Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Värst är det ju förstås när man själv också sitter på hojen på väg åt andra hållet, och alla nydöda mygg och knott på visiret lyser upp som ett jäkla kasino. :gnissla
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag kan köpa att man vill synas, dock har jag svårt att se vad det är jag möter.
Nåt ännu mer irriterande är dessa cyklister med epilepsi-lampor. LED-ljud som ska blinka med en frenesi som får en att vilja rycka av dom lampjäveln.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Många cyklister stör sig också på dessa blinkande lampor. Mina lampor på cykeln blinkar aldrig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan köpa att man vill synas, dock har jag svårt att se vad det är jag möter.
Nåt ännu mer irriterande är dessa cyklister med epilepsi-lampor. LED-ljud som ska blinka med en frenesi som får en att vilja rycka av dom lampjäveln.
Många cyklister stör sig också på dessa blinkande lampor. Mina lampor på cykeln blinkar aldrig.
800-2000 lumen som blinkar med 2-3Hz är allmänt hatade, ja. Jag har testat på skogen, och det är fruktansvärt obehagligt att cykla i ett strobeljus, man får otroligt underlig världsuppfattning, så jag kan verkligen inte förstå vitsen med det. Eller alla jävla varianter, vissa flimrar lite, sen är dom svarta 1-2s, sen flimrar dom lite igen. Det är ju helt omöjligt att se vars dom är och vars dom är på väg :huvet När trygghetsnarkomanin slår över :fakta

Jag mötte en sån där lirare med bilen en gång, och det var bara han och jag i den trafikmiljön, så jag blinkade tillbaka med min led-ramp, han verkade bli väldigt arg, synd för honom :mad:
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kan köpa att man vill synas, dock har jag svårt att se vad det är jag möter.
Nåt ännu mer irriterande är dessa cyklister med epilepsi-lampor. LED-ljud som ska blinka med en frenesi som får en att vilja rycka av dom lampjäveln.

Det är ju faktiskt inte heller lagligt i Sverige, precis som att köra med helljus på motorcykeln dagtid. Håller med om att det är störande (båda fallen) men syns, det gör man ju.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1. Det är även min erfarenhet (kör hoj 11 månader om året). Använder helljus ibland (ganska sällan). T ex i nedsatt sikt, eller när trafiksituationen gör att jag har ett ökat behov av att visa att "här kommer jag, se mig!".

2. Tänkte också på detta. Det är skarpa formuleringar i tråden. Vad sägs om att ta fram ett öppet sinne?

3. Det torde vara relativt få som verkligen har problem med detta. Tänker då på er som skrivit om överkänslighet mot ljus. Det har jag respekt för. Men de allra flesta har sannolikt inte problem med bländning av en (smal) helljusstråle. Däremot syns de "ilskna" strålkastarna betydligt bättre, även utanför själva ljuskäglan. Svårt att väga det ena mot det andra! :(

Jag har kört hoj i över 10 år, och moped innan det. Absolut finns det många som kört längre än så, och jag kör knappast 11 månader om året heller (även om jag nog vågar påstå att min säsong börjar och slutar tidigare respektive senare än någon i min umgängeskrets). Men jag spenderar en hel del tid på hoj, och jag har aldrig haft några problem med andra trafikanter som kunnat avhjälpas med helljus under dagtid. Jag har aldrig upplevt att bilister kört ut rakt framför mig i en korsning eller något annat konstigt, och eftersom jag aldrig kör med helljus på under dagtid så kan min bekymmersfria tillvaro som hojåkare knappast bero på denna universallösning. Jag tror mer på att mina egna åtgärder är vad som håller mig säker och trygg. Jag kör ganska långsamt överlag, inte bara nu när jag kör custom utan oavsett hojtyp, och jag ser till att skaffa mig marginaler genom att hålla bra avstånd till andra och jag försöker att alltid vara beredd på att oväntade saker kan ske och planerar för detta så att jag har tid att reagera och vidta åtgärd. Jag förutsätter helt enkelt att andra är idioter som inte ser mig, och så låter jag bli att placera mig själv i situationer som gör att det går illa för mig om så är fallet. Utan helljus dagtid. Det har funkat bra för mig.

