Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
På vilket avgörande sätt skulle dessa två skilja sig åt dårå?
Skrivs ofta att man inte ska använda helsyntet på bilar som gått långt (varför vet jag ej) tänkte ifall det gällde samma för hojar.
Jag/polaren är inga proffs på oljor, frågade bara eftersom han har hört det.![]()
anledningen att man inte ska hälla helsyntet i en gammal bil som gått långt på mineralolja är att syntetolja löser upp koks bättre än mineralolja, så på en gammal motor som gått med mineralolja och inga täta oljebyten byggs det upp en massa koks överallt, och häller man då i ny fin syntetolja som löser upp allt är det risk att det sätter igen oljekanaler/oljesil eller liknande och allt havererar.
Har han tidigare kört syntetolja finns det absolut ingen anledning att ha i nåt annat bara för den gått långt
Skrivs ofta att man inte ska använda helsyntet på bilar som gått långt (varför vet jag ej) tänkte ifall det gällde samma för hojar.
Jag/polaren är inga proffs på oljor, frågade bara eftersom han har hört det.![]()
Tätningarna i äldre bilmotorer(70-talet och äldre) tål oftast inte syntetoljan och kan börja läcka. Rimligtvis så gäller det även äldre MC-motorer.
OM jag inte minns FEL...så var den gamla typen av oringar av naturgummi och
den nya av nitril(syntet) gummi.
Kanske det du har hört talas om.
/KentW
Min far hällde i castrols finaste helsyntet som han blev rekomenderad från mekonomen i sin 626:a -84:a. Den hade tidigare gått på mineralolja.
Den fick aldrig oljetryck igen och skar efter 2 månader. Så jag kan garantera att det kan gå åt helvete om man byter från mineral till helsyntet.
Varför körde han överhuvudtaget vidare om han inte hade oljetryck?![]()
för att det blev inte bättre av att byta oljan som han gjorde efter 1 dag, vad hade du gjort med en bil värd 5000? plockat isär motorn för att se vad som inte tätar längre? eller förbanna sig själv och sen köra tills skiten rasar?
Förmodligen trott att det var något annat som var felet.
anledningen att man inte ska hälla helsyntet i en gammal bil som gått långt på mineralolja är att syntetolja löser upp koks bättre än mineralolja, så på en gammal motor som gått med mineralolja och inga täta oljebyten byggs det upp en massa koks överallt, och häller man då i ny fin syntetolja som löser upp allt är det risk att det sätter igen oljekanaler/oljesil eller liknande och allt havererar.
Har han tidigare kört syntetolja finns det absolut ingen anledning att ha i nåt annat bara för den gått långt
Tätningarna i äldre bilmotorer(70-talet och äldre) tål oftast inte syntetoljan och kan börja läcka. Rimligtvis så gäller det även äldre MC-motorer.
som alltid en korrekt utläggning...
/KentW
Min far hällde i castrols finaste helsyntet som han blev rekomenderad från mekonomen i sin 626:a -84:a. Den hade tidigare gått på mineralolja.
Den fick aldrig oljetryck igen och skar efter 2 månader. Så jag kan garantera att det kan gå åt helvete om man byter från mineral till helsyntet.
Varför körde han överhuvudtaget vidare om han inte hade oljetryck?![]()
Sök på Dr Bikes profil, Inlägg från Dr Bike och sen har han skrivit en uppsjö av bra oljeskola trådar.
Får du inte svaret via dem så pma honom så har han garanterat ett bra svar till dig![]()
Schysst hoj btw, Jag kör på Biltemas röda 10-40 olja i min![]()
varför skulle man tro det? om bilen haft oljetryck i 20 år, du byter olja-startar bilen-inget oljetryck. Vad är det lämpligare att tro då?
Vad var det i de tätningarna då på "den tiden"?
(jag hävdar att det inte finns sporthojar av modernt snitt som kan kallas gamla...)
Och vad är det i syntetolja som får packningar otäta, och som inte finns/fanns i nån annan olja hitom kritaperioden?
*mystiken tätnar*
Ahaa
Vad var det i de tätningarna då på "den tiden"? (jag hävdar att det inte finns sporthojar av modernt snitt som kan kallas gamla...)
Och vad är det i syntetolja som får packnnigar otäta, och som inte finns/fanns i nån annan olja hitom kritaperioden?
*mystiken tätnar*
Jepp.
Naturgummi tål inte vissa oljor, eller tillsatser. MEN! det har inget med att göra med om oljan är mineral, syntet på mineralbas, esterbaserad syntet osv...
Och ja! De nya tätningarna (som kom redan i slutet på 70-talet är av nitrilgummi, EPDM eller bättre, och TÅL alla olika oljor)
Jahadu.
Och viskositeten han valde var förståss densamma?
Eller kan det ha varit en 0w eller 5w olja? Hm?
En solklar fråga, som även jag klurade på...
Tack - det var lite dit jag ville komma med mina frågande svar...
Dvs att sökfunktionen KAN vara bra, men att följa webmasters instruktion om att läsa STICKYS är ännu bättre.
Det finns som sagt några spaltmil i ämnet...
(och därför ville jag heller inte upprepa vad som redan sagts ännu en gång).
Att oljepumpen var helslut efter 20 år på fulmineral såklart... och då han bytte från sin mineral 20w-50 med 50% STP-oljetillsats, så kunde oljepumpen helt klart inte längre utföra sitt jobb då den hade ett kuggflankspel som lät trycket pysa förbi...
Det var alltså INTE oljans fel att motorn skar.
Det var ägarens ignorans om det obefintliga oljetrycket....
Utan oljetryck överlever nämligen INGEN motor, oavsett om du har jordens bästa olja eller inte.
Skilj alltså på orsak - och verkan.
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning