Nu vet jag inte hur du tänker.
Jag säger att det inte finns några oberoende undersökningar som visar på några som helst trafiksäkerhetshöjande effekter av helljusanvändning dagtid för motorcyklar och du hänvisar till en undersökning med ett mycket begränsat antal personer som inte alls tittar på det uten istället tittar på om det under kontrollerade förhållanden kan konstateras någon bländningsrisk.
Dvs det finns en undersökning gjord med ett ytterst begränsat antal försökspersoner som drar slutsatsen att bländningsrisken är mycket liten men dom tittar inte alls på om det finns några trafiksäkerhetshöjande effekter.
Så med andra ord har ditt svar inget att göra med mitt påstående.
Jag skulle också säga att deras slutsats är felaktig eftersom dom gör försök i kontrollerade förhållanden och trafik är inte kontrollerade förhållanden.
Jag märker i alla fall väldigt fort om jag råkat trycka på helljuset på hojen utan att själv upptäcka det. Jag får rätt omgående en massa helljusblink från mötande så nog fan finns det en risk att det är bländande.
Nu har i och för sig VFR:en rätt bra helljus med sina två dedikerade helljusstrålkastare men i alla fall.
Beroende på vilken hoj man har och hur lyset är inställt samt exakt hur trafiksituationen ser ut så kan helljus från en motorcykel helt klart vara bländande även i dagsljus.
Nej, länken var mer en passning åt påståendena att man skulle bli blind direCt när man möter ett fordon med påslaget helljus och automatiskt styra in i det och dödskrascha.
Att helljus under dagtid/vissa förhållanden skulle främja säkerhet på MC är ett antagande som av vissa ses som självklart och av andra med skepsis.
TÖI igen, denna gång Per Ulleberg 2003
Tänt halvljus tycks bidra till ökad synlighet och verkar olycksreducerande för
kollisionsolyckor. Dessutom är det närliggande att tro att ytterligare åtgärder
(fluorescerande plagg, bruk av extra ljus eller helljus på dagtid) för att öka
motorcyklars synlighet vill förstärka den olycksreducerande effekten. Emellertid
behövs mer forskning omkring effekten av sådana tilläggsåtgärder.
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_681_2003/toi_681_2003.pdf
Sanningen är den att det inte finns någon hållbar forskning på olycksreduktion för motorcyklister som kör med helljus dagtid.
Det finns inte ens någon sådan forskning som explicit stödjer halvljusanvändning för MC.
Ändå har samhället enats om att det är bra och accepterar att det är lag i de flesta civiliserade länder.
Samma sak med floukläder. Undersökningar visar att själva plagget,
textilen i sig syns bra - men minskar det antalet MC-olyckor?
Jag minns någon SMC-initierad undersökning från tidigt -80tal som ansåg sig komma fram till att "lokbelysning / trepunktsbelysning" hade ett högre uppmärksamhetsvärde än vanlig belysning.
Man rekommenderade sina medlemmar att använda sig av detta, och arbetade samtidigt för att det även skulle bli
lagligt att köra på detta vis.
Denna uppfattning stöddes också av Hondas urgamla "long lighting system"
http://www.svmc.se/upload/Se Oss/honda_lightning.pdf
Några år med uppvaktande av Svenska myndigheter, förklarande och illustrerande - så blev det också tillåtet att utrusta sin hoj på detta vis.
Däremellan gjordes en jämförande studie av halvljus, halvljus förstärkt med fluotejp samt triangelbelysning. Resultat? Tja, varken det ena eller andra gjorde till eller från, typ.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf
Senaste kända undersökningen om motorcyklars synbarhet i trafik var VTIs undersökning av en "gul" plexiskiva framför ordinarie strålkastare.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Se Oss/2015/R853.pdf
Verkar som en sådan grunka höjer uppmärksamhetsvärdet något, i vissa situationer.
Bäst effekt uppmättes med både gul och vit ljuskälla på hojen.
...något jag själv kört med av och till under åren.
Japp, bilden tagen i år. Jag har redan hunnit sätta mer mil första kvartalet än vad genomsnittsmotorcykeln rullar på hela året. Så brukar det vara.
I praktiken? Helljus i dagsljus är fortfarande överlägset för att skona mig från ouppmärksamma bilister.