Öppet sinne, för vad mer exakt? Det är trots allt olagligt att köra med helljus dagtid. Inte nog med att jag personligen tycker att det är ett överlag trattigt och irriterande beteende, MAN FÅR INTE:fakta Ska vi ta fram ett öppet sinne för våldtäkt också? Lite raljant och grov jämförelse nu men jag hoppas du förstår vart jag vill komma: Varför ska jag visa tolerans och öppenhet inför ett beteende som jag inte gillar och som dessutom är olagligt? Om folk slutar upp med dumheterna för att jag eller någon annan sagt till med kraft så ser jag snarare det som något positivt.

Som jag sagt tidigare, så vitt jag vet är jag inte onormalt ljuskänslig (men vem vet, man kanske borde testa det. Var och hur gör man, ni som gjort det?) men jag kan tycka att moderna hojars helljus är ack så irriterande och rentav obehagligt dagtid. Och så kommer folk och påtalar för mig att "skärp dig, helljus bländar knappast dagtid" eller "stirra inte rakt in i mina lysen då!!"... Vad vet andra om vad jag upplever? Om jag nu tydligt kan se vilka hojar som har och inte har helljus igång så tror jag nog att de som har det lyser ganska så påtagligt mycket mer än halvljus, och jag tror helt klart att det är nog för att blända och orsaka såna där kvarvarande ljusglimtar i synfältet för det har jag själv upplevt. Och vart ska jag egentligen titta menar folk? :va Om jag får möte så måste jag väl titta mer eller mindre i den riktning som hojen som kommer emot mig kommer ifrån, jag kan liksom inte bara vinkla blicken 90 grader ut åt sidan för att kolla såpass långt bort från ljuskällan att den inte stör mitt synfält. Och hur mycket ser jag egentligen då av hojföraren som försöker synas bättre med sina helljus?? Det är inga stora ögonrörelser som krävs för att flytta blicken från ljuskällans centrum till strax bredvid, men det gör å andra sidan ingen större skillnad för då hamnar ljuskällan fortfarande rätt jäkla nära mitt synfälts centrum. Och ska jag då titta längre och längre bort tills ljusblänket hamnar utanför synfältscentrum så kommer jag också titta bort från vägen. Och jag gillar att titta på vägen när jag kör, det känns tryggast så både för mig och den mötande ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I slutändan undrar jag om de är så himla irriterande me helljus mit på dagen.... Finns ju så mycke annat som man kan bli mer förbannad på...
Vinglande bilister som rattsurfa.
Avsaknad av blinkers
Noll hänsyn mot mc
Osv.
Listan kan göras lång...

Jag tycker att det är det. Men vi kan ju göra såhär: Fortsätt du köra med helljus dagtid, så kan jag tända alla mina (har en hel del, både på hojen och bilen) när jag möter dig så får vi se om du inte tycker att helljus bländar även dagtid efter det :tummenupp Eller så kan vi ju sluta kriga om saken, och du kan börja köra med laglig belysning om dagarna ;)

Jag håller absolut med om att det finns mer att irritera sig på i trafiken. Men jag har svårt att se om mötande bilist sitter och smsar när jag kör förbi, och då är det ju lite svårt att bli arg för det. Avsaknad av blinkers tycker jag främst drabbar den som kör så, vill man öka sin säkerhetskvot så är ju körriktningsvisare ett rätt bra sätt att göra det menar jag... Det gör iallafall inte ont i mina ögon att någon annan kör utan blinkers, jag bara undrar hur smart människan egentligen är.
Noll hänsyn mot motorcyklister tycker jag mig nog aldrig ha upplevt, trots över 10 år på hoj. Det kan inte vara så att det har något med er egen körstil att göra om nu alla bilister behandlar er som smuts eller som att ni inte finns? :va Jag menar, kommer man bombande runt en skymd 70-skyltad kurva i 200 blås och Svensson i sin volvo kör ut från utfarten bakom kurvan i samma ögonblick som du kommer farande igenom den, är det då verkligen främst bilistens fel att du dundrar in i sidan på honom/henne? Eller kunde du kanske själv avhjälpt situationen genom att inte självmordsbomba runt skymda kurvor i tre gånger laglig hastighet? Jag har ju svårt att tänka mig att helljus hade hjälpt Svensson se dig i den situationen oavsett...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Massa text, ids inte citera...
1. Vi har helt tydligt olika erfarenheter. Du har aldrig haft något som kört ut framför dig. Jag har varit med om det ett antal gånger. Rentav tre(!) gånger samma förmiddag under långfärd. Jag tror, alltså tror, att min erfarenhet (utkörare) är minst lika vanlig som din (inga utkörare).

