2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.
Ja, så ungefär.
Det är inget inget som bara just TS gör sig skyldig till, det finns tyvärr ett märkligt skitslängarsätt bland hojfolk som innebär att man totalt fördömer och sablar ner en annan motorcyklist för det sätt han sitter på sin motorcykel, vilka kläder han kör med eller under vilka regler just denne tog eller fick sitt körkort.
Jag tycker det är lika trist att höra en customfarbror använda nedsättande uttryck typ "plastraket" eller "organdonator" som det är att höra någon annan uttala "gynstol" pejorativt om någons hoj eller använda fransar som ett mätare på någons människovärde. Typ.
Vi är så få, och vi har så otroligt mycket gemensamt. Varför försöka plöja upp fåror som egentligen inte behöver existera?
Somliga anser att en grön plastskiva framför strålkastaren hjälper dem i trafiken, andra xenonkonverterar till en ljustemperatur som ligger på uppsidan av 10,000*K
Behöver vi idiotförklara dem för att ge våra egna argument tyngd? Blir vårt resonemang bättre så?
"Kränkt" nämndes i tråden. Jag ser ingen som är kränkt.
Däremot upplever jag att
motorcyklismen förlorar på att vi är så snabba på att fara varandra i struparna.
Att forumet heter "Sporthoj" legitimerar inte att man tar heder av folk som lutar sig bakåt när dom kör - de allra flesta kör för övrigt en lång rad typer av hojar genom sitt MC-liv. Varför måla in sig i ett hörn baserat på vad för typ av hoj man kör just för tillfället?
Nå, helljusfrågan är absolut inte något som delar olika MC-grupper, den skär rakt igenom kategorierna.
För egen del har jag blivit överraskad i denna tråden kring hur många som anser att helljuskörning dagtid är något negativt. Jag ser samma saker som ni: bilar med extraljus som glömt helljuset på, felriktade halvljus, cyklar med hysteriskt blinkade framljus.
Jag ser det, och jag bryr mig inte. Jag "ser förbi" på samma sätt som jag inte tittar på insektsliken på visiret utan "ser förbi dem" eller fokuserar på dimman när det är vägen jag behöver se.
Men det är jag det - ett helljusmongo.
Självklart kommer jag att fundera över det ni skrivit i tråden - trots bitvis trist ton, nästa gång min tumme flippar brytaren. Kanske kommer jag ändra inställning, kanske inte.
...eller också lägger jag tid på att montera trepunktsbelysning på några av hojarna.
Det syns bättre - och retar säkert gallfeber på någon annan hojåkare.