Hel/Delsyntet i en äldre sporthoj

Jag hade kört på hel syntet alla gånger.

Sen 96 skulle jag inte kalla gammal.

Har gått från mineral till helsyntet på alla mina motorcyklar.

Suzuki 250 gs 82 4500mil (Gav ifrån sig en liten puff blå rök första 100 milen vid start sen gick den sunt på syntetolja) Troligen ventiltätning som behövde vänja sig.

Kawasaki ZZR600 92 4200mil Gick mycket renare i motorn efter bytet speciellet kalla höstdagar vid start sen extremt varma sommardagar gick den betydligt tystare.

Sen får vi inte glömma min kompis GPz600r 86 som nu spinner fint på syntet utan problem

Bara för att göra lite smygreklam kan jag säga att det är penzoil fullsyntet :banana
 
Ser att några här diskuterar oktanhalt på bensin. Av ren nyfikenhet är det någon som vet hur man kollar oktanhalten på bensin. Skulle vara rätt intressant att åka runt på mackarna i krokarna och ta några prov sen lämna in för test någonstans. Har en grym känsla att man blir grundlurad när man greppar det finare 98 handtaget.

Var i danmark på semester och tankade 91 oktan med min honda prelude och jag lovar att den har aldig gått så bra och det är en bil med förhållandevis rätt högt komp.
V power som shell har kommer jag aldrig tanka igen. Körde fulltank för man måste ju testa. Resultatet blev 0,1l mer milen plus inte riktigt den farten i den.
 
Lite personliga erfarenheter

Erfarenhet 1. Om man bara fyller på olja i en Volvo 244DL -76 varefter den försvinner i ca 12000 mil så sätts någon kanal i toppen igen och kammen skär. "Ny" topp av polare 400 pix samt ny kamrem BT 349 pix (några år sen :D). Det lönade sig att inte byta olja och filter :rolleyes:

Erfarenhet 2. Om man slår i helsyntet i en VW Transporter 2L luftkyld som sitter på en hydrokopter blir det djävligt grisigt på ryggen :gnissla. Slår man i mineral så slipper man det. Kemister och experter får säga vad dom vill men när man står där på isen med ryggen och hydrokopterns akterdäck helt nersölade så skiter man i vad dom säger och använder mineralolja nästa gång.:tummenupp

Nu vågar jag inte svära på hur VW 2L luftkyld exakt är konstruerad men 1,6L luftkyld hade i alla fall ingen strypning som reglerade oljetrycket och ventilkåporna hölls fastklämda av en fjäder. Häller man i en olja som flyter bättre och följdaktligen kommer åt att smörja bättre så kan det bli högre tryck under ventilkåpan med följden att fjädern inte orkar hålla tätt och då trycker den ut oljan förbi ventilkåpspackningen. Det kan inte vara något sådant som du råkade ut för?
Det innebär ju i så fall inte att motorn blir förstörd. Bara att fjädern som håller ventilkåpspackningen är för svag för oljetrycket som uppstår.
 
"drar olja med helsyntet" osv osv.. Låter som många här (fortfarande) envisas med att rakt av jämföra syntetolja med mineralolja utan att uppge viskositet.
Kör man en 15W-40 mineral och ersätter med 15W-40 helsyntet trillar motsvarande mängd olja ut genom ringarna oavsett typ...
"helt vanlig över disk" helsyntet ligger på mellan 0w-30 och 5w-40, klart som korsvpad att det är skillad då.. Lagerspel, kolvspel, ventilsyrningar mm har ju genom åren förfinats i tolerans. Fan vore väl annat..
 
Ser att några här diskuterar oktanhalt på bensin. Av ren nyfikenhet är det någon som vet hur man kollar oktanhalten på bensin. Skulle vara rätt intressant att åka runt på mackarna i krokarna och ta några prov sen lämna in för test någonstans. Har en grym känsla att man blir grundlurad när man greppar det finare 98 handtaget.

Var i danmark på semester och tankade 91 oktan med min honda prelude och jag lovar att den har aldig gått så bra och det är en bil med förhållandevis rätt högt komp.
V power som shell har kommer jag aldrig tanka igen. Körde fulltank för man måste ju testa. Resultatet blev 0,1l mer milen plus inte riktigt den farten i den.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att dom fuskar med oktantalet. Dom har ganska mycket kvalitetskontroller och om dom fuskade med det så finns risken att det skulle bli mycket motorras med följd att fordonstillverkare förr eller senare skulle upptäcka det och den sitsen vill dom nog inte sätta sig i.

Däremot är det ju så att en bil som inte kräver 98 oktan heller inte tjänar något på att man häller i det. Samma sak med V-power. En bil som kräver 98 oktan kommer att gå sämre på 95 oktan. Jag märker det på min bil men då har också Audi specat att man förlorar 30 Nm vrid med 95 oktan. Dom andra bilar jag har haft har jag inte märkt någon skillnad förutom att det varit dyrare att tanka.
Det kan säkert till och med vara så att en bil som inte kan tillgodogöra sig fördelarna med högre oktantal inte heller kan utnyttja bränslet ordentligt med något sämre gång som följd men det känns ganska osannolikt.
 