2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.

Som notrightrider skriver "Kan vi ha en resonemang om detta utan invektiv, tillmälen och förklenande omdömen? Tror vi kommer längre då."

Frågan var ju: "Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?" Och kan man inte svara på den frågan utan att få svordomar och förklenande omdömen nedkörda i halsen, ja då är det ingen idé att ens ställa frågan från början. Eller hur?

När jag skriver om öppna sinnen menar jag "var inte så kategorisk". Allt är inte svart eller vitt. Det finns grått också...

3. Avstår från kommentarer här. Det mest är nog sagt.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1. Vi har helt tydligt olika erfarenheter. Du har aldrig haft något som kört ut framför dig. Jag har varit med om det ett antal gånger. Rentav tre(!) gånger samma förmiddag under långfärd. Jag tror, alltså tror, att min erfarenhet (utkörare) är minst lika vanlig som din (inga utkörare).

2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.

Som notrightrider skriver "Kan vi ha en resonemang om detta utan invektiv, tillmälen och förklenande omdömen? Tror vi kommer längre då."

Frågan var ju: "Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?" Och kan man inte svara på den frågan utan att få svordomar och förklenande omdömen nedkörda i halsen, ja då är det ingen idé att ens ställa frågan från början. Eller hur?

När jag skriver om öppna sinnen menar jag "var inte så kategorisk". Allt är inte svart eller vitt. Det finns grått också...

3. Avstår från kommentarer här. Det mest är nog sagt.

Jag vet inte hur mycket/ofta du använder helljus då du bara skriver att du använder det ibland i vissa situationer, men jag tycker ändå att det är lite intressant: Du använder ibland helljus dagtid och upplever ofta slarvigt/ouppmärksamt beteende från bilister, men jag som aldrig använder helljus dagtid (annat än för att eventuellt blinka på folk som gör något fel, exempelvis använder helljus dagtid) har väldigt liten erfarenhet av detta. Är det bara jag som ser ett samband? :D

Och nej, inte allvarligt menat. Det vore en väldigt förhastad slutsats att dra av två individers erfarenheter. Vet inte riktigt om jag behöver påtala det, men man vet ju aldrig...

Jag vet inte vad som är mest lättkränkt: Att inte kunna hantera svordomar (som jag för övrigt läst en intressant studie om som säger att människor som svär tenderar att vara mer ärliga och pålitliga), eller att inte kunna hantera kritik mot sin körförmåga. Tål man inte att höra att man ska se över sin körförmåga, då kanske man överskattar sin förmåga bara litegrann... Just saying. Och så var det någon som tyckte att "ni gammgubbar som gnäller på helljus hör ju hemma i kränkt-of-the-day-tråden" :D

Jag ställde mest frågan för att jag var nyfiken på att höra hur folk motiverar och försvarar ett olagligt beteende, hur kan det vara förvånande att ett sådant beteende möts av kritik? :va

Du får kommentera precis vad du vill, helt frivilligt. Tack för din input hur som helst, det är alltid intressant att diskutera saker och ting :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ids inte köra detta ett varv till. Lycka till med att få svar på din fråga!
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.


Ja, så ungefär.
Det är inget inget som bara just TS gör sig skyldig till, det finns tyvärr ett märkligt skitslängarsätt bland hojfolk som innebär att man totalt fördömer och sablar ner en annan motorcyklist för det sätt han sitter på sin motorcykel, vilka kläder han kör med eller under vilka regler just denne tog eller fick sitt körkort.

Jag tycker det är lika trist att höra en customfarbror använda nedsättande uttryck typ "plastraket" eller "organdonator" som det är att höra någon annan uttala "gynstol" pejorativt om någons hoj eller använda fransar som ett mätare på någons människovärde. Typ.

Vi är så få, och vi har så otroligt mycket gemensamt. Varför försöka plöja upp fåror som egentligen inte behöver existera?

Somliga anser att en grön plastskiva framför strålkastaren hjälper dem i trafiken, andra xenonkonverterar till en ljustemperatur som ligger på uppsidan av 10,000*K
Behöver vi idiotförklara dem för att ge våra egna argument tyngd? Blir vårt resonemang bättre så?

"Kränkt" nämndes i tråden. Jag ser ingen som är kränkt.
Däremot upplever jag att motorcyklismen förlorar på att vi är så snabba på att fara varandra i struparna.

Att forumet heter "Sporthoj" legitimerar inte att man tar heder av folk som lutar sig bakåt när dom kör - de allra flesta kör för övrigt en lång rad typer av hojar genom sitt MC-liv. Varför måla in sig i ett hörn baserat på vad för typ av hoj man kör just för tillfället?

Nå, helljusfrågan är absolut inte något som delar olika MC-grupper, den skär rakt igenom kategorierna.



För egen del har jag blivit överraskad i denna tråden kring hur många som anser att helljuskörning dagtid är något negativt. Jag ser samma saker som ni: bilar med extraljus som glömt helljuset på, felriktade halvljus, cyklar med hysteriskt blinkade framljus.
Jag ser det, och jag bryr mig inte. Jag "ser förbi" på samma sätt som jag inte tittar på insektsliken på visiret utan "ser förbi dem" eller fokuserar på dimman när det är vägen jag behöver se.

Men det är jag det - ett helljusmongo.
Självklart kommer jag att fundera över det ni skrivit i tråden - trots bitvis trist ton, nästa gång min tumme flippar brytaren. Kanske kommer jag ändra inställning, kanske inte.

...eller också lägger jag tid på att montera trepunktsbelysning på några av hojarna.
Det syns bättre - och retar säkert gallfeber på någon annan hojåkare.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tycker att det är det. Men vi kan ju göra såhär: Fortsätt du köra med helljus dagtid, så kan jag tända alla mina (har en hel del, både på hojen och bilen) när jag möter dig så får vi se om du inte tycker att helljus bländar även dagtid efter det :tummenupp Eller så kan vi ju sluta kriga om saken, och du kan börja köra med laglig belysning om dagarna ;)

Jag håller absolut med om att det finns mer att irritera sig på i trafiken. Men jag har svårt att se om mötande bilist sitter och smsar när jag kör förbi, och då är det ju lite svårt att bli arg för det. Avsaknad av blinkers tycker jag främst drabbar den som kör så, vill man öka sin säkerhetskvot så är ju körriktningsvisare ett rätt bra sätt att göra det menar jag... Det gör iallafall inte ont i mina ögon att någon annan kör utan blinkers, jag bara undrar hur smart människan egentligen är.
Noll hänsyn mot motorcyklister tycker jag mig nog aldrig ha upplevt, trots över 10 år på hoj. Det kan inte vara så att det har något med er egen körstil att göra om nu alla bilister behandlar er som smuts eller som att ni inte finns? :va Jag menar, kommer man bombande runt en skymd 70-skyltad kurva i 200 blås och Svensson i sin volvo kör ut från utfarten bakom kurvan i samma ögonblick som du kommer farande igenom den, är det då verkligen främst bilistens fel att du dundrar in i sidan på honom/henne? Eller kunde du kanske själv avhjälpt situationen genom att inte självmordsbomba runt skymda kurvor i tre gånger laglig hastighet? Jag har ju svårt att tänka mig att helljus hade hjälpt Svensson se dig i den situationen oavsett...

Du kan tända hur många extra lysen du vill om vi skulle mötas... Jag har inte ljuskänsliga ögon...:) å blir inte irriterad av de...
Värre me annat då..

Att Svensson svängde ut framför när man kommer me hoj va mer på den tiden innan halvljus lagen kom... Va lätt att förväxlas me moped då...

De finns så mycke annat å bli förbannad över än att ha hel lyse på...
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Kan vi iallafall enas om att släcka helljuset om vi som tycker det är jobbigt blinkar med vårt mot er?

Och att det är skönt att köra hoj!!!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag anser nog att det finns smartare sätt att synas än att köra med helljus, även om jag förstår tanken med att vilja synas lite extra i alla lägen när man är en utsatt trafikantgrupp.

Varselljus i triangelform är ett bättre - och lagligt - sätt. Vit/ljus hjälm är ett annat. BRA halvljus ett tredje.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vilka är de starkaste lamporna man kan hänga på en literklubba utan att generator/batteri pensionerar sig?

Kan man tejpa fast brytaren så man inte glömmer slå på helballen?

Frågar åt en koMpIs
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilka är de starkaste lamporna man kan hänga på en literklubba utan att generator/batteri pensionerar sig?

Kan man tejpa fast brytaren så man inte glömmer slå på helballen?

Frågar åt en koMpIs

En kompis till mig fick en idé och köpte landningsstrålkastare från en MD83:a (Passagerarjetplan om nu någon inte vet;)
Gigantinska pumlor som avger en km lång stråle av ljus...

Han skruvade på dessa puppor på en gammal SAAB 99, kopplade in och startade bilen. I samma ögonblick som han tände lamporna tvärnitade motorn. Ny start och plattan i mattan, fulla varv och tända lamporna. J-vlars vad de lyste men generatorremmen höll bara i 20 sekunder, sen brann den av... Vi avbröt experimentet... :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I will learn fluent swedish same day when you learn 6-7 languages i speak.
I just like to keep things equal, English is not my mother's language and probably not yours either.
So, let me know when you have learned estonian, russian,finnish, bulgarian, serbian, english etc.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Jo tack, jag pratar också flera språk.
Inte lika många som allsmäktige dig då förstås kan jag erkänna.

Men jag skriver ändå oftast på svenska på ett svenskt forum, på engelska på ett engelskspråkigt, eller spanska på ett spanskt tex. Försöker prata franska om jag tomtar runt i Frankrike, osv.

Skriver du på finska på engelskspråkiga forum?
Kanske du snackar svenska i Bulgarien, trots att du pratar språket, för att, som du säger, "jämna ut det lite"? :va

Egentligen bryr jag mig inte, bara inte görsäker på att jag förstår ditt argument riktigt. :)
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
English is international language, swedish and estonian is not. Maybe you should get over this topic and just move on?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
English is international language, swedish and estonian is not. Maybe you should get over this topic and just move on?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Don't pay him any attention, English works just fine.
He's just a bit pissy cause he's a swede living in exile. I'm sure it'll pass once someone lets him ashore again.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, självklart. Jag är övertygad att det går att hitta förare som hävdar att helt släckt belysning är det bästa för dom har minsann inte...

Och det kan faktiskt också vara det bästa om man skall spökgöstasig i warpspeed mellan bilköer.
Då vill det till att ingen hinner upptäcka en och göra något oväntat.

Så...
...frågan var: "Helljusåkare, hur tänker ni?" och jag har berättat hur jag använder helljuset på dagtid.

Det finns säkert andra som kan beskriva det bättre - och säkert klä det i färre ord dessutom, men den enkla förklaringen är att det funkar för mig. Inte så att jag på något sätt känner mig "trygg", men det funkar för mig. Det händer konstiga saker i trafiken även med helljuset påslaget, men mer frekvent om jag kör på halvljus eller rent av råkat slå av det helt och hållet i misshugg.

Att någon annan helljusanvändare skulle vilja gå upp och förklara sig håller jag för otroligt med den tonen somliga håller i tråden. Är det verkligen debatt och förståelse ni vill ha?

Jag måste också fråga: det engagemanget som som denna fråga genererar tyder på att somligas helljusanvändning är ett stort problem.

Really?

Det är väl inte direkt förvånande att det finns många som anser att helljusanvändande på det sättet är ett otyg.
Det är ju trots allt något som är olagligt och dessutom olagligt av en anledning. Den anledningen är att det kan vara bländande även dagtid.

Om du vill övertyga någon om att det är en bra idé att göra något som faktiskt är olagligt och som kan vara bländande för mötande trafik och därigenom i vissa situationer öka riskerna för dig eller omgivningen så måste du ju ha rätt bra argument och du måste dessutom stå ut med att det finns ganska gott om folk som inte håller med dig.

Lite som att om jag väljer att köra fortfare än hastighetsbegränsningen så får jag räkna med att det finns folk som tycker att jag är en vettvilling och jag måste ha rätt bra argument för att faktiskt försvara det. Men jag kan fan inte komma och gnälla över att det finns människor som tycker att jag gör fel eller inte håller med mig.

Jag hävdar fortfarande att om det innebär faktiska problem om du kör med halvljus så borde du fundera över körstil och körförmåga. att köra med helljus och därigenom riskera att öka riskerna för omkringvarande trafik innebär att du väljer något som du upplever som något säkrare (Utan empiriska bevis) till priset av att du ökar riskerna för andra och det är inget annat än själviskt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top