Tjena!
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top