Helgrillat lamm/vildsvin

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Kolla med Scan,dom hade iaf för om åren folk som grillade gris på beställning.

Grejen är att grilla ,sen skära av det lagret som är färdigtgrillat (som kebab) ,annars tar det en hel dag innan man har en gris som är svart utanpå och kokt inuti.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Bygg egen ställning. Valfri litermaskin sen en väl tilltagen eldkastare.

Närmsta slaktare alt. bonde bör kunna hjälpa dig.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Svetsa ihop lite armeringsjärn som ett --H-- sen har du valfri upphängningsanordning för ställningen,förslagsvis så svetsar du ihop en fot och ett rör som står lodrätt i foten.När du ändå svetsar så tar du 2 lagom rör och svetsar ihop i 90 gr vinkel med varann,plus 2 bultar som du sedan när du trär ihop allt så får du en höjdjustering oxå.

När du varit och köpt grillkol i stora mängder eller om du nu ska grilla med ved,det avgör du själv,så är det dax att binda upp grisen.Fläk ut den på "H"et bind fast med rostfri tråd.
Insidan klär du med ungsfolie,annars bränner du sönder den,inte gott.Utsidan kan du snitta upp lite med kniven när du grillat ett tag,men inte nödvändigt

Du behöver inte alls snurra den hela tiden,går utmärkt att grilla 20-30 minuter på varje sida åt gången.Se bara till att du har bra avstånd till kolen,och det får absolut inte brinna,bara glöda.Till detta använder du en valfri blomspruta laddad med vatten.

Sen vad det gäller själva grisen så hör med närmaste slakteri,se bara till att den är rökt innan,skyndar på tillagninstiden avsevärt,men du bör ändå räkna 6-8 timmars grilltid.
När grisen är klar så styckar du upp den,lägger i folieformar med den överblivna marinaden och ställer ner allt på glöden.Sen inväntar du gästerna och svullar så buken står ut som en medicinboll,för det är nog bland det godaste man kan äta :)

Tids och budget varianten är att köpa lättrökta fläsksidor,smakar samma,går snabbare att grilla och blir inte en massa ben,klövar och huvud som man skall försöka bli av med.

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Vi juggar vet hur en gris ska grillas. :tummenupp

Ok inte relevant egentligen, men kan inte låta bli att berätta.

Var ute och gjorde ett jobb på ett LNG (naturgas) fartyg för ett par månader sedan. På dessa fartyg så är det ute på däck rökförbud, telefon, kameror, ficklampor etc. Dvs allt som inte är Atex - explosionssäkert får du inte ta med dig ut på däck.

Nåväl, när jag varit där i ett par veckor så var det BBQ på g.
Grillade de i köket...? Näääää .. två uppskurna oljefat ute på akterdäck, det grillades över öppen eld utav helvete :D

Spädgris och get var det som grillades, grisen blev fantastiskt god.
Get har jag aldrig smakat tidigare, inte lika gott.

Ps. Besättningen var från Kroatien :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kanske kan bygga om hojen?
Borde gå att ha ett lamm på bakdäcket och köra med växel på depåstöd över en glödbädd
Jag har sett en konstruktion med grillspett som drevs av en moped, men google är efterblibet och jag får bara upp en massa sånhär bilder när jag söker:
1744363614873.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I Filippinerna är det väldigt populärt med helstekt gris, lechon baboy. Det är ett självklart inslag på alla fester och det smakar förjävla gott vilket inte gäller den filippinska matkulturen i övrigt. Det blir väldigt saftigt.
Lite ovanligare på restauranger men det går att hitta om man frågar.

Man kan säkert hitta en del matnyttigt ifall man googlar på Lechon baboy och lägger till lite recipie eller vad man nu vill ha. Baboy är alltså gris och lechon grillat men lechon är väldigt starkt förknippat med just gris även om man tex kan äta lechon manuk som är grillad kyckling.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...