Hej på alla! Tips på naken hoj runt 600cc?

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hallå gott folk!

Med nytaget mc-kort funderar denna nyblivna skånska medlem på att göra ett höst/vinterklipp.

Kollat mest på lite mer avklädda hojar i ~600cc klassen;
Yamaha FZ6-N
Yamaha MT-03
Honda CB 600 Hornet
Kawazaki ER6
dock även Yamaha R6

kan tänkas ge 40-60 slokan.

Är ute efter en snygg hoj med lite klipp i, även intresserad av att kitta upp..
Vill använda maskinen både till bus och lite touring. Posta gärna bilder!

Någon som vet var jag kan hitta lite objektiva recensioner av hojarna på nätet? Medlemsrecensioner i all ära...

Någon som har åsikter/tankar/funderingar kring hojarna...skriv gärna

Vill gärna komma i kontakt med likasinnade!

:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Några hojar du inte verkar ha kollat på:
Nya Triumph Street Tripple. Iofs lite dyrare och går nog inte att göra några klipp på den än. Men verkar spännande. Annars så kanske Kawasaki Z750 vore något (inte den från 80-talet)?
http://www.blocket.se/vi/12761675.htm?ca=3_s
 

nille^80

Snart ännu Snabbare
Gick med
11 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
naked 675
Triumph Street Tripple hands down. beställer snart en själv till 08.

men måste du ta nån i din lista så Hornet. kan bli lite jobbig ställning på R6 för touring.
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Några hojar du inte verkar ha kollat på:
Nya Triumph Street Tripple. Iofs lite dyrare och går nog inte att göra några klipp på den än. Men verkar spännande. Annars så kanske Kawasaki Z750 vore något (inte den från 80-talet)?
http://www.blocket.se/vi/12761675.htm?ca=3_s

Triple Street, inte sett än - men sjukt fräsch!! Den limegröna föll mig bra i smaken. Är -08:eek:rna på väg ut från de flesta tillverkare? Skulle vilja läsa recensioner om den.. står hyllad i media på http://www.triumphcenter.se/

z750 har jag funderat på, kollat just den annonsen...är det bra klipp i den i jämförelse med ex ER6? Den blå färgen är inte helt min stil bara...tror jag :confused:

FZ6-N har hittills varit mest intressant..
hittade denna på blocket för ett tag sedan (innan jag tog kortet), den ser löjligt nice ut... flames eller inte det är frågan dock...:gnissla

Vad kör du själv?
 

Bifogat

  • FZ6-N.jpg
    FZ6-N.jpg
    37.3 KB · Visningar: 177

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Triumph Street Tripple hands down. beställer snart en själv till 08.

men måste du ta nån i din lista så Hornet. kan bli lite jobbig ställning på R6 för touring.

Touring kanske är att ta i. Jag kommer möjligtvis pendla ca fyra mil på motorväg i samband med jobb. Annars blir det förhoppningsvis mkt buskörning/småväg/landsväg...

Kan ju bli lite svajigt på motorvägar när vindkåpa inte existerar, därför har jag tänkt r6....?
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Allting är ju en smaksak, och alla tycker vi om olika, men jag körde till Gotland, Lelleträffen, på en liten Er-6 i somras, och jag tyckte den var fruktansvärt trött och "platt", ingen känsla i den. Nu kom jag förvisso från en GSXR 750 och en Tl1000S, så det är väl lite skillnad kanske.
Men åk ut och testa de olika hojarna, finns ju en hel del handlare i Malmö och Lund, så du kan nog komma åt och prova alla de du väljer mellan!
Sen när du fastnat för en viss modell är det ju bara att kolla annonses på blocket! :tummenupp

Grattis till körkortet förresten! :)
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Jag tycker helt att det är Hornet som gäller och det kan jag säga objektivt eftersom jag provkört dom andra hojarna. Dock inte R6 eller Street Triplen. Den e vassare, snyggare och busigare än de andra enligt mitt tycke. MT-03 och ER6 är effektsvaga och trötta och FZ6:an gillar jag helt enkelt inte designen på :) hade jag stått inför samma val idag hade jag kollat på Honda Hornet 03-06 och Suzuki GSR600. Jag skall sälja min Hornet nu (Givetvis :tummenupp) men den står i GBG tyvärr, annars hade du kunnat få prova den!
http://www.blocket.se/vi/13676908.htm?ca=15_s
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Allting är ju en smaksak, och alla tycker vi om olika, men jag körde till Gotland, Lelleträffen, på en liten Er-6 i somras, och jag tyckte den var fruktansvärt trött och "platt", ingen känsla i den. Nu kom jag förvisso från en GSXR 750 och en Tl1000S, så det är väl lite skillnad kanske.
Men åk ut och testa de olika hojarna, finns ju en hel del handlare i Malmö och Lund, så du kan nog komma åt och prova alla de du väljer mellan!
Sen när du fastnat för en viss modell är det ju bara att kolla annonses på blocket! :tummenupp

Grattis till körkortet förresten! :)

ahh! Till gotland är det en bit :tungan
Jag hoppas att jag nöjer mig med effekten från en ~600cc, iaf första säsongen. Jag får testa hojjarna, precis som du säger.. verkar som de jag nämnt ovan har relativt lika egenskaper så det får väl bli den det klickar med rent utseendemässigt...viktigt :D

tack för svaren och tack för gratulationerna!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
ahh! Till gotland är det en bit :tungan
Jag hoppas att jag nöjer mig med effekten från en ~600cc, iaf första säsongen. Jag får testa hojjarna, precis som du säger.. verkar som de jag nämnt ovan har relativt lika egenskaper så det får väl bli den det klickar med rent utseendemässigt...viktigt :D

tack för svaren och tack för gratulationerna!

Det är ju enorm skillnad på 600 och 600! Er-6an är ju en parallelltwin, många av de andra du nämnt är rad4or. Så att det är just en 600 behöver absolut inte betyda lite effekt!
Men som sagt, testa dej fram! :)

Och ja, givetvis ska man inte gilla att köra den bara, utan gilla utseendet på den också! Fast när jag köpte mi 750 tyckte jag verkligen inte om baken på den, men det lärde jag mej med tiden, ungefär i samma veva som jag lärde känna den bättre och bättre och kunde börja pressa den :) När jag hade så kul med den var inte den fula baken så viktig längre, den såg jag ju bara när jag skulle tvätta den eller kom gående bakifrån! :tummenupp
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Touring kanske är att ta i. Jag kommer möjligtvis pendla ca fyra mil på motorväg i samband med jobb. Annars blir det förhoppningsvis mkt buskörning/småväg/landsväg...

Kan ju bli lite svajigt på motorvägar när vindkåpa inte existerar, därför har jag tänkt r6....?

Jag kör själv en Hornet 900 till jobbet när vädret tillåter. Den är inte svajig på motorväg. Det blir inte jobbigt förrän du är över 200 km/h. Det är nog en vanesak. Man får nackmuskler av att köra snabbt utan kåpor, och lite armmuskler också...
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är ju enorm skillnad på 600 och 600! Er-6an är ju en parallelltwin, många av de andra du nämnt är rad4or. Så att det är just en 600 behöver absolut inte betyda lite effekt!
Men som sagt, testa dej fram! :)

Och ja, givetvis ska man inte gilla att köra den bara, utan gilla utseendet på den också! Fast när jag köpte mi 750 tyckte jag verkligen inte om baken på den, men det lärde jag mej med tiden, ungefär i samma veva som jag lärde känna den bättre och bättre och kunde börja pressa den :) När jag hade så kul med den var inte den fula baken så viktig längre, den såg jag ju bara när jag skulle tvätta den eller kom gående bakifrån! :tummenupp


Okej, jag är mer eller mindre nybörjare på motorer så jag behöver all info jag kan få! :confused:
Helt ärligt brinner jag för FZ6-N:s utseende mer än för Hornet även om de förespråkade den klart först när jag var på Lillemans MC (dock prisad Honda-återförsäljare):gnissla

Motorn på FZ-6 är enligt yam. hemsida fyrcylindrig parallell, fyrtakt...är detta detsamma som hornet eller ER6? Sen finns det också två olika effekter att välja mellan men motorn verkar vara detsamma... 57kw (78hk) och 72kw (98hk). Vid köp av lilla motorn, går denna att få upp effekten till 72kw? Som sagt, är nybörjare :confused:
 

Solid snake

Guest
Välkommen!

Jag hade tagit FZ-6 eller CB 600 fast Hondan är lite trött tycker jag men jag har iofs inte prövat FZ-6 ens men efter vad jag har hört om FZ-1 så kan inte FZ-6 vara en dålig hoj.

CB 600 går att rycka upp på slangen i 2an, med mycket våld och sen är det bara att växla som vanligt. :tummenupp

Har sett folk som kör ER-6 på bakhjulet utan några större problem också.

Tycker inte att du ska köpa en R6 om du ska busa mycket, det blir dyrt när du trillar, och trilla kommer du att göra nån gång, och det blir dyrare om du trillar när du busar med den.

Ses på vägarna!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Grattis till kortet!

Ja nu har du skaffat dig ett delikat lyxproblem...:D det finns ju ett gäng bra hojar att välja mellan i den nakna klassen runt 600 cc (+ ett gäng med kåpor men då drar ju premierna iväg rätt rejält)

Street triple har jag inte kört men den har ju haussats i mcpressen för sin körbarhet och rappa motor. 675an är riktigt kul så det lovar väl gott om streetvarianten ärvt en del av egenskaperna.
ER6 är en storsäljare och det är välförtjänt. Hojen är enormt smidig och motorn har mer knuff än effekten skvallrar om. Vibrerar dock lite mer än radfyrorna och saknar lite "muskler" i linjespelet. Den ser lite spinkig ut i mina ögon. Kolla om du gillar det smala styret som sitter på original, en del tycker det känns mer som ett sikte. Men mkt hoj för pengarna...appselut!
FZ6 (fulleffektsversionen, det finns en snik också) och Honda Hornet är väldigt lika körmässigt. Smidiga, körglada med kaxiga linjer. Motorerna är nedtrimmade varianter av R6 resp cbr 600 rr men måste trots detta varvas (speciellt Hornetens) ordentligt för att bli riktigt kul.
R6 är en hysteriskt kul hoj...på bana. Till vardags är en så pass högvarvig hoj rätt tröttsam. Men den är välförtjänt en populär modell. Kollar du på den ska du dock även kolla på CBR 600 RR, min favorit i supersport 600. Men som sagt, försäkringspremierna för dessa hojar om man har färskt kort brukar vara ruggiga :gnissla

MT03 och z750 ligger lite utanför resten av gänget tycker jag. MTn för att den är väsentligt klenare med sin stånka och z750 för att den känns ett nummer starkare över hela registret än 600orna. 150 cc gör faktiskt en del...

Tycker även du ska kika på Ducati 695...designmässigt svårslagen, grymma vägegenskaper och numera en motor (v-twin) som matchar paketet riktigt bra.

Vill du åka japansk v-twin är det Suzuki SV650 som gäller. Mkt trevlig hoj som funkar till det mesta, även lite längre turer.

Lycka till! :tummenupp
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kör själv en Hornet 900 till jobbet när vädret tillåter. Den är inte svajig på motorväg. Det blir inte jobbigt förrän du är över 200 km/h. Det är nog en vanesak. Man får nackmuskler av att köra snabbt utan kåpor, och lite armmuskler också...

hahaha, jag har inget emot att bygga på dom!
Säkerligen en vanesak!
 

Solid snake

Guest
Okej, jag är mer eller mindre nybörjare på motorer så jag behöver all info jag kan få! :confused:
Helt ärligt brinner jag för FZ6-N:s utseende mer än för Hornet även om de förespråkade den klart först när jag var på Lillemans MC (dock prisad Honda-återförsäljare):gnissla

Motorn på FZ-6 är enligt yam. hemsida fyrcylindrig parallell, fyrtakt...är detta detsamma som hornet eller ER6? Sen finns det också två olika effekter att välja mellan men motorn verkar vara detsamma... 57kw (78hk) och 72kw (98hk). Vid köp av lilla motorn, går denna att få upp effekten till 72kw? Som sagt, är nybörjare :confused:
Det är en annan modell som har 98 hästar, det är en S2 och inte en vanlig N så att säga.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Motorn på FZ-6 är enligt yam. hemsida fyrcylindrig parallell, fyrtakt...är detta detsamma som hornet eller ER6? Sen finns det också två olika effekter att välja mellan men motorn verkar vara detsamma... 57kw (78hk) och 72kw (98hk). Vid köp av lilla motorn, går denna att få upp effekten till 72kw? Som sagt, är nybörjare :confused:

FZ6 har i grunden samma motor som R6, en 4-cyl fyrtakts radfyra, fast annat insprutningssystem, andra kamtider mm vilket ger lägre effekt. Honda Hornet har samma motorkonstruktion.

ER6 har en sk parallelltwin, en tvåcylindrig motor där cylindrarna sitter bredvid varandra. En annan variant på samma tema är v-twin, dvs två cylindrar som sitter i vinkel i förhållande till varandra. Stora customhojar är nästan undantaget v-twinnar tex HD

Twinnen ger en annan motorkaraktär (och ljud), bla behöver du inte varva så mycket för att få ut maximal kraft. Vissa gillar det skarpt, andra tycker inte livet är värt att leva under 10 000 varv...testa så får du känna på vad du gillar.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Okej, jag är mer eller mindre nybörjare på motorer så jag behöver all info jag kan få! :confused:
Helt ärligt brinner jag för FZ6-N:s utseende mer än för Hornet även om de förespråkade den klart först när jag var på Lillemans MC (dock prisad Honda-återförsäljare):gnissla

Motorn på FZ-6 är enligt yam. hemsida fyrcylindrig parallell, fyrtakt...är detta detsamma som hornet eller ER6? Sen finns det också två olika effekter att välja mellan men motorn verkar vara detsamma... 57kw (78hk) och 72kw (98hk). Vid köp av lilla motorn, går denna att få upp effekten till 72kw? Som sagt, är nybörjare :confused:

Finns mycket info att hämta upp om de olika hojarna här på Sh, sök i forumet! :tummenupp
Men i slutänden är det viktigaste ändå att du trivs med hojen, inte vad andra säger och tycker om den. Det är trots allt du som ska köra runt på den och du som ska ha roligt med den, inte alla andra som säkerligen inte delar din uppfattning till 100% ändå!
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Själv valde jag nu nya hornet 600 ist för fz6. Men det fanns många andra hojar som var av intresse innan dessa dök upp. Hade helst satsat på en 1000 kubikare av nyare snitt, men jag tyckte premierna sköt iväg för mkt på de modeller jag kollade på. Varför överväger inte du en 1000 cc?

Min valde jag över fz6 mest för design. Som många här sagt så är dom ganska likvärdiga att fisa runt på.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Innan jag köpte min Daytona 675 hade jag en Fz6a och jag skulle inte jämföra FZ6 (98hk modellen)med Street Trippeln enns på samma vecka.

Fz6 är en kannonpendelhoj och street 3an är en buse av rang, så det handlar mest om vad du vill ha.
Dom övriga i tråden har jag inte kört.

Street3an är ruskigt prisvärd 79K för den hojen är rena rean.
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
För 40-60t nakenhoj är Kawasaki z750 självklar :tummenupp
Samma pris inköp som 600cc
Samma försäkringspremie
Mer effekt
Mer vrid
Minst lika smidig att köra/leka med
Lätt Snyggast..(Jag är väldigt objektiv...:tungan )

(Ok, jag har sålt min.... Jag saknade: vrid/effekt, riktig framgaffel och sving..)
Måste dock köra riktigt hårt för att uppleva detta som ett problem...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top