Nej, det finns ingen forskning som säger att helljusanvändning dagtid minskar antalet MC-olyckor.
Jag hittar heller ingen som säger att halvljusanvändning gör det.
Det är ett antagande, en rimlighetsbedömning,
en överenskommelse.
De allra flesta av oss har egna erfarenheter av att just halvljuset var det som gjorde att vi upptäckte bilen i skuggan i tid.
Jag har redogjort för hur en "helljusåkare tänker".
En av många. Alla tänker inte lika, men jag har följt forskningen och utvecklingen i ämnet under mer än förti år.
* Det är inte tillåtet
* Det finns inget straff för det.
* Det har så sent som för 10 år sedan diskuteras som ett möjligt tvingande lagkrav att använda helljus dagtid på MC.
Jag har sagt mitt i ämnet för denna gång, och vad gäller helljusanvändning får vi helt enkelt komma överens om att vara oense.
Som slutkläm - för att just Steffo_b skall se att vi kanske inte står så långt från varandra i övrig syn på uppträdande i trafiken så bjussar jag på ett snart 10 år gammalt inlägg från annat forum.
Stuck in my ways något?
Det handlar inte om att vi inte syns, det handlar om att man inte ser oss - som ett hot för den egna säkerheten.
Billy Bilist tittar höger och vänster efter bil eller lastbil som kan tänkas skada honom när han kör ut på vägen.
Dessutom sveper han med blicken längs det avstånd på vägen som han tycker är rimligt - typ 100 meter åt varje håll...
Vi kan spöka ut oss i precis hur färgglada kläder som helst - effekten vid head-on respektive korsningsincidenter är marginell utanför tättbebyggt samhälle.
Och, ärligt talat; håller man 50 knyck själv så hinner man oftast både bli upptäckt
alternativt väja undan och justera backspeglarna på bilen ifråga ...
Så länge bilisten inte aktivt tänker "lastbil? bil? motorcykel"? så förblir vi osynliga i deras ögon!
Byggarbetarväst verkar ge marginellt bättre uppmärksamhetsvärde på 50sträckor, och den mest märkbara förändringen jag tycker mig uppleva är att det blir lite "luftigare" vid kökörning längs motorvägsinfarterna med 3 eller fler körfält. Man respekteras lite, lite bättre med reflexväst i dom lägena, men vadå, alla skall åt samma håll och ligger och kravlar i 50; what could possibly happen...?
Pulserande färdbelysning ger avgjort högre uppmärksamhetsvärde, men är väldigt otillåtet.
"Lokbelysning" med två breddmarkeringslysen lägre placerade än huvudstrålkastare påstås också ge bättre synbarhet, men alla är inte beredda att spöka ut sina hojar på det viset.
En annan fluga var att tejpa flouricerande sjok av plastfilm på typ allt som vätte framåt på hojen - poppis som attan på like åttiotalet. Verksamt?
Tja, det var polisen började med det på sina hojar - antar att någon bilist i början misstog svennehojarna utspökade på detta sätt för snuthojar och släppte förbi dem ute på landsvägen...
Varifrån polisen fick idén? Moto Guzzi LeMans I !
Den lilla bikinikåpan (egentligen "tangakåpan") från 1976 hade ett självlysande stråk i mitten som i vart fall satte djupt avtryck på andra hojåkare i mer än ett decennie!
Så länge bilisten förblir bilist och är beredd att svänga ut framför ett 60 tonsekipage "för att slippa hamna bakom" så får vi likaledes leva med att "inte bli sedda".
Att köra på helljus dagtid är det enklaste och mest effektiva sättet att kapa åt sig några 10-tal meter extra marginal i trafiken, men tecknar man sedan in denna marginal genom ytterligare höja sin hastighet eller sitta och flumköra så slutar man som en blöt fläck lika förbannat!
En påläst bilist med fantasi och intresse för trafik minskar riskerna för oss motorcyklister, på samma sätt som en skärpt hojåkare med klarsynthet och framförhållning ökar sina chanser att överleva en säsong till - oavsett belysning!
Allt annat tenderar att synas som siffror i statistiken.
Mina slantar
Hampe
Senast redigerat av Hampe den 2008-02-11 klockan 22:37.