Ser att några här diskuterar oktanhalt på bensin. Av ren nyfikenhet är det någon som vet hur man kollar oktanhalten på bensin. Skulle vara rätt intressant att åka runt på mackarna i krokarna och ta några prov sen lämna in för test någonstans. Har en grym känsla att man blir grundlurad när man greppar det finare 98 handtaget.

Var i danmark på semester och tankade 91 oktan med min honda prelude och jag lovar att den har aldig gått så bra och det är en bil med förhållandevis rätt högt komp.
V power som shell har kommer jag aldrig tanka igen. Körde fulltank för man måste ju testa. Resultatet blev 0,1l mer milen plus inte riktigt den farten i den.

Det ger ingen effektökning med högre oktantal om nu inte motorn har överladdning(dvs turbo) med adaptiv motorstyrning.
Detta har testast i flera sammanhang. Även i tidningen Bike.

Att det skulle göra skillnad på förbrukningen är också myt.
 
Nu vågar jag inte svära på hur VW 2L luftkyld exakt är konstruerad men 1,6L luftkyld hade i alla fall ingen strypning som reglerade oljetrycket och ventilkåporna hölls fastklämda av en fjäder. Häller man i en olja som flyter bättre och följdaktligen kommer åt att smörja bättre så kan det bli högre tryck under ventilkåpan med följden att fjädern inte orkar hålla tätt och då trycker den ut oljan förbi ventilkåpspackningen. Det kan inte vara något sådant som du råkade ut för?
Det innebär ju i så fall inte att motorn blir förstörd. Bara att fjädern som håller ventilkåpspackningen är för svag för oljetrycket som uppstår.

På 2L hålls kåporna också fast av en fjäder men oljan rinner tebaks till tråget genom stötstångsrören = inget tryck.

Nä det pissade ur axeltätningarna både fram och bak samt tätningarna för stötstångsrören. Tömde ur syntetoljan och hällde i mineral. Fortsatte att pissa ett tag men slutade så småningom.

Sen prövade jag med delsyntet och det verkar funka, men jag fortsätter nog med mineral så länge det går att köpa.

...........Oljetryck byggs opp genom att oljepumpen trycker olja genom en kulventil (en fjäderpåverkaf kula) INNAN det levereras ut till oljefiltret och sedan till oljekanalerna och smörjpunkterna.
Det är denna "tryckreducering" som ger tryck till smörjsystemet oavsett vilket varvtal du har förutom lågtomgång..............

(Ju hårdare fjäder i kulventilen, ju högre tryck får man ut i systemet.)
:tummenupp

Slutsats:
Murphy har varit framme å antingen satt igen någon oljekanal så de inte kommer smörjning på något vitalt ställe.
Eller så har tryckreduceringen pajat så de inte blivit nå oljetryck.

Nope så funkar det inte

Kulan och fjädern sitter så att olja leds tillbaka till tråget så att inte trycket till motorns lager blir för högt. Oljan som går ut i motorn passerar INTE kulan och fjädern. Alltså ingen tryckreducering utan en tryckbegränsning.

Om fjädern pajat eller blivit för mjuk blir trycket lågt eller inget.

Om pumpen har för högt inre läckage (sliten eller för låg visk på oljan) får man inte heller rätt tryck.

Vid spaltströmning så är läckage proportionellt mot spalt höjden i kubik så om slitaget dubblat "spelen" i pumpen säg 0,05 mm till 0,1 mm så blir internläckaget cirka 8 gånger större.
 
Last edited:
"drar olja med helsyntet" osv osv.. Låter som många här (fortfarande) envisas med att rakt av jämföra syntetolja med mineralolja utan att uppge viskositet.
Kör man en 15W-40 mineral och ersätter med 15W-40 helsyntet trillar motsvarande mängd olja ut genom ringarna oavsett typ...
"helt vanlig över disk" helsyntet ligger på mellan 0w-30 och 5w-40, klart som korsvpad att det är skillad då.. Lagerspel, kolvspel, ventilsyrningar mm har ju genom åren förfinats i tolerans. Fan vore väl annat..

Nja inte riktigt så enkelt.

Mineral 15W/40 och Syntet 15W/40 har väl väldigt lika viskositet som funktion av temp kurva det är ju precis det som beteckningen anger. Nu är ju inte tex 15 respektive 40 absoluta värden utan en klass där varje klass rymmer en ganska stor spridning på viskositeten.

En syntet olja kan ju ha tex 0W-40 där 0 egentligen bara säger att oljan håller en "hyfsat" låg viskositet (är flytande) vid låga temperaturer.

