Helförsäkring som täcker banåkning?

REX

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
ducati 1098s
Hallajs Är det någon som har tips på vika försäkringsbolag som försäkrar för banåkning.
Jag har inte licens och åker i vanligtvis i någon medelgrupp.
Har skaffat ny hoj så det hada varit skönt om man viste att försäkringen täckte en ev vurpa.
Tack på förhand Mike:va

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ibland undrar man om bolagen själv vet, men generellt ser dom inte så positivt på bankörning verkar det som.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Det är väl lite lotto, om det inte är en trafikövning med SMC då de flesta försäkringar gäller.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Som sagt så finns det inga säkra kort. Dock har du minst chans att få ersättning alternativt får störst strul med att få ut den om du väljer IF eller Trygghansa.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Bilsport och MC,s försäkring gäller INTE vid träning inför tävling, eller vid tävling.
En helt vanlig bandag borde ju således kunna genomföras med fullt gällande försäkring.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Bilsport och MC,s försäkring gäller INTE vid träning inför tävling, eller vid tävling.
En helt vanlig bandag borde ju således kunna genomföras med fullt gällande försäkring.

Men de försäkrar ju inga R-hojar.

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
hej..

Jag ringde Folksam förra året, och där skulle försäkringen gälla vid bankörning, tror att Länsförsäkringar gör likadant. Men det är nog klokt att kolla upp ordentligt.. man kan nog inte vara för tydlig när det gäller sådana här saker med försäkringsbolag.. de hittar på vad som helst när olyckan väl är framme..
Lycka till :tummenupp

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Det är bara vid SMC's bankörning som helförsäkringen gäller.

I övrigt är det endast trafik som gäller...förutom just TH och IF.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag kör med folksam.
Och jag är instruktör i SMC som sammarbetar med folksam.

Och jag får följande bild när jag pratar med folksam.

Folksam gillar att man kör bana.
Deras inställning är att "Folk som kör bana blir säkrare i trafiken".
Folksam satsar tid och pengar på att bevisa det.
Det är inget strul att få ersättning om olycka varit på en bana.
Om det inte är träning inför tävling eller tävling.

Jag har fått min Racehojj påkörd i samband med bankörning.
Och det var inga problem att få ersättning. Trots att det var en racehojj. Och att den var påställd och försäkrad just under denna dagen för detta ändamålet.

Dom snarare gillade att jag byggt om hojjen så att det inte blev så dyrt för dom med att ersätta nya krashkåpor, krashpuckar, sving mm.

Folksam is da shit när det gäller försäkringar och bana.

eorembe

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Daytona 675 -06, KTM 950 Adventure
Håller med Eskilsson. Folksam e bäst när det gäller detta enligt min erfarenhet. Så skippa If och Trygg och andra:tummenupp

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
Det är inget strul att få ersättning om olycka varit på en bana.

Det kan jag intyga. Folksam är kanon när det gäller bana, hade inte heller några problem att få ersättning. :tummenupp Så länge det inte är "tävling eller träning inför tävling" ska dit inte vara något snack vad jag har förstått.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag satt och ringde runt till de flesta bolagen igår, frågade varje säljare om premier och om just bankörning. Följande svar fick jag:
Trygghansa - gäller ej vid banåkning
Länsförsäkringar - gäller vid banåkning
If - endast trafikförsäkringen gäller vid banåkning
Folksam - gäller vid banåkning
SalusAnsvar - gäller vid banåkning
Tennant - gäller vid banåkning
Sveland - försäkringen gäller endast vid SMC kurser (Sveland kunde för övrigt inte svara direkt och visste inte vad banåkning innebar, så det är möjligt att andra svar kan fås där)..

Edit: Försäkringen gäller inte om det är träning till tävling eller tävling.. Så med banåkning menar jag för oss vanliga wannabees :näsblod

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har då fått svaret av Trygghansa, att det går alldeles utmärkt att försäkra hojen för banåkning, (som vi ser det) OM.... den avregistreras för att INTE kunna (?) gå på allmän väg.

Vad det nu hindrar att man avregistrerar den begriper jag inte, men hojen måste ju genomgå en registreringsbesiktning om man vill köra på gata med den igen. Har man då en lite äldre maskin blir det ju problem...

Men, jag frågade om o om igen... Dock får jag påminna dem, för jag fick ingen offert som hon lovade... vad nu de betyder... ?!

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Jag har då fått svaret av Trygghansa, att det går alldeles utmärkt att försäkra hojen för banåkning, (som vi ser det) OM.... den avregistreras för att INTE kunna (?) gå på allmän väg.

Vad det nu hindrar att man avregistrerar den begriper jag inte, men hojen måste ju genomgå en registreringsbesiktning om man vill köra på gata med den igen. Har man då en lite äldre maskin blir det ju problem...

Men, jag frågade om o om igen... Dock får jag påminna dem, för jag fick ingen offert som hon lovade... vad nu de betyder... ?!

Tror att det är fler än jag som vill ha fortsättningen på den historian. :va

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det är bara vid SMC's bankörning som helförsäkringen gäller.

Det stämmer INTE, vi har haft flera avåkningar med skadade hojar som resultat på dagar som Actionpics arrangerat och där har det inte varit något problem att få ersättning på helförsäkringen när dom haft Folksam, LF eller Bilsport.

Men, ska poängtera som någon tidigare skrev att det är ingen självklarhet att helförsäkringen gäller på en icke smc dag eftersom olika skadereglerare i olika län tolkar sin egna villkor och händelseförlopp olika.

/Nitrous

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Det stämmer INTE, vi har haft flera avåkningar med skadade hojar som resultat på dagar som Actionpics arrangerat och där har det inte varit något problem att få ersättning på helförsäkringen när dom haft Folksam, LF eller Bilsport.

Men, ska poängtera som någon tidigare skrev att det är ingen självklarhet att helförsäkringen gäller på en icke smc dag eftersom olika skadereglerare i olika län tolkar sin egna villkor och händelseförlopp olika.

/Nitrous

Där ser man, verkar på fler av inläggen att jag var fel ute. Tack för ett klargörande. :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du kör lixom på egen risk, däremot kan ju vid smc-kurser försäkringar täcka upp OM du kör på någon annan eller någon kör på dig, men vet ej om det täcker vagnskada man själv orsakar.

mamre

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
zx12r
Jag har tennant och där gäller försäkringen,men det blir dubbel självrisk(i mitt fall 14 000)om jag klotar. Undrar om inte fler bolag dubblar självrisken vid ett haveri?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Jag har Folksam och har fått ersättning för vurpa på Gotlandring så visst täcker försäkringen. Den täcker dock ej under träning och tävling.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM