1. Vi har helt tydligt olika erfarenheter. Du har aldrig haft något som kört ut framför dig. Jag har varit med om det ett antal gånger. Rentav tre(!) gånger samma förmiddag under långfärd. Jag tror, alltså tror, att min erfarenhet (utkörare) är minst lika vanlig som din (inga utkörare).
2. Det kastas svordomar i vissa inlägg och i andra det sägs att man minsann borde se över sin körförmåga. Det är vad jag menar med skarpa formuleringar. Sådana formuleringar gör inte att man blir förstående och frestas hålla med. Utan istället blir folk irriterade eller "strykrädda" och törs inte skriva något.
Som notrightrider skriver "Kan vi ha en resonemang om detta utan invektiv, tillmälen och förklenande omdömen? Tror vi kommer längre då."
Frågan var ju: "Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?" Och kan man inte svara på den frågan utan att få svordomar och förklenande omdömen nedkörda i halsen, ja då är det ingen idé att ens ställa frågan från början. Eller hur?
När jag skriver om öppna sinnen menar jag "var inte så kategorisk". Allt är inte svart eller vitt. Det finns grått också...
3. Avstår från kommentarer här. Det mest är nog sagt.
Jag tror inte det var det han menade men du läser hans text som fan läser bibeln.
Jag kan ärligt säga att jag aldrig varit i en trafiksituation där jag tror att konstant helljus hjälpt mig och jag har trots allt 10 år och drygt 10 000 mil på hoj och 25 år och ca 40 000 mil i bil.
Jag upplever heller ingen direkt skillnad mellan respekt från andra trafikanter oavsett om jag kommer på 225 kg motorcykel eller i nästan 2 ton Audi. Det är i stort sett samma frekvens av trafikanter som kör ut framför oavsett.
dvs dom har inte överhuvudtaget tittat åt det hållet. ser man inte en bil så ser man inte en motorcykel heller.
Dom gånger som folk kör ut framför mig trots att dom inte borde så faller det på mig att se till så att jag kör med beredskap och har anpassat farten efter omständigheterna och hittills har det alltid funkat.
Problemet är väl om man vill köra 120 på den där 70 sträckan genom den trafikerade korsningen när man kör hoj. Då har man skaffat sig en situation som väldigt lätt blir farlig om någon gör något oväntat eftersom det inte finns så stora marginaler. Håller man igen på hastigheten i dom trafiksituationerna så ska man kunna reda ut det även om någon annan runtomkring gör ett misstag.
Tanken är väldigt enkel.
Antag att du under en viss tidsperiod så gör 100 människor i trafikmiljön runt dig ett misstag som leder till ett tillbud (situation som kan resultera i olycka).
Om du anpassar hastighet och beredskap så kan du se till att du kan reda ut i stort sett 100 av dom tillfällena.
Det man istället försöker göra genom att köra med helljuset är att man försöker slippa anpassa sin hastighet och beredskap utan istället försöker hoppas på att man syns bättre.
Även om man skulle räkna med att man minskade misstagen runtomkring med 50% så skulle det fortfarande resultera i 50 misstag under samma tidsperiod.
vad låter bäst i dina öron. 100 incidenter som du reder ut 100 av eller 50 incidenter som du inte kan reda ut samtliga för att du inte varit tillräckligt villig att anpassa körstilen?
Ja det är påhittade siffror eftersom det inte finns en enda oberoende undersökning som kan styrka att det finns några som helst trafiksäkerhetsfrämjande effekter av konstant helljus.
Poängen är att oavsett hur mycket helljus, reflexvästar, mistlurar och annat du kan tänkas köra med så kommer någon runtomkring dig att göra ett misstag och då måste du i varje situation vara beredd att reagera för att reda ut det.
att köra med helljuset riskerar att invagga dig i en falsk trygghet och därigenom få dig att köra med lite sämre marginaler vilket i slutändan faktiskt kan resultera i att du tar en större risk.
som ett tankeexmperiment på temat vad trygghetskänsla kan göra med riskmedvetenheten.
Sätt på dig shorts, Tshirt och hjälm och ta hojen på en långsam tur runt kvarteret och känn efter. hur sannolikt är det att du skulle vilja ge dig ut i trafiken så och hur tror du det skulle påverka din körstil?
troligen kommer du fram till att det känns enormt otryggt och riskabelt och med största sannolikhet skulle det vara den långsammaste och försiktigaste MC tur du tagit. Drar du på dig stället så har du sedan inga problem att köra i väl momsad motorvägsfart.
Känslan av att känna sig skyddad får i många situationer oss att ta risker som vi inte skulle ta utan skydden helt enkelt för att man känner sig skyddad. Lite som att man tror att man är odödlig.
det är något att fundera över för alla dom som anser att helljus dagtid är vägen att gå.