Vid drifttemperatur skall ju oljan oavsätt typ ha viskositeten lagren är dimensionerade för.
 
Ser att några här diskuterar oktanhalt på bensin. Av ren nyfikenhet är det någon som vet hur man kollar oktanhalten på bensin. Skulle vara rätt intressant att åka runt på mackarna i krokarna och ta några prov sen lämna in för test någonstans. Har en grym känsla att man blir grundlurad när man greppar det finare 98 handtaget.
Oktantalet fastställs genom att ett prov på det aktuella bränslet körs i en motor med variabel kompression.
När motorn spikar har man nått gränsen för kompressionstryck som det klarar utan att detonera.
Detta värde jämför gentemot ett provbränsle, där man varierar oktanhalten tills samma egenskaper uppnås.
98oktanig bensin tål lika mycket tryck som 98%oktanblandning.
 
Bra du påpekade tankesvackan där, givetvis passerar inte ALL olja genom kulventilen... de e ju som ja skrev en tryckreducering... :tummenupp
Men resten stämmer med slutsatsen

Nej det är inte en tryckreducering.

En tryckreduseringsventil sitter energiriktningen och reducerar ner ett tillgängligt tryck till det man behöver. Exempel på tryckreduceringsventiler är tryckregulatorer för tryckluft, svetsgaser och liknande.

I en bilmotor sitter det en tryckbegränsningsventil. En tryckbegränsningsventil släpper tillbaka olja som inte kan "användas" av systemet utan att trycket blir för högt. Tryckbegränsningsventiler används i tex motorers smörjsystem, hydraulik och liknande.

Skulle det sitta en tryckreduceringsventil i en motors smörjsystem så skulle pumpen brista eftersom överskottsoljan inte skulle ha någonstans att ta vägen.
 
Last edited:
Nej det är inte en tryckreducering.

En tryckreduseringsventil sitter energiriktningen och reducerar ner ett tillgängligt tryck till det man behöver. Exempel på tryckreduceringsventiler är tryckregulatorer för tryckluft, svetsgaser och liknande.

I en bilmotor sitter det en tryckbegränsningsventil. En tryckbegränsningsventil släpper tillbaka olja som inte kan "användas" av systemet utan att trycket blir för högt. Tryckbegränsningsventiler används i tex motorers smörjsystem, hydraulik och liknande.

Skulle det sitta en tryckreduceringsventil i en motors smörjsystem så skulle pumpen brista eftersom överskottsoljan inte skulle ha någonstans att ta vägen.

Sant. och man får väldigt roliga fenomen när denna tryckbegränsnings ventil hänger sig i en motor. (I mitt fall så öppnade den aldrig) oljan sprutade ut på alla tänkbara ställen. Ja jag utgick ifrån att den hade hängt sig ivf
 
I engelskbyggda hojjar från tiden innan åttiotalet rekomenderar jag enkelgradig mineralolja av högsta möjliga viskositet.
Den läcker långsammare.
Allt annat kan man hälla syntetolja (med minsta möjliga viskositetsspann) i .
 
Nu vågar jag inte svära på hur VW 2L luftkyld exakt är konstruerad men 1,6L luftkyld hade i alla fall ingen strypning som reglerade oljetrycket och ventilkåporna hölls fastklämda av en fjäder. Häller man i en olja som flyter bättre och följdaktligen kommer åt att smörja bättre så kan det bli högre tryck under ventilkåpan med följden att fjädern inte orkar hålla tätt och då trycker den ut oljan förbi ventilkåpspackningen. Det kan inte vara något sådant som du råkade ut för?
Det innebär ju i så fall inte att motorn blir förstörd. Bara att fjädern som håller ventilkåpspackningen är för svag för oljetrycket som uppstår.

Du har väl inget oljetryck uppe i ventilkåpan:confused: iså fall så har du ingen vevhusventilation om det skulle pressas ut olja genom ventilkåpspackningen
 
Jag kör numer på pennzoil mineral tjockolja, det verkar faktiskt funka bäst i min hoj, en ruskigt klibbig olja, den går nästan inte att tvätta bort från fingrarna. Dessutom är den ganska billig, ca 70 sek litern. I alla andra maskiner har jag Mobile 1.
 
Du har väl inget oljetryck uppe i ventilkåpan:confused: iså fall så har du ingen vevhusventilation om det skulle pressas ut olja genom ventilkåpspackningen

Jo. Det är klart. För att det ska uppstå så krävs ju nästan att man har lite problem med vevhusventilationen också. Dock är VW:s luftkylda motorer lite extra känsliga för det eftersom ventilkåpan inte är fastskruvad utan bara är fjäderbelastad. Minsta lilla tryck så kommer det att läcka. Har man en något tät vevhusventilation och sedan häller i en olja som är lite mer lättpumpad så kan det vara det lilla som gör skillnaden.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top