Jag har ljudskänsliga ögon. En del dagar gör bara vanligt dagsljus ont, jag har inget fel på ögonen, de bara är mer ljuskänsliga än vanligt. I gengäld har jag istället skarpare mörkersyn än vanligt. Jag kan inte påstå att jag blir bländad av helljus på mc i dagsljus, men det är mest för att jag tittar åt ett helt annat håll när jag får möte av en sådan, dvs, jag måste titta en bra bit vid sidan av vägen och använda det perifera seendet för att hålla min position på vägen. Skulle jag titta rakt fram skulle det kännas som en kniv i vardera öga, inte direkt bländande men jävligt obehagligt.
Jag är inte ensam på något sätt om att ha ögon som fungerar så heller.
Känner igen mig där. Har köpt en gt air med integrerat mörkervisir, lättare tonat yttervisir ändå samt spanar på en sunstrip att sätta längst upp på visiret. Känns jätteskönt att ha när solen ligger lågt.
Till bilen har jag inga problem med tonade bak och framrutor (herr olaglig) tonat med ca 20% ljusgenomsläpp, framrutestreamer samt solglasögon. Tvärt om. Nu på sommaren är det skönt för ögonen och på vintern slipper man se stjärnor efter att ett fucko har slagit på lysena när man kört om eller blivit omkörd. Har aldrig varit med om någon olycka så för mig funkar det