hej undrar om det finns fler än jag som har den nya modellen av tzr?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
NSR_Martin skrev:
Okej, coolt, då lär det ju va stor skillnad mellan 130 och 180-190... :tummenupp

Man får som jag förstått inte bättre fäste med bredare däck, rätt? Varför har då sporthojar så breda? Borde väll räcka med 150? Eller måste dom ha så pass brett för det är så mycket effekt?

Bättre fäste har du ju eftersom det blir mer gummi i backen, speciellt under acceleration rakt fram. Det är lättsvängdheten jag pratar om. Fast skillnaden på grepp mellan 180 och 190 är försumbar, du har också en del andra faktorer som påverkar hur breda däck man vill ha. Som fjädring, vikt med
mera.

Dessutom har du fäste så det räcker på en 125:a med 130 däck. De svämmar som bekant inte över med effekt. Jag har en bra bit över 40 hästar på bakhjulet och klarar mig med 110-115 bak.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Chris Ash skrev:
Bättre fäste har du ju eftersom det blir mer gummi i backen, speciellt under acceleration rakt fram. Det är lättsvängdheten jag pratar om. Fast skillnaden på grepp mellan 180 och 190 är försumbar, du har också en del andra faktorer som påverkar hur breda däck man vill ha. Som fjädring, vikt med
mera.

Dessutom har du fäste så det räcker på en 125:a med 130 däck. De svämmar som bekant inte över med effekt. Jag har en bra bit över 40 hästar på bakhjulet och klarar mig med 110-115 bak.

Öh. hmm. okej... Så, om man ska dra en slutsatts, så om man kör på tex en gocartbana så är en 125a snabbare eftersom den är mer snabbstyrd, inte för att den har bättre fäste? För en 125a är väll snabbare på en gocartbana...?

Precis, förutom när man svänger, det är blöt o ojämn asfalt, o fullgas på ettan, men det är en annan historia :gnissla :D (det gick skitbra, fick ltie snyggt bredställ ut ur kurvan, pappa va imponerad... :D )

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
NSR_Martin skrev:
Öh. hmm. okej... Så, om man ska dra en slutsatts, så om man kör på tex en gocartbana så är en 125a snabbare eftersom den är mer snabbstyrd, inte för att den har bättre fäste? För en 125a är väll snabbare på en gocartbana...?

Precis, förutom när man svänger, det är blöt o ojämn asfalt, o fullgas på ettan, men det är en annan historia :gnissla :D (det gick skitbra, fick ltie snyggt bredställ ut ur kurvan, pappa va imponerad... :D )

Nä, du kan inte dra en sån slutsats, varvtider beror på betydligt fler saker än hur snabbstyrd en hoj är. Saker som kurvhastighet beror också på andra saker än hur mycket fäste du har. En 125 Racer på slicks har samma fäste som en 500 eller Superbike på motsvarande slicks, men kan gå snabbare genom kurvan tack vare sina smalare däck, lägre vikt och annorlunda chassimått.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Chris Ash skrev:
Nä, du kan inte dra en sån slutsats, varvtider beror på betydligt fler saker än hur snabbstyrd en hoj är. Saker som kurvhastighet beror också på andra saker än hur mycket fäste du har. En 125 Racer på slicks har samma fäste som en 500 eller Superbike på motsvarande slicks, men kan gå snabbare genom kurvan tack vare sina smalare däck, lägre vikt och annorlunda chassimått.

Ah, okej, det är helheten mao, en 125a är ju rätt mycket lättare med...

Tack för all info! :Bugar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Farsans lite äldre hoj på 130 kusar har 140-däck, så det är nog rätt mkt posing i det hela..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln