Hel/Delsyntet i en äldre sporthoj

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Kompisen har en CBR900RR från -96 som har gått över 4600mil han undrar ifall man ska använda helsyntet till den eller är det bättre att köra med delsyntet på en så gammal hoj?
 
På vilket avgörande sätt skulle dessa två skilja sig åt dårå?
 
På vilket avgörande sätt skulle dessa två skilja sig åt dårå?

Skrivs ofta att man inte ska använda helsyntet på bilar som gått långt (varför vet jag ej) tänkte ifall det gällde samma för hojar.

Jag/polaren är inga proffs på oljor, frågade bara eftersom han har hört det. :näsblod
 
Skrivs ofta att man inte ska använda helsyntet på bilar som gått långt (varför vet jag ej) tänkte ifall det gällde samma för hojar.

Jag/polaren är inga proffs på oljor, frågade bara eftersom han har hört det. :näsblod

Sök på Dr Bikes profil, Inlägg från Dr Bike och sen har han skrivit en uppsjö av bra oljeskola trådar.

Får du inte svaret via dem så pma honom så har han garanterat ett bra svar till dig :)

Schysst hoj btw, Jag kör på Biltemas röda 10-40 olja i min :)
 
anledningen att man inte ska hälla helsyntet i en gammal bil som gått långt på mineralolja är att syntetolja löser upp koks bättre än mineralolja, så på en gammal motor som gått med mineralolja och inga täta oljebyten byggs det upp en massa koks överallt, och häller man då i ny fin syntetolja som löser upp allt är det risk att det sätter igen oljekanaler/oljesil eller liknande och allt havererar.

Har han tidigare kört syntetolja finns det absolut ingen anledning att ha i nåt annat bara för den gått långt
 
anledningen att man inte ska hälla helsyntet i en gammal bil som gått långt på mineralolja är att syntetolja löser upp koks bättre än mineralolja, så på en gammal motor som gått med mineralolja och inga täta oljebyten byggs det upp en massa koks överallt, och häller man då i ny fin syntetolja som löser upp allt är det risk att det sätter igen oljekanaler/oljesil eller liknande och allt havererar.

Har han tidigare kört syntetolja finns det absolut ingen anledning att ha i nåt annat bara för den gått långt

Det måste ju vara något som lever kvar sen sjuttiotalet. Oljor som koksar så mycket tillverkas väl knappast idag. De flesta oljor, även mineral innhåller någon typ av "cleaning additives".

Det är klart, byter man aldrig olja, så kanske man får problemet vid ett oljebyte, inte annars. Hojar, där oljan inte går mer än 600-1000 mil omfattas knappast av problemet.
 
Skrivs ofta att man inte ska använda helsyntet på bilar som gått långt (varför vet jag ej) tänkte ifall det gällde samma för hojar.

Jag/polaren är inga proffs på oljor, frågade bara eftersom han har hört det. :näsblod

Tätningarna i äldre bilmotorer(70-talet och äldre) tål oftast inte syntetoljan och kan börja läcka. Rimligtvis så gäller det även äldre MC-motorer.
 
Tätningarna i äldre bilmotorer(70-talet och äldre) tål oftast inte syntetoljan och kan börja läcka. Rimligtvis så gäller det även äldre MC-motorer.

Min gamle far hade flera Citroen modell D19/20/21....och nånstans på vägen
fick Citroen's tekniker för sig att byta typ av o-ringar i sitt eminenta system.
Bromsarna, fjädringen, styrningen, och på toppmodellen även styrningen till
förväljarsystemet i växellådan använde sig av ett och samma oljesystem,
pump, tank, filter osv.

Tyvärr var det inte samma typ av olja till det gamla och det nyare systemet,
vid ett tillfälle skulle en påfyllning göras OCH då fyllde den auktoriserade
verkstaden på med FEL typ av olja.........med på följd att ALLA o-ringar i hela
systemet måste bytas, och hela systemet sköljas rent innan nya monterades.
Det tog ett tag.........

OM jag inte minns FEL...så var den gamla typen av oringar av naturgummi och
den nya av nitril(syntet) gummi.

Kanske det du har hört talas om.

/KentW
 
OM jag inte minns FEL...så var den gamla typen av oringar av naturgummi och
den nya av nitril(syntet) gummi.

Kanske det du har hört talas om.

/KentW

Det gäller ju även motorerna. Törs inte svara på vilken sorts material som användes då och nu. Kan mycket väl vara som du säger.

Vet bara att dom äldre inte tål syntetoljan och även jag har trots det ändå av ren lathet hällt helsyntet i en gammal BMW jag haft och den blev ju också inkontinent. Blev dock bättre efter att jag bytte tillbaka till mineral.
 
Min far hällde i castrols finaste helsyntet som han blev rekomenderad från mekonomen i sin 626:a -84:a. Den hade tidigare gått på mineralolja.
Den fick aldrig oljetryck igen och skar efter 2 månader. Så jag kan garantera att det kan gå åt helvete om man byter från mineral till helsyntet.
 
Min far hällde i castrols finaste helsyntet som han blev rekomenderad från mekonomen i sin 626:a -84:a. Den hade tidigare gått på mineralolja.
Den fick aldrig oljetryck igen och skar efter 2 månader. Så jag kan garantera att det kan gå åt helvete om man byter från mineral till helsyntet.

Varför körde han överhuvudtaget vidare om han inte hade oljetryck?:va
 
Varför körde han överhuvudtaget vidare om han inte hade oljetryck?:va

för att det blev inte bättre av att byta oljan som han gjorde efter 1 dag, vad hade du gjort med en bil värd 5000? plockat isär motorn för att se vad som inte tätar längre? eller förbanna sig själv och sen köra tills skiten rasar?
 
för att det blev inte bättre av att byta oljan som han gjorde efter 1 dag, vad hade du gjort med en bil värd 5000? plockat isär motorn för att se vad som inte tätar längre? eller förbanna sig själv och sen köra tills skiten rasar?

Förmodligen trott att det var något annat som var felet.
 
anledningen att man inte ska hälla helsyntet i en gammal bil som gått långt på mineralolja är att syntetolja löser upp koks bättre än mineralolja, så på en gammal motor som gått med mineralolja och inga täta oljebyten byggs det upp en massa koks överallt, och häller man då i ny fin syntetolja som löser upp allt är det risk att det sätter igen oljekanaler/oljesil eller liknande och allt havererar.

Har han tidigare kört syntetolja finns det absolut ingen anledning att ha i nåt annat bara för den gått långt

Ahaa :fattartil

Tätningarna i äldre bilmotorer(70-talet och äldre) tål oftast inte syntetoljan och kan börja läcka. Rimligtvis så gäller det även äldre MC-motorer.

Vad var det i de tätningarna då på "den tiden"? (jag hävdar att det inte finns sporthojar av modernt snitt som kan kallas gamla...)
Och vad är det i syntetolja som får packnnigar otäta, och som inte finns/fanns i nån annan olja hitom kritaperioden?
*mystiken tätnar*

som alltid en korrekt utläggning...

/KentW

Jepp.

Naturgummi tål inte vissa oljor, eller tillsatser. MEN! det har inget med att göra med om oljan är mineral, syntet på mineralbas, esterbaserad syntet osv...

Och ja! De nya tätningarna (som kom redan i slutet på 70-talet är av nitrilgummi, EPDM eller bättre, och TÅL alla olika oljor)

Min far hällde i castrols finaste helsyntet som han blev rekomenderad från mekonomen i sin 626:a -84:a. Den hade tidigare gått på mineralolja.
Den fick aldrig oljetryck igen och skar efter 2 månader. Så jag kan garantera att det kan gå åt helvete om man byter från mineral till helsyntet.

Jahadu.
Och viskositeten han valde var förståss densamma?
Eller kan det ha varit en 0w eller 5w olja? Hm?

Varför körde han överhuvudtaget vidare om han inte hade oljetryck?:va

En solklar fråga, som även jag klurade på... :tummenupp

Sök på Dr Bikes profil, Inlägg från Dr Bike och sen har han skrivit en uppsjö av bra oljeskola trådar.

Får du inte svaret via dem så pma honom så har han garanterat ett bra svar till dig :)

Schysst hoj btw, Jag kör på Biltemas röda 10-40 olja i min :)

Tack - det var lite dit jag ville komma med mina frågande svar...
Dvs att sökfunktionen KAN vara bra, men att följa webmasters instruktion om att läsa STICKYS är ännu bättre.
Det finns som sagt några spaltmil i ämnet...
(och därför ville jag heller inte upprepa vad som redan sagts ännu en gång).

varför skulle man tro det? om bilen haft oljetryck i 20 år, du byter olja-startar bilen-inget oljetryck. Vad är det lämpligare att tro då?

Att oljepumpen var helslut efter 20 år på fulmineral såklart... och då han bytte från sin mineral 20w-50 med 50% STP-oljetillsats, så kunde oljepumpen helt klart inte längre utföra sitt jobb då den hade ett kuggflankspel som lät trycket pysa förbi...

Det var alltså INTE oljans fel att motorn skar.

Det var ägarens ignorans om det obefintliga oljetrycket....
Utan oljetryck överlever nämligen INGEN motor, oavsett om du har jordens bästa olja eller inte.

Skilj alltså på orsak - och verkan.
 
Last edited:
Vad var det i de tätningarna då på "den tiden"?

