Hej på alla! Tips på naken hoj runt 600cc?

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
För 40-60t nakenhoj är Kawasaki z750 självklar :tummenupp
Samma pris inköp som 600cc
Samma försäkringspremie
Mer effekt
Mer vrid
Minst lika smidig att köra/leka med
Lätt Snyggast..(Jag är väldigt objektiv...:tungan )

(Ok, jag har sålt min.... Jag saknade: vrid/effekt, riktig framgaffel och sving..)
Måste dock köra riktigt hårt för att uppleva detta som ett problem...

Och allt det som du saknade har Trajjan, Och jag är okså göör objektiv:D
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Jag ska köpa en speed triple,,,,, :tummenupp
Både street3 (80t) och speed3 är lite mer än vad han verkar leta efter....
 

cc_rider

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Svedala
Hoj
Kawasaki Er6n
Rekommenderar Er6n!
Har en till salu: :)
http://www.blocket.se/vi/13828957.htm?ca=23_11_s

Har trimkit som ger ung. 10hk på bakhjulet.
Är du ny med mc är det perfekt o lära sig busköra på denna. Lätt att slanga med. Koppla upp i 2-3000varv i 2:an o bara dra.. eller powerweela i 1:an. Bytar du framdrev till 14kugg så powerweelar du även i 2:an

Rad 2 motor.. helt enkelt svinskoj o köra, kommer direkt på låga varv! Med db-killer ute från slipon låter den monsteriös!
Mycket styling att få tag i.
Billig försäkring. 1:a året gratis vagnskada.
 
Last edited:

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
olika bud från olika hojägare..
just nu ligger jag på kröket men jag återkommer imorgon med frågor mm.

Men jag är vädigt tacksam för alla svar. Eftersom jag (ännu) inte är extremt insatt så behöver jag tips och råd jag kan få. Keep em' coming!

Men för nu...kapten & cola :yoparty
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har en Z 750 till salu om du är intresserad av att kolla, håller till på samma ort...
Edit: Ja, du får kolla även utan att vara köpsugen, no probs.:tummenupp
 
Last edited:

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
En subjektiv bedömning då jag själv kör en, men nya Horneten är underbar! provade FZ6 och GSR600 innan jag bestämde mig. Alla tre är väldigt lika att köra, det som jag fastnade för var utseende och att jag satt mycket bekvämare på Hondan. Angående orolighet vid landsvägskörning, så är den i princip obefintlig. Det blir dock en del fartvind över 160kmh, men det får man ta! ;)

Tycker du ska ta den som är mest prisvärd på Blocket. Inte kollat hur läget ser ut nu, men när jag köpte i maj så var det väldigt svårt att hitta Hornet, FZ6 och GSR ute, vilket ledde till att jag fick ta det som fanns.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Okej, jag är mer eller mindre nybörjare på motorer så jag behöver all info jag kan få! :confused:
Helt ärligt brinner jag för FZ6-N:s utseende mer än för Hornet även om de förespråkade den klart först när jag var på Lillemans MC (dock prisad Honda-återförsäljare):gnissla

Motorn på FZ-6 är enligt yam. hemsida fyrcylindrig parallell, fyrtakt...är detta detsamma som hornet eller ER6? Sen finns det också två olika effekter att välja mellan men motorn verkar vara detsamma... 57kw (78hk) och 72kw (98hk). Vid köp av lilla motorn, går denna att få upp effekten till 72kw? Som sagt, är nybörjare :confused:

Jag har ägt både en hornet 600 -00:a och en MT-03 -06:a men har nu bytt till en FZ6-N. Av dessa hojar så kommer FZ6-N:n klart på första plats, svarar mycket bättre på gasen än vad horneten gjorde, nu var dock min hornet en förgasar variant och FZ6:an är ju insprutning så det gör ju sitt till. Dagens hornet kanske svarar bättre. MT-03:an var kul den också men bara i låga farter typ stadskörning och kurviga vägar upp till 70 km/h, sen var den rätt tråkig för övrig körning. Motorvägskörning var inte någon hitt alls med den hojen.

Så jag säger FZ6:an och köp den effektsvaga modellen då du har strypningen fixad på 1 minut så sparar du ett antal tusenlappar både i försäkring och i inköp. Strypningen består av en liten extra tapp på gasspjället som gör att du inte kan öppna gasen fullt ut. Bara att ta en tång och böja undan för original tappen är kvar på sin plats sen har du full effekt :). Har själv kontrollerat med Yamaha Center där jag köpte min och detta skall vara enda strypningen som är gjord på hojen, och den svarar fan så mycket bättre när du kan öppna gasen till max :)

Om du tittar från vänstra sidan på hojen lite under tanken och rör gasen lite så ser du vilket spjäll jag tänker på och vilken tapp det är som skall böjas undan :)
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
där är ju också suzuki GSF och SV... PMa mej om du vill komma och prova min GSF (den e inte till salu alltså) men vet inte hur pigga de är i jämförelsen. Sen begriper jag inte varför du vill agera flugfångare men det är ett fritt land.

kolla in bike.se vettja där kan man posta recensioner på MC.
 
