Heldag på Linköpings motorstadion! ( Två gatgrupper och en licensgrupp)

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
LMS Roadracing bjuder den 23:e juni in till en heldagsträning/trafikövning på Linköpings Motorstadion.

Det blir tre olika grupper, två trafikövningsgrupper (en grön och en gul/röd) och en licensgrupp där licens och motorcykel enligt gällande reglemente krävs.
Platserna är begränsade till 25 personer per grupp.

Vi kör som vanligt pass på ca 20 min mellan 08:00-15:00 med paus för lunch mellan 12:00-13:00. (Lunch ingår i priset)

Ambulans och funktionärer kommer självklart att finnas på plats och i trafikövningsgrupperna finns även instruktörer.

Vad som gäller för trafikövningsdeltagare kan ni se här.

För licensdeltagare kan ni se gällande krav/regler här.

Priset för en heldagskörning på Linköpings Motorstadion inkl lunch är 750kr. Så skynda att boka nu!

Anmälan sker här!

Observera att endast en anmälan per person gäller. Betalning skall vara oss tillhanda senast 14:e juni. Därefter släpps platsen fri igen.

Varmt välkomna till Linköping!

/RR-styrelsen
www.lmsroadracing.se

Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
om jag förstått rätt så är de i trafikgruppen besiktigad och försäkrad mc som gäller?
"Observera att det är upp till deltagaren att kontrollera så att dennes försäkringsbolag och deras trafikförsäkring verkligen gäller vid våra trafikövningar."
Var de inte en tråd uppe för lite sedan att de inte fanns något försäkringsbolag som täckte bankörning?

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
om jag förstått rätt så är de i trafikgruppen besiktigad och försäkrad mc som gäller?
"Observera att det är upp till deltagaren att kontrollera så att dennes försäkringsbolag och deras trafikförsäkring verkligen gäller vid våra trafikövningar."
Var de inte en tråd uppe för lite sedan att de inte fanns något försäkringsbolag som täckte bankörning?

Ja det är registrerad, påställd, besiktigad och trafikförsäkrad motorcykel som gäller. Vissa bolag likställer våra trafikövningar med SMC:s trafikövningar (då flera av instruktörerna även är SMC-instruktörer). Det finns exempel på deltagare som kraschat och fått ut på helförsäkringen med Östgöta Brandstodsbolag (LF i Östergötland).

Linköpings Motorstadion är en officiell trafikövningsplats där det bedrivs halkkörningsverksamhet och fortbildning i trafiksäkerhet och de ansvarar för trafikövningsdelen.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Observera dessutom att vid detta tillfälle krävs ej originalsystem på motorcykeln för trafikövningsgrupperna, dock så är det max 95 db i förbifart som gäller för alla!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Hur funkar det på smc's dagar? Inga problem med varken krasch kåpor och slicks fast försäkringen gäller. Tycker hans fråga var befogad.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Anmäld. Ska bli kul :). Hoppas på samma typ av snygga körning som vanligt med LMS.

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Hur hög nivå är det på grön grupp? Är det oftast folk som kört en del tidigare, eller finns det någon "riktig" nybörjare?

Är lite sugen, men vet inte om jag är för kass, tog kortet förra sommaren, och har inte kört någon knixkurs än. Ska köra så många som jag hinner på Rörken hade jag tänkt.

Täppas

Guest
Är han i trafiken eller på en avlyst motorbana?

Vilket dumt svar.

Saxat från LMS hemsida:
[h=3]Krav på dig som förare och din mc[/h]Säkerheten är som alltid när det gäller motorsport väldigt viktig. För att få vara med och köra måste följande krav på dig och din mc vara uppfyllda:

• Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick.
    Observera att det är upp till deltagaren att kontrollera så att dennes försäkringsbolag och deras trafikförsäkring verkligen gäller vid våra trafikövningar.
  • Motorcykeln ska vara i gott skick. Framför allt tittar vi på däck, bromsar och fjädring. Motorcykeln måste ha bromsljus och regplåt.
  • Avgassystem skall vara original E-godkänt på max 95db stillastående och max 90db vid förbifart. Mätning kommer att ske på alla cyklar som misstänks låta för mycket..
  • Giltigt körkort. Övningskörning är inte tillåtet, ej heller tillåtet att köra med indraget körkort.
  • Obligatorisk klädsel är hjälm, skinnställ (textilställ avsett för mc-åkning med godkända skydd se nästa punkt), stövlar, handskar samt ryggskydd och allt ska vara gjort för mc-körning.
  • Textilställ avsett för mc-åkning med godkända skydd är endast tillåtet i lugna gruppen.
  • Backspeglarna ska tas bort, fällas in eller tejpas för de ska inte användas under dessa körningar/övningar. Fokus framåt!
Instruktörerna bedömer skicket på motorcyklarna och utrustningen och har rätt att avvisa de som inte uppfyller våra krav.
De som avvisas innan körningen börjar får pengarna tillbaka.

Fritt för tolkning ! (Kanske ett dumt svar :va)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Hur hög nivå är det på grön grupp? Är det oftast folk som kört en del tidigare, eller finns det någon "riktig" nybörjare?

Är lite sugen, men vet inte om jag är för kass, tog kortet förra sommaren, och har inte kört någon knixkurs än. Ska köra så många som jag hinner på Rörken hade jag tänkt.

Körningen anpassas efter deltagarna så kom och kör.
/Stefan

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Är grön "snabb" då antar jag :va

Ja det kan man säga. Gröna gruppen är snabb, Gul/Röda gruppen är herrejösses-snabb och Racegruppen är powerslide-på-bakhjulet-på/utanför-linjen-så-det-dammar-grus-snabb! :rock

Nej men skämt åsido, den gröna gruppen är den som är lägst tempo i. Det kan man kan säga är att gruppens föråkare sätter maxgränsen på tempo. Alltså det finns en föråkare med grön väst i gröna gruppen, honom/henne får man inte köra om, han/hon sätter maxtempot.

Måste personligen lyfta instruktörernas engagemang, pedagogiska sätt och kunskap. Jag började med trafikövning 3 dagar efter att jag tagit körkortet (efter att aldrig ha kört hoj innan) för att lära mig grunderna om mc-körning på riktigt och efter 5 trafikövningar satt jag på racehoj med licens. Flera av instruktörerna är dessutom eller har varit SMC-instruktörer.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
En moderator börjar spamma i tråden han får svar på tal och sedan börjar inlägg raderas? Har sett bra mycket mera ot i trådar än så men ni skyddar väl varandras rumpor när ni visat dom bara för allmänheten. :arsele

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En moderator börjar spamma i tråden han får svar på tal och sedan börjar inlägg raderas? Har sett bra mycket mera ot i trådar än så men ni skyddar väl varandras rumpor när ni visat dom bara för allmänheten. :arsele

Spam eller icke, kan någon svara kisen på om slicks var tillåtet?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag har sett både slicks och värmare brukas i den grupp jag spakade i på trafikdagarna (i röd grupp), så nog har det hänt tidigare iaf. :)

Grymma dagar brukar det här vara, klart trevligaste dagarna på året där jag får lägga lite tid på min egna körning (för en gångs skull :hihi ).

Kul att ni släpper in eftermarknadspipor den här dagen, då får man med sig lite fler polare som kan få upp ögonen för den här banan. :yoparty

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
...jag har sett både slicks och värmare brukas i den grupp jag spakade i på trafikdagarna (i röd grupp), så nog har det hänt tidigare iaf. :)

Grymma dagar brukar det här vara, klart trevligaste dagarna på året där jag får lägga lite tid på min egna körning (för en gångs skull :hihi ).

Kul att ni släpper in eftermarknadspipor den här dagen, då får man med sig lite fler polare som kan få upp ögonen för den här banan. :yoparty

Notera dock det jag skrev, 95dB i förbifart gäller och det är åtgärda eller åk hem på det framöver. Även på licensträningarna. Höjda krav från miljökontoret och vi måste sköta det om vi ska få köra överhuvudtaget.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...