Det är nog en fråga för den beryktade kemistgubben.

(jag hävdar att det inte finns sporthojar av modernt snitt som kan kallas gamla...)

ok, rubriken säger tydligen sporthoj men jag skrev äldre MC-motorer och hänvisade till 70-talet och tidigare.


Och vad är det i syntetolja som får packningar otäta, och som inte finns/fanns i nån annan olja hitom kritaperioden?
*mystiken tätnar*

Eller så är det nåt som saknas i syntetoljan? eller att man använder andra additiver osv... Jag hänvisar återigen till kemistgubben om du vill veta detaljerna.
Och ja, jag vet varifrån syntetoljan kommer.


Sen förvånar det mig att du som är så oljeintresserad aldrig stött på fenomenet med motorer som är igenslammade av restprodukter som en lågkvalitetsolja(oftast mineralolja) inte klarat att rengöra. Häller man en olja av högre kvalitet(oftast helsyntet) i en sådan motor kan det frigöras skräp och slam som stockar igen kanaler och som sedan ger haveri.
Det är väl iofs främst nåt som drabbar gamla bilar där ägarna inte är så seriösa.

Men hur löser du det problemet utan att riva motorn? För vem vill riva en gammal bilmotor i onödan? Standardlösningen brukar vara att fortsätta köra på billig mineralolja som inte har så mycket och bra rengöringsmedel som vad helsyntetoljorna har. Men vår oljeexpert kanske har bättre lösningar?

Tio oljebyten i tät följd kanske skulle funka men kostar ju lika mycket som en gammal bil så det är ju inte heller försvarbart. Och jag är inte ens säker på att man kan känna sig säker efter det.
 
Last edited:
Om man nu har haft ett fordon som rullat med mineralolja i 10-20 år så kan man väl lika gärna fortsätta med mineralolja. Har man en dunk helsyntet stående, så visst varför inte. Men varför annars hälla i dyr olja med egenskaper som troligtvis långt överstiger behovet hos motorn?

Edit: Jag håller på att gå på vad som är specat i manualen för motorn så länge den är original.
 
Last edited:
Ahaa :fattartil



Vad var det i de tätningarna då på "den tiden"? (jag hävdar att det inte finns sporthojar av modernt snitt som kan kallas gamla...)
Och vad är det i syntetolja som får packnnigar otäta, och som inte finns/fanns i nån annan olja hitom kritaperioden?
*mystiken tätnar*



Jepp.

Naturgummi tål inte vissa oljor, eller tillsatser. MEN! det har inget med att göra med om oljan är mineral, syntet på mineralbas, esterbaserad syntet osv...

Och ja! De nya tätningarna (som kom redan i slutet på 70-talet är av nitrilgummi, EPDM eller bättre, och TÅL alla olika oljor)



Jahadu.
Och viskositeten han valde var förståss densamma?
Eller kan det ha varit en 0w eller 5w olja? Hm?



En solklar fråga, som även jag klurade på... :tummenupp



Tack - det var lite dit jag ville komma med mina frågande svar...
Dvs att sökfunktionen KAN vara bra, men att följa webmasters instruktion om att läsa STICKYS är ännu bättre.
Det finns som sagt några spaltmil i ämnet...
(och därför ville jag heller inte upprepa vad som redan sagts ännu en gång).



Att oljepumpen var helslut efter 20 år på fulmineral såklart... och då han bytte från sin mineral 20w-50 med 50% STP-oljetillsats, så kunde oljepumpen helt klart inte längre utföra sitt jobb då den hade ett kuggflankspel som lät trycket pysa förbi...

Det var alltså INTE oljans fel att motorn skar.

Det var ägarens ignorans om det obefintliga oljetrycket....
Utan oljetryck överlever nämligen INGEN motor, oavsett om du har jordens bästa olja eller inte.

Skilj alltså på orsak - och verkan.

och om man nu byter tillbaka till fulmineral direkt efter och fortfarande inget oljetryck? så du menar att det var pumpen som bara "gav upp". Vad jag menar är att när motorn är insliten med "sämre olja" så KAN det bli så att en bättre gör motorn otät, men du vet nog bäst för du är ju doktor och pallar skriva en jävla massa om oljor
 
1. På hojar byts det olja ofta.
2. En CBR som gått under 5000mil kan inte betraktas som gammal, eller sliten...
3. Folk har en osökt förmåga att blanda ihop viskositeter med oljetyper...
4. Helsyntet är alltid att föredra, om man tycker det är värt det.


och oljepumpar som helt plötsligt utan förvaring eller indikation lägger av, det har hänt förr. (Körde bilen, normalt tryck ca 3bar. Parkerad 1 timme. Starta igen-nget oljetryck. Bytte pump, åter tryck.)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top