Last edited:

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Så jag säger FZ6:an och köp den effektsvaga modellen då du har strypningen fixad på 1 minut så sparar du ett antal tusenlappar både i försäkring och i inköp. Strypningen består av en liten extra tapp på gasspjället som gör att du inte kan öppna gasen fullt ut. Bara att ta en tång och böja undan för original tappen är kvar på sin plats sen har du full effekt :). Har själv kontrollerat med Yamaha Center där jag köpte min och detta skall vara enda strypningen som är gjord på hojen, och den svarar fan så mycket bättre när du kan öppna gasen till max :)

Om du tittar från vänstra sidan på hojen lite under tanken och rör gasen lite så ser du vilket spjäll jag tänker på och vilken tapp det är som skall böjas undan :)

Du menar att det inte är lönt att gå på S2:an på ~98 hk?
Får jag samma effekt om jag fixar strypningen? Då känns det knappt lönt att lägga ca 10 lock extra för att få S2:an.

Jag vill ha en effektstart motor, men design och pris gör sitt. Någon har i tråden tidigare avrått från lilla motorn.. ?:confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Du menar att det inte är lönt att gå på S2:an på ~98 hk?
Får jag samma effekt om jag fixar strypningen? Då känns det knappt lönt att lägga ca 10 lock extra för att få S2:an.

Jag vill ha en effektstart motor, men design och pris gör sitt. Någon har i tråden tidigare avrått från lilla motorn.. ?:confused:

Nää.. jag tycker inte att det är lönt att gå på S2:an om det bara är effekten du är ute efter, då det är fixat till full effekt på en minut med 78 hästars varianten. Med S2:an så får du ju ABS bromsar också och så är motorn svart och inte grå som det är på "lilla" motorn, och så har du instrumenteringen från FZ1:an på S2:an, och så har du en liiiite annorlunda utformning på baksvingen (inget som påverkar körningen eller funktionen). Men som sagt så är det mesta kosmetiska grejer som skiljer på S2:an och den andra och man bortser från ABS:en då.

Du skall få samma effekt om du fixar strypningen, för det är exakt samma motor det är bara att den på 78 hästar är spärrad på gasen. Du märker det själv också om du jämför S2:ans gas mot den vanliga. På den vanliga kan du typ bara vrida gashandtaget ett kvarts varv sen är det slut. Yamaha Center i Helsingborg hade själv kollat med Yamaha Scandinavien om var strypningen var, och dom hade fått till svar att det var spärrat på gasen så att du inte kunde öppna den fullt ut, så böj undan tappen på gasspjället så att du kan öppna gasen max så får du ut alla 98 hk, samt vridmomentet :). Själv köpte jag "lilla" motorn och fixa till spärren. Provkörde hojen först med spärren och sen efter och det var markant skillnad :yoparty

Dom som avrått från lilla motorn tidigare har nog inte vetat hur lätt det är att återställa den till ursprungs effekt, eller så älskar dom det kosmetiska lull lullet som du får extra på S2:an, vilket är helt en smak sak, men jag tycker inte det är värt att istället för att betala 65.000 betala 83.000 eller vad det nu var S2:an kostade. och ABS är ju upp till var o en om man vill ha eller ej. Själv föredrar jag utan.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Okej. Då tar vi och höjjer motorvolymen några (rätt många) hack, och så köper du dig en GSX 1400. Fet muskelmaskin, naket blir inte snyggare.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tjena och välkommen.

Kan ju tipsa om GSR 600 som någon gjort tidigare. Men eftersom du vill ha en objektivt bedömning så ska jag inte skriva så mycket. Du får bedöma själv.

Så jag lägger in ett par länkar du kan begrunda:

http://gsr-suzuki.com/top_english.html
http://www.gsr600.co.uk/

P.S: I nyaste numret (10/07) av Bike kör de ett test med GSR 600 vs Hornet 600 vs FZ6
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Skulle jag köpa en ny naken 600cc hoj då blir det nya Triumph Street Triplen 675cc.

Provkörde den på Johans Mc (på deras readagar) Kanonskoj hade ett leende på mina läppar hela tiden när jag körde den :tummenupp Köp är mitt råd.

Jag har innas dess också provkört er6:an som är ett sådant sömnpilleråk för mig. Trajjan har allt som er6 saknar.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
jag håller med gixxertina, kolla på triumph, eller varför inte gå upp ett snäpp, och testa Z1000/FZ1, du kommer falla direkt (å köpa min för 95.000:) :D
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tjena och välkommen.

Kan ju tipsa om GSR 600 som någon gjort tidigare. Men eftersom du vill ha en objektivt bedömning så ska jag inte skriva så mycket. Du får bedöma själv.

Så jag lägger in ett par länkar du kan begrunda:

http://gsr-suzuki.com/top_english.html
http://www.gsr600.co.uk/

P.S: I nyaste numret (10/07) av Bike kör de ett test med GSR 600 vs Hornet 600 vs FZ6

Sprang och köpte tidningen idag, nyttig läsning för mig :tummenupp
Nu testa de yamahan med vindkåpa, förstör allt i min mening...
De verkar vara relativt jämlika, olika fördelar och nackdelar. Ska erkänna att designen känns mycket viktig, och där tycker JAG iaf att yamman är vackrare.
Hondan var dock testpersonernas favorit.

Speed triplen är för övrigt jävligt het, men den är lite för dyr för mig. Säkerligen värd sina pengar och mer därtill men är budgeten begränsad så..
Lite det som begränsar mig från tex FZ1 också (eller andra ~1000). Sen känns det lite vettigare att börja med en mindre motor :näsblod

Är det någon som vet om det är stor skillnad på en FZ6-N -07 och föregående årsmodeller :confused:
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top